raskauskilot ja liikunta

piukeli

Oman äänensä löytänyt
minua kiinnostaa hirveesti kunka paljon ihmisille on tullut painoo raskausaikana ja oletteko säännöstelyt ruokavalioo.
Itselläni on sukurasitteena ylipaino äidinpuolelta ja olen koko ikäni ollut lihava tai pyöreä.
Ja siksi lähdinkin laskemaan kaloreita. Olen syönyt pääosin 1500kaloria päivässä ja tottakai joskus suonut itselleni sen herkuttelupäivän. kuntosalilla kävin 4 kertaa viikossa mutta nytten se ei tunnu enään kivalta. rv 33+4 tuntuu että lapsi jo painaa. Mutta käyn kolme kertaa päivässä koiran kanssa lenkillä ja nyt olen pysytynyt hyvin liikkun koska ei ole ollut enään nivuskipuja. ja ollaan mieheni kanssa pyöräilty parina iltana 7kilometrin lenkki sitäkin pystyy hyvin tekeen.

ensimmäisellä neuvolakäynnillä rv 7+6 paino oli 85,2
ja nyt viimeisimmällä käynnillä rv32+2 oli 95,5
painoo ei ole tullut ihan törkeesti mutta jos en olisi noudattanut ruokavalioa ja liikkunut noin paljoa niin mitä se sit olis.

 
Mulla myös lähtöpaino yli sallitun, BMI 30. Viikkoja on nyt 32+1 ja paino on noussut 9kg. Oon liikkunut jopa vähemmän kun ennen selkä ja liitoskipujen vuoksi, ja hävettää myöntää mutta paljonkaan en oo katsonut mitä suuhun oon laittanut. Haikeena ajattelen mitä painon nousu olis ollu jos olisin ollut tarkempi. Koko ajan vaan ajattelee et no nyt alan katsoo tarkemmin ja jätän herkut. Yleensä herkkujen jättöpäätös tapahtuu lauantaina ja sit mietin et no lauantain vois pitää namipäivänä :D

Toivon mukaan kilot karisee synnytyksen jälkeen. Oon ajatellu luovuttaa maitoa (jos se vaan riittää) ja se lisää kulutusta, lisäksi luotan siihen että kesällä tulee sitten pihalla touhuttua ja vaunujen kanssa liikuttua paljon.
 
no sulle on tullut vähän:) ja itse ole kans ajatellut että kesällä tulee vaunujen ja koiran kanssa kyllä liikuttua. ite olen kans miettinyt tota jos maitoo riittää niin antais muille.
 
Mulla esikoisen kanssa tuli 12kg yhteensä painoa, turposin jotenkin kamalasti. Mutta sitten imetysajan lopussa painoinkin 6kg vähemmän kuin ennen raskautta! Imetys ja liikunta on tehokas tapa päästä raskauskiloista eroon, luontoäidin oma lahja. :) Laihduttaahan ei sinänsä kai saisi imetysaikana, mutta ihan perusterveellinen ryokavalio ainakin itselläni auttoi. Tässä raskaudessa näyttäisi kiloja tulevan niin kuin edellisessäkin, nyt 9kg tullut. Mutta lähtöpaino oli tosiaan sen kuusi kiloa vähemmän. :) Ja nyt kun tiedän miten helposti kilot sitten kyllä karisee vaunuja työnnellessä ei tarvitse stressata. :)
 
Itsellä oli lähtöpaino 52,4kg, nyt kotipuntari näyttää illalla 65kg eli sellaset 12,5 kiloa näyttäis nyt tulleen.
Itse olen pyrkinyt syömään terveellisesti ja karkit jätin pari kuukautta sitten lähes tulkoon kokonaan pois, myöskään muita herkkuja olen yrittänyt välttää, silti niitä kiloja vaan on kertynyt.
Kauheasti en ole liikuntaa päässyt harrastamaan, lähinnä kävelylenkkejä ja lantionpohjalihaksia on tullut treenattua. Mulla on migreenikohtaukset ja väsymys ollut pienenä esteenä liikunnalle.
Itseä hirvittää nämä kilot, mutta kaipa niistä eroon pääsee kunhan muistaa olla herkuttelematta ja alkaa liikkumaan. Systerillä oli kilot karissut synnytyksen jälkeen imetyksellä, hällä ei tullut kuin kymmenkunta kiloa poikaansa odottaessa. Imetys onkin omissa aikeissa.
Miehenikin sanoi auttavansa kiloista eroon pääsemisessä :)
Ja tosiaan, onneks on kesä tulossa ja pääsee ulos liikkumaan! :)
 
 Nolona kyllä myönnän, että en ole nyt raskausaikana hirveästi katsonut mitä suuhuni pistän ja liikuttuakin on tullut hävettävän vähän. Kiloja kertynyt n. 10 mikä vähän hirvittää. Toisaalta lähtöpaino oli normaalin alarajoilla, joten sinällään ei hätää. Mä syön lisäksi normaalistikin suht terveellisesti, mutta tuo karkkien mässytys on kyllä paha tapa. Itse uskon, että imetys karistaa kilot aika helposti. Näin ainakin kävi ihan huomaamatta sen enempää "ponnistelematta" aikaisempien raskauksienkin jälkeen. Enemmän olen ehkä olen huolissani siitä kun imetys sitten loppuu. Viimeksi imetysaikana minulla oli aivan valtava ruokahalu ja saatoin syödä aivan mielettömiä annoksia ja paino silti laski. Sitten olikin vähän totutteleminen taas pienempiin ruokamääriin kun en enää imettänyt.
 
Mulla melkeen sama lähtöpaino kuin Aiim:lla eli mulla 53 ja nyt on kymmenen kiloa tullut ja eniten silloin alussa. Hirveesti tekee mieli karkkeja sun muuta makeaa (ennen raskautta en ole moisista välittänyt) mutta ton diabetes diagnoosin takia olen pystynyt hillitsemään makeiden syömistä. Liikkunut en ole kyllä pahemmin ollenkaan, kun heti raskauden alussa jätin jumpatkin kun sattui alavattaan niin paljon ja nythän lääkäri kielsi siis kaiken liikkumisen : / No toivottavasti saa painoa pois sitten synnytyksen jälkeen..
 
Olenkin jo jossain muussa ketjussa sanonut (valittanut), että suurin osa kiloista näyttää tullen reisiin ja takamukseen, ja että ihan ällöttää katsoa peiliin. Mulle on nuo reidet ja peppu ollut aina ongelmakohta, koskaan en ole tykännyt ja nyt sitten vielä vähemmän. Se hiukan masentaa, mutta yritän olla positiivisin mielen ja ajatella että niistäkin saa vielä itseä miellyttävät.
Vatsa on söpö pyöreä ja pidän sitä todella nättinä. Viimeksi sf meni hiukan keskikäyrän yläpuolelle, joten ei pitäisi tuosta vauvasta ainakaan näillä näkyvin tulla mitään viisi kilosta.

Nyt alkoi äitiysvapaa ja on vähän orpo olo mitä tekis. Muuuutta eiköhän tässä pian pääse vapaan makuun ;)
Eilen töissä en saanut kukkia, mutta viinerit työnantaja tarjosi minun kunniaksi. Moni on voivotellut että kuinka he nyt tulevat toimeen ilman mua - kyllä he tulevat :D
Mutta täytyy myöntää että on kiva kuulla moista :)

Mukavaa viikon jatkoa kaikille :)
 

Edellisessä raskaudessa tuli 18 kg ja lähtöpaino oli normaalin alkupuolella. Onneksi kiloja tuli, muuten imetys olisi kuihduttanut minut..jälkitarkastuksessa painoa oli tippunut jo 10kg ja imetysvuoden lopussa piti jo ihan tosissaan syödä(suklaata;) ), ettei mene paino ihan miinukselle. 

Nyt on menossa rv 32 ja olen surutta syöpötellyt mitä huvittaa ja painoa tullut noin 10kg. Ja edellisestä kokemuksesta antaa vaan painoa tulla. Kiva olis tosin liikkua, mutta ennakoivia pusistuksia tulee niin paljon, että liikunta on jäänyt:( Ärsyttävintä painon nousussa on takamuksen kasvaminen...menee kaikki pikkaritkin pieneksi:D

Imetys on tosiaan ihan parasta "laihdutuslääkettä"

 
Täällä on nyt menossa rv 33+5 ja viime neuvolassa painoa oli tullut hieman vajaa 10 kg. Itsestä se on aika huiman paljon mutta terkkarin mielestä ok määrä, ennusteli et varmaan joku 12-15kg olisi sit lopullinen painonnousu..jos ei ihan repsahda (tasaisesti tähän saakka noussut).

Syömistä en juuri ole tarkkaillut kun en sitä normaalistikaan jaksa :) Liikuntaa tuli harrastettua aktiivisesti tuonne viimoisen kolmanneksen alkuun saakka. Nyt jäänyt vähemmälle (kävely ja uinti enää oikeastaan) mut sit toisaalta edelleen normaalisti kyl kaikkee tehnyt..remonttiin osallistunut täysin ja puiden kaatoon / kantamisen :)

Aiim on varmasti kiva kuulla että ikävä tulee ja kuinka pärjäävät, sitä ne on mullekin töissä hokeneet vaikka varmasti pärjäävät ihan hyvin. Kovasti tullut käskyä et vauva pitää tuoda sit näytille töihin.. Noh eiköhän me sit siel piipahdeta ku vauva on syntynyt ja hieman kasvanut.. Mulla olisi huomenna VIKA työpäivä..meillä tosin menee niin et se olen minä joka saan kakut viedä töihin muille :)
 
Minulle on painoa kertynyt noin 10-11kg ja nyt siis menossa rv 32. Lähtöpaino oli aika alhainen ja kiloja kertyi eniten ekalla kolmanneksella, varmaan jotain 6 kiloa tuli silloin Nyt painon nousu on tasaantunut, vaikka syön suht samalla tavalla. Aluksi painon nousu tuntui aika hirveälle, varsinkin kun se nousi niin paljon silloin aluksi, milloin sen ei varsinaisesti edes tarvitsisi vielä nousta. Nyt en ole enää jaksanut stressata, vaikka toisinaan ahdistaa juuri se että takamus ja reidet on levinneet. Vanhat farkut menee ehkä puoleen väliin ja siihen sit juuttuu. Monet on sanoneet että vaikka paino laskee synnytyksen jälkeen ylikin, niin silti ei samat housut enää mene jalkaan. Kääk!!
Mutta masu on ihana :)
Liikunta on jäänyt miulakin melkein kokonaan. Kävelylenkkejä olen tehnyt, mutta sekin on hidasta hiipimistä, kun usein alkaa koskemaan mahaa. Toisaalta nyt voi hyvällä omallatunnolla lepäillä ja nautiskella sohvalla ;) Kyllä niistä kiloista pääsee sitten eroon, olen ihan varma.
 
Mulla on tullu aikaisempien lasten kohdalla noin 20lisäkiloa :( .
Ja niin tulee nytkin. En oo erikoisemmin liikkunu, paitsi työmatkat n. 2,5kilsaa yhteen suuntaan. Syömisiä en oo  vahdannu. Paitsi nyt loppuvaiheessa (rv32+6), ei tunnu mikään ruoka maistuvan. Hedelmät vaan. Mutta siis, silti painoa vaan tulee lisää. Turvotusta on kyl reiluhun. Nuo turvotukset ainakin lähtee nopeeta :)
 
tähän mennessä ihmisillä on tullut n.10kiloo se on aika keskiarvo :) joten hyvinhän meillä menee..
Tänään neuvolassa rv34+5 minulle todettiin että fundus-mitta on liian korkee 34
ja sen takia minulle pamahti sitten 6päivän sokerien kotiseuranta. kaksi kertaa olen sokerirasituksessa käynyt ja tosi hyvät arot oli. Mutta silti ne haluaa että tarkkailen sokeria. no sukurasitehan tuo sokeritauti on mut ihme hysteriaa. Ymmärrän että olen reilusti lihava nyt mutta totesin neuvolantätille että syön 1500kaloria päivässä ja eilenkin kävelin 8 kilometrin lenkin että tässä voidaan hyvin ja liikutaan. No kyllähän minä seuraan jos on pakko. jos arvoissa on jotain vikaa tai vaikka ei olisikaan niin voi olla että synnytys kännistetään ajoissa. Olen tyytyväinen siihen että olen tarkkaillut syömisiä, koska tilanne voi olla ihan kauhee ja sokeriarvot sekasin :)
Mukavaa odotusta kaikille!! ja minäkin uskon että kilot lähtee pois kyllä synnytyksen jälkeen;)
 
Takaisin
Top