Raskausoireet joista ei puhuta

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuliko sinulle raskausoireita, joista et ollut aiemmin kuullutkaan? Mistä raskausoireista ei koskaan puhuta?

Itselläni ainakin vatsan ailahtelu oli sellainen, mikä yllätti. Välillä oli kovalla ja välillä ihan päinvastoin.

Positiivisena "oireena" kynteni voi kuopusta odottaessa tavallista paremmin. Ehkä pitäisi syödä aina raskausvitamiinia, kun muulloin ne on hauraat. Jos vaikka on joku puutostila, minkä raskausvitamiini korjasi.

Mulle yksi tuttu totesi, että odotan tyttöä, nenästäni näkee sen. Tosiaan tyttöä odotin, se oli itselläni tiedossa jo, mutta tällä tuttavalla ei. Kertoi, että tyttöä odottaessa äidin kasvonpiirteet muuttuvat, etenkin nenä. Tämän jälkeen itsekin aloin siihen kiinnittää huomiota ja tosiaan nenäni jotenkin turposi. Myös töissä yksi työkaveri sanoi, ettei meinannut tunnistaa minua, kun kasvoni olivat muuttuneet niin paljon (emme olleet hetkeen nähneet ja tulimme käytävällä vastakkain). Eli jotain perää siinä kasvojen muuttumisesta selvästi on. Nyt 5kk synnytyksestä nenä näyttää siltä miltä ennen raskauttakin.

Mä olen ihan just puolessavälissä raskautta, ja mulla on ollut ihan uskomattomat unenlahjat alusta asti 😂 Normaalisti mulla on nukahtamisvaikeuksia, mutta nyt mä tipahdan kuin kivi ja herään yöllä vain vessaan. Tiedostan kyllä että asia tulee varmasti muuttumaan loppuraskaudessa, mutta tällä hetkellä en voi kyllä yhtään valittaa.

En tiedä meneekö vähän ohi aiheen kun ei varsinainen oire vaan enemmänkin "sairaus" jos näin voisi sanoa. Mutta levitän tietoisuutta jospa jollekin olisi hyötyä.

En ollut törmännyt raskaushepatoosiin saati oireisiin ennenkuin ne löi päälle. 3 päivää kärsin sietämättömästä kutinasta kämmenissä ja jalkapohjissa. Otin neuvolaan yhteyttä kun mietin että ei tämä mistään ihon kuivuudesta johdu kyllä. Sieltä sitten tulikin ohje pikimmiten verikokeisiin yms. Tästä harvemmin puhutaan eikä neuvolassakaan oltu sanottu mitään. Ilmeisesti 1% todennäköisyys että tulee mitä tutkin. Tietoa ja erityisesti kokemuksia netissä todella vähän.

Mä olen ihan just puolessavälissä raskautta, ja mulla on ollut ihan uskomattomat unenlahjat alusta asti 😂 Normaalisti mulla on nukahtamisvaikeuksia, mutta nyt mä tipahdan kuin kivi ja herään yöllä vain vessaan. Tiedostan kyllä että asia tulee varmasti muuttumaan loppuraskaudessa, mutta tällä hetkellä en voi kyllä yhtään valittaa.
Tämä oli mullakin aivan ihana vaihe ja yllätys raskauden puolivälin tienoilla! Alussa ja lopussa taas nukkuminen tavallisen hankalaa 😕

En tiedä meneekö vähän ohi aiheen kun ei varsinainen oire vaan enemmänkin "sairaus" jos näin voisi sanoa. Mutta levitän tietoisuutta jospa jollekin olisi hyötyä.

En ollut törmännyt raskaushepatoosiin saati oireisiin ennenkuin ne löi päälle. 3 päivää kärsin sietämättömästä kutinasta kämmenissä ja jalkapohjissa. Otin neuvolaan yhteyttä kun mietin että ei tämä mistään ihon kuivuudesta johdu kyllä. Sieltä sitten tulikin ohje pikimmiten verikokeisiin yms. Tästä harvemmin puhutaan eikä neuvolassakaan oltu sanottu mitään. Ilmeisesti 1% todennäköisyys että tulee mitä tutkin. Tietoa ja erityisesti kokemuksia netissä todella vähän.
Meidän terkkari taas kävi melkein joka käynnin lopulla nämä erilaiset "hälytysoireet" läpi, eli yllättävät turvotukset, kutinat kämmenissä ja jalkapohjissa, näköhäiriöt yms ja että niistä heti yhteys neuvolaan. Liekö sitten osunut joskus vastaan odottajalla ja siksi ottanut tavaksi muistutella näistä oireista.

Muokattu viimeksi:
Meidän terkkari taas kävi melkein joka käynnin lopulla nämä erilaiset "hälytysoireet" läpi, eli yllättävät turvotukset, kutinat kämmenissä ja jalkapohjissa, näköhäiriöt yms ja että niistä heti yhteys neuvolaan. Liekö sitten osunut joskus vastaan odottajalla ja siksi ottanut tavaksi muistutella näistä oireista.
Tuo on kyllä ihan huippu juttu❤️

Ehdottomasti voi muitakin kuin kirjaimellisesti oireita kertoa. 😊 Ehkä raskausen vaivat tms. olisi ollut kuvaavampi otsikko.

Mullakin nenä on turvonnut raskausaikana. Onneksi kuulin siitä vasta raskauden jälkeen😂👃🏻.
Ja tässä viimeisessä mulla puhkesi aurallinen migreeni, joka ei ole onneksi uusinut sen yhden kerran jälkeen. Mulla tuli myös kolme kertaa aivan järkyttävä kramppi koko ylävartaloon, minkä aikana ei voinut kuin maata liikkumatta kun sattui niin paljon. Liittyi kai mahdollisesti relaksiinin aiheuttamaan rangan löystymiseen ja siitä johtuvaan spasmiin. Noi migreeni ja krampit oli vähän rajumpia, mutta onneksi vaarattomia oireita. Kummatkin kyllä säikäytti ihan kunnolla🙄

Muakin kyllä aina muistuteltiin neuvolassa just noista kämmenten ym. kutinoista eli vaikka itsellä ei niitä tullutkaan niin olin tietoinen asiasta🤔

Takaisin