Raskausmyrkytys

Overa86

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2014
Helmimammat 2017
Heips foorumilaiset!

Eli aiheena on raskausmyrkytys, onko kokemuksia; millä viikoilla alkanut, oireet, mitä sen jälkeen tapahtui? Mistä pitäisi huolestua? Itse luultavasti (ja toivottavasti) huolehdin turhaan, olin tänään neuvolassa, raskausviikkoja on 31+4 ja en ollut koko raskausmyrkytystä ajatellutkaan ennen kuin neuvolatädit ottivat sen tänään puheeksi.. Eli verenpaineet on mulla hyvät ja pissassa ei valkuaista, mutta voiko myrkytys olla ilman näitä oireita? Minulla on viime aikoina ollut eriasteisia melko kovia vatsakipuja (yleensä ylävatsassa), turvotusta, näköhäiriöitä, mitkä ilmeisesti ovat raskausmyrkytyksen oireita? Kuitenkaan neuvolatädit eivät sanoneet oireista mitään, hetken vaikuttivat olevan kahden vaiheilla, että olisiko jotain, mutta päätyivät kuitenkin siihen että kaikki on ok. Sairaslomaakaan en saanut. Supistuksia on myös todella paljon töissä ollessa, useita kymmeniä päivässä. Osa kivuttomia ja osa kipeitä. Olen ajatellut että oireita on johtuen näistä helteistä tms. mutta en tiedä johtuuko keleistä vai mistä? Tänään sitten erehdyin lukemaan aiheesta netistä mikä oli ehkä virhe..alkoi epäilyttämään entistä enemmän. Mutta olisin halukas kuulemaan muiden mielipiteitä ja kokemuksia, onko syytä huolestua?
 
Tässä pätkä Vau:n sivuilta:


Eklampsia vakava mutta harvinainen kouristuskohtaus

Raskausmyrkytyksiä on erilaisia, joista vakavin on nimeltään eklampsia. Eklampialla tarkoitetaan äidin kouristuskohtausta. Vakavimmat raskausmyrkytyksen vaarat ovat äidin kouristelu eli eklampsia ja istukan ennenaikainen irtoaminen.

Oireiden esiintyessä äidille tehdään välittömästi hätäsektio. Alatiesynnytys ei ole mahdollinen. Eklampsia on erittäin harvinainen Suomessa, koska meillä on neuvolajärjestelmän ansiosta hyvä raskauden aikainen seuranta. Tilastojen mukaan Suomessa eklampsiaan sairastuu 0-2 äitiä vuodessa.

Lievempi raskausmyrkytys on nimeltään pre-eklampsia. Pre-eklampsiaa tavataan eriasteisena ja se on tavallisin raskausmyrkytyksen tyyppi Suomessa.


Pre-eklampsian oireita ovat:

  • korkea verenpaine
  • valkuaista (proteiinia) virtsassa
  • äkillinen turvotus ja painonnousu
  • päänsärky
  • ylävatsakipu
  • silmäoireita (valonarat silmät, erilaisia näköhäiriöitä)

Yllä oleva teksti kopioitu täältä:
http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Tunnista-raskausmyrkytys/


Kerroit, että sulla on turvotusta. Sitä saattaa muutenkin esiintyä tässä vaiheessa raskautta, ja varsinkin nyt helteillä. Itsellänikin on välillä voimakastakin turvotusta (lähinnä käsissä ja jaloissa, joskus kasvoissakin), mutta ei muita oireita, joten en ole ollut siitä huolissani. Turvotusta saattaa tulla esim. jos nauttii kauheasti ruokia joissa on suolaa, tai jos ei juo riittävästi vettä, tai jos on pitkiä aikoja jaloillaan nostamatta niitä ylös.

Vatsakipuja voi olla esim. ummetuksen tai harjoitussupistusten takia, tai jos vauva potkii / painaa jonnekin epämukavasti.

Näköhäiriöistä en oikein osaa sanoa, riippuu varmaan että millaisia näköhäiriöitä sulla on. Jos silmissä sumenee, se voi olla vain heikotusta, joka on normaalia raskausaikana, varsinkin kuumalla ja jos ei ole muistanut syödä tai juoda riittävästi. Myös migreeni tai tavallinen voimakas päänsärky voi aiheuttaa näköhäiriöitä

Olen käsittänyt, että raskausmyrkytyksen konkreettisia, todella todettavia oireita ovat juuri kohonneet proteiinit pissassa, ja kohonnut verenpaine.
Eli jos niitä oireita sulla ei ole, ei varmaankaan ole syytä huoleen.


Mutta jos asia sua kovin vaivaa, niin kyllähän sä voisit soittaa neuvolaan ja pyytää lääkärin aikaa, kai sitten voisi ottaa uudestaan vaikka jotkut verikokeet ja tutkia pissanäytettä tarkemmin. Ja tarkistaa sitä verenpainetta vaikka kotona, saahan niitä verenpainemittareita suht edullisesti kotiin ostettua nykyään.

Toivottavasti ei ole mistään vakavasta kyse!
Tsemppiä!
 
Muokattu viimeksi:
Raskaumyrkytyksen selkein oire on just koholla olevat verenpaineet ja labramuutokset.. Muut oireet voi olla ihan raskaudesta itsestään johtuvia. :) ja jos liikaa miettii niin varmasti jokainen meistä sais jonkun myrkytyksen oireen keksittyä itselleen! Ole siis vielä ihan huoleti; verenpainetta seuraillaan kuitenkin säännöllisesti eikä sinulla ole mitään kovaa kutinaa jalkapohjissa tai kämmenissä..
Mulla itsellä tulee näköhäiriöitä myös välillä; luulen sen johtuvan huimauksesta.. Ja päätä särkee tällä kelillä varmaan puolella porukkaa! Kun muistais aina vaan juoda!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo, sitä minäkin ajattelin kun ei ole pissassa näkynyt eikä paineissakaan, joten eiköhän nämä ole ihan normaaleja vaivoja. Alkoi vaan hieman ihmetyttämään kun neuvolassa puhuivat muista oireista niin olivat sellaisia mitkä sopisi, eli mm. näen "valopisteitä" ja vatsa on ollut viimeisen kaksi viikkoa kipeä, tuosta ylhäältä ikäänkuin pallean kohdalta. Välillä on vaan kovempaa kipua, jolloin makailen sohvalla tms., joskus taas tuntuu että maha menisi sekaisin niin kuin olisi mahatauti mutta kun pääsen vessaan niin mitään ei tulekaan. Eli ummettaa mutta maha sekaisin? :D Minulla on myös kutinaa käsissä/jalkapohjissa, en sitä ymmärtänyt silloin neuvolassa edes mainita kun olen ennen raskautta ollut kroonista nokkosihottumaa sairastava ja on siihen ihan tyypillistä tuo kutina. Tosin kutinaa ei raskausaikana ole ollut ennen kuin nyt viimeisten viikkojen ajan. Mutta ehkä kuitenkin kuvittelisin että sen pitäisi tuosta pissasta/paineista näkyä joten täytyy olla huoleti. :) Tosin omasta pienokaisesta aina huoli on eikä haluiaisi että mitään pahempaa käy! Mutta eihän tässä nyt ole kuin pari viikkoa seuraavaan neuvolaan ja reilu kolme viikkoa äitiyslomaan niin eiköhän tästä jotenkin päin selvitä :)
 
Käsien ja jalkapohjien kutinan syynä voi olla raskaushepatoosi. Siitä kyllä kannattaa olla neuvolaan yhteydessä, jotta pääset tarkistuttamaan labraan maksa-arvot! Mun mielestä kutina ei olekaan raskausmyrkytyksen oire vaan nimenomaan tuon hepatoosin oire.
 
Omasta neuvolastani saa noita verenpaineenkotimittareita lainaan just jos katsotaan, että onko tarvetta seurata verenpainetta. Joten jos siltä tuntuu, että haluaisit seurata painetta kotona, niin kysy ensin laitelainamahdollisuutta ennen ostamista :) Itse kanssa jo ehdin raskausmyrkytysmahdollisuudesta huolestu, kun samanlaisella suömisellä, kuin aiemmin, yhtäkkiä alkoi paino nousta 1kg/vko. Olikin onneksi vain kasvupyrähdys (3 viikon jälkeen tuli 2 nollaviikkoa), mutta kyllä sitä ehti jo peloissaan neuvolaan soitella apua ja henkistä tukea. Eivät tosin sitä ajatelleet mahdollisuutena, kun kaikki muu oli kunnossa + muita oireita ei ollut ja oikeassa onneksi olivat :)
 
Kiitos kaikille kommenteista, rauhoitti kyllä mieltä :) eiköhän se selviä noilla käynneillä jos jotakin vakavampaa on, täytyy vaan uskoa meidän terveysjärjestelmään. Ja kuunnella omaa vointia, jos alkaa jotain kovin epäilyttävää olla niin kysellä sitten asiasta hieman tarkemmin :) ja tosiaan olen nyt käynyt labrassa tuohon hepatoosiin liittyen, sekin selvinnee piakkoin ja toivottavasti on kaikki niin kuin pitää.
 
Takaisin
Top