Raskausmyrkytystä?

faisty

Oman äänensä löytänyt
Tänään oli vähän huonompia neuvola kuulumisia, raskausmyrkytystä meinaa pukata :/ verenpaineet oli 145/95, protsku oli plussalla ja turvotustaki on....Käski levätä ja vältellä auringonvaloa ja laitto jo seuraavan käynnin maanantaille...Tosi kiva, kevät vielä parhaimmillaan....
 
Sama mulla, mutta seuraavat kättärin kautta. kaks kertaa ollu virtsassa proteiinia ja verenpaineet lievässä nousussa tällä hetkellä. Turvotusta on ollu jo jonkun aikaa. Nyt mun pitää tänään ottaa vuorokausivirtsanäyte ja huomena olis neuvola. Ennen sitä pitää viedä tuo näyte labraan ja maanantaina olis sitten kättärille taas aika..
 
kuinka herkästi sitä pitäis sitte lähtä terveyskeskukseen näytille? Ku neuvola täti sano et heti mittauttaan verenpaine ja antaan pissanäyte jos tulee jotain....
 
Nyt täytyy tunnustaa että en tiedä.. Mulle sanoivat että jos tulee ylävatsakipuja niin sitten päivystykseen käymään tai ainakin soitto kättärille. Mulla kun tosiaan kaksosraskaus niin seuraavat tiheemmin muutenkin kokoajan kättärin kautta. Mulla on maanantaina kättärille aika jolloin saan tietää tuloksia siitä vuorokausivirtsasta ja siitä mitä siellä näky.. Neuvolasta eilen antovat mulle liuskoja millä voin ite seurata kotona tota proteiinin määrää virtsassa.
Kannattaa varmaan jos tulee vähänkin epävarma olo niin soittaa synnytyssairaalaan ja vaikka käydä päivystykessa näytillä ja testeissä. Mielummin käy siellä kun kattelee ja seurailee itekseen kotona. Ei ne kuitenkaan koskaan oo turhia käyntejä.
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa raskausmyrkytys. Koko raskauden ajan paineet koholla 140/90 luokkaa. RV 35+6 tavallisella neuvolakäynnillä löytyi proteiinia pissasta +++, paineet oli 135/105 ja turvotus oli melkoinen.(viikko sitten olin neuvolassa painanut 2.2 kg vähemmän) Mulla oli myös edellisenä iltana näköhäiriöitä, näin kahtena, mutta se meni aika nopeasti ohitse. Neuvolasta laittoivat suoraan synnärille, jossa jouduin prenalle tarkkailuun. Mulla aloitettiin verenpainelääkitys, mutta paineet ei laskenu. Aika nopeesti tila paheni;maksa-arvot nousi ja tuli sellanen vannemainen ylämahakipu. RV 36+3 lääkäri teki sektiopäätöksen, kun paineet niin korkeat ja synnytyskanavat vielä kypsymättömät.
Kaikki meni kuitenkin loppupeleissä hyvin;poika tarvitsi pari viikkoa sairaalahoitoa ja mulla laski ne paineet muutamassa päivässä.

En tietenkään halua teitä pelotella, mutta jos paineet nousee, tulee näköhäiriöita, turvotusta tai ylämahakipua niin kannattaa ottaa yhteyttä suoraan synnärille.
 
Heippa Päivi28 (ja muut)! Tuolta kesäkuisten puolelta huutelen.

Mä tässä pohdin josko olis oireita myrkytykseen vaan ihan vain muuten huonoa oloa. Eilisestä asti ollut vähän semmoinen öklöttävä olo, jota oon itelleni kyllä perustellut närästyksellä. Tänään on ollut tukala olo ylävatsassa, semmoinen jännä tunne, että ihan kun vauva ei enää mahtuisi ja pukkaa tilaa kohti rintalastaa..semmoinen jännä puristus. En ihan kivuksi voisi sitä luonnehtia, mutta tukalaksi enemmänkin.

Sen lisäksi jouduin perjantaina kanssa ottamaan liuskapurkin neuvolasta mukaan, ja proteiinia pissassa on yhden plussan verran (tosin ollut koko raskauden ajan).

Päänsärkyä ollut koko päivän, mutta kun minulla on ollut samanlaista päänsärkyä käytännössä aina, niin en oikein sitäkään osaa kuvitella että poikkeaako normaalista.

Murehdinkohan turhaan vai oliskohan ihan aiheellista tutkia enemmän? Verenpaineet ei ole kyllä tähän asti olleet koholla ollenkaan, enkä turvotustakaan osaa itse ainakaan aatella että pahemmin olisi. Ajattelinkin kysellä, että millainen olo oli ennen kuin raskausmyrkytys todettiin, eli voisiko tämä olla alkavaa tms.?

Viikkoja vasta 29+3.

Plääh, jos tällaisena olo jatkuu vielä 2kk..

 
Hei Kameli!

Onko olo tänään yhtään parantunut?

Mulla ainakin toi ylävatsakipu, joka tuli raskausmyrkytyksen yhteydessä oli niin kovaa että olisi tehny mieli huutaa. Ja tosiaan sellanen tunne, kuin vanne olis laitettu ympärille ja joku sitä olisi puristanut.

Tohon proteiinin määrän en osaa oikein sanoa, kun mulla ei aluksi ollu sitä ollenkaan ja sitten rv 35+6 olikin jo kolmella plussalla. Vähän googletin ja löysin kaksplussan keskustelun, jossa oli joku ihmetellyt kun oli proteiini yhdellä plussalla mutta ei muita raskausmyrkytyksen oireita, niin selitys oli että valkovuodosta vois johtua eli jos sitä on näytteeseen päässyt.

Mä en oikein muista millaista päänsärkyä mulla oli silloin kun se myrkytys puhkes, mutta päänsärkyyn voi olla niin monta syytä ja jos sulla on muutenkin taipumusta päänsärkyyn.
Mulla on kans ollu nyt viikon verran päänsärkyä ja olen mittaillut verenpainetta, mutta ainakin vielä on alhaalla pysynyt. Neuvolassa terkkari epäili että hemoglobiini olisi pudonnut ja se aiheuttaisi säryn, mutta sekin oli pysynyt samana. Tänään vaihdoin piilarit ja ei oo enää särkenyt, en tiedä johtuko siitä.

Uskoisin että sulla ei oo syytä huoleen kun verenpaineet on normaalit ja turvotusta ei ole. Mutta tää on tietenkin vaan mun mielipide ja jos vähäänkään epäilyttää niin oo yhteydessä synnäriin tai neuvolaan.
Mulla ne oireet mitkä tuli kotona oli verenpaineen nousu joka oli 145/95 ja näköhäiriöt, näin kahtena. Turvotus oli myös sellasta, että sen huomas kyllä satavarmasti kun peiliin katsoi. Se mahakipu tuli sitten vasta muutaman päivän päästä sielä sairaalassa ja seuraavana päivänä mulle tehtiin sektio.
 
Kiitti Päivi28 vastauksesta!

Olo on tänään aikalailla ollut samanlainen kuin eilen. Enköhän mä vain turhaa huolehdi ja täytyy seurailla tilannetta vain vähän tarkemmin. Tavallaan monia oireita löytyy mitä on myrkytykseen kuvailtu (paitsi se verenpaine joka on enemminkin noussut vain normaalitasolle liian alhaisesta ja sitten se turvotus). Mutta tosiaan sen verran lieviä nuo oireet kai kuitenkin vielä on, että voivat olla vain ihan muuten raskauden tuomia vaivoja. Mulla on 2vko päästä seuraava neuvola, joten siellä sitten viimeistään otan asian puheeksi jos olo ei tämän huonommaksi mene ja pitäisi aiemmin soitella.

Kiitti, ja tsemppiä kaikille loppumetreille!
 
Takaisin
Top