Raskaustodistus esimiehelle?

Nadam

Oman äänensä löytänyt
Tarvitseeko esimiehelle toimittaa raskaustodistusta? Neuvolassa sanottiin vaan et toimitan kelaan ja kerkesin sen jo sinne postittaa.

Esimieheltä, kun asiasta kysyin hän ei tiennyt. Sano et no toimita vaan. Ja nyt on kyselly sitä.

Oon töissä tekees vaan sijaisuutta ja sopimus joulukuuhun asti. Et tekeekö se sillä ees mitään?

Mainittakoon et esimies ei tosiaankaan tiedä asioista aina..
 
Jos sulla työsuhde päättyy äitiyslomaan (eli ei jatku äitiysloman alkamisen kanssa päällekäin, niin sitten esimies ei tartte todistusta, koska sulle ei siinä tapauksessa töistä makseta enää mitään. Mutta jos oot työsuhteessa vielä äitiysloman alettua, niin sit asia on toisin. Työnantaja kun on velvollinen maksamaan ekat 3kk palkkaa äitiysloman alusta.
 
Jos työsuhde tosiaan voimassa kun äitiysloma alkaa niin sit pitää toimittaa todistus! Käsittääkseni silloin saa 3 kk täyspalkkaista äippävapaata jos työsuhde kestänyt vuoden, näin ainakin mun työsopparissa on määrätty:)
 
Kaikilla aloilla ei tuota palkkaa makseta eli tieto löytyy omasta tes:stä tai esimiehelyä.
 
Mä kun kysyin mun pomolta, et haluaako se multa sen raskaustodistuksen niin nauroi ja sanoi, et haluaa vähintään ultrakuvan :D Eli varmaan isommissa firmoissa tää hoidetaan virallisemmin, mutta mun pomo ei sitä halunnut vaikka maksaakin mulle sen ekat 3kk palkkaa..
 
Joo mä luulen kanssa et raskaustodistus on vaan näitten isojen paperinpyörittelijä työnantajien vaatimus. Itsekin kun olen sairaanhoitopiirillä töissä niin kaikki pitää tehdä niiiin virallisesti. Neljä vuotta sitten sain vielä itse täyttää äitiysloma-anomuksen ja postittaa raskaustodistuksen palkkoihin. Nyt piti käydä henkilöstösihteerin luona tekemässä :D Naurettiinkin tuon sihteerin kanssa (tuttu kun oli meidän osastonsihteerinä vuosia joskus) että hänen tehtävänsä on tarkistaa vastaako mahan koko todistuksessa mainittua laskettua aikaa :wink
 
Multa pomo pyysi vain printscreenin kelan laskurista, josta näkyy koska mun mammaloma alkaa jne. Pitää vielä kyllä varmistaa siltä, että eikö se muka muuta tarvii. Kelassa kuitenkin äitiysrahapäätös odottaa työnantajalta jotain liitettä. Mulle firma siis maksaa 3kk palkan ennenko siirryn kelan avustusten piiriin.
 
Se liite mitä kela odottaa on tieto sun tuloista ja siitä mitä työnantaja maksaa. Sen voi työnantaja tehdä sähköisesti (ainakin isommissa firmoissa) tai sit paperilomakkeena. Kysy työnantajalta odottaako hän sun vievän lomakkeen tai tietääkö edes et sellaista tarvitaan.
 
Mä sain tänään päätökset äippäraha ja vanhempainraha kausista... luulin että ne ei tuu ennenkuin työnantaja on hakenut sitä äippäraha osuuttaan kelalta ja ilmoittanut mun viimeiset tulot :bored: tosi outoa! Esimies ei oo edes vielä hyväksynyt mun äitiysloma hakemusta ...
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että raskaustodistus tulee toimittaa sekä Kelaan että työnantajalle. Toisaalta työskentelen valtiolla eli ovat tosi tarkkoja kaikessa. Ajattelin kuitenkin lähettää todistuksen Kelalle verkon kautta, joten eiköhän tuo alkuperäinen siinä tapauksessa pomolle joudakin.
 
Raskaustodistuksesta laitoin Kelaan sähköisesti kopion hakemuksen yhteydessä ja alkuperäisen toimitin palkanlaskijalle.. Olen siis kaupungilla töissä.. Esimies ei ko. lappua halunnut, mutta sille tehtii erikseen hakemus äitiys-ja vanhempainvapaasta..
nyt jopa muistin hakea Kelalta äitiys-ja vanhempainrahat, edellisessä raskaudessa unohdin ne kokonaan.. Sitten Kelalta tuli kirje että työnantaja hakenut niitä mutta mun hakemus puuttuu.. o_O Ei kai kaikkea voi muistaa..
 
Takaisin
Top