Raskausdiabetes

^honey__

Jostain jotain jo tietävä
oon rv 26+ ja tänää soitin neuvolaan, koska kävin viime torstaina sokerirasitus kokessa. Sain kuula todella huonot uutiset, mulla on raskausdiabetes. Paasto arvo oli 7.4.. Kaikki arvot oli pari numeroa suurempia ku piti. Mietin nyt et miten saan sen alemas, autako pelkastä liikunta ja ruokavalio, vaa onko tä jo nii korkea että insuliinia sitten?? Miten sit synnytyksessä menee mulla ja vauvalla??

Mulla on myös. Voi auttaa pelkkä ruokavalio ja liikunta. Joudut aluks mittailee kotona ja jos arvot kovin heittelee, niin sit insuliinipistokset mukaan.
Itse kävin juuri tänään hakemassa ekat piikit ja huomenna aamusta aloitan pistokset. Ei mullakaa paljoa heitellyt arvot, mutta tähän nyt päädyttiin. Tuntuu vähän tyhmältä kun eihän vielä ole edes kunnolla oppinut itselle ja omille arvoille sopivia ateriavälejä ja aterioita yleensäkään mutta....
oisko mulla 6 arvoo ollu koholla 2 vkon jaksolla (otin joka pvä 8 mittausta) eikä koskaan mitään huimia lukemia. Vauvakin oli ihan normikokoinen, ei yhtään edes käyrien yläkantilla.
Tärkeintä on et ne paastoarvot, etenkin aamun eka, pysyy kurissa. Siihen et pahemmin voi itse edes vaikuttaa. Niissä mulla olikin suurin osa heitoista, siksi piikit kehiin nyt. Ärsyttävää [:@]

Noh, ainakin on kaikki makea ja muukin herkuttelu jäänyt nyt pois ja painokin tippu 1,5 kg...

Tämä pätkä on terveyskirjaston sivuilta:

"Jos sokerirasituskokeessa kaksi tai kolme arvoa ovat normaalia korkeampia tai jos paastoverensokeri (plasmasta mitattuna) on yli 7,0 mmol/l, äidin verensokeria ryhdytään seuraamaan kotimittauksilla. Seuranta tehdään kahden vuorokauden ajan viikon kuluessa. Verensokeri mitataan ennen jokaista ateriaa ja tunti aterian jälkeen sekä illalla nukkumaan mennessä. Kerran viikossa mittaus tehdään yöllä esimerkiksi klo 4. Seurannan tarkoituksena on selvittää, riittääkö ruokavalio pitämään verensokerin normaalina vai joudutaanko aloittamaan insuliinihoito. Ns. vuorokausikäyrä mitataan vain ongelmatapauksissa, kun kotiseuranta ei onnistu. Lisäksi voidaan tehdä glukoosisensoritutkimus"

Suurin osa raskausdiabeteksista hoituu pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla. Joten hirveetä stressiä ei kannata ottaa. Mulla sokerirasitustesti 30.4. ja jos tuloksena on diabetes niin sitten on. Itteäni lähinnä jännittää miten pystyn sen litkun juomaan ja jos sit joutuu joskus itteä piikittelee. Toi pistäminen ei oikee olis mun juttu.

Kannattaa käydä lukemas koko juttu tuolta terveyskirjastosta. Löytyy nopeiten googlen kautta vaikka sanalla sokerirasituskoe.

en haluis pelotella mut sitä litkua on ainaki mulle oli tosi vaikea juoda, liian liian makea, sitä tulee 1-2 mukia juotavaksi saman tien. Olin käynyt 2 kertta siinä rasitus kokessa, ekana kerralla kaikki oli viel hyvin, mut nyt arvot olivat korkeat.. Toisena kerrana ku menin kokeseen, se juominen oli ainoa mitä mua jännitti ja ällöti.. Kannatta juoda sitä mahdollisimaan nopeasti. Harmi vaa ku sen jälkee ei voi edes vettä juoda.
kuinka kalleita ne insuliinit ovat? Onko raskauden jälkee mahdollisuus olla terve eikä diabetikko?

mulle määrättiin nopeavaikutteista insuliinia, sellasii valmiita "kyniä" (neulat niihin pitää hakee tk:sta). pakkaukseen kuuluu 5, vaikka tuskin ehdin käyttää edes yhtä kokonaan (typerää rahastusta ettei edes tehdä pienempiä pakkauksia). maksoi kelakorvauksen jälkeen n. 32 euroa.
yleensähän tuo raskausajan diabetes poistuu synnytyksen myötä eikä välttämättä vaikuta vauvaan mitenkään (voi olla sillä sokerit koholla, mutta ei siis synny diabeetikkona). mutta riskihän kasvaa sairastua 2 tyypin diabetekseen. Sokerirasitus tehdään taas muutaman kk:n päästä synnytyksestä.
Tosin itselläkin on suvussa sitä niin paljon että voi olla et sairastuu muutenkin. Tärkeää on siis jatkaa hitailla hiilihydraateilla ja muutenkin terveellisellä ruualla. Ja liikuntaa!

Vinkiksi voisin sanoa et kannattaa pitää jo nyt ruokapäiväkirjaa, eli merkkaa ylös kellonaikoineen kaikki syömiset ja juomiset. Itselläkin oli tarkoitus mut laiskuus iski ja kyllä siit ois ollu tänään hyötyä kun mietti mitähän söi viikko sitten aamiaiseks kun arvot oli koholla. Kuitenkin kysyvät siellä suurinpiirtein mitä syöt, kuinka usein ja millasia määriä.

Mulla todettiin eilen raskausdiabetes. Neuvolasta soittivat, että olin jääny kiinni paasto arvosta. Tietty säikähin et lukema varmaan hipoo taivasta. Neuvolan nainen sit kerto, et paasto arvon raja on 5.3 ja mun arvo oli 5.5 ! Noin pienesti yläkanttiin ja heti on diabetes :/ Muut arvot oli raja arvojen alapuolella hyvästikki. 30.päivä on neuvolaan "valistus aika" ja saan kuulemma mittarin kotiin et pitää alkaa mittaileen arvoja.
Nyt on hirvee stressi ja huoli päällä, et jos en onnistu ruokavaliolla saamaan arvoja tarpeeksi matalana ja sit joutuu piikille jota en todellakaan haluais!
Pitää vissiin ruveta pitään kirjaa et mitä suuhun pistää ja moneltako...

Siitä litkusta, et mulle se ainaki uppos ihan hyvin. Ei se maistunu edes pahalta. Vähä kokiksen makusta... :)

Suvussa muuten hirveesti diabeetikoita.

Sairaalas puhuin kätilön kans raskausdiabeteksestä. Hän kerto. että moni äiti masentuu synnytyksen jälkeen, kun ei pääsekään esim. viikkoon vauvan kans kotiin. Syynä siis vauvan sokerihoito. Että siksi diabeteksen ennaltaehkäisy ja rasituskokeet on niin tapetilla nykyään. 

Itsellekkin todettiin raskausajan diabetes. No ei siinä mitään luin asiasta ja näin mutta kun menin käymään sen hoitajan luona joka selitti ruokavaliosta ymsyms.. Niin siinä kävi sit niin että se hoitaja kysyi minulta jonkun kysymyksen ja minä siihen sitten tuumasin että en tiiä vaikka en tiennyt edes että mitä hän kysyi! [:)] Noo se rupesi se hoitaja sitten minulle että "sinä tulet kyllä hakemaan sen insuliinin kun et edes kuuntele mitä minä puhun." jäkätti siinä koko aika vaan siitä kun en muka ajattele lapseni parasta ja että joudun jäämään sairaalalle niin pitkään kun lapsi on hoidettu ymsyms. Se oli niin törkeetä sanoa että en ajattele lapseni parasta vaikka se on koko aika ensisijalla! Kyllä siinä oli itkulla piättämistä. Otin tavarat ja tuumasin vaan että en tule sitä insuliiniä hakemaan ja lähdin. Nyt mitä olen mittaillut verensokeriani niin kaikki on pysynyt hyvin kuosissa! Tekis mieli käyä sanomassa sille hoitajalle että minäkö olin tulossa insuliinia hakemaan? [:D]

Mun pitää ainaki mennä perjantaina neuvolan juttelemassa sitä raskausdiabetista.. Se hoita puhelimessa sanoi että se läheti jorvin lähetyksen, eli tuleksko sitä joku ylimääräinen ultra? Mä kyllä toivon että saan hoidetu ittes ruokavaliolla ku mulla oli korkeat arvot. paastoarvo oli 7.4 ja jokainen arvo oli 2 numeroa suurempi ku piti.. 

no se hyvä puoli, jos jotain sellasta haluaa hakea, tässä on et pääsee ultraan useemmin. Vauvan kokoa tarttee seurata ettei se kasva liian isoks joten siks ottavat sut äitipolille useamman kerran.

oon miettiny tätä ja tää voi tuntua jostaki tyhmältä kysymykseltä mutta tuleeko joka ikisestä ultrassa käynnistä lasku?? 

Hyvä kysymys muute.. Eihä 27e oo siinä paha, mut jos joka kerta maksaa sellaisia summia se kyllä alkaa tuntua lompakossa.. Ku naisella on todettu raskaudendiabetes ni kuinka usein sit pitää käydä ultrassa?? 

Kyllä sitä on ittelle aina lasku kotio seurannut [:@]
ultrien määrä riippunee tapauksesta: kuinka pitkällä raskaus, minkä kokoinen vauva, miten sokerit pysyny kurissa... jne.

Itse olen maksanut vain 4 ultrasta. Eikä ole tarvinut kyllä omasta mielestä hirveesti käyä ultrailemassa.. että nuokin on ollut normi käyntejä. Mutta kyllä se silti tuntuu lompakossa kun jouduin kerran olemaan sairaalalla monta päivää ja siitä tuli hirveen iso lasku! Rasittava kun sossukaan ei maksa niitä niin se on elettävä vähäisellä ruualla.. tai siirettävä eräpäivää taas kerran ja mieluiten siirrän kun kuoletan itteni ja lapseni nälkään.. Ei meillä kaikilla ole rikkaita vanhempia tai niin vähän laskuja.

Mullakin todettiin tuo raskausdiabetes. Liikuntaa en voi lisätä ennen kuin jään ens kuus lomalle. Nyt liikun töiden ohessa niin paljon ku pystyn. Koira pitää siitä huolen et lenkille on lähettävä.

Sain neuvolasta sokerimittarin ja ruokavalio ohjeet. Jota olen nyt noudattanut niin olo on ollut parempi ja arvot ovat olleet ihan ok.

Kuinka usein teidän pitää mitatat arvoja? Mä sain ohjeeksi joka toinen viikko ja 3 kertaa viikossa ja 5 kertaa päivässä. Ja sit jos on kohonneita arvoja niin soitto neuvolaan ja äitiyspolille.

Itse joudun kans käymään ylimääräisiis ultrissa. Onhan se hyvä et seuraillaan vauvan kasvua ettei siitä tule liian iso. Ku raskausdiabeteksessa on se riski et vauvasta tulee iso.

huh. mun piti mitata alkuun 6 kertaa päivässä viikon ajan, sit 8 kertaa. Joka päivä. Hieman oli sormet kipiät.
Sitä viikko vielä ennenkuin nyt sisätautilääkäri ihmetteli noita määriä. Insuliinipistot kun aloitin nii mittaan 2 kertaa päivässä.

Mulla oli paastoarvo 5,3 ja nyt sitten dieetille ja seurataan neuvolassa sokeriarvoja. Tarkoittaako tämä nyt sitä että automaattisesti mun vauva joutuu olemaan nyt sitten pidemmän aikaa sairaalassa, vai jos saan pidettyä arvot kurissa niin mennään normaalilla kaavalla?? [8|]

mun sokeri arvot oli neuvolan mielest sen verran hyviä että mittan sokeria 2 kertta viikos aamulla enne syömistä ja joka toinen viikko yhtenä päivänä ennen ja jälkeen jokaista ateria 

Takaisin