Raskausdiabetes

earl

Näppärä viestien naputtelija
Helmiäidit 2020
Ensimmäisestä raskaudesta se mulla oli ja viime viikon mittailujen perusteella tais tulla taas. Onko kohtalotovereita?
 
Täällä, tosin mulla kakkostyypin diabetes ja tabletit. Raskaana oikukkaammat sokerit kyllä.
 
Mulla tuppaa aamuarvot oleen korkeita, jos yöllä syön niin pysyy parempana. Mitähän yöllä kannattais syödä ja moneltako?
 
Mulle suositeltiin ainakin mahd monipuolista iltapalaa ja mahdollisimman liki nukkuun menoo. Jos yöllä herää syömään nii ehkä söisin banaanin tai ruisleivän. Banaanissa kuitenki hitaita hiilareita, hmm.
 
Täällä löytyy kanssa ihminen. Syön joka ilta iltapalaksi paistetun kanamunan ja näkkärin kaa. Pitää yön yli sokeriarvon hyvänä.
 
Mulle diabeteshoitaja vinkkasi syömään kaksi aamupalaa ja kaksi iltapaa parin tunnin välein - siten saan hiilarimäärän ja verensokerin pysymään parempana.
 
Miten muilla sokerit nyt lopussa alkanut käyttäytyyn?
Mulla oli tositosi hyviä arvoja yhtäkkiä monena päivänä, mut sitten taas ruoka jota ennen sokerit kestäny nostikin nyt tosi paljon. Eli aika arvaamatonta ollut. Välillä päässyt yllättään 3.7-4.1 arvot ja välillä sit pomppaa 8.5:een aterian jälkeinen ja samalla ruualla toisella kertaa saattaa arvo ollakin 6.5.
Mitä nyt radista lukenut kokemuksia niin arvaamattomuus on normaalia ja vaikeuttaakin hoitoa kun samat asiat eri päivinä tekee erilaisia tuloksia selkeästi siis eri tuloksia. Viime viikolla hyvä juttu onkin ihan no no seuraavalla jne.

Kun tää raskaus on ohi en ENÄÄ IKINÄ syö aamupalaks jugurttirahkaa öljyllä ja sokerittomalla mehukeitolla :yuck: Tökkii hitosti kun aamupalan jälkeiset sokerit mulla isoin ongelma ja toi on paras niihin. Leipä palan jos syö lisäksi nii sokerit paukkuu 8:ssa tai yli. Raejuusto kävis toki rahkan/jugurttirahkan asemasta, mutta no kun päivittäin syö niin hinta ratkasee myös :arghh:

Välipalalla ei sokerit kestä leipää myöskään.
Ruualla keiton kanssa voin syödä pari näkkäriä tai hapankorppua ja ei mitään. Illalla syön yleensä hiilaripitoista ennenkun meen nukkuun ja aamusokerit hyvät. Toki iltapalan jälkeisiä en tiedä kun menen yleensä nukkumaan noin 30min iltapalan jälkeen.
 
Mulla iltainsuliinin aloituksen jälkeen pysyny arvot hyvinä. Tosi tarkka saa olla mitä syö, skyrit ja proteiinivanukkaat tulee korvista.
 
Oon joutunut vähän nii kuin vhh lle täs raskaudessa. Kun ei muuten pysy arvot kurissa. Toki jotain hiilaria oon syönyt mutta sekin pää osassa iltapalan yhteydessä näkkärin ja paistettu kanamuna. Lihaa ja kasviksia ruoka aikaoina ja vaikka rahkaa välipalalla.. Enkä aamupalalla voi syödä kuin yhden kaura leipä. Siivun ja päälle paljon proteiinia.
 
Takaisin
Top