raudanpuutos-väsymys-vuodatus

ralla

Silmät suurina ihmettelijä
Morjes kaikille!

Millaisia kokemuksia teillä on raskauden aikaisesta raudanpuutoksesta? Itsellä oli hemoglobiini tipahtanut 25 pykälää sitten kesän ja sen kyllä huomaa! Aivan järjetön väsymys vaivannut nyt joitakin päiviä, huimaa ja heikottaa, päätä särkee, hengästyttää ja henkeä ahdistaa. Aloitin rautakuurin viime viikolla ja nyt vaan odottelen, että olo alkais pikku-hiljaa helpottaa.

Kuinka nopeasti muilla on olo parantunut rautalääkityksen aloittamisen jälkeen?

Itse syön muitakin vitamiineja, sekä monipuolisesti muutenkin.

Tää on ihan hirveetä, kun ei jaksaisi mitään tehdä! Tuntuu, että väsyy pienimmästäkin rasituksesta ja kuitenkin pitäisi saada asioita tehtyä. :( Ja noita raskausviikkojahan mulla on 17+6.
 
Heips!

Mun raskaudesta nyt on aikaa reilu vuosi, mutta vastailenpa kun hemoglobiini oli mullakin alhainen :) Se väsymys tosiaan oli jotain ihan hirveätä alkuraskaudesta! Mulla taisi olla hemo pahimmillaan alle sata. Söin kaksi rautatablettia päivässä, ja muistaakseni noin kahdessa viikossa hemo nousi 20 pykälää. En nyt tiedä kuinka tuo vaikutti pirteystasoon, kun oli sitä kaikenlaista muutakin kremppaa jotka pisti väsyttämään, mutta.. :D

Toivotavasti väsymys helpottaa! (Vaikka olenkin vähän sitä mieltä että se eneginen keskiraskaus on pelkkä myytti emoticon ) :)
 
Ahaa... siis tää väsymys voi johtua raudanpuutteesta. Hmm... tartteepa ottaa puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä. Kiitos vinkistä!
 
Mua kans on väsyttänyt tajuttomasti tässä viime viikkoina. Raskausviikkoja nyt tasan 25. Verenpainekin on tosi matala (viimeksi 91/68) ja aiheuttaa vetämätöntä oloa. Ja se Hb oli 106, kun mitattiin. Pyysin itse, että voisko hemoglobiinin mitata, kun oli äitiseulassa jo mun korvaan matalahko (125) ja siitä oli jo reilu kuukausi.

Jos epäilee matalaa hemoglobiinia, niin kannattaa pyytää, että mittaisivat. Ei kestä kauaa ja sitten ainakin tietää. Mä aloin syömään rautaa nyt sitten ja katsotaan, jos lähtis hb nousemaan.
 
Lisää vuodatusta seuraa... Se olis raskausviikkoja 27 takanapäin nyt.

Hemoglobiini lähti nousuun rautakuurin myötä ja jaksoin paahtaa ihan kiitettävästi koulussa lopputyön kimpussa syksyn. Vielä olis jaksettava, mutta tämä väsymys on aivan järjetöntä! Ei jaksaisi mitään, kaikkeen on pakotettava itsensä.

Tähän väsymykseen vaikuttaa kyllä varmasti kohdallani raskauden lisäksi myös pimeä vuodenaika. Marras-joulukuu on ollut minulle vaikeaa aikaa teini-iästä lähtien ja silloin olen yleensä pahimmat masennuksenikin kärsinyt. Tuntuu hankalalta hahmottaa, mikä on sitä normaalia raskaus-väsymystä, ja mikä taas viittaa masennukseen. Onneksi huomenna on aika lääkärille, voin sitten hänen kanssaan keskustella asiasta.

Ahdistaa ihan suunnattomasti tämä väsymys ja saamattomuus. Haluaisin saada kouluhommat pakettiin ennen äitiyslomalle jäämistä, jotta ei tarvitsisi niiden pariin enää myöhemmin palata. Vaikka olihan se tiedossa, ettei voi etukäteen tietää, kuinka raskaus etenee ja miten hyvin sitä lopulta jaksaa.

Syön vitamiineja, vaikka ruokavaliokin on kyllä monipuolinen ja paljon kasviksia sisältävä. Ulkoilen jonkun verran koirien kanssa, vaikka mies ne pisimmät lenkit niiden kanssa tekee. Tuntuu, että itse olen ihan uupunut jonkun puolen tunnin lenkinkin jälkeen! :( Ihan hirveetä, kun on alkanut mennä koiriinkin niin helposti hermot, kun ovat välillä hieman raisulla päällä, tuo alle vuoden ikäinen varsinkin. Palkkatöitä mulla ei onneksi ole kuin lauantaisin, mutta voin kertoa, että kyllä ne 8-10-tuntiset koulupäivätkin vie mehuja.

Vali vali. Tiedän, että pääsen aika helpolla, koska vasta esikoista odotan, eikä ole vielä vastuuta muista lapsista (mitä nyt tietysti eläinkatraasta, mutta siihen ei ole samalla tavalla sidottu, kuin pieniin lapsiin tietenkään), mulla on mies, joka osallistuu kotitöihin ja käy töissä, en ole sen kummemmin ollut kipeä raskausaikana (mitä nyt ekat pari kuukautta oksetti 24/7), kun on saanut jos jonkinmoisia kauhutarinoita lukea ja kuulla, ja vauvakin vaikuttais ihan terveeltä. Toisinaan tämä lamaannuttava väsymys tuntuu vain niin kovin... uuvuttavalta.

Perjantaina käyn ostamassa sarastus/kirkasvalolampun, saa nähdä onko moisesta mitään hyötyä. Toivottavasti on. Tämä lähes jatkuva hämärä ja pimeys tuntuu joka vuosi yhtä kamalalta. Onneksi en asu pohjoisessa. Ei olisi mielenterveydestä jäljellä varmaan sitäkään vähää, mitä nykyisellään.

Mitenhän ihmeessä sitä jaksaa sitten, kun mahdollisesti joskus tulevaisuudessa odottaa toista lasta..?

 
Mulla ei anemiaan kylläkään liity erityistä väsymystä mutta kyselisin onko teillä kellään ollut selvästi alle satasen hempat? Mulla oli tänään mitatessa vain 93! Mulle normaali on jotain 115 luokkaa nyt muutenkin mutta tuo jo hiukan yllätti. Olo on kuitenkin ihan hyvä. Rautakuuriin lisäystä määrättiin ja verikokeisiin vie tie. Vauvan puolesta hiukan huolettaa, ei niinkään itseni.
 
Reilu viikko sitten minullekin mitattiin alentunut hemoglobiini neuvolassa, noin 15 pykälää oli tippunut viime mittauksesta. En oikeastaan ole huomannut mitään poikkeavaa väsymystä tai jos huomasinkin, niin pistin sen yleisesti raskauden piikkiin. Huolestuin kuitenkin alhaisemmasta hemoglobiinista, joten olen nyt kiinnittänyt entistäkin enemmän huomiota syömisiini. Retafer-tabletteja olen nyt syönyt sen reilun viikon, toivottavasti seuraavassa hemoglobiinimittauksessa olisi taas arvot vähäsen parantuneet.
 
No nyt voin suositella kaikille nestemäistä rauta-valmistetta Iron Vital F:ää. Millään muulla rautavalmisteella ei lähteneet hemoglobiini-arvot nousuun, paitsi tuolla. Ja tuota saa ihan luvalla raskausaikanakin käyttää. Löytyy joistain ruokakaupoista, apteekeista ja varmaan luontaistuotekaupoista.
 
No nyt voin suositella kaikille nestemäistä rauta-valmistetta Iron Vital F:ää. Millään muulla rautavalmisteella ei lähteneet hemoglobiini-arvot nousuun, paitsi tuolla. Ja tuota saa ihan luvalla raskausaikanakin käyttää. Löytyy joistain ruokakaupoista, apteekeista ja varmaan luontaistuotekaupoista.

Täälläkin Iron Vital F pullollinen toimi yhdessä apteekin Ferrodan valmisteen kanssa. Ferritiini arvo nousi 14sta päivässä arvosta 13 arvoon 28 kun käytin 2. raskauskolmanneksella yhden pullon Iron Vital F -valmistetta 20-40 ml per vuorokaudessa ja Ferrodania 100-200 mg per vuorokausi. Otin valmisteet yöllä ja usein c-vitamiinin kanssa. Maitotuotteita kulutin vain 2 dl päivässä. Lisäksi käytössä magnesium ulkoisesti ja kookosvesi sisäisesti aamuisin (2 dl).
 
Takaisin
Top