Raskausoireet

7+0.

Nenä tukossa ja alavatsaa ja selkää juilii hyvin hienovaraisesti. Pahoinvointi oli poissa melkein 3pv, kunnes eilen teki comebackin muutamaan otteeseen hapotuskuvotusten kera..

Hajuaisti on ikävän herkkä, mut siihen on jo hieman tottunut. Tekee mieli syödä vain vegaanista ruokaa ja hyvin kevyesti. Kookoslinssikeitto leivällä on tän hetken suosikki, samoin smoothiet, nektariinit ja appelsiinit. Tosi paljon vähemmän tällä ruokavaliolla pahoinvointia. Lihat, kala ja juustot ällöttää.

Onnea plussasta ❤️ kuvotus ja menkkaoireet kuulostaa normi raskaudelta 😄❤️ voisiko ne vihlaisut olla repäisykipuja? Niitä on kaikilla. Huoli pois, kaikki on varmasti hyvin!
Mä en itse oikein ymmärrä näitä repäisykipuja, miltä ne tuntuu muilla? Vasenta ovista jomotteli ja kiinnittymiskohdasta on juilinut mutta ei mitään niin dramaattista ehkä kuin "repäis" ole ollut 🤔 Menkkakramppimaista tai aaltomaista juilintaa kyllä.

On tää kuvotus ja väsymys ihan semmonen krapulaan verrattava tila, ja jännä miten voi joku oire kuin pahoinvointi voikin olla melkein 3 pv poissa ja tulla sitten uudestaan takaisin.

Mä en itse oikein ymmärrä näitä repäisykipuja, miltä ne tuntuu muilla? Vasenta ovista jomotteli ja kiinnittymiskohdasta on juilinut mutta ei mitään niin dramaattista ehkä kuin "repäis" ole ollut 🤔 Menkkakramppimaista tai aaltomaista juilintaa kyllä.

On tää kuvotus ja väsymys ihan semmonen krapulaan verrattava tila, ja jännä miten voi joku oire kuin pahoinvointi voikin olla melkein 3 pv poissa ja tulla sitten uudestaan takaisin.

Mulla tuli viime yönä, kun yskäisin kovemmin, niin tuolta kohdun liepeiltä ihan kunnolla repäisi. En osaa kuvailla sitä muulla tavalla 😄 ei ole mitään jomotuksia tai muuta ollenkaan, mutta tollai kun tulee joku äkillinen liikahdus, niin sinne alavatsalle tulee semmonen hetkellinen kipeä "repäisy".

Mulla tuli viime yönä, kun yskäisin kovemmin, niin tuolta kohdun liepeiltä ihan kunnolla repäisi. En osaa kuvailla sitä muulla tavalla 😄 ei ole mitään jomotuksia tai muuta ollenkaan, mutta tollai kun tulee joku äkillinen liikahdus, niin sinne alavatsalle tulee semmonen hetkellinen kipeä "repäisy".
Okei, no se on varmasti sitten joku juttu! 😁 Kunhan tietää että kivut ei viittaa siihen että jokin olisi pielessä. Jokin tarraa vaan kunnolla kiinni ja siellä tapahtuu jotain.

Väsymys hiipii tänne myös, tosin en oo ihan varma onko tämä vain öisin heräilevän taaperon vai raskauden aikaansaannosta, mutta työpäivän jälkeen ei jaksa yhtään mitään muuta kuin pakolliset kotityöt ja lasten kanssa puuhailut. Haaveilin tekeväni tänään illalla kotona ylitöitä, kun jäi hommat työpäivän päätteksi pahasti kesken. Not gonna happen... 💤

7+3 nyt menossa. Kuvottava darramainen olo ollut nyt viikon ajan päivittäin, sekä jatkuva nälkä. Siis oikeasti nälkä, eli vatsa aivan kurisee parin tunnin välein. Entistä huonompi olo tulee heti jos ei syö.

Oon tottunut aiemmin syömään aamupalan, lounaan ja päivällisen, enkä oo koskaan oikein syönyt välipaloja. Nyt on pakko huonon olon takia ja koetan syödä mahd terveellisiä välipaloja kuten mandariineja tai banaania koska pelkään painonnousua (ekalla kolmanneksella painon ei pitäisi nousta laisinkaan, lukee jokapaikassa😬) mutta pakko syödä välillä esim leipää jotta nälkä ja paha olo väistyisi paremmin.

Vatsa on ollut melkeinpä plussasta asti tosi turvonnut ja painoa on kyllä vaa'alla tullut melkein pari kiloa ja se stressaa. Toivottavasti on kuitenkin sitä turvotusta pääosin.

Itku tulee helposti, rinnat kipeät ja kasvaneet. Aiemmilla viikoilla näin paljon näkyjä kun heräsin keskellä yötä. Nyt onneksi se helpottanut.

Nyt tuli nimittäin oiretta! Röyhtäily! Se on ollu mulla joka raskaudessa jo alusta alkaen. Vatsakin tuntuu olevan jumissa. Nyt meneillään 6+1

Täällä kans röyhtäyttää. 🐷 Ja närästää. Just sanoin miehelle, että pitää jättää nyt kyllä ruuista hetkeksi pois ainakin sipuli ja paprika, ne tuntuu olevan mulla pahimpia. Jääkaapissa on miehen eilen tekemää ihanaa lasagnea, arvatkaapa mitä siinä on… 😄🙈

Täällä kans röyhtäyttää. 🐷 Ja närästää. Just sanoin miehelle, että pitää jättää nyt kyllä ruuista hetkeksi pois ainakin sipuli ja paprika, ne tuntuu olevan mulla pahimpia. Jääkaapissa on miehen eilen tekemää ihanaa lasagnea, arvatkaapa mitä siinä on… 😄🙈
Mä muistan, että aloitin 3. lapsen kohdalla syödä Rennietä jo jotain rv12 :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: milloinkohan nyt pitää aloittaa, ens viikolla varmaan :rolling:

• Tykkään
Reaktiot: Bel
Täällä kans ekat Renniet otettu rv 7+ 👋 ollut kyllä välillä niin hirveä närästys, maistunut vaan oksennus kurkussa.

Täällä melko oireetonta. Väsymystä on, mutta sitä minulla on ollut myös ennen raskautta. Tällä hetkellä sänkyyn päästävä jo klo 21 illalla ja unessa ollaan aika nopeaa. Aamulla tulee kuitenkin herättyä kukonlaulun aikaan ja tämä on kyllä mukava muutos yökukkujalle ja aamunukkujalle :Grinning Face: Rinnat on olleet arat jo ainakin plussauksesta asti ja pientä kuvotusta esiintyy, mutta ei mitään häiritsevää. Nälkääkin tunnen nykyään, mikä on minulle uutta! :tears: Ja se muuten iskee kovaa, kun pääsee yllättämään.

Nälkä iskee tosiaan kovaa, siinä ei paljoa tee mieli odotella. 😅 Jostain syystä mulla on lounasaikaan aivan pohjaton nälkä, tuntuu ettei mikään riitä.

Mulla paha olo vaan jatkuu ja rinnat järkyttävän kipeät. Närästystä ollut jo monta viikkoa 😬 ihanaa että on oireita mutta kyllä tästä riittäis vähän muillekin jaettavaksi 🤣

Nyt ollut kaksi päivää (ja erityisesti aamua) suht normaali olo ja pelottaa, onko kaikki hyvin 😢 kuukautisista laskettuna nyt 8+2. Rinnatkaan ei ole olleet enää niin kipeät enkä ole herännyt kamalaan nälkään. Olen myös valvonut pidempään ja napostellut myös illasta, toivottavasti johtuu vaan siitä...

Jotenkin niin kummallista, että raskautta ei varmisteta terveydenhuollossa mitenkään ennen tuota ultraa n. rv 12.

Mites muilla?

Nyt ollut kaksi päivää (ja erityisesti aamua) suht normaali olo ja pelottaa, onko kaikki hyvin 😢 kuukautisista laskettuna nyt 8+2. Rinnatkaan ei ole olleet enää niin kipeät enkä ole herännyt kamalaan nälkään. Olen myös valvonut pidempään ja napostellut myös illasta, toivottavasti johtuu vaan siitä...

Jotenkin niin kummallista, että raskautta ei varmisteta terveydenhuollossa mitenkään ennen tuota ultraa n. rv 12.

Mites muilla?

Olin itekin melko huolissaan ku oli pari kolme päivää olo lähes normaali, aamulla tosi virkee olo eikä pahoinvointia, mut sit olot teki jossain vaiheessa comebackin ja tuskin siis tarvitsee olla huolissaan jos vaihtelee päivien mukaan olot.

Neuvolassa sanottiin myös että joillain naisilla voi loppua raskausoireet kuin seinään hyvin varhaisessakin vaiheessa, jo rv 7, vaikka kaikki olisi hyvin! Se on niin yksilöllistä miten naiset sopeutuu hormonimuutoksiin.

Kävin itse varhaisultrassa varmistamassa raskauden oman mielenrauhan takia kun on km-taustaa, mutta voihan se toisaalta siitä huolimatta mennä kesken myöhemminkin. :/

Itellä tällä hetkellä 7+4 on kuvotusta ja tulee röyhtäillessä herkästi yrjöö kurkkuun. Päikkärit maistuu ja hajut (ja kaikki muukin elämässä 😅) ottaa pähään.

Tännekin oireet löysi pikkuhiljaa tiensä takaisin 😅 tavallaan olen onnellinen/helpottunut näistä oireista, mutta mieluummin olisin viikonloppuna makoillut sängyssä huonon olon vuoksi, kun nyt pitäisi kuitenkin yrittää tehdä töitä...

Ultraa odotellessa 😊 täällä Jyväskylässä on niin kallista käydä yksityisellä, niin päätettiin odottaa ihan julkisen ensimmäistä ultraa. Neuvolassakin sanoivat, että moni ajaa Tampereelle varhaisultraan näiden paikallisten hintojen vuoksi 😅

Täällä selvitty lähes oireitta vielä toistaiseksi, mutta olen vasta 5+0 viikoilla.

Alavatsa on hyvin turvonnut (tooodella turvonnut) ja näyttää siltä kuin olisin jo pitkälläkin, mutta ei, ja vatsa on pinkeä pallero. Vatsa myös kipuilee jonkin verran. Paljon lievempää kuin kuukautiskivut, mutta muistuttaa niitä.

Pissahätä on jatkuva ja herään siihen öisinkin. Väsyttää, mutta ihmekö tuo, kun herään öisin 2-3x käymään vessassa 🙃

Takaisin