Raskausdiabetes

Mä en sit taas voi syödä esim leipää ollenkaan enkä muitakaan hiilareita, kaikki arvot heittää samantien yli. mulla on aika Tyksiin diabetes hoitajalle ens tiistaina niin toivottavasti se antaa sit hyvät vinkit tähän ongelmaan. Mua stressaa tää ihan kauheesti eikä se ainakaan auta asiaa yhtään
 
Tohon ruokavalioon. Jos leipää haluaa syödä nii muistakaa kaupassa kattoo et leivässä on vähintään 7%kuitua toi pitää sokerin pitempään tasaisena eikä aiheuta niin herkästi heittoja. Tohon paastoon vaikuttaa sekin et kun muistaa syödä päivällä vähintään neljä kertaa. Iltapalla proteiinipitoista ja mahd myöhään. Kun paastossa usein se liian pitkä aika aiheuttaa sen että maksa lähtee polttaan varastosokeria. Et kananmunat, jos syö raejuustoo (juu ohjeissa et ei nykyään sais mut pitää hyvin sokerit) rahkat kaikki nää mitä on super dieteissä proteiinin lähteinä.
 
Minnin vinkkiä olin kanssa tulossa kertomaan :joyful: Ootko Pikkunöösä kokeillut proteiini- ja rasvapitoista iltapalaa ja paastoa pitänyt 10-12h eikä missään nimessä yli 12h? Lähemmäs 10h parempi.

Rakettitiede on tosiaankin oikea sana tälle. En voi olla jälleen sanomatta, että raskauden aikana sokerinsieto heikkenee (normaali ilmiö!) muutenkin ja esimerkiksi tyypin II diabeteksen diagnoosiraja on jossain 6-7 välillä. Terveellä ihmisellä paastoarvo on alle 6. En siis voi kuin ihmetellä tota 5,3 arvoa joka on lätkästy raskausdiabetekselle.

Terkuin heinäkuinen joka synnyttää kuitenkin varmasti vasta elokuussa ja vältti raskausdiabetesdiagnoosin täpärästi :rolleyes:
 
Kiitti vinkeistä Minni ja Lulu. Toi proteiinipitoinen iltapala menee kyllä seuraavaksi kokeiluun. Ennen sitä "yösyömistä". Mä oon vain niin huono syömään just rahkoja ja kananmunia, mitäs muita proteiinipitoisia iltapaloja vois olla? Pakko varmaan ruveta vaikka tekeen munakkaita tms... Miten sait Tiikeriluukas balanssin tohon paastosokeriarvoon?
 
Itse oon syönyt ihan päivällistä ruokaakin, vähän muokannut vähemmän hiilihydraattiseksi ja laittanut vähän ekstra proteiinia vaikkapa raejuustosta.
 
Lukekaas karppauksesta, https://karppaus.info/resepti/ vaikkapa. Nuo ovat periaatteessa tarkoitettu vähähiilihydraattisella dieetillä laihduttajille, mutta perusrakenteeltaan sopivat varmaankin myös radilaisille. Ainakin ruokareseptit. Leivontaohjeiden kanssa olisin varovaisempi, kun niissä voi olla paljon makeutusaineita.
 
Pikkunöösa, mulla auttoi säännöllinen ateriarytmi eli viisi ruokailua päivässä ja sen miettiminen et miten tulee proteiinia ym. kaikilla aterioilla. Mulla oli vähän miettimistä silloin toisessa raskaudessa, koska en syönyt lihaa, kalaa enkä kananmunia ja jouduin opettelemaan uudelleen käyttämään rasvatonta maitoa mm. puurossa (terkkarin ehdottama raejuusto+puuro tökkäsi vakavasti niin en kyennyt edes miettimään mokomaa). Nyt en enää käytä maitotuotteitakaan, mutta en ole ainakaan vielä saanut uutta radi-diagnoosia (saa nähdä miten käy kahden viikon kuluttua, kun on uusi sokerirasitus), joten ei ole kokemusta onko millaisia arvot. Mut sen neuvon sain aikoinaan et proteiinia kannattaa olla aterialla, koska se tasaa jotenkin hiilareiden vaikutusta verensokeriarvoihin.

Kaveri kokeili aikoinaan karppausruokavaliota radiin, mut ei ainakaan hällä auttanut. Hän kertoi joutuneensa heräilemään yöllä syömään. Ehkä karppaus jollakulla toimii. Toi samainen kaveri suositteli leipähyllystä jotain erikoisleipiä, missä on vähemmän hiilihydraattia, muistaakseni söi Realia silloin.
 
Mun miehellä on 1-tyypin diabetes ja se syö välillä sellaista proteiinileipää. Luulis että löytyy myös Suomesta? Sitten sille sopii tosi hyvin rahkajogurtti pähkinöiden ja esim chiasiementen kanssa illalla. Saa hyvin proteiinia ja oikeita rasvoja. Just rasvainen ruoka (esim pizza) heittää sokerit yöllä...
 
Mulla oli eilen aika tyksiin diabeteshoitajalle ja jouduin aloittamaan lääkityksen kun aamun paastoarvo ei pysy rajoissa vaikka mitä tekisin tai söisin. Katotaan nyt sit miten lääkkeen kanssa...
 
Mullaki todettiin radi. Oon nyt 5 päivää syöny käypähoito-suosituksen mukaan, odottelen että olis neuvola-aika ja sais sen mittarin. Tuntuu kyllä niin vastenmieliseltä syödä alle 2000 kaloria päivässä kun kuluttaa sen 2300 aina arkena. Koko ajan kamala nälkä.
Mullakaan ei oo mitään altistavaa tekijää radille, mitattiin rutiinilla kun oon 28-vuotias. Kohtukin kasvanut koko ajan alakäyrällä ja epäilevät liian pientä vauvaa.
 
Mä menen tiistaina sokerirasitukseen osa 2. Melkein veikkaan et radi räpsähtää, koska paino nousee melko hurjasti. Oon jo nyt alkanut kyttäämään myslien ym. hiilarit ja sokerit ja välttelen entistä enemmän herkkuja. Eilen oli helppoa, vaikka asiakas tarjosikin suklaata ja suklaakeksejä, kun sattuivat olemaan juuri ei-mulle-sopivia. Samoin skippasin työkaverin tarjoamat jätskit, hän ois tosin ostanut mullekin sopivaa, mut sanoin, etten ehdi jäädä syömään.
 
Mullaki todettiin radi. Oon nyt 5 päivää syöny käypähoito-suosituksen mukaan, odottelen että olis neuvola-aika ja sais sen mittarin. Tuntuu kyllä niin vastenmieliseltä syödä alle 2000 kaloria päivässä kun kuluttaa sen 2300 aina arkena. Koko ajan kamala nälkä.
Mullakaan ei oo mitään altistavaa tekijää radille, mitattiin rutiinilla kun oon 28-vuotias. Kohtukin kasvanut koko ajan alakäyrällä ja epäilevät liian pientä vauvaa.

Mulla todettiin kanssa ja huonoilla arvoilla. Syön suurinpiirtein samoin kuin ennenkin. Eli ihan peruskotiruokaa reilulla salaatilla lounaaksi ja päivälliseksi, aamuisin puuron mustikoilla ja raejuustolla, välipaloiksi rahkaa hedelmillä tai marjoilla tai leivän, iltapala on leipää kananmunalla tai sitten syön lisäksi raejuustoa. Työpäivinä vähän muutin ruokarytmiä ja syön aamupalan kotona, ennen söin vasta töissä ensimmäisellä kahvitauolla. Lisäsin työpäiviin yhden pienen välipalan tohon kahvitaukoon, muuten tulee liian pitkä väli lounaaseen. Makeat nyt tietenkin jätin suurimmaksi osaksi pois. Työpäivinä syön siis kuus ateriaa, vapailla viis. Kaloreita mun ei neuvolan mukaan tarvii laskea. Enkä ole nälässä ollut. Sokerit kotimittauksissa on ollut ok. Viikon olen nyt mittaillut. Jos sun kulutus on noin suurta niin uskoisin että voit kyllä syödäkin reilummin. Ei kai tässä nyt ketään tarkoitus ole nälässä pitää. Toki ymmärrän, että ilman mittaria on tosi eksyksissä. Niin mäkin olin. Nyt on uskaltanut vähän kokeilla esim. perjantaina söin jäätelön ja senkin jälkeen sokerit oli ok. Tsemppiä.
 
Mä en ymmärrä tätä radia yhtään. Sain diagnoosin jo rv 16kai (2/3arvoa oli yli) ja pari viikkoa söin radi ruokavaliolla, sokerit oli tuolloin ihan super matalat, aina, sekä paasto että syönnin jälkeen. Sen jälkeen syöny ihan normisti, juon kokista lähes päivittäin ja en kyllä seuraa mitä tulee syötyä. Arvot joka ikinen kerta ollu hyvin alle rajojen kun oon testaillu, niin en enään jaksa kirjoittaakaan ylös niitä. Katsotaan kui käy, vähän tietysti jännittää että vaikka arvot matalat niin voiko sieltä tulla silti jättivauva ? :eek: maha on kyllä sen mukainen (tooodella iso mutta silti vain vähän normi sf käyrää korkeemmalla)

Olen kuullut tarinoita, että jotkut äidit vetäny hurjan tiukalla dieetilla peläten vauvalle aiheutuvia juttuja ja loppupeleissä syntynytkin todella pieniä vauvoja... tää on sit se ääripää, itsellä ei tästä ainakaan huolta :D
 
Miten monesta arvon ylityksestä yleensä aloitetaan lääkitystä? Mulla on ollu nyt yksi paaston ylitys ja kolme 1h päivällisestä ylitystä yhen kuukauden aikana, kun oon mitannu aina 2 x vkossa.
 
Mulla oli säännöllisesti aina paastoarvo yli ihan minimaalisesti niin aloitettiin lääkitys. En tiedä mikä se niiden sääntö siihen on mut pirun tarkkoja ovat nykyään
 
Mulla oli säännöllisesti aina paastoarvo yli ihan minimaalisesti niin aloitettiin lääkitys. En tiedä mikä se niiden sääntö siihen on mut pirun tarkkoja ovat nykyään
Tarkoitatko säännöllisesti, että ihan joka mittauksella?
 
Joo ainoastaan 1 arvo oli alle rajan seurantajaksolla kun piti mitata joka toinen pv....
 
Näissä mittausohjeissakin on alueellisia(?) eroja. Mä sain jo heti alussa mitata joka päivä paaston eli ennen aamupalaa JA aamupalan jälkeen sekä näiden lisäksi 1-2 krt/vko vuorokausikäyrä eli ennen ja jälkeen aamupalan/lounaan/päivällisen/iltapalan. Välipalalla ei tarvi mitata, mutta sen sisältö tulee kirjata, mikäli seuraavan aterian ennen-arvo on yli 5,5.
 
Takaisin
Top