Raskausoireet

Mulla on ollut kaikissa alkuraskauksissa vatsa kovalla. Menny sitten jossain kohtaan kyllä ohi ja normalisoitunut alkuraskauden jälkeen. Mulla on herkkä vatsa ja usein sekaisin. Raskauden aikana voin syödä gluteeniakin isoja määriä ja ei käy vatsaan. Ei-raskaana saa sitten olla tarkempi

Tänä aamuna sitten tuli ekaa kertaa oksu kurkkuun 9+0. :Grinning Face With Smiling Eyes:
Jännä tuo gluteeni-juttu, minäkin oon kokenut että meen ihan tukkoon normaalisti jos en pyri syömään mahdollisimman puhtaasti, mutta nyt raskaana keho kestää hyvin tosi erilaisia juttuja, kaikkee näköjään mikä maistuu hyvältä ja menee helposti alas.

En kyllä sokerisia syö enkä juurikaan herkuttele arkisin, paha olo tulee myös överirasvasista asioista.

Mulla on tuota samaa vatsavaivaa. Ja sitten kun vatsa toimii, se on todella löysällä. 🫠 Minäkin hain Pegorioinia, mutten ole uskaltanut vielä käyttää, sillä pelkään, että aamut räjähtävät kirjaimellisesti muuten käsiin. Tsemppiä! Mun neuvolatäti arveli, että voisi johtua raskausvitamiineista, joissa on runsaasti rautaa lisänä. Rauta kuulemma voi aiheuttaa tällaista. Suositteli maitohappobakteereita. Olen itse muutenkin syönyt niitä n. viikon, kun olin reissussa viikonloppuna, että ei vaikutusta. 😅

Niin ja ainakaan reissussa ei +20 000 askelta/päivä auttanut, vettä olen juonut kuin hullu koko ajan ja syönyt muuten normaalisti. Ilmeisesti hormonit myös hidastaa vatsan toimintaa eli voi hyvin olla, että tämän läpi pitää vain kärsiä. 🫠 Toivottavasti menee sullakin pian ohi!
Oon kans ymmärtänyt että juuri progesteroni toimii joillain juuri näin, eli vatsaa kovettavasti.

Jos on paha ummetus niin huuhtelu viimestään auttaa, mutta sitä ei kyllä usein passaa tehdäkään. Vaan laittaapa kuonat liikkeelle. 💩

Mulla on tuota samaa vatsavaivaa. Ja sitten kun vatsa toimii, se on todella löysällä. 🫠 Minäkin hain Pegorioinia, mutten ole uskaltanut vielä käyttää, sillä pelkään, että aamut räjähtävät kirjaimellisesti muuten käsiin. Tsemppiä! Mun neuvolatäti arveli, että voisi johtua raskausvitamiineista, joissa on runsaasti rautaa lisänä. Rauta kuulemma voi aiheuttaa tällaista. Suositteli maitohappobakteereita. Olen itse muutenkin syönyt niitä n. viikon, kun olin reissussa viikonloppuna, että ei vaikutusta. 😅
Pegorion on siitä hyvä, että ei varsinaisesti tehosta suolen toimintaa, vaan sitoo enemmän nestettä ulostemassaan. Voithan alkuun kokeilla vaikka puolikkaalla pussilla ja katsoa miten se vaikuttaisi? 😊

Kiitos kaikille vinkeistä! Haalin vielä lisää kuituja, luumut ei itelle oikein uppoa🙈 ja pari päivää pegorion 1pss auttoi, tänään ei tarvinnutkaan. Ajattelin jatkossa jos sen 1/2pss aamuisin käyttää niin varmasti passeli. Ei tuo yksi pussi mitään ripulia onneksi tehnyt mutta jospa puolikas riittäisi ylläpitoon, suapa nähdä 😅

Sain tänään neuvolasta luvan noille picorion tipoille, jospa alkaisi täälläkin olo helpottamaan 😅

10vk 2 päivää, ja havaitsin tänään että omat lämmöt on laskeneet 36.7 asteeseen 37 asteesta.

Luin aiheesta, ja ilmeisesti nyt valmis istukka ottaa rv 10-12 tilanteen haltuun, jolloin progesteronit alkaa laskee takas alas, mistä johtuen myös lämmöt laskee.

Oon ollu superväsynyt myös pari päivää, ja naama kukkinut muutamia hormonifinnejä mitä ei oo tähän asti ollu ollenkaan. Myös ruoansulatus meinaa olla hidasta ja hapottaa, oisko tää sitä äkillisen hormoniheilahduksen tulosta sitten. 🤔 Pahoinvointi on kuitenkin selvästi väistymässä taa. Kun nälkä yllättää se on myös kunnon nälkä ja yöllä tulee käytyä ainakin kerran vessassa.

Sain kaverilta lahjaksi Angel Soundin kotidopplerin ja yritin mielenkiinnosta havaita sen avulla sikiön sydänääniä, mutta löysin vain istukan suhinan, oman sydämen sykkeen ja epämääräisiä avaruusääniä, kuplintaa ja kaikuja. 😁 Eihän tota suositella käytettäväksikään ennen rv 12, niin en sinänsä panikoi.

Parin viikon päästä ois jo NT-ultra, ja sitä odotan jo innolla. 😊

Minä kirjoittele näköään jo toista kertaan väärään ryhmään kirjoitin toistamisee 2023/4 ryhmään.tänään mikäs siinä sit. Noh ei ole kuin kova panetus ollut ja väsynyt selkä ongelmat taas verepaineet taitaa heitellä kun joutuin eilen istumaan kun heikotti seistä. Toivottavasti verikin ei lopu kehosta. 😅 kun sitä raudan puutetta ollut herkästi minulla.

Viikko 12 meneillään ja menkkamaiset alaselkä/alavatsakiristelyt on palanneet viikkojen poissaolon jälkeen. Joku ipanan kasvuspurtti tässä ilmeisesti on meneillään ja se tuntuu myös kropassa.

Kuvotusta on taas ollut vaihteeksi sitäkin kuvioissa etenkin kun ehtinyt tulla nälkä. 3 tunnin päikkärit nukututti myös tänään.

Haju- ja makuaistioireet on tasoittuneet, hapankaali ei maistu enää kamalalta ja laventeliöljy tuoksuu jälleen hyvältä nenään.

Viikko 12 meneillään ja menkkamaiset alaselkä/alavatsakiristelyt on palanneet viikkojen poissaolon jälkeen. Joku ipanan kasvuspurtti tässä ilmeisesti on meneillään ja se tuntuu myös kropassa.

Kuvotusta on taas ollut vaihteeksi sitäkin kuvioissa etenkin kun ehtinyt tulla nälkä. 3 tunnin päikkärit nukututti myös tänään.

Haju- ja makuaistioireet on tasoittuneet, hapankaali ei maistu enää kamalalta ja laventeliöljy tuoksuu jälleen hyvältä nenään.

Tää on muuten jännä miten eteeriset öljyt tuoksuu erilaiselle riippuen siitä mikä "tilanne" itsellä on! Mä en siedä yhtään öljyjä tässäkään raskaudessa. Synnyttäessä ne oli ok, kun ei siinä ehtinyt haistella 😂 kätilö niitä siis käytti silloin.

Täällä 12+3 menossa ja ruokahalu alkaa ehkä vähän palailla, onneksi. Minulla ei ole ollut varsinaista oksentamista mutta oikein mitään ruokaa ei ole tehnyt mieli. Kahvia en ole pystynyt juomaan laisinkaan ihan alun jälkeen, kuten myöskään perinteisiä eväitä mitä yleensä syön. Smoothie, mandariinit ja omenat ovat pääsääntöisesti kuitenkin uponneet…

Mulla oli ensimmäisten viikkojen aikana rinnat NIIN kipeät öisin että heräilin aina kun käännyin. Välillä kivut melkein jopa hävisivät, mutta nyt ne on palanneet. Tänään olis 8h päästä nt-ultra, ja saapahan inakin vahvistuksen että kivuille toivottavasti on vielä kaksi elävää syytä.

Yksi, jo viikkoja vaivannut ”oire” on aamuyön heräily. Aiemmin heråsin vessaan ja syömään enkä saanut oikein enää unta, mutta nyt yönälkä on vähän väistynyt, heräily ei. Pahinta on, että mies elää samassa rytmissä ja toi firman 20v juhlista jonku saakelin pöpönki kotiin.

Mulla oli ensimmäisten viikkojen aikana rinnat NIIN kipeät öisin että heräilin aina kun käännyin. Välillä kivut melkein jopa hävisivät, mutta nyt ne on palanneet. Tänään olis 8h päästä nt-ultra, ja saapahan inakin vahvistuksen että kivuille toivottavasti on vielä kaksi elävää syytä.

Yksi, jo viikkoja vaivannut ”oire” on aamuyön heräily. Aiemmin heråsin vessaan ja syömään enkä saanut oikein enää unta, mutta nyt yönälkä on vähän väistynyt, heräily ei. Pahinta on, että mies elää samassa rytmissä ja toi firman 20v juhlista jonku saakelin pöpönki kotiin.
Miten meni? ❤️

Miten meni? ❤️
Just kävin tuonne nt-ultra ketjuun kertaamassa pikaisesti tunnik ultrauksenntulokset :) Hyviä uutisia oli, kaksi kovin eläväistä ja vilkasta vauvaa, kasvavat juuri kuten pitääkin ja näyttää tässä vaiheessa normaaleilta. Saatiin myös valistuneet veikkaukset sukupuolista ja identtisyydestä: voisi hyvin olla identtiset työtöt 😇

Olo on kyllä superhelpottunut. Tästä jatkuu sitten tarkempi seuranta kaksosuuden vuoksi :)

13+0, enkä oo ikinä tuntenu tällaista NÄLKÄÄ.

Pitkään nukkuminen on mahdotonta jos ei syö aamuneljän heräämisessä ainaki banaania. Ja joka yö tulee kukuttua silmät selällään sängyssä enemmän tai vähemmän, syytän nälkää ja raskaushormoneja...

Huomenna on kauan odotettu nt-ultra. Olin unohtanut mennä 10.rv trisomiaverikokeisiin, niin se vähä jänskättää mutta katsotaan nyt mitä tuleman pitää. Ne voi tehdä kuulema toisellakin kolmanneksella.

Dopplerissa sydämensykkeet vaan vahvistuu, aika jännää on sitä läpätystä kuunnella. 🥰 Ja helpottaa oloa kun tietää että siellä on joku tyyppi virkeenä ja elossa, ettei tuu huomenna ainakaan mitään kauheen ikäviä uutisia. 🙊

Muokattu viimeksi:
Itellä ei edelleenkään mitään kummosia oireita ole, vatsaa kyllä turvottaa koko ajan ja satunnaisesti närästää. Tänään ekaa kertaa tuntui, että tavalliset rintsikat painaa ja oli pakko ottaa nyt iltapäivästä pois ja ai että kun helpotti 😅

Maha näyttää ihan jäätävän kokoiselta. Eka raskaus olkoi näkyä muille vasta viimeisellä kolmanneksella. Nyt oon jotain 13+ ja maha ihan kauhee... miten tätä kohta enää pitää salassa...

Mullakin on maha pulpahtanut ihan kunnolla ulos, nyt viikko 15 menossa ja ihan semmonen vauvamasu näkyy selvästi 🥰 Tosin myös neuvolan mukaan on tullu 6,5kg painoa vasta nyt eka kolmanneksella mikä vähän hirvittää, mut en syö herkkuja enkä sokeria enkä syö liikaakaan niin panen turvotuksen ja hormonien piikkiin 🙊

Mä olen kanssa miettinyt, et paljonko voi laittaa (hormonaalisen) turvotuksen piikkiin :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye: Tosin tässä kohtaa on pakko kertoa, et mun eka oire oli erikoisesti turvonnut maha. Mulla ei menkkoihin tuota ole kuulunut, tästä aavistin jotain erikoista olevan meneillään ja tein testin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Takaisin