Raskausoireet

Ei syytä huoleen, Tiitu90.

Jos kuulut niihin tapauksiin, joilla ei juurikaan ole raskausoireita, tai ne hupenevat tässä vaiheessa, ei se suinkaan tarkoita että jokin olisi vialla. Joko tunnet liikkeitä? Tai omistatko Doppleria, jolla on hyvä kuunnella sydänääniä, kun huolettaa?

Vaikka itsellä on ollut rajut raskausoireet, alkoi raskaus minulle tuntua todelliselta vasta, kun liikkeitä alkoi tulla, ja doppler onkin ollut siksi kovassa käytössä.

Useimmilla käsittääkseni raskausoireet helpottavat näin keskivaiheessa ja raskaudesta aletaan ns. nauttimaan. Joten jos sinulla on helpottanut, on se normaalia. :)

Toki ymmärrän täysin myös huolesi. Jos itselleni sattuukin kohdalle aamu, jolloin en ole ensimmäiseksi juoksemassa halaamaan pyttyä, niin sen sijaan että olisin kiitollinen pienestä breikistä, alankin huolestumaan ja mietin, että missä on vika.
 
6 raskausviikko vasta niin kuuluisiko jotain ääniä nyt jo Dopplerilla? En sellaista kylläkään omista, mutta aion hankkia. Mitään liikkeitä tuskin tuntee tässä vaiheessa. Eikö mahassani ole vasta herneenkokoinen möltti :hilarious: Tämä siis eka raskauteni niin olen vähän ulalla kaikesta:facepalm::happy:
 
Aaa! Sulla on vielä niin alussa raskaus. Ajattelin, että olet pidemmällä, kun olet täällä Laskettu aika helmikuussa 2018 -ryhmässä. :)

Mutta ei sitten ainakaan mitään syytä huoleen ole. Tuohon mennessä itselläni ei ollu vielä mitään muuta oireita, kuin juuri tuo mainitsemasi väsymys ja rintojen arkuus.

Itselläni oli toukokuussa keskenmeno ja raskauduin siitä heti perään. Säikyin koko ekan kolmanneksen kaikkia mahdollisia vihlauksia ja kipuja ja pelästyin myös, jos mitään ei tuntunut missään. Tuolloin oli helppo jopa juuri unohtaa, että on edes raskaana ja näinkin painajaisia, että juon unohduksissani vahingossa alkoholia. :hilarious:

Dopplerilla tuskin kuulet vielä mitään. Yleensä niillä alkaa kuulua sydänäänet siinä vko 10 tienoilla. Kaveri onnistui löytämään sykkeen jo viikolla 8. Suosittelen kuitenkin dopplerin hankintaa. On ollut mulle ainakin monen paniikkihetken pelastus. :)

Pari huomiota dopplerin käytöstä alkuvaiheessa. Kun otat sen käyttöön, huomioi että sikiö on todella alhaalla. Itse löysin sykkeen melkein häpykarvoituksesta. :grin Sikiö voi myös piileskellä, eli sitä namiskaa voi hieman esim. kääntää kallelleen, jos sattuisit hänet sillä tavalla löytämään. Kannattaa vaikka alkuun lähteä hissukseen navasta alaspäin kuuntelemaan, ja ihan suoraan keskiviiva vaan alaspäin. Sitten välillä kääntelet sitä vekotinta paikallaan, jos sattuisi jostakin kolosta sydänäänet kuulumaan. Ja pidä se itse laite ainakin alkuvaiheessa ihan täysillä niin kuulet sen hevosenlaukan, jos se tulee jostakin kauempaa vaimeana. :wink

Positiivista tuossa alussa on se että sikiö ei juurikaan heti alkuun liiku, eli kun löydät hänet jostakin, ei hän siitä ns. lähde pakoon. Jos ääniä ei meinaa löytyä, pidä pieni tauko ja koita uudestaan tai yritä seuraavana päivänä uudelleen. Youtubesta löytyy myös hyviä ohjevideoita alkuviikkojen käyttöön, jos epäilyttää että käytätkö sitä laitetta nyt oikein laisinkaan.
 
Kiitos Lady Alice:cat:
By the way.... En tosiaan tiedä miten tänne ketjuun olen ilmestynyt/eksynyt.o_O:grin
 
Vielä yksi kysymys ennenkö poistun sinne minne kuulunkin:joyful: ... eli onko halvemmilla Dopplereilla mitään virkaa? ... huomasin että niitä on ihan laidasta laitaan halpoja ja kalliimpia.
 
Mulla itselläni on Angelsounds, joka on tyyrimmästä päästä, mutta ne on myös käsittääkseni herkempiä havaitsemaan noita sykkeitä.

Muista merkeistä mulla ei ole kokemusta.

Suosittelen tsekkaamaan nettikirppiksiä jne läpi, kun niistä tuntuu löytyvän noita dopplereita välillä huokein hinnoin.

Ultraäänigeelin voi muuten korvata vaikka perus Aloe Vera geelillä, jonka voi sit myös jälkikäteen levitellä mahalle. :wink Mut jos haluut ihan sitä oikeaa geeliä niin netistä löytyy kyllä.
 
Doblereita löytyy myös käytettynä hyvin. Esim. torista. Kyllä niillä halvemmillakin äänet kuuluu. 10viikon tienoilla rupee tosiaan kuuluun. Hyvällä tuurilla jo aijemmin tai sit kuuluukin vähän myöhemmin. Aikamoista ettimistä se on aluks eli ei pidä huolestua vaikkei mitään saiskaan kuuluun. Ja noi oireet on ihan normaaleja noin alussa. Mulla alko joskus 7-8 viikolla vasta pahoinvointi.
 
Flunssassa tullut oltua tämä viikko ja jotenki mielellään jäi saikulle sairastaan, normaalisti ei niinkään helposti ois jääny, mut onsotä vähän enempi huolissaan pienestäkin.. itse hoitanut itseä nyt lähinnä kuumalla mehulla ja kylmäpussilla, pääkivuissa, en kauheen mielellään lääkkeitä ota, vaikka paracetamolia saiskin ottaa. Miten muut, ootteko ottanu lääkkeitä ?
 
Minä otin flunssassa max 3 x 500 mg paracetamolia (maksimi ois 6x500 mg). Ja join omatekemää mustaviinimarjamehua ja hunajaa. Nenää avasin vaan suolaliuos sumutteilla ja nenäkannulla, en halunnut niitä Otrivinejä käyttää vaikka kai ne ois vaan paikallisia vaikutukseltaan (verisuonia supistava vaikutus kuulostaa vaan melko pahalle ajatukselle). Ja minäkin jäin saikulle kyllä flunssassa kun ajattelin että asiakaspalvelussa kun olen niin en viitsisi tartuttaa kaikkia asiakkaita. Ja paraneepahan nopeammin kun kunnolla lepää.
 
Onko muilla ollut vielä sokerirasitus-testiä ? Itsellä olisi huomenna ja luin että flunssakin saattaa nostaa sokereita.. hope not ..:p
 
Voithan siitä kysyä vielä haittaako toi flunssa sitä testiä. Voihan sitä siirtää eteenpäin. Ja en tiedä, tuleeko huonompi olo sokerirasituksen aikana, jos on muutenkin kipeä.

Salaisella puolella on ollut jonkun verran juttua sokerirasituksesta. Itsekin kävin viime viikon maanantaina, mutta oon alkukuun odottajia.
 
Täällä myös otettu paracetamolia flunssaan, ja sit olen juonut kuumaa mustaherukkamehua. Tää combo auttoi mulle.

Mites Jenspa tuon sokerirasituksen ja flunssan kanssa? Kyselitkö neuvolasta tms sen perään? Itse olen vaan miettinyt samaa, jos sokerirasituksen joudun, ja flunssakausi on mukavasti nyt ajankohtainen.
 
Menin kuitenkin sokerirasitukseen, vaikka flunssa päällä, ja hyvin meni, loistoarvot tuli, pelkäsin kyllä että ois ollu koholla.. mut vois aatella että jos kuumetta on niin ei varmaan kannata mennä. Olihan se vähän heikko olo ennen kolmatta verikoetta, mutta yritin pitää ajatukset muualla, ja autossa oli heti välipalaa mukana, ettäsai syödä ennen kotiin ajelua :)
 
Itellä kävi toisen rasituksen kanssa huonommin ja ekan tunnin paasto pompsahtikin vähän koholle. Mutta onneksi vähän vaan, ja sen jälkeen mittaukset onkin ollut todella hyviä.
Myös sappiarvot nousivat, mutta ei nekään hälyyttävästi. Seuraillaan.
Nyt kun vielä pääsen täältä sairaalan pakkolevosta kotiin, niin hyvä.
Täällä tämä kuiva huoneilmakin tuppaa saada flunssan kaltaisia oireita ja yskää aikaiseksi.
Onneksi on nenäsumute mukana vähän ennalta ehkäsemässä, et ei mene pahemmaksi.
Ja mustaherukkateetä.
Ja glögiä... :happy:
 
Mulla on kädet ja jalat ihan hirveen turvonneet koko ajan. Ja jotenkin tuntuu, että varsinkin sormet on aamuisin tosi jäykät ja vaikee koukistaa niitä. Mut kai tota nestettä vaan kertyy niin paljon kudoksiin nyt.
 
Mulla ei turvotusta ole juurikaan ollut. Ainoastaan nilkoissa oon huomannut jotain, kun kenkien laittaminen on välillä hieman tuskaista.

Mut kaikkea muuta mulla onkin sit senkin edestä: närästystä, pahoinvointia, rintojen arkuutta, väsymystä ja vauva valvottaa myllerryksellään yöllä. :dead:
 
Mulla pamahti turvotus päälle rv23. Siitä asti vaan pahentunu koko ajan. Tukisukilla pärjäs pitkään hyvin, mutta nyt 37.viikolla turvotus nousee sukista huolimatta.
Rv.29.jouduin jäämään töistä pois, kun turvotus tuli myös käsiin ja sitä myöden myös paha rannekanavaoireyhtymä.
Turvotuksen lisäksi massiiviset liitoskivut alkoivat siinä rv.25.kieppeillä. Muuten lähinnä sellasta pikkukremppaa.

Nyt onneks viikkoja tarpeeks kasassa ja ultran perusteella bebe ihan valmis maailmaan. Eli jumpat pystyyn ja vauva ulos! :smug:

Niin...lisäyksenä vielä, että tulihan tässä loppumetreillä radi-diagnoosi myös. Vähän lisää ajateltavaa, mutta onneksi näin lopussa ja työn puolesta tuttua asiaa.
 
Tulis tuo vauva pihalle aamulla herään kun se roikkuu aina mun kylkiluun ulkopuolella pehmeällä sänkyllä.vähän niin kuin on ikävä asento itsellä kun kääntyy selälle . Tuntuu ettei se laske ollenkaan miten ootte saanut laskeutumaan. En tiedä mitä tästä tulee. Auttaisiko jos ottais jumppapallon ja pyöriskelisi lanteita yrittäisi päivän tässä saada asettumaan edes kohti päämääräänsä.
 
Nyt on ihan muutama supistus päivittäin tänään 6supistusta mutta näyttävästi sillein hiljalleen käynistyy.
Aina sit odotan jo Vau supistus ajastimella painallusta. Tänään on siten ennätys tälle päivälle.
 
Takaisin
Top