Raskauspahoinvointi ja väsymys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mango76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Mango76

Vieras
Noniin, kävin tuossa eilen lääkärissä, kun kärsin tosi pahasta raskauspahoinvoinnista ja väsymyksestä, etten pysty olemaan töissä. Lääkäri (mies) ihmetteli kovasti väsymystäni ja sanoi, että väsymys ei kuulu raskauteen ollenkaan. Olin niin hämmentynyt hänen kommentistaan, etten osannut edes sanoa vastaan. Siis mitä ihmettä? Eikö se ole yksi yleisimmistä odottajan oireista vai olenko väärässä? 

No ohhoh! Kyllähän se kaikissa noissa opuksissakin lukee!

Ja itse olisin varmasti myös kaivannut tossa yhessä vaiheessa lepoa enempi, mutta sain sitten sinniteltyä...

Voitko soittaa vaikka neuvolaan, ja pyytää, et saisit tavata neuvolalääkärin?

Näitä tarinoita kuulee nykyisin enenmmän ja enemmän. Tarkoitan siis osaamattomista lääkäreistä.
Kunnat supistaa palveluita ja terveyskeskuslääkäreille ei makseta kuin murusia yksityisien palkoista.
Näinpä siellä joudutaan käyttämään kokemattomia sijaisia kun ammatti-ihmiset menee muualle.

Minun "omalääkärini" tk:ssa ihan aikuisten oikeasti googlettaa kertomani oireet ja etsii vastausta netistä.... Käytänkin nykyisin (tai siis ennen raskautta) tk:n palveluita minimaalisesti, tällä hetkellä en ollenkaan.  

Minulla olisi montakin uskomatonta ja surullista tarinaa kunnallisesta terveydenhuollosta.

Jaksamisia Mango!! Ja soita tosiaan alan lääkärille ja haistata pitkät tommosille tietämättömille äijille.

No ohhoh [:-] Toivottavasti saat joltain toiselta lääkäriltä paremman lausunnon jos tarvitset todistuksen sairaslomaa varten! Mä olen suorastaan pöyristynyt. Olen nyt viikolla 7+6 ja koko ajan ihan tosi väsynyt. Nukun 10 tuntiä yöllä ja sitten aamupäivällä päiväunet ja sitten vielä iltapäivällä päiväunet. Toki olen nyt lomalla ja pystyn niin tekemään, muuten varmaan pitäisi sinnitellä. Ja en oikein jaksa urheilla enkä tehdä yhtään mitään, ja yleensä käyn jossain lajissa melkein joka päivä tai ainakin polkupyörällä jonnekkin ja olen muutenkin tosi aktiivinen ihminen enkä paljon sohvalla loju. Mutta nyt on vaan niin vetämätön olo että. Päälle vielä klo 12.00-18.00 kestävä etova olo riippumatta siitä miten syö tai on syömättä.

Ja varmaan sitten raskauden loppuvaiheessa väsyttää kanssa kun raahaa sitä ylimäärästä painoa kokoajan mukanaan. Huh huh. Ettei muka ole mikään raskausajan oire.

Ja sitten jotkut (yleensä miehet) vielä yrittää puhua jotain että naisillekin joku pakollinen maanpuolustus tms. koulutus. Eikö se nyt riitä että kantaa näitä lapsia ja "uhraa" oman kehonsa ja monta vuotta urastaan? (tää ei nyt ihan tähän liittynyt, mutta kuitenkin[;)])

En jostain syystä päässyt kirjautumaan nikilläni, joten rekkasin uuden. Niin, siis kyseessä oli työterveyslääkäri. Sain kuitenkin loppuviikon saikkua. Tänään kävin neuvolassa ja olisin tarvinnut sieltä lisää saikkua, mutta eivät pystyneet antamaan (hoitaja siis), joten joudun taas huomenna menemään työterveyslääkärille. Neuvolalääkärille hoitaja sai varattua ajan vasta parin viikon päähän.

Voi Mango...
Onpa sulla ollut p**** säkä lääkärin kanssa! Väsymys on ihan tajutonta välillä ja etenkin alkuraskauden aikana en olisi kyennyt yhtään mihinkään. "Onneksi" oli myös pahoinvointia ja hyvä ja ymmärtäväinen lääkäri tk:ssa ja olin yhteensä 4 vko:a sairaslomalla. Lääkäri oli sitäpaitsi mies! Sanoi vain, että nyt on kuitenkin tämä tärkeysjärjestys olemassa, vauva ensin. Ensin antoi viikon, jonka jälkeen jatkoi toisen viikon vain puhelinsoitolla. Kokeilin sitten 4 päivää töissä ja mikään ei ollut muuttunut, joten seuraavaksi sain kaksi viikkoa heti suorilta. Että näin. Olen niin kiitollinen tälle lääkärille [:)]
Ihan alussa jouduin käymään päivystävällä naisgynekologilla vuotojen takia ja se ei ollut ihan yhtä fiksu mielestäni. Kyselin väsymyksestä ja pahoinvoinnista ja sairaslomasta häneltäkin. Vastauksena oli, että väsymyksen takia ei anneta lomaa, mutta pahoinvoinnin kyllä. Outoa mielestäni, koska esim itselläni työmatkaa on 36 km suuntaansa ja välillä pelotti lähteä rattiin aamulla jo valmiiksi uupuneena, saati sitten työpäivän jälkeen takaisin päin.
Vinkkinä vain, että jos epäilyttää tuon lääkärin ymmärrys tai tietotaito, lisää vähän pahoinvointia, jos sitä ei sinulla muuten ole...Töihin kun ei voi oksentamaan lähteä. Toivottavasti jatko menee sujuvammin kohdallasi!

Voi apua mikä lääkäri. Ei nekää kyllä tiedä asioista. Väsymys on yksi yleisin oire alusta asti. Se helpottaa kuulemma sitten joskus rv 15 jälkeen yksilöllisesti tietenkin. Mä mietin kans että voisinko jäädä joku päivä kotiin lepäämään kun tää on aika rankaa sinnitellä hereillä ja yökköolon kanssa miettiä kokoajan että pitäis ehkä syödä hedelmä taas että menee yökkö ohi. En oo kuitenkaan oksentanut.

Ootteko joutunut olee muut saikulla töistä?

Meillä on aika ihana työterveyden hoitaja/ hoitajat.
Ei tarvita työpaikalla kuin heidän todistuksensa sairaslomasta ja olinkin viime torstain ja perjantain sairaslomalla ja tämä viikko on mulla vuosilomaa joten mietin tuossa kuumeisesti että mitenkä jaksaisin ensi maanantaina töihin mennä kun koko ajan oksettaa ja väsyttää aivan mielettömästi.
No jos maanantaina tuntuu pahalta olla töissä niin täytyy varmaan hakea lisää sairaslomaa!!

Sinuna Mango76 olisin sille lääkärille sanonut suorat sanat että eikö ole opiskellut yhtään mitään vai onko muuten vaan niin pöljä ettei tiedä mitään raskaudesta.... käske ettiin netistä tietoa niin eiköhän sivisty :)
Väsymys on nimittäin yksi huomattavimmista oireista joka tulee melkein kaikille raskauden aikana jossain vaiheessa vaikkei kärsisi pahoinvoinnista edes!!

Täällä rv 8+5. Tähän mennessä olen ollut kaksi päivää saikulla, kun koko ajan olin vähällä oksentaa, enkä saanut itseäni juuri sohvasta ylös. Muutaman päivän olo oli jo aika "normaali" välissä, mutta nyt on taas jo monta päivää ollut joka ilta mahdoton paha olo, turvotus/närästys ja Väsymys, töissä olen kyllä käynyt, mutta kieltämättä iltavuorot varsinkin ottaa kyllä voimille.. saa nähdä.. ja onhan se aika onnetonta aamuvuoronkin jälkeen, kun ei jaksa kuin juuri ja juuri ruoan laittaa syödä ja ruveta pitkäkseen....

Takaisin