Rattaat kahdelle?

Josu25

Silmät suurina ihmettelijä
Te, ketkä odottatte toista; mitä rattaita olette ajatelleet? Itse mietin asiaa turhankin hyvissä ajoin, mutta jos hyvissä ajoin varautuu, saattaa saada edullisesti käytetyt, jos tietää mitä tahtoo. Kahta vaihtoehtoa olen pyöritellyt mielessä; Grago Quatro Tour Duo vs. Grago Stadium Duo. Onko kenellekään kokemuksia/ajatuksia kummastakaan? Kuulostavat käteviltä siinä määrin, että mahtuvat pieneen tilaan ja itse tykkään noista peräkkäin istuttavista.
 
Mä en kestä kunnon vankkuri meininkiä eli meille tulee ilman mitään muttia Phil and Tedsit, Sportit tai Vibet, sillä ei sit niin ole väliä mutta ihan normikokoiset vaunut jossa muksut istuu allekkain. Tosin mietin kyllä sitäkin vaihtoehtoa että selviäisko 2v esikoinen seisomalaudalla kun aika lyhyt käyttötarve tuplille tulee... seisomalautaan siirtynee viimeistään 2,5v luulen. Totutan kävelemään mahdollisimman aikaisin. 2,5v hoitolapseni kävelee jo useamman kilometrin putkeen...siihen pyrin omani kanssa myös! Aina saa suunnitella ;)

Josu25: selviätkö noilla rattailla lumisen talvenkin? Renkaat näyttää enemmän matratas renkailta.
 
Jee en oo ainut joka jo myös asiaa miettinyt:D

Meillä"ongelma"se et täytyy olla vaunut kunnon pyörillä kun maalla asutaan toisaalta sit taas haluaisin myös sellasen joilla pääsee kaupungissakin kun sinne lähtee. Phil&tedsit olis kivat mut ei varmaan viitsi ihan niin paljoo satsata joten oon miettinyt z-lineltä vähän vastaavia varmasti kuitenkin kestää sen mitä tarvii:) Tai toinen vaihtoehto olis vaan sisaristuin mut niitä ei kai kovaan käyttöön suositella. Nuo Gracot olis kyl meillekkin silleen ihan unelmat kun on jo graco kaukalo olemassa niin sais vauvan siinä rattaisiin mut tosiaan ei kyl noilla renkailla varmaan ainakaan huonommilla keleillä pääse mihinkään. Yksi kiva minkä olen myös pongannut oli joku jane power twin en vaan tiedä myydäänkö niitä enää missään huuto.netistä siis pongasin.
 
Meillä ikäeroa tulee 2vuotta ja olen kanssa pohtinut vaunuasiaa. Jos raha ei olisi esteenä, ostaisin ehdottomasti Baby Joggerin City Select tamdem. Niillä ei tulisi ainakaan tuota vauvan potkimis pelkoa, mikä itseäni vaivaa Phil&Tedsien kohdalla. Mutta noissakin sisaristuimen kanssa hintaa tulisi se 900e joka on aivan liikaa..
Hauck roadster duo oli kanssa yhtenä vaihtoehtona, mutta jotenkin luovuin siitä, kun ei niitä tuplina kuitenkaan kovin kauaa tarvitsisi, mutta olisi kuitenkin kiva saada tuo isompikin tarpeen tullen johonkin kiinnitettyä. Näissä miellytti erityisesti edullinen hinta ja monipuoliset ominaisuudet (ja hyvät pyörät)
Olenkin miettinyt kanssa tuota seisomalaudan riittävyyttä, kun kaupungissa pääasiassa tulisi vaunujen kanssa liikuttua.

Josu25: Meillä on autoilukäytössä Gracon matkarattaat ja ne pyörät ovat kyllä ihan onnettomat. Jo yhden lapsen kanssa jos on vähänkään ollut lunta, on rattaat joutunut hinaamaan perässä. Eli nuo pienet pyörät eivät kulje ollenkaan! Sama jutu vähänkään epätasaisemmassa maastossa.
 
Meille on tulossa ikäeroa 1v3kk ja varmaan hankitaan ihan kunnon tuplaraattat(esim brio). Vaikka asutaankin kaupungissa, niin lähinnä niillä kuitenkin maastossa liikutaan, puistoon jne, joten haluan kunnon rattaat. Ja mahtuu sitten molemmat hyvin nukkumaankin niissä. Jotenkin vierastan noita rattaita, missä lapset on "päällekkäin". Ja sitten kun menee keskustaan tai jonnekkin missä ei noilla kunnolla mahdu menemään, niin sitten käytetään noita meidän yhen lapsen rattaita ja vauva kantoliinaan.
 
Niin no tuo kantoliina juttu kaupungille mentäessä olis varmaan myös ihan kätevä. Ja varmaan nuo hauckin tyyppiset mitkä joku mainitsi niin olis myös ihan ok kai niillä kaupungillakin jotenkin mahtuu menemään. Toisaalta sitäkin mietin että en varmaan hirveen usein lähde yksin kahden kanssa kaupungille niin en tiedä tarviiko sitä sit nyt niin pääasiallisesti miettiä:)Mut saa nähdä on tässä jokunen kuukausi aikaa miettiä mitkä ostaa:)
 
Katsoin kyllä noita rankaita ja aika perusmatkisrenkaathan nuo on, mutta... asutaan niin keskellä korpea, että ei kotoa lähdetä rattaiden kanssa matkaa tekemään mihinkään. Lähinnä oli ajatuksena, että jos nyt silloin tällöin lähdetään vaikka lähinpään kaupunkiin shoppailemaan, niin kulkisivat sitten siellä ostareissa yms. ja mahtuisivat hyvin autoon. Todella, todella harvoin käytetään niitä "maastossa". Kotona jos "pihapiirissä" liikutaan, niin isompi saa kävellä ja pienempi olla sitten Emmaljungan vaunuissa.Näistä syistä koitankin saada rattaa hyvin edullisesti...
 
Ihan vain oma kokemus tähän jonoon. Me ei olla missään vaiheessa tarvittu tuplarattaita - 1. ja 2. välissä on 2v ikäeroa ja 2. ja 3. välissä 2v3kk ja molemmissa tapauksissa isosiskot ovat sitten kävelleet vaunujen vieressä.
Asumme taajaman ulkopuolella - joten matkaakin joka paikkaan tulee jonkin verran, mutta ainakin meillä 2v on hyvin jaksanut kävellä puistoon ja takaisin (vajaa 2km / suunta) eli jos ikäeroksi tulee tuon verran harkitsisin ihan tosissaan kannattaako niitä tuplarattaita ollenkaan hankkia.
(Tietysti jos matkat on paljon tuota pidempiä / suunta, niin sit voi olla liian pitkiä matkoja käveltäväksi vielä 2-vuotiaalle.. ja tuplarattaat ihan paikallaan...)
 
Meillä totaikää vauvan ja esikoisen välillä tulee 1v 4 kk joten kaksosrattaat on ainoa vaihtoehto. En ole vain löytänyt kuin nuo carena kaksostenrattaat, jossa saa vauvan työtäjään päin ja isomman lapset kasvot menosuuntaan. Tietääkö joku muu jotain muita merkkejä joissa olis kopat eri suuntiin? Vauvaa en haluaisi laittaa kasvot menosuuntaan. Sitten löysin tälläsen vaihtoehdon sellatessani vanhoja vauvalehtiä Buggypod-istuin, näytti aikas kätevältä. Seisomalaudat kun tarkoitettu yli kaksi vuotiaille.
 
Googlasin ton Buggypod istuimen ja oli kyllä aika jänskä keksintö :p Mutta vois kyllä olla ihan kätevä, täytyy laittaa harkintaan =) Jos vaikka Suomesta löytys jostain.

Mä oon myös alkanu miettimään pärjäisköhän pelkällä kantoliinalla? ostais kunnon kantotakin ni jos ainakin ekan puolvuotta vauva nukkus siinä aina ulkona, ni sen jälkeen vois pärjää pelkällä seisomalaudalla.. Ja jos mennään koko perhe jonnekkin, ni esikoinen vois olla ihan omissa matkarattaissa...
 

Täällä kanssa asiaa pohdittu, ikäeroa tulee 1v4kk.. 

Jos poika pysyy ja viihtyy pulkassa, ei kyllä taideta sitten ostaa. Se selviää vasta lähempänä h-hetkeä.. Jos nyt täytyy ostaa niin kyllä sit käytettynä jotkut jostain kun käyttöikä kuitenkin jää vähemmälle. Mutta kyllä sitten haluan kunnolliset kun niitä joutus lumessa työntelemään ja isoilla pyörillä jotka ei käänny mihinkään suuntaan. :D 

 
Helmikuisista kuikuilen, kun itse saman asian kanssa painiskelen....Meillä siis muksuille tulee ikäeroa noin 1v7kk.

Mä tajusin just pari päivää sitten että meidän ulko-ovi on niin kaponen ettei siitä kyllä mene perinteiset vierekkäin istuttavat tuplarattaat, enkä niitä tahdo käytävällekään jättää (kerrostalo).
En myöskään lämpene Phil&Tedseille ollenkaan, on jotenkin kamalan näköstä että isompi istuu vauvan päällä vaikka se varmasti onkin niinkun oikeesti ihan toimiva ratkaisu.

 Meille vaunujen lopulliseen valintaan vaikuttaa leveyden lisäksi suuresti myöskin työntökorkeus ja aisan sen säädöt, sillä minä olen tosi lyhyt ja mies sitten aika huomattavasti pidempi. Toinen suuri kriteeri on se että  vanhemman lapsen mielestäni täytyy  saada katsella eteenpäin, vastasyntynyt kun jokatapauksessa makoilee niin sillä ei mielestäni ole niin suurta merkitystä. Me myöskin arvostetaan kovasti travel system -ratkaisua joka meillä on ollut käytössä tämän esikoisenkin kanssa alusta saakka (meillä on Quinny Speedit). Tietenkin myös hinta-laatusuhde ois oltava hyvä sekä hivenen turhamaisena näön pitäs miellyttää silmää edes jollain tasolla.

 Olenkin EHKÄ keksinyt ratkaisun, joskin olen kyseisistä vaunuista lukenut moitteita melko lailla, ja pienehköt eturenkaat huolettaa talvea ajatellen. Joskin ystäväni jolla on samantapaiset eturenkaat vaunuissa sanoi että kulkee lumessakin, joskaan ei umpihangessa. Kyseessä siis Britaxin B-Dual -vaunut joissa sisaristuin on takana alhaalla Phil&Tedsien tapaan MUTTA. Niissä vauvan voi laittaa sisaristuimeen pehmoisen kantokopan kanssa, selkänojan kun saa ihan makaavaan asentoon myös sisaristuimessa. Eli isompi saisi istua ihan perinteisesti rattaissa. Sisaristuimen tilalle saa myös adaptereilla turvakaukalon kiinni (ja myös ratasosan tilalle). Kuulostavat käteviltä myös siksi koska itsekin pähkäilen ettei tuplarattaat meillä varmaan ole kovin pitkäikäiset, mutta silti varmasti ainakin tovin tarpeelliset. Kun isosisko ei enää rattaisiin halua, voi pikkusisarus matkata rattaissa ja sisaristuimen voi ottaa pois.

Anteeksi tätä pitkää tekstiä, ehkäpä koitan enemmänkin itselleni kuin teille muille uskotella että joo joo hyvät vaunut ovat


Eli jos jollain on jotain kokemusta moisista vaunuista niin kertokaa ihmeessä omat kokemukset!

 
Takaisin
Top