Rattaista

RiiSa

Silmät suurina ihmettelijä
Kysyisin näin esikoista odottavana mitä yhdistelmävaunuja suosittelisitte? Itselläni tarvetta vaunuille jotka kulkevat hiekkateitä näppärästi, oli sitten mikä vuoden aika tahansa. Lisäksi minkälainen rengas on tälläisessä käytössä paras?
 
Muokattu viimeksi:
Mä ite suosittelen ilmakumirenkaita. Menee maastossa kuin maastossa ja on huomattavasti kevyempi sekä mukavampi työntää kuin täyskumiset renkaat.
 
Juu, ilmakumirenkaat ehdottomasti! Meillä on esikoisella Emmaljungan Duo Edge Combit ja oon tykänny niistä tosi paljon. Toimivat hyvin niin hiekkateillä kuin asfaltillakin sekä kesällä että talvella, testattu on. :) Ainoa miinus on niitten suhteellisen järeä koko eli esim. auton tavaratilasta ne lohkaisevat kyllä melkoisen siivun.
 
Oletteko huomanneet vaunuissa muita hyviä asioita mitä kannattaa huomioida noiden ilmakumirenkaiden lisäksi?

Yhdistelmävaunut ajateltiin hankkia, mutta vaihtoehtoja tuntuu olevan liikaa ja pitäisi keksiä hyviä asioita mitä huomioida.

Mitä merkkiä suosittelette?
 
Kannattaa tietenkin miettä, mihin tarkoitukseen itse niitä eniten käytät. Käytkö paljon vaunulenkeillä ja missä maastossa? Ja jos käyt ruokakaupassa paljon (ettekä hoida niitä esim autolla) kannattaa katsoa malli, jossa on kunnollinen ja kestävä tila kauppakasseille, harvoissa on. Tämä usein tarkoittaa että vaunut ovat muuten aika massiiviset.

Itse en taas halunnut ilmatäytteisiä renkaita, vaan puhkeamattomat täyskumiset, kääntyvällä etupyörällä. Ne ovat todella kätevät esim. ostoskeskuksissa ja kaupoissa muutenkin. Pyörän saa lukittua tietenkin. Ja vaihtoehtoja noissakin malleissa on vaikka mitä, kahdella kääntyvällä jne. Pienet renkaat ei tietenkään kulje hangessa niin hyvin kuin isot tai yksi iso. Meillä teutonia spirit-merkkiset ja olen ollut tyytyväinen, ovat kevyet ja sirot (mm. kapeammat) verrattuna esim. perinteisiin Emmaljungan malleihin. Vievät vähemmän tilaa myös takakontissa. Ja tästä syystä ollaan käytetty niitä vielä kolmivuotiaallakin silloin kun on tarvittu rattaita.

Mutta tosiaan, oma käyttötarve ratkaisee! Esim matkustatko julkisissa liikenneväleineissä, sirommat kätevät siinäkin käytössä. Vankemmat mallit taas paremmat jos teillä päin paljon auraamattomia teitä talvella jne. Yhdistelmiähän on käytännössä kaikki mallit, voit mielesi mukaan valita haluatko niihin kovan vai pehmeän vaunukopan. Jos asut hissittömässä kerrostalossa, tuo pehmeä on helpompi kun voit kantaa vauvan ylös asti siinä. Kovaa koppaa ei saa yhtä kätevästi pois vaunuista.

Suosittelen menemään liikkeeseen ja sanomaan myyjälle ettet tiedä mistään mitään ja annat hänen tehdä ajatustyön puolestasi, osaa kertoa myös mitä kannattaa huomioda...
 
Kuten tökkönenkin kertoi, täytyy miettiä mihin käyttöön ne tulevat. Meillä on ollu pelkkää kaupunkiajoa eli julkisia kulkuneuvoja, talvellakin aurattuja asfalttiteitä ja ostoskeskuksia, eli pienet, umpikumiset, kääntyvät etupyörät ja muutenkin kapeat ja näppärän kevyet liikutella on ollu parhaat. Meillä on Stokke Xploryt. Jos taas asuu maaseudulla ja lenkittää koiraa umpihangessa vauva mukana, niin missään tapauksessa nämä eivät kävisi, vaan isot, ilmakumirenkaat ja ei kääntyviä pyöriä olis paremmat. Jos sitten haluaa että esim vauvan autoistuimen saa kiinni runkoon naksautettua, jos on esim siirtynyt johonkin kohteeseen autolla, niin aika monissa malleissa tämä on mahdollista, kannattaa kysellä. Meille oli tärkeää, että rattaat mahtuu hyvin autoon, ja että ne saa matkoille mukaan eikä tarvitse erikseen matkarattaita, ja näiden lentolaukku on ollu ulkomaanreissuilla tosi kätevä. Meillä on kauppa niin lähellä, että jättisuuri tavaratila olis ollu turha, tai ainakin kos rattaat vain sen takia oli ollu raskaammat tai leveämmät, mutta 6 maitopurkkia tähänkin kassiin mahtuu, mikä riittää mainiosti kun kuitenkin autolla pääsee isoon kauppaan halutessaan. En tiedä missä päin asut, mutta At-Lastenturva Vantaalla oli mulle uusi tuttavuus, jota moni kaveri suositteli, ja sieltä sain erinomaista ja asiantuntevaa palvelua kun käytiin siellä tilaamassa tuplarattaat. En olis niin etäälle ehkä itse eksynyt muuten, mutta olen niin sanoinkuvaamattoman pettynyt Stockmanniin, jossa ei tilata edes sieltä ostettuihin rattaisiin (kuten meidän) varaosia takuuajan jälkeen, että ennemmin vaikka kävelisin käsilläni molemmat lapset mukana kun tilaisin sieltä enää mitään rattaita. Kysyin sieltä, että mitäs teen, ostanko uudet rattaat vai, jos pieni kuluva osa vaan pitäis vaihtaa? Ei ollut myyjien vika, vaan ne oikeesti saa tilata vaan jotain isompia kokonaisuksia, kuten uusia rattaita. Hyvää asiakaspalvelua. Niin että asiantuntevaa ja HYVÄÄ palvelua saa siis kun viitsii ajaa vähän kauemmas autolla, ei niillä siellä lastenturvassa ollu mitään ongelmaa mun tarvitseman osan tilaamisessa, ja sils inmostuttiin ostamaan tuplarattaat sieltä samalla reissulla :)
 
Mää oon kans katellu rattaita, kamalan vaikee päättää ja valita! Onneks ei oo vielä kiire! :)
 
Meillä on Firkon Classic Delux paketti odottamassa,
Esikoisen jäljiltä. Mennään niillä vauva aika ja sitte hankitaan uudet rattaat.
Nuo on aikalailla raskaat yhdistelmät, mutta tukevat.
Saa nähdä muuttuuko mieli sitten.
 
Mä oon niin pihalla nuista kaikista rattaista ja niiden eri mekanismeista että hohhoi :D En jaksanut netistä alkaa edes lukemaan, vaan viime lauantaina marssittiin suoraa lastentarvikeliikkeeseen, jossa myyjä piti meille kattavan esityksen niin vaunuista kuin turvaistuimista.

Suosittelen menemään suoraa liikkeeseen ja kysellä kaikki mitä on mielen päällä :)
 
Liikkeissä vaan saat usein tietyista merkeistä tietoa..
Ja niistä mitä myyjän kannattaa myydä.

Toki kannattaa siiis käydä useita liikkeitä läpi jos haluaa ostaa paketin joka hipoo 1000e :D
 
Hop, nostetaan tätä.

Ostin käytetyt Teutoniat (rocky). Haluaisin pestä vaunut, ja tähän mennessä olen saanut irti kaikki osat ja kaaret PAITSI kuomun kaaret. Ohjekirjaa ei ole, eikä teutonia ilmeisesti harrasta vanhojen mallien ohjekirjojen julkaisua netissä. Netistäkään ei oikein löydy mitään.

Help?
 
Tänään käytiin miehen kanssa ostamassa käytetyt Brion yhdistelmävaunut (9v vanhat) ja vallan mallikkaassa kunnossa! Mukava nähdä kun jotkut viitii säilyttää sisällä niinkin kauan ettei tuu hometta. :) NE ON IHANAT :Heartred :D En pysty pitää näppejä erossa niistä laisinkaan! :happy: Ihastuin niiden helppokäyttöisyyteen ja isoihin ilmakumi renkaisiin. Justiinsa sellaset mitä tarvitaan metrin kinoksissa ja hiekkateillä joita täällä piisaa! Saatiin kaupan päälle kaksi istuinta (eri kokoa) ja turvakaukalo! AAAH! I love second-handed :grin
 
Käpynen, En tiedä näkyykö tuosta ja onko nyt kyse siitä kuomun irrotuksesta, luulisin näin kun ei ohjeissa oikeastaan muuta siitä sanottu. Kuomu irtoaa painamalla semmosia nappeja ja vetämällä se pois. Ja tossa käsittääkseni kerrotaan sen kankaan irrotus. Ite ei olla kuomun kangasta pesty, joten en osaa auttaa sen enempää...
 

Liitteet

  • 1423941677600.jpg
    1423941677600.jpg
    70 KB · Katsottu: 36
Meillä oli vanhemmilla muksuilla brion yhdistemät, käännettävällä ratasosalla ja kovalla kantokopalla, tätä nykyä ovat varmaan vanhat kuin taivas. ostin nihin jossain välissä ilmakumirenkaat, olivat alunperin umpikumiset. säilytyksessä niihin on tullut joitain homelänttejä, arvelin pestä höyrypesurilla nuo vaunut navettakäyttöön. Tälle tulevalle ostin käytettynä Emman kennorenkaiset yhdistelmät heittoaisalla. Ovat vielä vintissä jemmassa. Heittoaisalliset halusin, koska tuskailin tuon käännettävän systeemin kanssa. Varsinkin kun esikoinen halusi välillä katsella maailmaa ja tuuli/auringonpaiste oli tympeä lapsen kasvoille. Kakkosen synnyttyä ostettiin abc designin 3pyöräiset ilmakumeilla olevat joggerit käytettynä joilla mentiin useampi vuosi ja tykkäsin kovasti. Tuossa vaiheessa briot oli kakkosella lähinnä päikkärivaunuina.
 
Jess, Tökkönen, tuhannesti kiitoksia! Taisi olla juuri tuo osa, ja netistä selvisi että se olisi pitänyt olla avattavissa. No, neljä henkeä tappeli sen osan kanssa ja lopulta päädyimme pesemään kuomun kaarinensa käsin kylpyammeessa.
Kaikki muut kangasosat kävi pesukoneessa ja vaunut ovat kyllä paljon kivemmat ja freessimmät nyt. :)
 
Minä ostin tällä viikolla käytettynä Brio happy yhdistelmävaunut jotka oli 2012 vuonna ostettu ja ollu vuoden vaan käytössä ja lämpimässä varastossa säilytetyt. Oli tosi hyväkuntoset ja 300 eurolla sain :)
 
Minäki ostin tammikuussa 1,5 v. vanhat Brio happy-vaunut, maksoin 400 e. Minun silmään oli melkein ku uudet. Olen ainakin tähän mennessä ollut tyytyväinen hankintaani, toki käytössähän se sitten näkee :)
 
Brio smilet yhdistelmänä lähti tänään tilaukseen mustana
hintaa jäi uusille 466. :)
 
Takaisin
Top