Raskausdiabetes

Tuuli2011

Silmät suurina ihmettelijä
Heips ajattelin alottaa tämmöisen keskustelun kun itsellä on aika varmasti tiedossa raskausajan diabetes. Äidillä ja molemmilla sisarilla ollut. Haluaisin aloittaa keskustelun ruokailusta ja miten ennalta ehkäistä diabetesta.

Itse olen yrittänyt juoda paljon vettä ja syödä terveellisesti. Monesti kuitenkin tuotteiden sokeripitoisuudet eivät ihan ole selvät.

Itse syön melonia varsinkin hunaja ja vihreää melonia paljon. Ajattelin ottaa selvää sen sokeripitoisuuksista mutta muuta en saanut selville kuin että, melonilajit jaetaan vesimeloneihin (Citrullus vulgaris) ja sokerimeloneihin (Cucumis melo). Tuo sokerimeloni ei kyllä kuulosta hyvältä.

Toivoisin saavani vastauksia minkälaiset hedelmät sopivat diabetikoille sekä muutenkin mimmoiset ruokavaliot ehkäisevät diabetestä. Kiitos jo etukäteen :)
 
Se ei itseasiassa ole se itse sokeri. Vaan kaikki runsaasti hiilihydraateja sisältävä ruoka. Eli terveellisestä elämäntavasta on parasta aloittaa. Kovien rasvojen määrä on syytä karsia pois lähes kokonaan, mutta ei tietenkään kaikkia rasvoja. Vauvasikin tarvitsee rasvaa kasvaakseen, mutta saa sitä pehmeistä rasvoista.

Mutta tässä yksinkertainen ja lyhyt artikkeli raskausajan diabeteksesta.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168

ja tässä toinen ruokavalioon liittyvä artikkeli mistä löytyy aika selkeästi tietoa

http://www.novodiabetespalvelu.fi/website/content/diabeetikon_ruokavaliosuositus.aspx

tässä vielä yksi linkki, josta löytyy aika seikkaperäinen selostus raskausajan diabeteksestä ja ruokavaliosta. Pitkä luettava, mutta varmasti jos ajankohtainen niin kannattaa lukea.

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/7506/opinnaytetyo.pdf?sequence=1
 
Huutelen vieraisiin pöytiin, itsellä kun la on vasta huhtikuussa..

Mulla oli edellisessä raskaudessa paastoarvo koholla, ja jouduin mittailemaan verensokereita. Omalta kannalta paras neuvo, jonka olisin voinut saada, olisi ollut, että älä lue niitä neuvolasta saatuja lippusia ja lappusia ja ohjeita sopivasta ruokavaliosta, niillä saa vain pahan mielen itselleen, varsinkin jos katsoo elintarvikkeiden hiilaripitoisuuksia vähänkin tarkemmin.. Esim. neuvolan lapuissa luki, että aamiaiselle sopiva hiilarimäärä on 30 grammaa, ja että aamiaisella pitäisi nauttia ruisleipää ja maitoa. Arvaapa vaan, löytyykö mistään ruisleipää, jonka hiilarimäärä olisi niin alhainen, että päälle voi vielä juoda lasillisen maitoa ilman että tuo 30 grammaa ei ylittyisi? :-D Itselle sopivin ruokavalio löytyy kokeilemalla. Yhdelle sopiva ei välttämättä toimi toisella yhtään.

Hedelmissä saattaa olla yllättävän paljon hiilareita, jotka nostavat verensokerin nopeasti ylös ja jonka jälkeen se myös laskee nopeasti. Kasviksissa on hedelmiä vähemmän hiilareita, jolloin ne myös vaikuttavat vähemmän verensokeriin. Tuotteiden hiilihydraattipitoisuuksia löytyy esim. Finelistä.

Yleensäkin hitaat hiilihydraatit taitavat olla parempi vaihtoehto kuin nopeat hiilihydraatit, koska ne pitävät verensokerin kauemmin tasaisena. Hitaita hiilihydraatteja on esim. pastassa kun taas perunassa on nopeita hiilareita. Jos taas tavallisen pastan hiilarimäärä on liian suuri ja verensokeri nousee liikaa (tavallisessa pastassahan on hiilareita n. 70 - 80 g / 100g pastaa), niin sitten voi siirtyä vaikka tuorepastaan, jossa on huomattavasti vähemmän hiilareita..

En kyllä tuohon raskausdiabeteksen ehkäisyyn osaa sanoa mitään, tuskin sitä voi sen kummemin ehkäistä kuin välttää herkkujen syömistä. Kuitenkaan ei kannata "fuskata" ennen sokerirasitustestiä syömällä erityisen vähän hiilareita, koska silloinhan mahdollinen rd jää huomaamatta, eikä sekään ole kauhean hyvä.

Tsemppiä sokerirasitukseen, toivottavasti arvot ovat kohdallaan ja vältyt mittailemisilta ja mahdollisilta insuliineilta!
 
Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä..Ajattelinkin itse juuri samoin  että otan kaikilta vähän kaikenlaista tietoa ja yritän mukauttaa sitä parhaiten omanlaiseksi..

Jotenkin vaan jo nytten kuulostaa niin rankalta kun en oikeen koskaan ole tarkkailut ruokailuani..mutta pakko se on yrittää..siskoni ensimmäinen lapsi painoin yli 5kg synnytyksessä..itse en halua samaan tilanteeseen koska olen hyvin pieni kokoinen..

Nyt yritän napsia vinkeistänne parhaat kiitos! :)
 
täällä kans on todettu raskausajan diabetes ja omalla kohdalla huomasin ku rupesin pitää ns. fusku karppi ruokavaliota nii pysy tosi hyvin aisoissa ja lisäksi pidän ruokapäiväkirjaa http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto
tuolla nii pysyy tosi hyvin aisoissa, kokeilin eka niit ohjeta mitä neuvolasta sain ja ei sokerit laskenu millään nousi enempikin. mut tää on ollu tosi hyvä ratkasu ainakin omalla kohalla leivän ja risin+ pastan oon melkein jättäny pois, että vain todella pieniä määriä kerralla ja makean himon iskiessä marjarahkat yms on ollu hyvä vaihtoehto
http://karppaus.info/resepti/ ja tuol sivul o valtavasti hyviä reseptejä
 
Ihan mainio tuo kalorilaskuri..oon itse yrittänyt just tuommoista löytää jossa kerrotaan tarkkaan nuo kaikki sisällöt..itse olen niin huono lukemaan tuoteselosteita..toivottavasti tämä helpottaisi..Kiitos :)
 
Mulla oli kans ekassa raskaudessa tosi paha raskausdiabetes. Insuliineilta vältyin rimaahipoen ja tosi tiukan dietin ansiosta. Nyt toisen kanssa oo seurannu verensokereita heti alusta ja ne on pysyny, ainakin toistaiseksi ja eka rasituskin oli normaali (toinen vielä edessä).

Nyt olen jättänyt käytännöllisesti katsoen vaaleen leivän kokonaan pois, samoin oikeestaan kaiken makeen (ne karkit...). Välillä oon tehny (tai ostanu) vähähiilarista leipää jos oikeen on ruisleipä alkanu kyllästyttään. Kasviksien määrää olen myös lisännyt (nehän vaikuttavat suotuisasti aterian jälkeiseen verensokerin nousuun). Makeenhimo on vaan välillä ihan mahdoton (kuten oli esikoisenkin kanssa) ja vaikee hallita :/
 
Takaisin
Top