Raskausruoka

Keskustelun 'Laskettu aika lokakuussa 2010' aloitti Annelse, 12 touko 2010.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Asteria Ihastunut foorumiin

    Tähän on varmaan oma ketju yleisellä puolella, mutta täällä lokakuisten parissa on jo niin kotoisa olo, että aloittelen ravintoketjua tänne.

    Tänne olisi hauska saada koottua seuraavanlaisia asioita:
    - Miten ruokavaliosi on muuttunut/muuttuu raskauden aikana?
    - Mitä ruoka-ainetta tulee syötyä "naurettavia määriä" tavalliseen verrattuna?
    - Miten olet suhtautunut suosituksiin?


    __________________________________________________________________________

    Itse olen lisännyt yhden pääaterian lähes jokaiseen päivään (kunnon päivällisen; pastaa tms.) Aiemmin tuli syötyä vain yksi lämmin ruoka töissä. Nämä iltasyömiset vaan ainakin tähän mennessä ovat usein aikaansaaneet turvonneen olon.

    Välipaloja tuntuu menevän hurjasti, varsinkin vielä viikko sitten kun oli jatkuva paha olo. Olen yrittänyt pysyä täysruis- tai kauraleivässä, hedelmissä ja jogurteissa välipalojen suhteen, mutta joskus kaupassa on tullut himo ostaa karkkipussi ja eräänä iltana söin kierresipsejä vaikka en yleensä ikinä syö! (Tuli tietysti paha olo.) Lakua ja salmiakkia tekisi mieli, mutta olen pysytellyt Truly Fruity karkeissa ja niidenkin suhteen kohtuudessa.

    En ole kokenut suurempia himoja mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen, mutta lähes päivittäin ajattelen pakastimessa olevaa Pappagallon sitruunasorbettia. Tämäkin on kuitenkin pysynyt kontrollissa... Tänään otan kuitenkin huomisen pyhän kunniaksi!
    [:D]

    Oudoimmat jutut eivät itsellä ole olleet kovin kummoisia (ainakaan vielä). Pari iltaa sitten tuli ostettua raejuustoa (ekaa kertaa ikinä) ja sekoitin siihen kurkkua ja tomaattia pieneksi pilkottuna. Sitä meni kulhollinen hups vaan. Ikään kuin olisi ollut jotain tosi gourmetruokaa... Taisi olla kalkinpuute tai jotain?

    Tänään ostin ison porkkanapussin. Kun nostin sen koriin tunsin jo porkkanaraasteen maun suussani. Kyllä tämä olotila siis taitaa hieman laittaa päätä sekaisin - kuitenkin.
  2. piiuska Peruskäyttäjä

    heippasta
    itse en ole muuttanut ruokavaliota juurikaan.
    yhä syön lihan niinkun mielestäni kuuluukin eli medium -
    näin kulinaristina en vain pysty tappamaan intohimoani, ruokaa.
     
    ainoa mitä olen muuttanut on alkoholinjuonti [:)]
     
    en ole huomannut mitään erityis ruokahimoja mihinkään, mutta tosiaan johtuu varmaan siitä että
    ruoka on ollut aina intohimoni[:D] kun olen ravintolassa töissä niin aina tulee jotain mussutettua..aina tullutkin.. [:@] kohta olen varmaan joku 200 kiloinen, heh
  3. Asteria Ihastunut foorumiin

    Niin, alkoholi jäi tietty pois, mutta hölmöyksissäni venytin testin tekemistä luvattoman kauan, eli jotain tuli otettua tuonne rv 6 asti (rv 7 tein testin, mutta lopetin jo ennen sitä kun aavistelin "pahaa"). Kehitysviikkoja silloin nipin napin 5, ja np-ultrassa kaikki näytti päällisin puolin olevan hyvin. Aika moni ilmeisesti jännää juuri sitä miten viimeinen ravintolailta (itsellä rv 5, eli kv 3) on pilttiin vaikuttanut... Itseäni harmittaa, mutta kaipa suurin osa aivosoluista on muodostunut vasta tuon jälkeen?
  4. Odottaja8 Aloittelija

    Minulla jäi limsan juonti pois, epäterveellisyyden ja hampaiden hyvinvoinnin takia.
     
    olen ollut aivan mahdoton syömään suklaata ja muita herkkuja (ja sen kyllä huomaa vartalosta..[:o]) mutta alkuraskaudessa ei tehnyt mieli mitään..nyt on rv 18 + 0 ja vasta viime viikolla iski pienoinen himo suklaaseen! Ou nou..toivottavasti en enempää paisu koska näytän jo nyt ylipainoiselta norsulta. Tietty odotan että vatsa kasvaa iiisoksi niin siellä on mukava pienellä polskia..:)
     
    muita himoja ei hirveänä ole ollut eikä ällötyksiä, paitsi pääsiäisenä alkoi tekemään mieli grillimakkaraa ja sinappia! mietin jo, että naapurit pitävät meitä hulluina kun pääsiäisenä grillataan makkaraa vaan eipä kukaan ainakaan kummaksuen ole sen jälkeen katsonut [:D]
     
    Vitsi, itsekin syön tuota multivita raskaus ja imetys, mutta muita en sitten syökään..ei varmaan tekisi pahitteeksi käydä apteekissa.
     
     
  5. Tunkku82 Aloittelija


    - Miten ruokavaliosi on muuttunut/muuttuu raskauden aikana?
    Alkuun teki mieli metukkaa ja suolakurkkua hirmuisesti, mutta ei enää. Sitten teki mieli omenaa ja porkkanaa, mikä sai hiilarit korkeelle ja sitten teki mieli karkkia. Ja sitten oli hiivaa että se kierre nyt sitten lopetettiin tykkänään. Yhden appelsiinin jälkeen melkein meni taju kun alkoi niin väsyttämään, joten appelsiiniäkin vain silloin tällöin siivu vaikka salaatissa. Muuten tekee mieli syödä juustoja ja turkkilaista jugurttia, tuntuu että jugurtti autta amonesti kuvottavaan oloon.

    - Mitä ruoka-ainetta tulee syötyä "naurettavia määriä" tavalliseen verrattuna?
    Ei kai muuta kuin tuota turkkilaista jugurttia. Samoin kasviksia, salaattia jne tulee syötyä hirmuisesti kun ne on niin raikkaita ja pakosti hyväksi masulle.

    - Miten olet suhtautunut suosituksiin?

    En ole hirveesti kiertänyt mitään, jotain tuorejuustoakin on tullu syötyä kun on valmiina jossain ollut. En oo jaksanu hössöttää, pellavansiemenet on jääny pois.. oisko jotain muuta tullu kartettua.. ei ehkä.

    Lisänä on menny d-vitamiinia ja omega 3 sekä magnesium.
  6. blinga Peruskäyttäjä

    Ei mitään ihme himoja tällä hetkellä.. juon kylläkin entistä enemmän huomattavasti. Lakuakin on tullut syötyä, ja muuta karkkia, hyvällä omalla tunnolla. Kahvia en juonut rv 18 asti ollenkaan, kun ei maistunut, mutta nyt on sitäkin tullut juotua kuppi tai pari päivässä. Samoin maustetut/tuliset ruoat oli alussa ihan yöks, mutta nyt menee miehenkin tekemät ruoat ihan jees vaikka suuta polttaakin niiden jälkeen. Meillä kuluu chiliä aika lailla.. Ruisleipä on mulle oikeastaan aina ollut se ainoa leipä, joten sen suhteen ei mikään ole muuttunut. Samoin rasvat, jugurtit, maidot jne on kaikki rasvattomia tai 1% (viili). Sokeria en oikeastaan käytä lainkaan, mutta sekin on ennestään ollut jo ihan normi. Hedelmiä syön enemmän kuin ennen, huomattavasti.. Olen syönyt myös erilaisia juustoja ihan levollisin mielin. Kalaa syön varmasti liian vähän, kun ei ole vaan mun juttu. Meillä syödään lähinnä kanaa, naudanlihaa tai lammasta, sekä kasvisruokiakin aika paljon.
    Viime päivinä on tullut puuroinnostus, varsinkin manna- ja riisipuurot saa iloiseksi..
    Mitään vitamiineja en nyt popsi, alussa oli d-vitamiini ja kalsiumi sekä foolihappo kuvioissa, mutta nyt ihan ruoasta mitä tulee niin tulee.
  7. rechaka Peruskäyttäjä

    Entisenä kasvissyöjänä rupesin syömään lihaa. Teki mieli... niin ja karkinsyönti on vähentynyt, mutta muuten ruokavalio sama.
    Kauheasti tulee syötyä minitomaatteja jos niitä jossain on. Hirveä himo tuli myös appelsiineihin ja lime-verigreippilimsaan (sokeriton).
    Hammaslääkärikäynnin jälkeen tuli jätettyä pois loputkin sokeripalat kahvin kanssa...
    syön mielestäni enemmän, mutta toisaalta kunnon ruokaa. Vielä ei ole ollut makeannälkää eikä mitää hillittömiä mättöhimoja roskaruokaan tai muuhun sellaiseen.
    Ainoat, mitä en siedä on : 1. aamupalasulatejuustot 2. oliivit
    :DDD
  8. sumaristo Vieras

    Muistaako joku mitä ohjeita on makeutusaineista raskausaikana. Sokerittomat tuotteet on monesti makeutettu aspartaamilla, jota muistaakseni ainakaan ei suositella, mutta entä muut makeutusaineet? Ite syön mieluummin sokeria silloin kun makeaa tekee mieli. Lisäaineita mahd. vähän.
  9. bantsu Vieras

    Heido,

    Sakariinia ja syklamaattia ei suositella. Aspartaamilla (ja joku toinen A:lla alkava makeutusaine) makeutetut käyvät. Itse ainakin sain sellaisen lappusen neuvolasta.
  10. Asteria Ihastunut foorumiin

    Olen yrittänyt vältellä makeutusaineita ja suosia aitoja sokereita, mutta tänään ei vaan löytynyt kaupasta mökille mukaan mitään jaffaa, joka ei olisi lightia. Ärsyttävää, mutta totesin sitten myös ettei noita asesulfaami K:lla makeutettuja vissiin ollut kielletty.
     
    Tähän mennessä olen törmännyt kiellettyihin makeutusaineisiin vain Lidlissä (mehunektarit).
  11. sumaristo Vieras

    Kiitos paremmista tiedoista makeutusaineiden suhteen.[:)]

Jaa tämä sivu