Raskausdiabetes

Insuliinihoitoinen radi, ekaa kertaa ikinä. Tiistaina rv 37+0 käynnistys. Suurin syy perhetilanne, mutta radin takia ei myöskään päästettäis paljoa pidemmälle.

Joskus radin toteamishetkillä mulle sanottiin, että suurin syy sen puhkeamiselle on istukan suuri määrä. Tietysti lähtöpainoa minulla oli hieman liikaa ja ikääkin päälle 30. Monikkoraskaudessa tää on kuulemma hyvin yleistä.

Nyt kun on tottunut pistämään inskaa 5x päivässä sekä mittaamaan verensokereita viäkin useammin, tuntuu oudolle, et kohta tää kaikki on ohi ja saa alkaa taas elää normaalisti.
 
Liittyyköhän radi ja iso istukka jotenkin toisiinsa kun mullakin jotain synnytyksen yhteydessä siitä mainitsivat ja mulla tosiaan oli iso istukka vauvan kokoon nähden.
 
Minkä kokoinen istukan pitäisi olla? Mulla oli 375g, toki raskauden ois pitänyt jatkua vielä 5 vkoa.
 
Vähintään 20% vauvan syntymäpainosta
 
No mulla oli sit pieni istukka. 20% syntymäpainosta ois ollut 424g...
 
Nyt istukka oli 19,6% jos muistin sen painon oikein.. esikoisen kanssa oli n 14%, mut sillon olikin häikkää kasvussa.
 
Mulla edellisten kans istukat oli pieniä. Esikoisella 420g ja hän painoi 2620g (40+2) ja kuopuksella 415g ja hän painoi 3045g (40+5).

Ainakin täällä äitipolilla sanoivat istukan koolla olevan jotain vaikutusta radiin.
 
Mulla oli esikoisesta istukka 600g ja silloinki radi.
 
Miten te muistatte tuollaisia juttuja... :hilarious: mä en oo varmaan ikinä ees kuullu minkä painoisia istukat on ollu. :'D
 
Miten te muistatte tuollaisia juttuja... :hilarious: mä en oo varmaan ikinä ees kuullu minkä painoisia istukat on ollu. :'D
Mä en muuten ois muistanu mutta ku vasta luin kanta.fi:stä edellisen synnytyskertomuksen :smug:
 
No siinä ne varmaan lukeekin! Miksei äitiyskortissakin.
Täytyy muistaa pyytää kirjallinen synnytyskertomus, sitä ei ainakaan viimeksi saanut automaattisesti enää.
 
Sitä istukkaa taas oli kivasti. Yhteispaino kahdella istukalla oli yli 900g. Ja vauvat olivat kuitenkin vain 2415g ja 2165g.
 
Mulla oli nimittäin istukka noin 900g niin jäin vaan miettimään että mistä johtuu. Vauva ei kuitenkaan ollut iso.
 
Takaisin
Top