Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönsäde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivottavasti et joutuisi kuitenkaan insuliinille,mutta en osaa sanoa onko noi arvot nyt hälyyttäviä vai ei ku itellä tämä omakin raskausajan diabetes aika uusi juttu..

Eli soittelin tuloksia näytteistä tänään ja protsku oli yhdellä plussalla mutta tulehdusta ei löytynyt[8|]
lääkäri määräs sen klamydian kanssa tutkittavaksi,mutta multa on vähän aikaan sitten se katsottu ja sillon oli nega enkä tiedä mistä oisin sen voinu tässä välillä mukamas saada..Tulokset ei siis ollu vielä tosta klamydiasta tullu mut enpä usko että mulla sitä on[:D]Meillä ei neuvolassa lääkäri oikein luota nuoriin odottaviin kun määrää kuulemma aina kaksi kertaa otettavaksi ton klamydian..Mutta eipä nyt ole ollut "kirvelyä" ja pissaaminen onnistuu normaalisti kunhan odottaa että rakko on niin täynnä että on pakko käydä vessassa..Mut nyt on vaihtoehtona enää se lääkärin mielestä että kohtu painaa mun rakkoa ja virtsputkea että se ei pääse tyhjenemään kunnolla tai että pienikin määrä virtsaa rakossa saattaa aiheuttaa suuren hädän..Sen näkee sit ultrassa et painaako vai ei..

Mä oon kyllä tosi tarkka et muistan mitata ja vahtaan kelloa koko ajan ja välillä tulee mitattua ehkä vähän etuajassa mutta alhaisia on silti tulokset ollu..Mä en halua tehdä mun lapsesta isoa,jos ja kun kerta voin siihen vaikuttaa omilla syömisillä ja sillä että muistan mitata..

Meillä käytetään nykyään vain sellasia tummempia makaroneja ja oon huomannu että niitä kun syö ja tunnin jälkeen mittaa niin lukema saattaa olla jopa alle 5,eli ne ei kauheesti nostata verensokeria ja niistä tulee täydemmäksi kuin normaalista makaronista[:)]

[:)] HYVÄÄ HUOMENTA [:)]

MAMI76: Tervetuloa tänne jutustelemaan!
Tosin aihealuehan ei ole mieltäylentävä [:'(],mutta yritetään nyt puhua muustakin kuin tästä r-diabeteksestä?
Jos sulla pysyy arvot hyvinä ilman herkkuja,niin sehän on jo hyvä asia!
Kannattaa sitten varmaan pysyä herkuista erossa,ettet vaan joudu insuliinille [;)]
Tosin eihän se sitä tarkoita,että kokoajan joutuisit ilman herkkuja olla.
Kyllä minäkin aina välillä herkuttelen ( viikonloppusin [8D] ),mutta silti mulla on noi paastoarvot kokoajan viitearvojen yläpuolella [&:]
Oletko käynyt ä-polilla sisätautilääkärin vastaanotolla?
Kyllähän hänen pitäisi osata sanoa,että onko arvosi liian korkeat ja että pitäisikö sinun aloittaa insuliinit?
Mitkäs sulla on nyt raskausviikot?

Mulla aloitettiin viime raskaudessa insuliinit joskus vähän ennen rv30,kun mulla oli kokojan paastoarvot tuon 5,5 yli.
Eli meillä täällä ainakin kriteereinä insuliinin aloitukselle on se,että jos paastoarvot ja ennen ateriaa olevat arvot ovat jatkuvasti 5,5 tai sen yli.

Hitsit..en osaa kyllä yhtään sanoa noista aterian jälkeisistä arvoista [&o]
Niistä en tiedä muuta kuin sen,että raja-arvo on sen 7,8.
Mulla kun nen on aina olleet matalia,niin en ole niihin niin perehtynyt.
Mutta tällä palstalla on varmaankin ihmisiä,jotka niistä osaavat kertoa enemmän [:)]

Toivottavasti sinulla pysyisi nyt noi arvot kohdillaan,etkä joutuisi insuliinille [:)][:)]
Ihanaa vointia sinulle [:)]

MYSTIS: Hienoa,ettei tulehdusta löytynyt [:)]
Ompa teillä "ihana" lääkäri [:@]..Siis nuorilta otatuttaa jatkuvalla syötöllä klamydia testejä [:'(]
Kysyitkö sitä hiivan mahdollisuutta?
Mutta hienoa kuitenkin,että kirvelyt ovat helpottaneet [:)]

Sulla on tosi hyvä asenne r-diabeteksen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn [:)]
Hienosti muistat mittailla arvoja ja hienosti noudatat terveellistä ruokavaliota!!
Toivottavasti arvosi pysyvät kohdillaan ihan loppuun asti [:)]

(.) Eilen aamuarvo oli 5,5 ja tänään 5,8 [:'(]
Vielä en ole aloittanut ennen ateriaa olevia mittauksia.Ehkä tänään muistan aloittaa [;)]

Lähdetään tänään yleisurheilukisoihin lasten kanssa [:)]
Toivottavasti ei kauheesti sada vettä.

HYVÄÄ VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 17+5

Raskausviikko 24 nyt menossa. Tuolla äippäpolilla tuntuu olevan vähän naaman lukeman mukaan insuliinien kanssa. Minä olen sanonut etten niitä ota käyttöön ellei todella ole pakko. Eivät ole vielä ainakaan reagoineet muutamaan kohonneeseen arvoon. Ihmettelenkin suuresti että miksi ollaan nyt niin tarkkana kun ei kahdessa muussa raskaudessa oltu.
Harvoin herkuttelen, ja pitää sitä välillä vähän saada herkutellakin [:D]

Tulempa sitten tännekin ja kopsaan tuolta joulukuisista purkaustani, kun puski raskausdiabetesta tännekin [:(] Sekä toinen sokerirasitus että vapaaehtoinen RADIEL(raskausajan diabeteksen ennaltaehkäisy tai jotain sellaista)-tutkimus, johon olen osallistunut, antoi paastoarvoksi tismalleen täsmälleen sen raja-arvon 5,3... Huomenna sitten Jorviin äippäpolille valistukseen sekä mittaria hakemaan. Neuvolassa ravitsemusvalistusta olen jo ylipainon takia saanut yllinkyllin. Ei meinaa mun ja terkkarin kemiat kohdata ja luultavasti syyttä suotta koen sen valistuksen syyllistävänä, meiningillä "läski ei voi tajuta terveellisestä syömisestä mitää, kun on kerran tuon kokoiseksi päässyt"... Jännä, että kauhee vastarinta meinaa iskeä, kun olen nyt jo syönyt mielestäni hyvin terveellisesti ja paino on noussut tähänmennessä (27 +1) vain kaksi kiloa ja yhä löytyy kaapista yhdet omat housut, jotka menee kiinni... Toki sitä järjellä tajuaa, että vauvan parhaaksi tässä mennään ja ei auta mammankaan pistää ranttaliksi, vaiks suoraan sanottuna itkettää ja vituttaa koko homma! Eli huomenna jatketaan kai eloa mittarin kera...

[:)] HYVÄÄ UUTTA VIIKKOA [:)]

MAMI76: No siis mulla on nyt ollut joka paastoarvo yli sallitun ja ainakaan täällä ä-polilla ei pidetä mitään kiirettä insuliinien aloituksen kanssa.Tänäänkin mun paastoarvo oli huimat 5,9 ja iltapalasta oli kulunut aikaa 13 h.
Viimeksikin minulla aloitettiin insuliinit vasta vähän ennen rv 30,vaikka mulla oli paastoarvot olleet sen 5,5 ja yli jo rakenneultrasta lähtien eli n.rv20 lähtien.
Ja minä itse en pidä mitään kiirettä insuliinien aloitusten kanssa..en siis niitä millään haluaisi jälleen aloittaa [:'(]
Viime raskaudessa mulla pari kertaa laski aamulla verensokerit liian alas ja olotila ei ollut mukava [&:]
Ja tottakai myös normaalit diabeetikotkin pitävät herkkupäiviä [8D][8D]
Niin tottakai nyt mekin saadaan [:)][:)].Mää en ainakaan ajatellut elää tätä raskautta täysin "herkkupannassa".Mulla nyt ei muutenkaan ole ikinä ollut ongelmia herkkujen kanssa.Joten jatkan kyllä ihan samaa mallia nytkin [:)]

IRI: Tervetuloa tänne jutustelemaan ja jakamaan ajatuksia tämän r-diabeteksen ja muidenkin asioiden tiimoilta [:)]
Ikävää tosiaan,että olet jäänyt kiinni paastoarvoissa [&:].
Sulla olikin juuri tuo raja-arvo noissa sokerirasitusteissä.
Mitäs sulle sanottiin tänään ä-polilla?
Toivottavasti sait kohteliaan ja asianmukaisen vastaanoton!!
Todella inhottavaa,jos joka paikassa äitejä vain mollataan ja paasataan siitä,että sinä olet syömisilläsi ja liikkumattomuudellasi aiheuttanut tämän taudin [:@][:@]
Ei se nyt kuitenkaan ihan aina niin mene!!
Nuo kirjoihin katsojat,vaan lukevat kirjoista,että mitä siellä sanotaan r-diabeteksestä.
Kun kerta riski siihen sairastua on lihavilla ja epäterveellisesti syövillä,niin silloinhan ne olettavat niin,että me kaikki äidit olemme sellaisia.
Kyllähän tähän sairauteen vaikuttavat niin monet muutkin tekijät.
Mulle ainakin sisätautilääkäri sanoi ( kävin yksityisellä ) juuri kolme viikkoa sitten,että mulla ainakin tähän r-diabetekseen vaikuttaa paljon geenit.
Toivottavasti mielesi on vähän parempi [:)][:)][:)]
Sullahan voi ihan hyvin pysyä paatoarvot raskauden loppuun asti hyvinä,etkä edes tarvitse mitään insuliinia!!
Ajatellaan positiivisesti ja toivotaan näin [:)][:)]

(.) Mulla on ihan sama,että olenko 3 tuntia vai 13 tuntia syömättä,niin aina paastoarvot kolahtaa ylärimaan [:'(].
Iltapalsta oli aikaa 13h ja aamulla paastoarvo näytti huimaa lukemaa eli 5,9 mmol/l.
Eilen liikuin koko päivän..siis liikun muutenkin ja teen fyysistä työtä lisäksi.Mutta eilen siis kävelimme koko päivän ja ruokailukin jäi aika minimaaliseksi.
Mutta kyllä tämä tästä [;)]..ei auta jäädä lumeen makaamaan [;)]

Hitsit..mulla piti olla huomenna neuvola,mutta se siirrettiin torstaille.Siis ei muuten harmita,mutta mulle tilataan samalla aika rakenneultraan,kun käyn neuvolassa.
Haluaisin saada jo ajan rakenneultraan [:D]..en ole hätäinen en..muuten vaan sormet syyhyää [;)]

VOIKAAHAN HYVIN [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 17+6

Kiitokset [:)] Kivaa, vaikkas ikävällä teemalla mennään, että täällä on porukkaa samassa veneessä ja ymmärtää missä mennään!

Ja nyt täys määräisesti omaan napaanja runsaasti vuodatusta [;)] Tänään on ihan eri fiilikset ja toinen ääni kellossa [:)] Kätilö oli kiva, napakka ja asiallinen, enkä tuntenut laisinkaan itteäni syylistettävän :-) Sai tuntuman ettei tämä ole kiltteys-, kunnollisuus-, reipas tyttö-kisa (toisin , kun iki-ihanan terkkarin kanssa), vaan keho ei nyt tilapäisesti toimi ihan moitteetta ja ihan rajalla tosiaan olen. Kätilö kyllä osasi selittää hienosti, ettei tilanne olekkaan ihan kauhia vaan jo mun aloittama tiukkis-linja on riittävä... Alkutilanteelle, että olin (ja olen toki yhä) ylipainoinen ei nyt mahda mitään, mut ennen tätä päivää kyllä ehti tulla hieman epätoivonen olo, ettei mikään tiukkistelu riitä... Arkena yritän mennä ohjeiden mukaan, mut viikonloppuna aattelin suoda ittelleni jotain hyvääkin, ettei ahista tai tule pahaa totaali-lankeumusta... Ja mun tuumailut, etten makeutusaineita, light- ja kevyt härveleitä ja "muita sotkuja" halua napaani lappaa, sai onneksi kannatusta! Tuossa mä oisin voinut menettää hermoni ja jankata ja pahasti jos ois tullu muunlaista ohjetta vakavalla naamalla... Mun järjen mukaan, kun yhä sekä vauva ja minä tarvitaan kohtuu määärä energiaa ihan vaan elelyyn ja hyvin vointiin ja pelkillä porkkanoilla ei elä... Eikä se mittailukaan vaikuta ihan mahottomalle tai kauhistuttavalle vaan ihan järkevästi totetuttavalle. Aamun paastoarvojen mittailu joka päivä sekä yks päivä, jolloin mitataan kaikki atrian jälkeen 1 h arvot tuntuu aivan kohtuulliselle, kun jostain olin saanut päähäni, että nyt mennään suunnilleen sen mittarin kanssa naimisiin [;)] Nyt vasta oikeasti tajusin, että parempi saada tietoa, kun stressata turhaan, että mikä tilanne on! Ja "ylimääräisen" ultran kokoarvion tiimoilta otan kyllä ihan ilolla vastaan [:)] Kai se, että dg:n ja äippäpolikäynnin välillä oli kaks viikkoo oli mun mielikuvitukselle liikaa ja ehdin tehdä tästä isomman asian oman hyvinvoinnin kannalta oli hyväksi...

On se vaan kumma miten erilailla suhtautuu esim tähän r-diabetekseen, kun osuu ittelle, kun se ois jollakulla muulla... Jotakuta muuta lohduttelisin varmaan tosiaa, ettei tuo raja-arvo vielä maata kaada, mut ittelle osuneena olikin aikas hankala pala... Kai sitä vaan on aika herkillä, kun vuorotellen täällä parkuu kiukusta ja ilosta (mikä on hyvin hyvin epätyypillistä meikäläiselle), mut nää raskaushormoonit on kyllä ensikertalaiselle aika rankka laji... Jännä, että ekat 27 vko oli "kevyempää" ja nyt tuntuu, et välillä heittää yli aika railakkaasti [;)]

Mut stemppiä kaikille ja Yönsäteelle pikaista pääsyä ultraan!!!! Se on niin ihanaa päästä kurkistelemaan mitä vauvalle kuuluu [:)]

[:)] HYVÄÄ HUOMENTA [:)]

IRI: Jee,huippea [:)]..On se ihanaa,että sinun kohdallesi on osunut noin ihana ja asiantunteva kätilö [:)][:)][:)]
Kyllä tämän asian kanssa on ihan erilaista elää,jos hoitohenkilökunnasta löytyy tuollaisia ihania ammattilaisia,jotka eivät heti ole syyllistämässä vaan osaavat tosiaankin hoitaa asiansa empaattisella ja ammattitaitoisella taidolla!!
Huh..tulipas jotenkin pitkä ja vähän sekavakin lause,mutta toivottavasti ymmärsit,että mitä yritin tarkoittaa [&o][:D]

Ja ihanaa,että mielesi on nyt huomattavasti aurinkoisempi [:)][:)][:)]
Kyllähän nämä raskaushormonit meitä äitejä heittelee suuntaan jos toiseen [;)].Ja vielä kun tulee joku ongematilanne vielä tähän raskauteen esim.vaikka juuri tämä r-diabetes,niin kyllä se tottakai saa äidin tunteet pintaan.

Mulle oli tosi kova paikka viime raskaudessa,kun ihan puun takaa todettiin tämä r-diabetes [&:].Ei ollut mitään riskitekijöitä muutakuin se,että mummollani oli 2 tyypin diabetes.
Jäin siis kiinni sokerirasituksessa rv12.Olin mukana sellaisessa vapaaehtoisessa tutkimuksessa ( NELLI-tutkimus ),johon kuului rv12 tehtävä sokerirasitus sekä täyteltiin liikunta+ruokapäiväkirjoja.
Niin se oli mulle aika järkytys,koska olin ihan satavarma,että saan "puhtaat paperit" sokerirasituksesta.
Mutta toisin kävi ja loppujen lopuksi sitten jouduin vielä insuliinihoidolle.
Nyt tässä raskaudessa r-diabeteksen toteaminen ei ollutkaan niin suuri järkytys,kun jotenkin olin osannut siihen varautua.
Mutta pettymyshän se toki oli,kun taas ollaan samassa tilanteessa kuin viime raskaudessakin.Mutta ensimäinen kertahan on se pahin tietysti.
Mutta kyllä tämä aika pashamainen juttu on [:'(]

Edelleen sinulle hyviä vointeja ja peukkuja hirveesti,että sinulla pysyisi ruokavaliolla nuo sokerit normaaleissa rajoissa [:)][:)][:)]

MYSTIS: Hu huu..mitäs sinulle kuuluu [:)]??

(.) Tänään tuli Esikko Kreikan matkalta kotiin [:)]
Hän soitti aamulla jo klo:5.40,että ovat koululla jo kymmenen minuutin päästä.
Heidän piti olla koululla noin klo:7.30.
No,lento oli ajoissa ja matka Hesastakin kotiin tuli joutuisasti.
Ihanaa oli saada Esikko turvallisesti kotiin [:)]

Verensokeri oli aamulla 6,1 [:o]
Mutta mittasin sen kyllä vähän aikasisemmin kuin yleensä.

IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 18+0

Ihan hyvin hahmotin Yönsäde mikä ajatus sulla oli tuossa takana [:)] Mä saan itekkin aikaan välillä kunnon maraton-lauseita, joita sitten enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi yritän pilkkoa, jos jotain virallisempaa kirjoittaa [;)] Mut onni tosiaan, että äitipolilla ja RADIEL:issa, johon vapaaehtosesti osallistun löytyy ammattitaitoa ja asiallista asennetta!!! Syyllistäminen harvoin aikaan saa mitään positiivista, varsinkin jos se on aivan aiheetonta...

Mä jollain tasolla pelkäsin etukäteen mun painon aiheuttavan ongelmaa, mut oon ollut muuten ihan yllättävän jaksavainen ja pirtee alkupahoinvointien ja väsyn jälkeen. Tuohon RADIEL:iin hakeuduinkin ihan saadakseni ilmaista tietoa sokereistani ja eka sokerirastus mulla meni vkolla 15 ihan kivasti lukemiin paasto 5.0, 6.3 1 h ja 6.4 2h. Alunperin, kun olin karsinut makeat aika minimiin niin tuossa kohti yllätys yllätys sitten löysäsin ja pikkuherkut ilmestyi kuvioon, mutta eipä se mun syöminen kovin älytöntä ollut, kun painoa ei ole tullut... Siksi kai tän tokan rasituksen narahtaminen yllätti ja otti aikas koville ja just se pettymys oli melkoinen.

Ruokapäiväkirjaa olen pitänyt nyt kertaalleen tonne tutkimukseen kolme päivää ja toisen kerran tota äippäpolikäyntiä varten. Mut oli se ihan huojentavaa kuulla, että tekee jo oikeita asioita ja tällä menolla asiat menevät mitä todennäköisimmin aikas hyvin [:)] Toivotaan tosiaan peukut varpaat ja pystyssä, että tää ruokavalio tepsii! Toisaalta jos ei, niin on vielä konsteja... Mut tosiaan toivois, että tässä tilanteessa olevia kohdeltas ihan täyspäisinä aikuisina ilman mitään "soo, soo tyhmä tyttö"-sävyä, koska ei tämä ole mikään valintakysymys tai mikään järjettömällä käyttäytymisellä aiheutettu tila! Ne ystävät ja läheiset, joille sitten olen sanonut, että r-db:hän se napsahti on olleet vähän hämmentyneitä ja alkaneet ääneen ihmetellä, et tuollako ruokavaliolla [;)] Tää oli varmaan puolustuksen puheen vuoro [;)]

Mut yhden aamun hurjalla kokemuksella ihan kivasti sain sormenpäästä nipattua ja mittarinkäyttökin oli helppoa [:)] Paastoarvo oli 5,3, jota toki haluiasin alaspäin, mut ruokarytmitys olikin eilen hieman huonohko... En ollut tajunnut varata eväitä iltapäiväkoulutukseen niin päivällisen ja luonaan väliin jäi aika pitkä väli. Toisaalta nythän tuota pääsee kokeilemaan mikä vaikuttaa mitenkin, kunhan saan vaan terveysasemalta luiskoja ja lansetteja lisää... Huomasin, et niitä ja miten homma toimii sai tivaamalla tivata puhelimessa ja asialle ei voi tehrä mitään ennen kuin menen itse sen paperilähetteen kanssa paikan päälle omalle ta:lle... Se vaan on hieman hankalaa klo 8-16 työajalla ja sukkuloida julkisilla, kun töiden siirtely ja järjestely ei noin vain onnistu, mut mut kylläpä ne jollain konstilla hankin kätösiini oli miten oli [:)] Hyvää kyllä tekee saada purkaa tätä r-diabetesasiaa muille, joilla on omaa kokemusta, ettei tarvitse ihan nollapisteestä aloittaa!

Oikein hyviä vointeja kaikille ja nautihan Yönsäde Esikon seurasta!

Tervetuloa Shani! Kyllä tämä ruokavalio alkuun työtä teettää, mut toivonpa, että vähitellen ja mittarin avulla löytyy se kultainen keskitie [:)] Ja parhaansa kun tekee oikeaan suuntaan mennäkseen niin enempää ei voi vaatia! Mun filosofia on se, että se kaikista tiukin versio ruokavaliosta ei kai kuitenkaan ole paras vaan joskus jotin pientä kohtuudella, ettei sitten tule ahmimiskohtauksia tai muita kohtuuttomia repsahduksia...

Jopas oli neuvola tänään ja sain niin jänniä ohejita, että... Nyt tiukemman ruokavalion tätä myötä niin on paino tipahtanut viikossa kilon... Eipä näin maalikosta hyvä suuntaus, vaikkei näin ylipainosella mikään katastrofikaan... Paastoarvotkin on pysyneet ihan kauniisti alle rajan (koputtaa puuta). Mutta terkkarin neuvo tänään oli pienentää lautasta et söis vähemmän!!!! Eihän tuolle voinu muuta, kun nauraa pois päästyään [8|] Itse tilanteessa oli niin ihmeissäni, etten mitään järkevää siihen osannu sanoa. Siitä tätistä näkee niin, et se ratakset pyörii päässä ja päässä takoo vain ajatus "ylipainoinen raskausdiabeetikko, ylipainoinen raskausdiabeetikko, ylipainoinen raskausdiabeetikko"... Ja tämän hetkinen tilanne ja lukemat tai jopa et tuleva äiti jotain olisi itse älynnyt ja asialle jo tehnyt ei pääse sen mantran läpi. Jopa mieskin ällistyi kovin tämän kuullessan ja totes, ettei rouvan lautaset pienene, kun kerroin uusimmat kikkakolmoset [:D]

Mut onneksi nla-lääkäri olihan toista maata [:)] Kehui kuultuaan pastoarvojen lukemat, jutteli tarpeellisemmat ja tarkisti jatkosuunnitelmat seurannan suhteen. Siitä jäi kaiken kaikkiaan hyvä olo, että omaan järjenkäyttöön luotetaan [:)] Ja muutenkin vauva liikkui hienosti ja oli kasvanut ihan ok niin sekä mamman hommelit muutenkin mallillaan niin jaksoi ottaa terkkarinkin väläytykset ihan huumorilla [:)]

Moikka! huomasin vasta tänään, että täällä on aiheesta keskustelu... mahtusikohan tälläinen mattimyöhäinen vielä mukaan?

taustoista sen verran, että odotan kolmatta lasta. ekassa ei ollut rd:tä (ei tosin myöskään testattu), ja toisessa testattiin vasta vajaa kk ennen LA:ta, jolloin jäin kiinni tunnin arvosta, joka oli raja-arvo.  siinä raskaudessa ei asian eteen tehty muuta, kuin kävin vielä LA:na painoarvioultrassa. nyt tässä raskaudessa jouduin nyt tuon edellisen raskausdiabeteksen takia rasitukseen viikolla 16+0, jossa tunnin arvo oli 10,1. eli taas rd. kotimittauksissa oli paastot hyviä, mutta nuo tunnin arvot ylittyivät tosi paljon melkein joka ruualla.

ruokavalio meni kokonaan uusiksi, ja tiukan dietin ansiosta sain pidettyä tunnin arvot sallituissa. ruokamääriä on joutunut kokoajan vähentämään, ja sen on kyllä huomannut painossa, joka ei ole yhtään noussut tuon viikon 16 jälkeen, vaan laskenutkin muutaman kilon. (ei haittaa kyllä yhtään, kun tuota ylimääräistä painoa on ollut kilo jos toinenkin.) nyt syyskuussa tunnin arvot ovat jälleen alkaneet nousemaan, ja koska dietissä ei todellakaan ole enää varaa vähentää, päädyttiin siihen, että aloitin tiistaina ateriainsuliinit, tasan viikoilla 35+0. nyt olen 2 päivää tuikkaillut noita insuliineja pikkuannoksella (2yks. humalogia ennen aamiaista, lounasta ja päivällistä, ja ylityksiä noilla määrillä tulee edelleen. huomenna ajattelin nostaa yksiköllä, ja katsoa mitä tapahtuu). ensi viikon tiistaina olisi ä-polin soittoaika, ja kahden ja puolen viikon päästä ois polikäynti, jossa katsellaan taas jatkoja.

sellainen asia jäi kaivelemaan tiistaina, kun lekuri ohimennen sanoi, ettei mulla ole montaa viikkoa tätä insuliinihoitoa, kun loppuu sitten synnytykseen. samalla sanoi, ettei vauvaa päästettäisi yliaikaiseksi. mahtoikohan se tarkoittaa, että käynnistellään viimeistään LA:na, vai tarkoittiko se 42 viikkoa?  onko teillä muilla aiheesta tietoa?

koitan tässä hiljalleen perehtyä teidän taustoihin, on kyllä mukavaa, että aiheesta on nyt laitettu keskustelua pystyyn... olisin sitä jo silloin parikymmentä viikkoa sitten kaivannut! [:D]

SinnaH 35+2

ALKUPERÄINEN: SinnaH

sellainen asia jäi kaivelemaan tiistaina, kun lekuri ohimennen sanoi, ettei mulla ole montaa viikkoa tätä insuliinihoitoa, kun loppuu sitten synnytykseen. samalla sanoi, ettei vauvaa päästettäisi yliaikaiseksi. mahtoikohan se tarkoittaa, että käynnistellään viimeistään LA:na, vai tarkoittiko se 42 viikkoa?  onko teillä muilla aiheesta tietoa?

Ei päästetä yliaikaiseksi, eli varmasti tuossa viikolta 38 ruvetaan miettimään käynnistystä, riippuen lapsen koon kehityksestä. Nuo tunnin arvot ovat kaikkein pahimmat koska ne on juuri ne mitkä vaikuttavat vauvan makrosomiaan.

Äippäpolikäynnillä nyt sanottiin selvästi, että jos paastot siirtyy alkamaan 6:lla ja 1h arvot alkaa 8:lla, silloin siirrytään insuliiniin. Kerrankin sain selvät ja suorat vastaukset. Poikkeukset silloin tällöin arvoissa ei haittaa ja niitä saa olla. Mutta jos säännöllisesti arvot nousee, piikkiä pääsen pistämään.
Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia, missä vaiheessa insuliinipiikitys on aloitettu?

Minulla eniten nostaa arvoja, juustot, maito, vaaleat jauhot ja voimakkaasti rasvainen ruoka. Minulle oli yllätys maidon suuri vaikutus. Olenkin osaksi siirtynyt sokerittoman mehun juomiseen.

mami76 mullakin noita arvoja nostaa just vaaleat jauhot, maito, sekä reikäleipä. [:-] kiva kun on sanottu, että ruisleipää pitäis syödä... itse en oo sitä voinut syödä ollenkaan. ainoa leipä, jolla saa yhdellä (joskus 2lla) viipaleella sallitut arvot, on reilun kaurapehmopalat. sellaisen oon syönyt aamiaiseksi ja iltapalaksi. myöskään maitoa en oo voinut syödä ollenkaan ruuan kanssa, muuten nousee liikaa.

mullahan tuo rd diagnosoitiin 16+0, ja insuliinit piti aloittaa nyt 35+0. eli tosi pitkään sain pidettyä nuo arvot kurissa tiukalla dietillä!

[:)] MOIKKA KAIKILLE [:)]

...Tänne onkin tullut yhtäkkiä paljon juttua [:)]

MAMI76: Meillä oli ihan eri suositukset tuon insuliinin aloituksessa,kun viime raskaudessa sain insuliinit [8|]
Eli meillä sisätautilääkäri sanoi,että pitkävaikutteinen insuliini aloitetaan,jos paastoarvot ovat kokoajan 5,5 tai sen yli!!
Mullahan oli viime raskaudessakin jo nuo paastoarvot tuota 5,4-6,2 päivittäin,mutta insuliinit aloitettiin vasta pikkasen ennen rv30.
Ja sisätautilääkäri sanoi,että kaikista hienointa olisi,jos paastoarvot alkaisivat nelosella.
No,eihän mulla ikinä alkanut paastoarvot nelosella;muutakuin sitten,kun inskat aloitettiin.
Saa nähdä nyt,että millaiset kriteerit nyt on tuon insuliinin aloituksen kanssa.
Mulla on rakenneultra ä-polilla rv 20-21 ja samalla katotaan siellä noita mun paastoarvoja.

SINNAH: Tervetuloa joukkoon mukaan keskustelemaan [:)]
Harmi vaan,että aihealue on tämä [&:]
Ja ikävää,että jouduit kumminkin aloittamaan insuliinin hyvästä ruokavaliohoidosta huolimatta [&:]
Mutta onneksi sinulla on viikkoja jo noin paljon ja saat pian vauvan syliisi [:)][:)]
Mulla oli viime raskaudessa r-diabetes.Eli mulla oli vain paastoarvot koholla ja aterian jälkeiset arvot normaalit.
Minä käytin sitten rv30 lähtien pitkävaikutteista insuliinia synnytykseen asti.
Mulle ainakin synnytys-ja naistentautien erikoislääkäri sanoi aina ä-polilla,ettei synnytystä saa päästää yliaikaiseksi,kun kyseessä on r-diabetes.
Mulle varattiin jo synnytyksen käynnistys aika rv 40+0 sairaalaan,mutta onneksi meidän vauva tajusi syntyä ennen sitä ja ihan itsekseen rv 39+0 [:)][:)][:)]
Ja meidänkin vauva oli aina kontrolliultrissa käyrien alapuolella,vaikka mulla oli r-diabetes.Ja silti lääkärit sanoivat,ettei raskautta saa päästää yliaikaiseksi.
No,meidän vauva oli sitten syntyessään ihan normaali kokoinen eli 3400g ja 49 cm pitkä [:)]

SHANI: Tervetuloa sinullekin tänne palstailemaan [:)]
Ikävä vain tämä aihe [:'(]..mutta kyllä täällä saa ja pitääkin jutella muistakin asioista [;)][:)]
Oliko sulla millaisia arvoja tuossa sokerirasituksessa?
Toivottavasti sinulla pysyy arvot hyvinä ruokavalion avulla [:)]
Ja kyllä se varmasti alussa tekee aika tiukkaa,että pystyy muuttamaan ruokavalionsa täysin uudenlaiseksi,jos tosiaan on ollut aikaisemmin mieltymyksiä herkkuihin.
Paljon jaksamisia ruokavaliohoitoon [:)][:)][:)]

IRI: Mun mielestän on niin ihanaa lukea sinun juttujasi,kun vaikutat niin positiiviselta,vaikka tuo sinun "ihana" neuvolan täti yrittääkin syödä sinun itsetuntoasi [:@]
Onneksi sinulla on järki päässä ja annat mennä tuon terkkarin jutut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos [:)][:)][:)] *taputtaa*
Mutta suuret TAPUTUKSET sinun neuvolan lääkärillesi [:)][:)]
Onneksi hänellä on järkeä päässä ja sitä empatiaakin,joka yleensä juuri lääkäreiltä puuttuu [;)]
Tosi hienoa,että sinulla on pysynyt noi paastoarvot hyvinä ruokavaliosi ansiosta [:)][:)]
Ja ihanaa,että vauvallakin oli kaikki hyvin [:)][:)]

(.) Tänään kävin neuvolassa ja siellä oli kaikki hyvin [:)]
Pissa puhdas.RR 128/77.Hb 124.Ja painoakin on tullut alusta vasta 3,7 kg [:)].
Mullahan siis on tullut joka raskaudessa painoa yhteensä noin 15-20 kg [:D].Mutta mulla kyllä ne aina on lähteneetkin aika nopeeta pois.Melkein jo 2 viikon päästä synnytyksestä olen mahtunut jo joihin farkkuihin..tietty kun vatsaa olen eka vetänyt vähän sisään [;)][:D]
Mutta katotaan nyt,että miten käy..nyt voi olla,ettei paino tipu enään samaan malliin.Olenhan minä jo vanha pieru ja aineenvaihduntakaan ei ole enään samaa luokkaa kuin nuoruudessa [;)][:D]

Rakenneultra on sitten ä-polilla rv 20-21.Siitä tulee kotiin soitto,kun aika tarkemmin varmistuu.Samalla tämä ylilääkäri sitten ultraa tuon oikean munuaisen sekä maksan.
Ja tietysti samalla katsomme noita minun paastoarvojani.

KAIKILLE IHANAA VOINTIA [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 18+3

Heippa!

Yönsäde näköjään mäkin liityn sun ja teidän muiden seuraan helmikuisten sokerihäiriöisistä...

Täällä todettiin tänään (rv 17+4) sokeriarvojen olevan koholla, kaikkien.. Paastoarvo oli 7,4 [&:] Muita en muista, järkytyin niin kovin uutisesta. Tässä nyt kärvistellään viikonlopun yli "tietämättömänä" mistään, tiistaina saan ohjeet ja välineet kotiseurantaan. Mä niin hämmennyin ja pidättelin itkua (ja autolla vielä ajoin) että en osannut mitään sanoa ja kysyä kun neuvolatäti soitti. Selosti näitä lukuja, sanoi että riskinä on iso vauva, nähdään tiistaina ja hyvää viikonloppua. Hyvää joo kun toinen järkyttyy sydänjuuria myöten [:o]

Mitähän nyt voi edes sit syödä? Ruisleipää olen vetänyt kiltisti joka päivä kun se on muka terveellistä, mutta ekana netistä löytyi että se nostaa sokereita. Tosi p**** fiilis, en tiedä asiasta mitään ja kun olen ainakin kuvitellut syöväni suht terveellisesti.. Jos löytyis joltain hyviä linkkejä asiallisiin tietolähteisiin aiheeseen liittyen, olisin kiitollinen [:)]

Tuntuu kyllä olevan erilaisia viitearvoja ym...
Meillä täällä on paastoarvon raja 5,5 suositeltu korkeintaan. Ja 1h arvot olisi hyvä pysyä alle seiskan. Ja tosiaan insuliineille vasta kun paastot alkaa kutosella ja tunnin arvot kasilla.
Mihin lie perustuu erilaiset suositukset ja insuliinien aloitukset.
Minä TIEDÄN, että jos söisin prikulleen dieetin mukaan, arvot olisivat unelma hyvät. En vaan jaksa koko ajan niin syödä. Ja suuri harmitus on siinä, että raskauksien aikana minulle ei maistu lainkaan kasvikset [:'(] Normaalisti syön todella paljon kasviksia. Yritänkin ns. piilottaa niitä ruokaan.

SinnaH, ei minullakaan hirveästi kärsi leipää syödä, tosin syön ruisleipää aina. Pääasiassa jälkiuunileipää, kun rakastan kovaa leipää, heh.
Hyvin pitkään sinäkin olet dieetin avulla pärjännyt. Itse toivon samaa.

Yönsäde, todella unelmahan se olisi jos paastot aina alkaisivat nelosella. Viimosen kolme aamua on olleet arvot 5.3 , 5.2 ja 4.8
Ruokailuja edeltävät arvot liikkuu 4.7-5.9 välillä. Yksi ruokailua edeltävä arvo on 6.4. En ymmärrä mikä tuon arvon nosti ylös, koska ed. ruoan jälkeen mitattu arvo oli vähemmän eli 5.9. Hassua, että arvot heilahtelee noin.
Raskauden alussa minulla oli enemmän aamupaastot koholla, johtuen todella huonosta syömisestä ja liian pitkistä tauoista ilta ja aamupalan välillä.
Sokruthan nousee jos ei syö. Sekin oli minulle uutta tietoa.

Noh, onneksi vielä pärjää näiden arvojen kanssa. Enemmän minulla on ongelmia kramppien ja vatsakipujen kanssa. En oikein tiedä pitäisikö tässä ottaa rennommin ja ottaa jopa saikkua niiden vuoksi. Herää pelkoja siitä, ettei vain satu jotain vakavampaa.

Moikka[:)]
Kylläpäs oli paljon tullu tänne viestejä,kun oon ollu poissa[:D] En siis tosiaan kaikelta "kiireeltä" ole tänne ehtiny kirjottelemaan..No kysyn sitä hiivan mahdollisuutta nyt ensi viikolla neuvolassa koska kirvelyn tunnetta on vielä välillä[:@] Yhtenä aamuna oli paastoarvo keskisormesta mitattuna 5.8,mutta nimettömästä mitattuna sitten 5.4..Mutta oisko johtunu siitä kun mätin illalla vähäsen herkkuja [&o] Muuten pysyny kyllä hyvänä nuo..Ultraan tuli aika ja sinne pitäs mennä 28pv[:)]

Minulla on niinpäin, että aamuisin nousee sokerit helpommin aamupalan jälkeen. Illalla voi jo kärsiä syödä vaikka reilusti pitsaa ja silti arvot on normit.
Myöskin on itsellä ihmetyksiä kun joku tietty ei nosta sokereita, minkä kuvittelisi nostavan. Esim eilen söin päivällä vähän muusia, sitruunakalaa, porkkanaraastetta ja pari leipää. Oli 8,5 tunnin arvot. Illalla taas söin ison kupin oikealla sokerilla maustettua sekahedelmärahkaa, kaksi leipää makkaralla ja hedelmäkarkkeja puoli pussia. 1h arvo oli 6.0
Eli aina ei ihan päde suositukset syömiselle. Tai sitten mulla kärsii illalla syödä reilummin =)
Aamut on herkkiä.

mullakin tuo vuorokauden aika vaikuttaa siihen paljonko sokerit nousee. eli aamulla nousee herkemmin kuin illalla. pahimmat nostajat mulla on noista "terveellisistä ja suositeltavista" ruuista maito ja tumma leipä. kumpaakaan en voi ruuan kanssa ottaa. harmi vaan, että molemmat kuuluu mun lemppareihin. synnytyksen jälkeen vetelen varmaan kaksin käsin maitoa ja ruisleipää. [:D] ja sipsejä. otan varmaan synnärille repullisen herkuja mukaan, joita alan sit vetelemään lapsivuodeosastolla... [;)]

eilen iltapalalla söin pieniin tortillapohjiin tehtyä pizzaa, oli kyllä hyvää, ja arvotkin pysyi sallituissa!

Hei, täällä vielä yksi uusi raskausdiabeetikko. Sekä paastoarvo, että tunnin ja kahden arvot heittelivät ihan liian korkealla sokerirasituksessa. Perjantaina sain ohjeita ja mittarin, ja jo keskiviikkona pitäisi ensimmäisiä mittaustuloksia toimittaa neuvolaan. Ensimmäisten mittauspäivien perusteella arvot eivät tunnu pysyvän millään kurissa, vaikka olen mielestäni syönyt ihan fiksusti; opettelemista siis taitaa olla paljon... Olen aika hidas syöjä, ja tässä tänään tuli mieleeni, että mittaatteko te tunnin arvot ruokailun aloittamisesta vai lopettamisesta? Saatan helposti käyttää syömiseen 30-40 minuuttia.

Takaisin