Raskausdiabetes

Pikaisena omanapailuna sama viesti kuin lasketun ajan ryhmään:

Diabeteshoitajalta tuli tänään kehotus lisätä vielä yksi metformiinitabletti iltaruoalle (nyt 4 x 500mg/vrk), tuntui pitävän varsin mahdollisena että viime viikon lukuisat ylitykset johtuivat stressistä ja hankalasta ruoanlaittotilanteesta.

Oli myös eka kasvunseurantaultra (täällä käytäntö kaikissa lääkehoitoisissa radeissa noin 1kk välein). Kasvoi rakenneultraan verrattuna samalla käyrällä, pikkuisen keskimääräistä sirompana (mihin sopii myös hieman keskiarvon alapuolella oleva sf-mitta), mikä oli tavallaan helpotus kun isokokoisuus on jotain mitä olen kovasti pelännyt diagnoosista asti. Tosin ultrannut lääkäri/kätilö (en tiedä kumpi) sanoi että radi voi yhtä lailla aiheuttaa iso- kuin pienikokoisuuttakin, vaikka ensimmäinen jostain syystä kuuluisampi onkin.

Seuraava lääkearvio ja ultra sit heinäkuussa, mutta jos sokerit menee yli useammin kuin 3-4 krt/vko (ilman että mulle on selvää mikä meni pieleen ja millainen korjausliike tarvitaan), pitää soittaa jo aiemmin niin säädetään lääkitystä puhelimitse.

Mä olen nimenomaa HUS:n alueella asiakkuudessa. Neuvolasta tehtiin lähete, kun aterioiden jälkeiset arvot ja satunnaiset ennen ateriaa -arvot heittelivät, enkä saanut niitä haltuun ja rv:t jo silloin 34 muistaakseni. Aktivoivat just sen Omapolun ja sitä kautta lähettelin arvoja hoitajalle kerran viikossa (3 aamupaasto + aamiaisen jälkeen arvoa ja 2x koko vuorokauden ateriapariseurannat +paino). Niissäkin vielä heittoja, erityisesti yksi tosi huono viikko, niin lääkäri aloitti insuliinit, tablettihoitoa ei olisi ehditty tasapainottaa riittävästi ennen laskettua aikaa. Oon ymmärtänyt, että just niiden aamupaastojen ylitysten kanssa lääkitys aloitettaisiin vielä herkemmin.

Sen jälkeen on ollut viikoittain köynti/puhelu ja nyt taas jatkan omapolun kautta ilmoittelua.

Sieltä varmaan saa ihan hyvin vinkkejä, jos on jotain tiettyä mihin vinkkejä kaipaa ja osaa sitä kysyä. Muuten tuntuu just tuolta, että samaa asiaa toistellaan ja neuvot on yleisellä tasolla. Mulle jäi myös kokemus, että vastasit kuinka tarkkaan tahansa niihin kyselyihin, niin saadut ohjeet ei peilautunut niihin enkä koe tulleeni kuulluksi oikein mitenkään. Tyyliin kirjoitin syöväni rahkaa iltapalalla, niin sain ohjeeksi kokeilla iltapalalla esimerkiksi rahkaa.

Itse olen kokenut hoitajien kohtaamiset ahdistavina. Aina jäänyt epäonnistunut ja syyllistetty olo, pelotellaan vauvan komplikaatioilla toistuvasti, ihan kuin en haluaisi itse niitä sokereitani saada kuntoon ja oisin vaan epämotivoitunut. Sanottiin jopa ihan, että jos se motivoi, niin voin mittailla niitä vuorokausiseurantoja useammin kuin kerran viikossa. Turhauttaa niin paljon, ihan kuin tää ois vaan tahdosta ja riittävästä liikkumisesta ja ruokailuista kiinni.

Anteeksi ränttäys, pikkasen turhautunut tähän "tukeen" mitä saa.
Vauva sentään ihan normaalimitoissa ja synnytykseenkään ei pitäisi olla enää kauaa.

Toivotan todella tsemppiä kaikille radin kanssa kamppaileville. Tää on ajoittain kaiken väsymyksen ja muun tuskailun keskellä aika rasittavaa.
Miulla vauva kasvoi viimeisen kuukauden aikana aika vauhdilla, kun minut määrättiin vuodelepoon ja radi oli ruokavaliohoitoinen, vaikka päiväarvot olivat koko ajan ihan ylitysten rajoilla. Kuitenkin... Kun sokerit sairaalassa tasaantuivat ja päästiin omankin kunnon puolesta kotiin, niin meillä on ollut keskimääräistä huomattavasti terveempi lapsi. ❤️

Miullakin oli aika huonoja kohtaamisia terveydenhuollon kanssa radin puolesta. Sain käskyn lisätä hiilihydraatteja ruokavaliooni ja tyhmänä uskoin, kun kyseenalaistettuani ohjetta sain vaan vastauksen, että vauva ei voi hyvin, jos en lisää niitä, ja ettei radi ole sama kuin normaali diabetes.... hohhoijaa. Toisaalta saman hoitajan mielestä rautatablettien syöminen olisi vaarantanut sikiön. 🙄

Mutta muistan kaikki omatkin huolet raskausaikana. Vaikka ne näin jälkikäteen vaikuttavat osa vähän hölmöiltäkin (olin huolissani jotakuinkin kaikesta...), niin se huolehtiminenhan vain kertoo, että rakastaa jo sitä omaa tulevaa lastaan ja on kasvamassa äidiksi. 🤗 Mutta haluan vain sanoa, ettei maailma kaadu, vaikka asiat menisivät hoidon suhteen jotakuinkin päin prinkkalaakin, kuten miulla meni. 😅

Miulla vauva kasvoi viimeisen kuukauden aikana aika vauhdilla, kun minut määrättiin vuodelepoon ja radi oli ruokavaliohoitoinen, vaikka päiväarvot olivat koko ajan ihan ylitysten rajoilla. Kuitenkin... Kun sokerit sairaalassa tasaantuivat ja päästiin omankin kunnon puolesta kotiin, niin meillä on ollut keskimääräistä huomattavasti terveempi lapsi. ❤️

Miullakin oli aika huonoja kohtaamisia terveydenhuollon kanssa radin puolesta. Sain käskyn lisätä hiilihydraatteja ruokavaliooni ja tyhmänä uskoin, kun kyseenalaistettuani ohjetta sain vaan vastauksen, että vauva ei voi hyvin, jos en lisää niitä, ja ettei radi ole sama kuin normaali diabetes.... hohhoijaa. Toisaalta saman hoitajan mielestä rautatablettien syöminen olisi vaarantanut sikiön. 🙄

Mutta muistan kaikki omatkin huolet raskausaikana. Vaikka ne näin jälkikäteen vaikuttavat osa vähän hölmöiltäkin (olin huolissani jotakuinkin kaikesta...), niin se huolehtiminenhan vain kertoo, että rakastaa jo sitä omaa tulevaa lastaan ja on kasvamassa äidiksi. 🤗 Mutta haluan vain sanoa, ettei maailma kaadu, vaikka asiat menisivät hoidon suhteen jotakuinkin päin prinkkalaakin, kuten miulla meni. 😅
Kiva kuulla näitäkin kertomuksia, että asiat voi mennä lopulta ihan hyvin, kun sitä pelottelupuolta kuulee niin paljon herkemmin. Tää on niin paras puoli vertaistuessa, kun kuulee monenlaisia kokemuksia ja saa ihan erilailla kannustusta. 🩷

Ikävä tosin, että sullakin mennyt terveydenhuollon puolelta noin moni asia päin honkia, ihan käsittämätöntä! 🙄

Kiva kuulla näitäkin kertomuksia, että asiat voi mennä lopulta ihan hyvin, kun sitä pelottelupuolta kuulee niin paljon herkemmin. Tää on niin paras puoli vertaistuessa, kun kuulee monenlaisia kokemuksia ja saa ihan erilailla kannustusta. 🩷

Ikävä tosin, että sullakin mennyt terveydenhuollon puolelta noin moni asia päin honkia, ihan käsittämätöntä! 🙄
Moni muu asia menee ihan kivasti, mutta kaikki terveyteen liittyvä menee yleensä aina pienten mutkien kautta. 😅😂

Mutta kyllä ne asiat järjestyy. ❤️

Takaisin