Raskausdiabetes

Mammama

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuiset 2022
Minulla on ollut kahdessa edellisessä raskaudessa raskausdiabetes, ruokavaliohoitoinen. Verensokeri arvot ovat kuitenkin nyt keikkuneet raja-arvojen tuntumassa, joten uskon radin taas napsahtavan. Ja saa nähdä riittääkö tällä kerralla pelkkä ruokavalio. Pelkään pahoin, että ei. Nyt olen kuitenkin päättänyt tarkistaa syömistäni jo ennen kuin radi diagnoosia on annettu.

Onko muilla kokemuksia raskausdiabeteksesta? Onko hyviä vinkkejä ruokavalio asioihin?
 
Mulla tuli radi ko odotin seitsemättä lasta. Ei auttanut ruokavalion muutos ym. Jouduin piikittään insuliiniä koko raskausajan. Synnytys käynnistettiin. Nyt pelkään että tämän raskauden myötä tulee myös radi.
 
Mulla oli myös radi edellisessä raskaudessa. Nyt en ole sokereita mitannut, mutta ylipainoa on riskitekijänä Mutta jos tulee, niin toivottavasti huomataan heti ja hoituisi ruokavaliolla.
 
Mulla oli myös edellisessä raskaudessa Radi. Itse kyllä hieman kyseenalaistin tuon diagnoosin. Mulla rasitusta edeltävä paasto venyi reilu 14 tuntiseksi ja paastoarvo oli 5,3 eli rajalla. Kaikki muut rasituksen arvot kirkkaasti alle raja-arvojen. Myös kaikki mittaukset loppuraskauden aikana oli erinomaisia.
 
Mä pelkään saavani radin, mulla taitaa olla suurin riskitekijä ikä. Yritän syödä jo nyt radin ruokavalion mukaan, mutta pahoinvointi hiukan häiritsee tällä hetkellä
 
No niin piti se arvata että arvot nousee. Eikä vaikuta että on hoikka ikävä kyllä
 

Liitteet

  • IMG_20211010_091132.jpg
    IMG_20211010_091132.jpg
    2.7 MB · Katsottu: 13
No niin piti se arvata että arvot nousee. Eikä vaikuta että on hoikka ikävä kyllä
Voi että! Confused Face Mun pitää myös etsiä mun mittari. En tiedä onko liuskat jo menneet vanhaksi. Vaihtoneulojakin pitäisi jostain tilata. Täällä saa neuvolasta vaan kertakäyttöisiä neuloja, jos ei ole lääkitystä. Ne kertakäyttöiset on inhottavia, jos joutuu paljon kuitenkin mittaileen.
 
Mulla oli myös edellisessä raskaudessa Radi. Itse kyllä hieman kyseenalaistin tuon diagnoosin. Mulla rasitusta edeltävä paasto venyi reilu 14 tuntiseksi ja paastoarvo oli 5,3 eli rajalla. Kaikki muut rasituksen arvot kirkkaasti alle raja-arvojen. Myös kaikki mittaukset loppuraskauden aikana oli erinomaisia.

Mulla oli myös näin. Silti vauvalla sokerit laski syntymän jälkeen.
 
Joo lääkitys aloitellaan varma aika nopeaa. Ei tarvi tällä kertaa pistellä insuliiniä vaan saan tabletit käyttöön todennäköisesti.
 
Mulla oli myös näin. Silti vauvalla sokerit laski syntymän jälkeen.

Mitä siitä seurasi? Kysyn siis koska en tiedä. Luin vauvan potilaskertomuksesta että hän oli syntymän jälkeen ollut glukoosisseurannassa, kaikki olivat hyviä. Ja tästä aiheesta ei silloin synnärillä eikä missään vaiheessa myöhemminkään ole puhuttu mitään Anguished Face
 
Mitä siitä seurasi? Kysyn siis koska en tiedä. Luin vauvan potilaskertomuksesta että hän oli syntymän jälkeen ollut glukoosisseurannassa, kaikki olivat hyviä. Ja tästä aiheesta ei silloin synnärillä eikä missään vaiheessa myöhemminkään ole puhuttu mitään Anguished Face

Sokereita tarkkailtiin vielä tiuhempaan ja vauva sai mun aiemmin lypsämää maitoa lisänä. Jos ei omalla tai luovutetulla maidolla sokerit nouse, niin sitten on sokeritippa tms. apuna. Hienoa, että teillä on vauvan arvot pysyneet hyvinä!
 
Mä otin tänään paastoarvon. Oli 5,7 11h paastolla. Eli radi napsahtaisi.
 
Itselläni ei ole vielä mitään hajua omista sokeriarvoista raskauden aikana. Juuri ennen raskautta pitkä sokeri taisi olla 33. Ihan mielenkiinnosta kyselen: millainen teidän ruokavalio on? Syöttekö paljon kasviksia/hedelmiä? Kuinka paljon menee lihaa? Entä maitotuotteita ja missä muodossa ? Entä sokeria? Muut hiilihydraatit lähteet ? Onko suvussa radia tai diabetestä ?
Muistelisin että äitini ei ole ainakaan maininnut koskaan raskausdiabeteksestä…
 
En tiedä kuinka pitkään raskausdiabetesta on näin tarkoin seulottua kuin nykyään seurataan. Eli meidän vanhemmilla ei välttämättä ole edes testattu.
Ruokavalio on hyvin yksilöllinen ja se selviää vaan seuraamalla sokeriarvoja itse. Toinen voi syödä hyvin kaurapuuroa ja toisella se nostaa sokerit pilviin.
Täällä on mielestäni aika hyvin tietoa: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ongelmat/raskausdiabetes
 
En tiedä kuinka pitkään raskausdiabetesta on näin tarkoin seulottua kuin nykyään seurataan. Eli meidän vanhemmilla ei välttämättä ole edes testattu.
Ruokavalio on hyvin yksilöllinen ja se selviää vaan seuraamalla sokeriarvoja itse. Toinen voi syödä hyvin kaurapuuroa ja toisella se nostaa sokerit pilviin.
Täällä on mielestäni aika hyvin tietoa: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ongelmat/raskausdiabetes

lähinnä mietin siis vaan raskautta edeltävää ruokavaliota :)
 
Itselläni ei ole vielä mitään hajua omista sokeriarvoista raskauden aikana. Juuri ennen raskautta pitkä sokeri taisi olla 33. Ihan mielenkiinnosta kyselen: millainen teidän ruokavalio on? Syöttekö paljon kasviksia/hedelmiä? Kuinka paljon menee lihaa? Entä maitotuotteita ja missä muodossa ? Entä sokeria? Muut hiilihydraatit lähteet ? Onko suvussa radia tai diabetestä ?
Muistelisin että äitini ei ole ainakaan maininnut koskaan raskausdiabeteksestä…
Kyllä mie syön ihan mitä sattuu vielä tässä vaiheessa. En kauhean tarkoin mieti mikä voi nostaa verensokeria vaikka varma pitäis. Lihaa tulee syötyä melkeinpä päivittäin, vihanneksia jos kerran viikossa ja hedelmiä samoin. Radia ei ole suvussa mutta kakkostyyppiä löytyy
 
Itselläni ei ole vielä mitään hajua omista sokeriarvoista raskauden aikana. Juuri ennen raskautta pitkä sokeri taisi olla 33. Ihan mielenkiinnosta kyselen: millainen teidän ruokavalio on? Syöttekö paljon kasviksia/hedelmiä? Kuinka paljon menee lihaa? Entä maitotuotteita ja missä muodossa ? Entä sokeria? Muut hiilihydraatit lähteet ? Onko suvussa radia tai diabetestä ?
Muistelisin että äitini ei ole ainakaan maininnut koskaan raskausdiabeteksestä…


Mua pelotti radi jo ennen raskautta koska olen toipuva sokerihiiri.

Tutustuin insuliiniresistenssiin ja pyrkinyt pitämään verensokerit tasaisena ruokailuilla ja liikkumalla päivittäin. Syön niin että on selkeät ateriavälit, en napostele ja jos on nopeita hiilareita tai tärkkelystä lautasella, syön enemmän protskua tai rasvaa sen kanssa ja pääroolissa lautasella tietty kasvikset. Syön hiilareina vaihtelevasti eri gluteenittomia täysjyväviljoja puuroina, kvinoa, riisit ja pasta ja tietysti hedelmät. En ole koskaan laskenut kaloreita ja herkuttelen välillä mutta valintoja on ohjannu enemmänkin halu löytää hyvä olo ja elää arkea toimivan vatsan kanssa.

Paastosokeri oli viimeksi alkuvuonna 5, vois mitata nyt uudestaan että tietäis missä nyt mennään. Ruokavalio on kyl tosi henkilökohtainen asia kun ollaan kaikki niin erilaisia.
 
Mulla ollut radi kuudessa raskaudessa ja insuliinit viidessä. Eli jos raskaus etenee niin radi tulee.
 
Takaisin
Top