Rattaat / Vaunut / Yhdistelmät ja ulkoilu

Kyfi8948930

Vasta-alkaja
Hei te kenellä on koira tai lenkkeilette paljon. Mitä kannattaa ottaa huomioon yhdistelmiä ostaessa? Tai oletteko ostaneet (kuomu)rattaat ja menneet lämpöpussilla tmv?
Hakusessa olisi tietenkin kaikenkattava hankinta, eli näiden pitäisi kulkea hyvin lumessa ja niiden kanssa pitäisi selvitä myös ostoskeskuksissa.
Mitä ideoita, millä olette selvinneet? Vai oletteko ostaneet useammat eri tilanteisiin?

En ole koskenut vaunuihin tai työntänyt metriäkään yli 20 vuoteen. Joten vinkkejä kaivataan :) En kovin montaa virheostosta haluaisi tehdä näillä hinnoilla. Brion Happy -yhdistelmät ovat tähän mennessä eniten kiinnostaneet.

Kiitos vastaajille, arvostan :)
 
Itsellä ei mitään kokemusta asiasta. Meilläkin iso koira ja Brion Smilet tilattiin. Saa nähdä, enemmän nuo keliolosuhteet jännittää kuin koira joka nyt suurinpiirtein osaa vierellä kävellä :)
 
Täällä kanssa iso koira ja oon vaunuja katellut paljon. Ite oon ainakin miettinyt että kääntyvät etupyörät on oltava, jotta pääsee kulkemaan pienissä tiloissa, mutta samalla pitäisi olla riittävän isot ja järeet renkaat että pystyy tarpomaan hangessa ja hiekkateillä, ja myös kaupungissa. Brion smile rattaita katoin aluksi, mutta en usko niitä hommaavani. Nyt oon miettinyt britaxen affinity ja trille viper s4 rattaita. Ja oon katellu britaxen go nextiä myös mutta se taitaa olla liian kallis. Ihan hirveesti en oo löytäny tosta affinitystä ja trillestä kokemuksia, joten jos jollakulla on niin kuulisin mielelläni. :)

Ja esikoista ootetaan ja vainujen kanssa oon ihan uuno, joten lueskelen mielelläni konkareiden vinkkejä. :happy:
 
Meillä olis suunnitelmissa 3in1 rattaat vaikka monet on niitä haukkunut! Lähinnä koska haluan että turvaistumen saa helposti autosta rattaisiin... tiistaina ostin kantoliinan ja ajatuksena oli hoitaan sillä koiran kanssa lenkkeilyt! Kuljetaan paljon metsässä, pelloilla tms niin tuskin mitkään rattaat siihen pystyy!
 
Nuo Brion Happyt kulki meillä viime talvena kelillä kuin kelillä. Olen kyllä niihin ollut tyytyväinen, enkä niiden kanssa kaipaillut kääntyviä etupyöriä. Nyt ovat myynnissä kun ostettiin tuplat - isosisko kun on vielä niin pieni, että tarvitsee rattaat myös. Tupliksi valitsin emmaljungan double Vikingit juuri siksi, että niissä on isot renkaat ja eturenkaat saa vapautettua/lukittua. Eli saa kääntyviksi. Tuplissa ajattelin, että on tärkeämpää (että kääntyvät edes jotenkin) että on käänytyvät eturenkaat :)
 
Itse suosittelen bugaboo merkkisiä menopelejä. Meiltä löytyy bugaboo donkeyt ja kyllä kulkee jokapaikassa hyvin :)
 
Ihanaa, että tällainen ketju on tehty! Itsekin mietin pari päivää sitten, että pitäisi aloittaa jokin vaunukeskustelu.

Meillä myös kotona on kaksi koiraa, joiden kanssa tullaan vauvan kanssa lenkkeilemään päivittäin. Vaunujen pitää siis liikkua vaivattomasti eteenpäin myös lumihangessa. Asutaan taajamassa, joten lenkkeillään lähinnä asvaltti- ja hiekkateillä. Vähän olen Emmaljungia (classic rungolla) katsellut, kun niissä vaikuttaisi olevan hyvänkokoiset pyörät edessä ja takana. Kääntyvät pyörät olisivat toki kauppareissuilla kätevät, mutta kuinka paljon ostoskeskuksissa lopulta tulee pyörittyä, kun vaivattoman julkisilla kuljetun matkan päässä ei ole ainuttakaan... Useinhan nouo kääntyvät etupyörät ovat takapyöriä pienemmät ja olen pohtinut, liikkuvatko ne kevättalven hangilla kuinka vaikeasti eteenpäin, jos kävelyteitä ei ole ehditty aurata... Toki nuo rungot kääntyvillä etupyörillä ovat sirommat, mutta käytettävyys taitaa meillä kuitenkin ajaa ulkonäön ohi, kun vaunuille tosiaan tulee lenkkeilykäyttöä päivittäin.

Mielelläni kuulisin kokemuksia Emmaljungan vaunuista! Tällä hetkellä mietinnässä Emmanjungan Duo Edget Classic chrome -rungolla...

Toinen iso kysymys, johon törmättiin miehen kanssa, kun liikkeessä käytiin vaunuja katsomassa... kova vaunukoppa pikkuvauva-aikaan vai ratasosaan sisään laitettava pehmeä kantokoppa/kantopussi? Mies ihastui ajatukseen, kuinka helppoa vauva olisi nostaa pois vaunuista kantokopassa. Mun silmään katsomamme pehmeä kantokassi (Emmaljungan quadrolift) näytti tosi pieneltä ja mietin, kuinka pitkään vauva mahtuisi siihen nukkumaan? Vaunukoppa oli selkeästi isompi, joten vauvaa pystyisi siellä vuoraamaan paremmin lämpöpussilla, viltillä yms. myös kovemmilla pakkasilla. Lastentarvikeliikkeen myyjä sanoi molempien vaihtoehtojen olevan yhtä lämpimiä vauvalle, mutta onko todella näin? Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna kova vaunukoppa suojaisi paremmin tuulelta ja kylmältä kuin pehmeä ratasosaan nostettu kantokassi, vaikka se olisikin suojattu vielä jalkapeitteellä...
 
Meillä on kaksi koiraa ja lenkkeilen paljon joten talvivauva huomioiden ostimme brio happyt, vaikka pääasiassa asfalttiteitä täällä meillä kuljetaan. Vaunuissa on kova kantokassi, joka vaikuttaa vähän kaposalta mutta vauva saa siirtyä sen jälkeen ratasosaan nukkumaan kun on liian iso kassiin. Ja jos happyt ovat vähän raskaammat niin tuleepa ainakin tehokkaampaa lenkkeilyä.:grin
 
Mä suosisin ennemmin pehmeää kantokoppaa... esikoisen aikaan mulla oli se rattaissa! Tammivauva myös hän ja ekana talvena laitoin pehmustetun kopan sisään lampaan taljan... Mielestäni oli erittäin lämmin ja vaivaton nostaa koko koppa sisään jos vauva vielä jäi siihen nukkumaan! Seuraavana talvena hän jo istui rattaissa joten oli turha kuvitella laittaa koppaan kun halusi istua kunnes nukahti ja sitten laskin alas...

Eli se minkä kopan valitset ei niin väliä koska se on sen puolvuotta käytössä ja sitten sillä ei tee mitään...
 
Meillä on rattaissa kova kantokoppa jolla siis voi nimensä mukaisesti kantaa. Esikoisella oli pehmeä, mutta tuo kova toimittaa paremmin myös matkasängyn virkaa. Jos löydän niin laitan myöhemmin kuvan kun neiti kokeili koppaansa 2,5v iässä :wink
 
ForestFairy, tuohan se juuri on, kun koppa on kuitenkin käytössä niin lyhyen aikaa. Pehmeä kantokassi menisi pienempään tilaan kuin kova vaunukoppa, kun säilytystila sisätiloissa on kuitenkin rajallinen. Lähinnä jäin miettimään tossa katsomassamme pehmeässä kopassa sen sisätilaa, joka minusta oli tosi pieni. Epäilen, mahtuisiko talja sinne enää, vaikka toisaalta katsomassamme mallissa olikin Emmaljungan oma, suhteellisen lämpimältä vaikuttava toppaus... Matkasängylle meillä tuskin tarvetta on siinä määrin, että kopan ominaisuuksia tulisi siltä osin pohtia.
 
Aah valintoja valintoja :) mutta uskon Starling että otat kumman vain se on hyvä ja varmasti saat vauvan pidettyä molemmisaa lämpimänä pakkasilla :)
 
Joo siis pehmeän kopan etu on ehdottomasti säilytettävyys ja meillä oli esikoisen pehmeä koppa sellainen, että muuntui lämpöpussiksi rattaisiin kovikepohjan poistamisella. Esikoisella oli Oran kuomurattaat ja koppa vm 1999-2000 ja nuoremmalla oli Crescentin rattaat ja koppa. Mä arvostan rattaissa tukevuutta, isoja ilmakumirenkaita ja rattaiden "nukkumisosan" pituutta jotta isompikin lapsi voi makoilla. Meillä ei lapset kyllä ole rattaissa nukkunut kuin harvoin.. Kuljetaan paljon rattaiden kanssa julkisilla ja olen huomannut monilla olevan ongelmia kääntyvien eturenkaiden ja kolmirenkaisten menopelien kanssa. Rattaiden painolla meillä ei ole juurikaan ollut merkitystä kun ei niitä meillä nostella kuin harvoin autoon. Sen sijaan näppärästi puhdistettavat istuinosan pehmusteet ja likaa "kestävä" väri on ehdottomia. Rattaissa kun matkustaa usein yltäpäältä kurainen lapsi tai tulee pissa-/kakkavahinko (tai meidän yleisin eli oksennus)..
 
Me tilattiin Emmaljunga Duo Edge yhdistemävaunut Duo S Black Air rungolla. Maxi cosia varyen otettiin adapterit. Aamulenkkejä varten ostettiin rintareppu Ergobaby 360 vauvaosalla.
 
Tuo on varmasti ihan makukysymys tuo pehmeä/kova kantokoppa :) mulla oli esikoisella alkuun ej:n city crossit pehmeällä kantokopalla ja en tykännyt yhtään. Sit ostin nuo Brion happyt vaunukopalla ja vaunukopasta taas pidin kovasti :) ja nyt sit tupliinkin valitsin vauvalle kovan katokopan. Tosin sekä Brioissa että nyt noissa meidän emmaljungissa se kovan kopan kiinnitys runkoon on niin näppärämpi irrotella kuin esim. Quatro liftin klipsejä ratasosasta :) mut makuasia. Ei voi tietää ennen kuin kokeilee :)
 
No tässähän tuli jo jotain ideoita :) Kuten tuo kantoliina. Sillä selviää tosiaan tuolla metsäosuudella.
Pitää mennä varmaan liikkeestä kysymään minkäkokoiset kääntyvien etupyörien pitää olla, jotta niiden kanssa selviää. Käteväthän ne varmasti olisi, mutta tiedä sitten. Jostain syystä luotto on suurempi "tavallisia" kohtaan.
Jumbossa on varmasti tilaa liikkua isommillakin vaunuilla. Tosin niiden vaan pitää mahtua pieneen autoon..

Ajattelin ostaa osan tavaroista käytettynä, joten jostain aina pitää tinkiä hieman. Jos lapsia tulisi enemmän, niin tilanne voisi olla toinen. Tämä on luultavasti ainoa lapsijoten en nää järkeä ostaa kaikkea uutena.

Olen myös katsonut paljon valkonahkaisia vaunuja. Ne vaan on niin hienot! Nyt vaan joutuu olemaan järkevä tällä kertaa ja miettiä oikeasti mitä tarvitsee :/
 
Me on päädytty gesslein f6 yhdistelmiin. Niissä tulee mukana sekä isot kiinteät etupyörät että kääntyvät. Voi sitten vaihdella tarpeen mukaan vaikka meillä kyllä tulee varmasti enemmän käyttöön nuo kiinteät isot pyörät. Ja gessleineissä oli eniten omaa silmää miellyttävät kuosit :D
 
Meillä on autossa matkarattaat jotka on sit käytössä aina kauppareissuilla. Gracon matkikset ja Gracon turvakaukalo. Ne oli shoppaillessa ihan ykköset. Mahtuu autoon hyvin ja vauvaa ei tartte repiä kaukalosta kun menee kauppaan, riittää että nostaa kaukalon rattaisiin :). Yhdistelmillä sit liikuttiin aina kun kotoa lähdettiin kävellen tai bussilla.
 
Takaisin
Top