Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Urgh, joo on inhottava tunne kun tuntuu ettei saa kunnolla henkeä. Mulla se esikoisen raskaudessa vaan paheni koko ajan kun lapsivettä tuli enemmän ja enemmän (liikaa siis). Toivon ettei nyt käy niin. Silloin ei vauvan laskeutuminenkaan auttanut, tuntui vaan siltä kuin kannattelisi ulospyrkivää keilapalloa jalkovälissä ja silti keuhkot oli ihan lytyssä :eek:

Mutta ei vauva taida mun tapauksessa (rv 28+3) vielä laskeutua pitkään aikaan? Toivottavasti ainakaan. Vai missä vaiheessa se yleensä tapahtuu? Sitä odotellessa..

Mut ei nää raskausoireet kyllä vahingossakaan kesken lopu! Minkäslaiset näköhäiriöt on huolestuttavia? Muita raskausmyrkytyksen oireita ei oo joten en sitä osaa pelätä mut taidan kuitenki soittaa aamulla neuvolaan ja kysäistä. Tänään näkyi siis yhtäkkiä vajaan minuutin ajan kirkkaita valopisteitä jotka ilmestyi näkökentän molemmilta sivuilta ja eteni suoraa näkökentän keskelle eteen. Samalla oli huimaava olo mut seisoin koko ajan menestyksellä.

Niin ja minkäänlaista migreenitaipumusta mulla ei oo koskaan ollu eikä muutenkaan mitään näköhäiriökokemuksia.

Mulla sellasia valopisteitä ja huimausta alhaisesta verenpaineesta johtuen, kun nousen nopeasti ylös. Mutta ei se haittaakaan kysyä neuvolan mielipidettä... Näköoireet taitaa olla niitä myöhäsempiä oireita raskausmyrkytyksessä. Ensin tulee turvotukset, korkea verenpaine, proteiini pissaan ja päänsärky.

Vauvan laskeutuminen on yksilöllistä. Esikoinen laskeutu rv 33 ja kiinnitty rv 37, synty rv 39.

minivöö, etkä ollut just katsonut aurinkoon? :) Muistan sokerirasituksessa ollessani kun näkökentässä meni jotain mustia täpliä, mutta ajattelin niiden silloin johtuvan alhasesta verensokerista. Jälkeenpäin ei oo sellaisia ollut.

Mun tutulla ei ollut ikinä ollut migreeniä, mutta raskaana ollessaan sai aina 1-2 kertaa näköhäiriöitä, jotka luokiteltiin migreeniksi. Auraoire ilman päänsärkyä kuulemma. Toistui useassa raskaudessa, mutta ei niiden välissä. Olo oli kuulemma höntti muutenkin kohtauksen aikana. Muistaakseni siihen liittyi valoa ja sokeita kohtia näkökentässä.
Itse pelästyin ekassa raskaudessa yhtäkkistä näköoireilua jollain rv 20, kun pari päivää "heitti päässä", silmät tuntui "hiekkaisilta" ja oli vaikea kohdistaa katsetta tai olla auringossa. Meni kuitenkin nopeasti ohi ja tällä kertaa ei ole ollut vastaavaa.

En katsonut aurinkoon, olin itseasiassa pimeessä huoneessa. Eli en huomannu myöskään sokeita kohtia jos semmosia olis ollu. Valopisteet näytti kirkkailta pimeessä. Mut nousin kyllä kyykystä seisomaan just eli ehkä vaan pitää ottaa iisimmin noitten nousujen kanssa ettei huippaile. Yleensä mahan aiheuttamasta kömpelyydestä johtuen on pakkokin kangertaa ittensä mummotyyliin ylös ihan tuoliltakin, saati lattialta. Mut aina ei muista varoo ja sit siitä kärsii. Näemmä.

Mulla näkyy kanssa valopisteitä nopeasti noustessa tai jos kumarrun nostamaan jotain ja pää nousee takasin liian nopeasti. Nuorempana valopisteet enteili mulla aina pyörtymistä, niitä tuli yks kaks lisääntyvästi ja sit pimeni kokonaan. Jostain syystä pyörtyilin sillon usein, etenkin jos piti seistä paikallaan pidempään.

Nää yöt on kyllä tyhmiä. Mä nukahdan nopeasti, mutta se on se 4-5h ja herään ekan kerran, jonka jälkeen menee ainakin se 2h pyöriessä. Jos onnistun sit vielä nukahtamaan, niin nukun taas sen 4-5h, eli sinänsä ok. Mutta vielä kun töissä käy, niin ei riitä tunnit yössä nukahtaa uudelleen. Peitto on viritelty tukimytyille ja sijauspatja on aivan liian pehmeä, joten selkä kipeytyy ja asennon vaihto on liian työlästä. Oikealla kyljellä ollessa tulee rytmihäiriöitä, joten vasen kylki on kovalla kulutuksella.
Rytmihäiriöillekkin sain vihdoin selityksen sydänvikaiselta ystävältä, kun hänelle sitä ihmettelen, että miks ne tulee vaan siinä asennossa; selinmakuulla ja oikealla kyljellä maatessa vauva pääsee painamaan selkävaltimoa(vai mikä olikaan) siinä määrin, että kierto häiriintyy ja se voi aiheuttaa lyöntihäiriöitä ja hengenahdistusta. Ihmettelen, etteivät neuvolassa osanneet sanoa, ystävälle oli jo alkuraskaudesta lääkäri tämän maininnut.

Muina valituksen aiheina mainittakoon jalkojen kipeytyminen ja turvotus töistä johtuen, selän jumiutuminen ja siitä aiheutuvat päänsäryt, harjotussupparit ja uutuutena satunnaiset kipeämmät supparit, virtsarakon pieni tilavuus ja kehno tyhjennettävyys, rintojen herkkyys, vaatteet ahdistaa ja mitä näitä nyt oli... Vali vali. :D

Itseasiassa mua nauratti tuo loppu, mutta montaa arviota ei mahdu samaan lokeroon. Se onkin kivaa jos pystyy nukkumaan vaan toisella kyljellä varmasti puutuu.

Raskausoire? Itkuherkkyys...viikonloppua odotellessa, kun on noita patoutumiakin taas. :smiley-ashamed005

Hahaa! Täällä sitä istutaan synnärillä ja otetaan esimakua tulevasta! Typy myllää tyytyväisenä mahassa ja vointi mulla on hyvä.
Eilen tosin alko taas tulee sitä haaleen vaaleenpunaista vuotoa. Ja se kummallinen tunne tuli tuonne alapäähän. Odottelen että lääkäri tsekkais tilanteen.

Ja varmaan alitajunnassa mietin tuota vuotoa, ni jäi viime yönä unet siihen 1, 5h tietämille..

Tsemppiä odotteluun! Tuu kertomaan meille lääkärin arvio pikimmiten.
Mä olin päivystyskäynnillä liian korkeiden sykkeiden takia samalla käytävällä, missä esikoisen synnytin. Vitsi mikä fiilis olla odotushuoneessa, käyrillä, ultrassa ja telkkarihuoneessa kaikissa samoissa tiloissa, mitä synnytyksessä kävi alussa läpi. Totesin vaan, että tää on aika paljon rennompaa, kun ei satu ollenkaan. :D

Jes, hyvä niin. Ei mullakaan ruskeaan vuotoon näkynyt mitään syytä edelliskäynnillä. Uudestaan vaan tarkistukseen, jos jatkuu pitkään tai muuttuu jotenkin.

Saikun jälkeen oon nyt ollut kaksi päivää töissä ja tällä hetkellä makaan lähes liikuntakyvyttömänä sohvalla (lievä liioittelu :D ). Huomenna aika työterveyslääkärille, katsotaan miten menee. Meidän työterveyshuollossa ei oikein raskaana olevia haluta/osata hoitaa.. Onneksi ensi viikolla on neuvolaterkka. Alkaa olla aika selvää että minusta ei enää toimistoon istujaksi ole vaikka äitiysloman alkuun on vielä kuukausi :/

Tiedän tunteen, onneksi kuitenkin pomo on rento ja saan tehdä myös kotoa töitä lyhemmissä erissä.

Varmasti helpottaa! Meillä ei oikein ole mahdollisuuksia etätöihin vaikka työn puolesta se onnistuisi hyvin.. Olis edes sähköpöytä niin hieman auttaisi selkäkipuihin

Tällä hetkellä rv 31+5 ja noin viikko sitten pamahti oikea oireiden kirjo!

Supistellut on enemmän ja vähemmän viikolta16 saakka. Viikko sitten huomattiin, että kaulaahan ne ovat syöneet ja pehmentäneet ja saikkua tuli äippäloman alkuun saakka. Eipä siinä, kesäloman jälkeinen viikko töissä oli kyllä aika kamalaa liitoskipujen kanssa. Nivuset ja lantio ajoittain aivan tulessa, hyvä että autossa saatoin istua.

Sairaslomalle jäätyäni iski lamaannuttava väsymys, kuin alkuraskaudessa! Nyt olen viikon popsinut lisärautaa, olen huomaavinani piristystä. Lisäksi päälle iski vuosikausia poissaolollaan loistaneet auralliset migreenikohtaukset. Noin 6 kohtausta kahden viikon sisällä..ei kiva! Pelottaviakin nämä on, kun näkö lähtee ja tuntuu, että sanoja ei saa muodostettua. Ja päälle olen tässä viikon sisällä saanut myös kokea ensimmäistä kertaa närästyksen. Ja nukkuminen alkaa olla hankalaa. Ja sukkia ei saa jalkaan. Ja alapäätä ei yllä sheivaamaan :D Ai tänkö pitäs olla ihanaa?

Tällä hetkellä rv 31+5 ja noin viikko sitten pamahti oikea oireiden kirjo!

Supistellut on enemmän ja vähemmän viikolta16 saakka. Viikko sitten huomattiin, että kaulaahan ne ovat syöneet ja pehmentäneet ja saikkua tuli äippäloman alkuun saakka. Eipä siinä, kesäloman jälkeinen viikko töissä oli kyllä aika kamalaa liitoskipujen kanssa. Nivuset ja lantio ajoittain aivan tulessa, hyvä että autossa saatoin istua.

Sairaslomalle jäätyäni iski lamaannuttava väsymys, kuin alkuraskaudessa! Nyt olen viikon popsinut lisärautaa, olen huomaavinani piristystä. Lisäksi päälle iski vuosikausia poissaolollaan loistaneet auralliset migreenikohtaukset. Noin 6 kohtausta kahden viikon sisällä..ei kiva! Pelottaviakin nämä on, kun näkö lähtee ja tuntuu, että sanoja ei saa muodostettua. Ja päälle olen tässä viikon sisällä saanut myös kokea ensimmäistä kertaa närästyksen. Ja nukkuminen alkaa olla hankalaa. Ja sukkia ei saa jalkaan. Ja alapäätä ei yllä sheivaamaan :D Ai tänkö pitäs olla ihanaa?
Onko sulla verenpainemittari kotosalla? Ihan vaan just in case mittailisin parit arvot silloin tällöin. Esikoisesta raskausmyrkytyksen kokenut ja silloin kyllä migreenikohtaukset oli aika selkeesti myös yhteydessä sen myrkytyksen kehittymiseen.. Tsemppiä kuitenkin vaivojen kanssa!

Takaisin