Raskausmyrkytys/supistukset

FiveStories

Silmät suurina ihmettelijä
Viikko 35 menossa. Odotan viidettä lasta. Tämä raskaus on ihan erilainen kuin aikaisemmat. Epäilevät kovasti neuvolassa raskausmyrkytystä. Jos se mulla todetaan, miten homma etenee? Laittavatko osastolle makaamaan vai yrittävätkö käynnistää heti synnytyksen vai saattavatko päätyä tekemään keisarinleikkauksen?
Kummallisia supistuksia ollut pidemmän aikaa. Tai ei nyt kummallisia, mutta ei tarvi kävellä kuin päiväkodille noin 200m päähän niin jo supistelee. Jos kävelisin kaks tuntia putkeen, tuottaisko supistukset tulosta niin että synnytys vois jo käynnistyä?

Ihmettelen nyt suuresti sun neuvolan toimintaa, että jos edes epäily on raskausmyrkytyksestä, niin miksi ihmeessä sua ei oo Äitipolille ja synntysosastolle jo lähetetty??? Tai eivät oo reagoineet noihin sun (omasta mielestäsi outoihin) supistuksiin?

Mulla menossa nyt viikko 31, ensimmäinen raskaus. Itsenäisyyspäivän aattona mulla oli varattu aamupäivällä neuvola-aika verenpaineiden nousun takia. Annoin neuvolaan mennessä pissanäytteen, jossa oli hyvin heikko plussa proteiinissa. Määräsvät siltä istumalta mut samantien Äitipolille, josta mut ohjattiin edelleen synnytysosastolle vuodelepoon. Onneksi oli vain epäily ja yhtenä päivänä pissassa proteiinia. Lepäsin osastolla vaakatasossa pari päivää. Tiistaina ja keskiviikkona oli pissanäytteet taas puhtaita ja pääsin sitten keskiviikkona kotiin sairaalasta. Tiedän siks, miten homma etenee ku sairaalassa huonetoverilla oli todettu jo raskausmyrkytys proteiinien oltua jatkuvasti pilvissä nousten vaan päivä päivältä korkeammalle. Hänelle ilmaantui sitten tiistain ja keskiviikon välisenä yönä muitakin myrkytysoireita. Hänen kokemansa jaan nyt tässä sulle. Mulla tosiaan oli onneksi vain epäily, joka osoittautui väliaikaiseksi.

Eli homma etenee silleen, että meet Neuvolasta kiireellisenä Äitipolille päivystykseen, jossa tutkitaan vauvan vointi tarkemmin ultrassa. Sieltä jatkat labran kautta synnytysosastolle lepäämään ainakin pariksi vuorokaudeksi. Ne testaa aamupissan kahtena aamuna ja seuraa sun verenpainetta. Ainoastaan vessassa saa käydä, muu aika vaakatasossa sängyssä. Täyslepo siis. Jos pissanäytteessä seuraavana aamuna edelleen proteiinia, joudut vuorokausiseurantaan, jossa keräät kaikki pissat vuorokauden ajan samaan keräysastiaan. Seurantaa jatketaan niin monta vuorokautta, kun proteiinia löytyy. Sitten jos sun verenpaine nousee, niin hoitohenkilökunta alkaa tosissaan napista jos et malta maata. Jos proteiinia pissassa, verenpaineet korkealla ja ilmaantuu myös muita myrkytysoireita eli päänsärkyä ja ylävatsakipuja, niin joudut erityistarkkailuun synnytyssalien viereen. Ottaavat verikokeita ja jos niiden tietyt arvot koholla, niin sitten joudut olemaan erityistarkkailussa koko ajan. Hätäsektioon (=keisarinleikkaukseen) joudut jos sun tai vauvan vointi huononee ja myrkytysoireet pahenee erityistarkkailussa tai veriarvot nousee yli sallitun. Muuten vain lepoa ja erityistarkkailua niin kauan, kun mennään parempaan suuntaan kaikessa tai myrkytysoireet loppuu. verran. Eivät käynnistä siis synnytystä vaan tekevät hätäsektion (=keisarinleikkauksen) jos tarpeelliseksi raskauden keskeytyksen katsovat.

Yhellä ja kahella plussalla ollu proteiinit, itse mittailen. Neuvolassa ollu yhellä plussalla tai siinä ja siinä rajalla onko kahella. Verenpaineet oli viimeksi 158/86. Turvotusta on jaloissa ja sormissa. Päänsärkyä ei ole eikä maha kipuja.
Ei minusta ole makaamaan paikoillaan, etenkään sairaalassa. En ole mikään sohvaperuna. Tosin sitä nyt hieman harjotellu kun ollu mamma-lomalla vajaa kaks viikkoa. Viidettä tosiaan odotan ja odotan yksin, ei mulla ole mahiksia maata sairaalassa :( No, toivottavasti ei oireet tästä pahene ja toivottavasti ei tarvi leikatakaan, enhän minä sitten voi kotona tehdä yhtään mitään...

Heipsan :) Ajattelin minäkin kirjoittaa tänne jotakin :) Eli tossa parisen viikkoa sitten rupes nousemaan verenpaineet ja pissassa oli 1+, mitään muita oireita ei ollutkaan ainakaan mitään minkä vois varteen ottaa kun viikkoja jo sen verran kuitenkin että, paikatkin alkaa turpoamaan. :) Eilen neuvolassa sitten olikin jo 2+ pissassa ja verenpaineet 142/100 huomattava nousu. Siitäkös sitten mä itsekin neuvola tädin kanssa hätkähdin ja soiteltiin äitipolillekkin et mitäs tehdään mennäänkä sinne tutkimuksiin vai terveyskeskukseen labraan pissa testille. Niimpä sieltä sit todettiin et menee nyt ensin labraan kattomaan jos ois vaikka piilevää virtsatulehdusta tjt. Tänään neuvolassa sitten todettiin et labratulosten perusteella pissa olikin yllätys yllätys TÄYSIN puhdasta. :O Ilmeisesti johtui siitä et oli aiemmin juonut pikkasen huonosti. Verenpaineet edelleen melko korkealla mut onneks on perjantaina ultraääni aika äitipolilla mistä pitäis tarkistaa myöskin vauvan koko :) Neuvola täti kyl nyt jo totes et ei mulla kyllä voi olla myrkytystä koska, valkuainen ei katoais aina välillä ja välillä taas palais ja ois kuulemma nousussa koko ajan arvo. :) Helpottuneena siis nyt saan joulua viettää ellei sitten perjantaina ultran aikana todeta et jostain syystä käynnistettäis synnytys ens viikon aikana :/ Jännittynein mielin siis perjantaita odottelemaan :)

Hyvää joulua kaikille odottaville! :) <3

Mulla kummasti seilaa yhen ja kahen plussan välillä koko ajan. Polilla käyny jo kahesti ja huomenna käyn taas, enkä oikeastaan ymmärrä miksi. Maatessa verenpaine saattaa laskea jopa 140/84 mutta viimeksi taas neuvolassa mittasivat heti kun olin kävelly sinne, ja ylämäkeä vielä kaiken sadan kiloni kanssa :D niin olipa verenpaine 162/94. Edelleen miettivät että onko raskausmyrkytys vai ei. Enempi kait mulla verenpaine nousee stressistä kun joutuu käymään 2-3 kertaa viikossa neuvolassa/polilla,mielummin lepäilisin kotona.

Heip :) Toi on kyl varmaan tosi rasittavaa :( Ihme ettei tee sulle verikoetta et selviäis sekin sitten eikä tarvis koko ajan pohtii, miettii ja pelätä. :( Tiedän sen itekki kokemuksesta et totta kai se verenpainekin siitä nousee kun miettii päänsä puhki. Voimia nyt sulle kuitenkin ja ehdotan et sanot seuraavaks polilla et ottaa sulta verikokeet ja kattoo onko maksa arvot noussut sekä verihiutaleitten laskeutuminen sun veressä paljastaa sen myöskin.

Itellä helpotti luojan kiitos pelko ja stressi tänään kun polilla kävin ihan alunperin koko arviossa mut sit tarkistettiin se myrkytyskin siinä samalla. Ja verikokeillehan ne mut sitten laitto et siitä kuulemma se ainakin selvii vaikka paineetkin oli hienosti laskenu 140/75 mikä on siis ihan normaalii tässä vaiheessa raskautta. :) Mut onneks kokeissa oli kaikki hyvin eikä myrkytystä todettu. :) Jos ois ollu jotain häikkää ni oisivat kuulemma ens keskiviikkona käynnistäny synnytyksen, mut nyt saadaan rauhassa ootella loppuun asti <3 Ja vielä kerran voimia sinne päähän toivotaan et selvii mahdollisimman nopeesti onko kaikki hyvin. :) Pakko laittaa nyt viel sekin et selvis ultrasta et n. 3,5 kilonen tyttönen sieltä ois tulossa <3 :) Toivotaan vaan et ens vuoden puolella :D

Onhan nuo nyt osannu juoksuttaa mua polilla. Kummastelevat kun ei oo päänsärkyä, huonoa oloa eikä ylämahakipuja. Ei kuulemma ole normaalia kun muut oireet viittaa raskausmyrkytykseen. Kyllä kait siinä verenpaine nousee koko ajan stressin myötä kun 2-3 kertaa viikossa saa olla menossa polille ja aina miettiä että jäänköhän sinne ja jos jään niin kukahan tulee lasten kanssa kotiin jne. Onneksi lupasivat joulun olla kotona ihan rauhassa. Huomenna taas neuvolaan meno ja oon aika varma että se pakkoneurootikko lähettää minut taas polilla käymään. Sais tämä mun mielestä jo syntyä. Kokoarvio oli viime viikolla melkee neljä kiloa ja vielä olis kuitenki 3 viikkoa laskettuun aikaan. Kummallisia yöllisiä supistuksia joka ikinen yö. En muista millon olisin oikeesti nukkunu enemmän ku kaks tuntia putkeen. Päivällä ei supistele, paitsi kävellessä. Jalat on niin paksut ettei kaks numeroa liian isot lenkkarit meinaa mahuta jalkaan. Ei auta juominen eikä mikään. Kädet kans turvonnu, tiputtelen koko ajan tavaroita kun käsissä, etenki sormissa katoaa tunto....Rassaavaa raskautta...

Voi hitsi :/ Voin vaan kuvitella oikeesti millasta toi on kun itellä mennyt kans hermot tohon kun neuvolatäti rupee hätiköimää ja sit lähettää polille ja näin kuitenkin itellä käyny vasta kaks kertaa :/ En mä kyl ymmärrä tollasta et se hypyttää sua jatkuvasti siellä vielä kun on niitä muitakin lapsia kotona eikä miestä jos oikein muistan. Selvittäis sit perinpohjin et onko vaiko ei tai käynnistäis sen synnytyksen ni helpottuis varmaankin elämä. Ihan kauheeta tollanen. Sul on kyl melko pahat oireet sitte vaikka ei sitä päänsärkyy ookkaa :O Mut no nii lopussahan ne turpoomiset alkaa. Toivotaan nyt vaan parasta et tilanne selviäis nopeesti ja saisit vaan vauvan terveenä kotiin asti. :) Itteäkin kyl tosin alkaa jo jännittämään kun puoltoista viikkoo LA:han :) Oispa se jo ohi sitä itekki toivon :) Huonosti kun on itelläkin tullu nukuttuu. :)

Tämähän nyt kummallista. Oli proteiinit kahella plussalla kun neuvolassa kävin eikä silti laittanu polille. Tähän asti ovat passittaneet jo yhestä plussasta. Viime yönä reilu kolme tuntia supistuksia vartin välein kun olin makuulla, nousin sitte ylös niin siihen loppui. Kolmas yö tollasta. Todella outoa.
Nyt olis todella hyvä hetki vauvan syntymiselle kun kaikki lapset on pari päivää poissa. Mitähän sitä keksisi että alkais tapahtua jotain.

Kiva ettei kuitenkaan taas laittanut sua sinne :) Sun täytyy kaivaa kaikki vinkit käynnistykseen :DD Meet saunomaan urakalla ja syöt tulisia ruokia :DD Tänään olin äitipolilla aamulla kun oli aika nii siellä totes että mulla on huomenna 40 viikkoa täynnä. :) Ja antoi uuden ajan ens maanantaille saattaa kuulemma käynnistää synnytyksen :/

Takaisin