Raskausmyrkytys

Mama88

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olin lääkärineuvolassa eilen ja menin sinne iloisin mielin, mielessä vain yksi kysymys: mikä on kohdunsuun tilanne. Kävin ensin jättämässä virtsanäytteen ja sen jälkeen terveydenhoitaja kyseli kuulumiset, mittasi verenpaineen, hemoglobiinin ja painon ennen lääkärin tapaamista.

Virtsanäytteessä oli valkuaista. Paino on noussut viikossa ihan hirveesti, olen silminnähden turvoksissa. Olo on ollut jo pitkään kamala ja päätä sekä vatsaa on särkenyt. Verenpaine oli pikkasen koholla, mutta ei vielä pahasti. Terveydenhoitaja otti raskausmyrkytysepäilyn esille. En ollut uskoa korviani ja vielä enemmän ihmettelin sitä, ettei asia ollut käynyt omassa mielessäni.

Lääkäri päätti laittaa samantien kiireellisen lähetteen äitiyspolille. Sieltä soitettiinkin jo tänään aamulla ja käskettiin verikokeisiin. Menen ylihuomenna käymään tutkittavana ja kuulemassa tuomioni. Lääkäri varoitteli osastohoidosta ja synnytyksen käynnistämisestä, jos toksemiasta on kyse. Käskivät levätä ja lähteä näytille synnytyspäivystykseen, jos olo huononee vähänkään.

Olen todella kiitollinen hyvästä ja nopeasta palvelusta, mitä olen täällä saanut (Tampere, Tays). Ihmettelen todella teidän joidenkin huonoja kokemuksia esim. jos on täytynyt soittaa neuvoja ja vastaanotto jo pelkästään puhelimessa on ollut töykeää. Itse olen kokenut saavani pelkästään hyvää palvelua! Pieniinkin huolenaiheisiini on heti reagoitu tosissaan. Nyt hämmästelen sitä, ettei tämä raskausmyrkytys ole edes käynyt mielessäni! Olen vain ihmetellyt kurjaakin kurjempaa oloani ja sitä, kuinka vaikea tämä raskaus on ollut.

Perjantaina kuulen onko todella kyseessä raskausmyrkytys, pre-eklampsia. Onko teillä muilla kokemusta tästä? Jännittää, että joudunko käynnistykseen ja miten tämä tästä kehittyy; lähteekö pahenemaan ja kuinka nopeasti, onko vauvalla kaikki hyvin jne.
 
:3someHui, Mama88... Toivottavasti ei oo myrkytyksestä kyse, mutta hyvä että pääsit heti tutkimuksiin ja tilanteeseen on tartuttu aktiivisesti. Kiva kuulla myös, että olet saanut ystävällistä ja asiallista palvelua.

Itsellä oli eilen lääkäri. Pissa oli puhdas eikä olossakaan ole kummemmin valittamista, mutta alapaine oli kaikilla kolmella mittauskerralla koholla (94-96). Tänään kävin lääkärin ohjeistamana avoimessa neuvolassa mittauttamassa paineet uudestaan. Yritin tietoisesti ottaa extra-rauhallisesti ennen mittausta ja nyt alapaine oli 88, eli pysyi sentään alle 90:n. Sain ohjeet tilanteen seuraamiseksi, eli mikäli ilmenee voimakasta päänsärkyä, johon liittyy näköhäiriöitä, ylävatsakipua tai äkillistä turvotusta, niin pitäisi heti lähteä tarkistuttamaan nuo virtsan proteiinit. Ensi viikolla mulla on normaali th-neuvola, joten siellä katsotaan sitten tilanne seuraavan kerran, jos mitään kummempaa ei tällä välin ilmene.

Esikoisen aikana ei tällaisia ollut ja olen kuitenkin voinut muuten paljon paremmin nyt, kuin häntä odottaessani, joten olen vähän hämmentynyt tilanteesta, mutta toivon ja luotan, että paineet nyt pydyisivät kurissa.

Isäni kertoi, että äitini joutui viettämään pari viikkoa osastolla korkean verenpaineen takia raskauden loppuvaiheessa minua odottaessaan. Ehkä tämä on siis sukuvika. o_O

Toivotaan, että selviät säikähdyksellä eikä olekaan pre-eklsmpsiasta kyse, vaikka kyllä nuo oireesi taitavat siihen aika vahvasti viitata. Tsemppiä sinulle joka tapauksessa!:3some
 
Hui Mama88! Oli miten tahansa, onneksi sut on nyt otettu haltuun, niin kaikki menee varmasti mahdollisimman hyvin. Tsemppiä ja täällä on peukut pystyssä!
 
Hyvä, että tilanne huomattiin ja sitä tutkitaan! Muista, että lievässä raskausmyrkytyksessä ensisijainen hoito on lepo, joten nyt et tee mitään muuta!! Toivottavasti ei muutu pahemmaksi! Tsemppiä!
 
Mama88, ole tosiaan vain hyvilläsi että herkkään reagoivat vaikka osastolle joutuminen ei varmasti houkutakkaan. Mulla kävi edellisessä raskaudessa niin ettei mun selviä raskausmyrkytyksen oireita kuunneltu ja otettu tosissaan, oli lopulta ihan hengenlähtö lähellä molemmilla.
 
Hui! Onneks oli neuvola ja he huomasivat tilanteen. Toivottavasti kuitenkin kaikki hyvin. Muista lepäillä ja kerro sitten mikä oli lopputulema.
 
Jäi juttu vähän kesken, kun esikoinen heräsi päiväunilta :p Eli siis kaikki kunnossa! Vauva on jo laskeutunut ja kiinnittynyt, kohdunkaula täysin pehmeä ja kahdelle sormelle auki. Lääkäri tunsi jo vauvan pään kohdunsuulla ja pyöritteli kalvoja! :woot: Maha on siis täysin valahtanut alas, että vauva on ihan lähtökuopissa. Verenpaine oli tänään ensimmäistä kertaa koholla ja kätilö heitti, että voisi enteillä synnytyksen alkamista hyvin pian.

Mulla on ollut todella vaikea raskaus ja olo on aika kamala. Sovimme uuden ajan alle kahden viikon päähän ja koska vointini on mitä on, synnytys käynnistetään silloin, jos haluan. Katsotaan ensin lähteekö tämä vauveli tulemaan itsestään. Toivottavasti! Saa pitää peukkuja :)
 
Viime neuvolakäynnillä väläyttivät mahdollisesta raskausmyrkytyksestä turvotuksen, kohonneen maksa-arvon ja kohonneen verenpaineen takia, toivottavasti ei ole :/
 
Viime neuvolakäynnillä väläyttivät mahdollisesta raskausmyrkytyksestä turvotuksen, kohonneen maksa-arvon ja kohonneen verenpaineen takia, toivottavasti ei ole :/
Mulla tuli noi samat oireet ja viime torstaina lääkärissä sano et toksemia on. Perjantaina käytiin Oulussa ja Alotettiin verenpaine lääkitys. Keskiviikkona takas Ouluun ja aletaan suunnittelee käynnistystä. La:n asti ei anneta mennä. Paineet on lääkkeiden ansiosta olleet nyt hyvät :shy:
 
Takaisin
Top