Raskausdiabetes?

rusinapulla

Jostain jotain jo tietävä
Huono omatunto valtasi mut kun neuvolasta soittivat ja kertoivat viimeisen (2h) verensokerimittauksen ylittäneen raja-arvon[:o] Nyt sitten saan hakea ensi viikolla verensokerimittarin ja mittailla arvoja viikon ajan kotona. Raja-arvo viimeiselle on 7.8 ja mulla se oli 8.9.[&o] Ja sitten heti googlaamaan ja omatunto huononee vaan, kun luen mitä kaikkea tuo voi vauvalle aiheuttaa[:(]
Sitten kun vielä tiedän herkuttelleeni liikaa (lue:lohtusyönyt) kun on ollut niin paljon stressiä... Tänään menossa mammajumppaan ja mielessä vakaa päätös että nyt tämä mamma lopettaa herkuttelut sokerilla ja rasvalla![:'(]

rusinapulla! Elä kauheesti ota syytöksiä itseesi. Ressi ei tee hyvää ja herkkujen vastustelulle ressi ei tosiaankaan ole paras pohja.
Minä kahlasin kanssa kauhun sekaisin tuntein nettiä ees taas ja syytin itteeni joka hemmetin omenasta ja viinirypäle puntista, jonka olin naamaani ahtanut. Onneks mies oli meistä se järkevämpi ja pisti reilun topin minun hepaamiselle. Pari viikkoa normaalia rauhallista ruokavaliota ja totuttelua sokerin vähentämiseen tepsi.
Painokin putosi heti pari kiloa ja olo parani huomattavasti.

Parit testit kävin ja kaikki lopulta hienosti. Enää reilu viikko laskettuun ja tuntuu tietysti raskaalle, mutta normaali ruoka maistuu ihanalle.Kaikki perus rasvat on alkanu ällöttää ja viineristäkin vaan haukkaan pikkupalan... ( mut joulusuklaat kuikuilee kyllä mielessä..) Sulla kun on noita viikkoja ihan hyvin vielä edessä, niin ehdit varmasti saada sokeriarvosi kuntoon. Ja vauvan takiahan meitä äitejä seurataan niin hyvin!!!

Elä hätäile! Ota porkkana ja paa saappaat jalkaan. Anna vauvalle happea ulkoilmassa, nuku hyvät päiväunet ja rauhoitu! Kyllä se siitä.

Mulla todettiin kanssa raskausdiabetes. Hassua siinä oli kun nää suositukset ovat muuttuneet tänä vuonna. Ennen kahden arvon piti ylittyä ja nykyään kun yksi arvo ylittyy, on sinulla raskausdiabetes. Mulla keskimmäinen ylittyi.. Oiskohan raja ollut 10,0 ja mulla oli 10,5.

Mittailin kanssa sokereita ja koitin välttää kaikkea herkkua.. Välillä kyllä ote lipsui.. Kaikesta huolimatta syntyi meille terve poika ja voi nykyään todella hyvin..

Ei kannata itseään liikaa soimata.. Kohtuu kaikessa.. Ja kerran viikossa suo itsellesi herkkupäivä.. [:)]

Onko muita jotka joutuu pistämään insuliinia?

Mulla ruokavaliolla ei arvot pysyneet ja nyt määrättiin insuliinia... Mä en oikein tunnu kuuluvan tähän rooliini raskausajan diabeetikoksi kun mulla ei oo ylipainoa eikä mitään sukurasitetta, ja neljäs raskauskin jo menossa (edellisissä ei ollut mitään, ei tosin tehty rasitustakaan). 

En oo herkutellut mitenkään erityisesti vaan tosiaan pitänyt huolta et ruokavalio on "oikea". Silti ne arvot on liian korkeita... Huolettaa ja pelottaa miten vauvan asiat on kun syntyy.

Rusinapulla, minä en siihen sokerinrasitukseen neuvolan tarjouksesta huolimatta mennyt. Täti sanoi että voisin kokeilla mitata arvoja isäni mittarilla. Sanoi että tunnin arvon tulisi olla tuo 7.8 ja minulla oli 8.9. En kertonut neuvolassa mitään tuosta lukemasta. Olen syönyt normaalisti herkkuja ja muuta mitä haluttaa ja liikkunut liian vähän. Keskiviikon neuvolassa pissanäytteessä ei ollut mitään ja hemoglobiini 139, täti oikein ihmetteli ja hehkutti että olenkos syönyt rautaa kun on arvo niin noussut [&:] Minä vietin siis pari tuntia joulun jälkeen turhaan synkissä tunnelmissa koska vieläkään ei normaaleissa testeissä mitään havaittu. Erikoistesteihin kyllä menen jos pissanäyte muuttuu. Ja suositukset on mitä on, muuttuvat kun tehdään uusia tutkimuksia ja jokku saa hyvät rahat tuloksista ja ihmiset alkavat "sairastumaan". Ja mulla on ihan hyvä olo nyt ja eiköhän vauvallakin ole. Enkä diabeteksen vaikutuksista vauvaan aio lukea netistä.  

Takaisin