Raskausdiabetes ja vauvavakuutus

Nuppu_1

Sukkela juttelija
Lokamammat 2017
Minulla todettiin raskausdiabetes, tunnin arvo oli 0,2 yli rajan. Olen useamman viikon nyt kotona mittaillut arvoja ja yhtään ylitystä ei ole tullut (yritystä on kyllä ollut), ei edes lähelle. Saammekohan vauvalle mistään nyt tämän takia vakuutusta ennen syntymää?
 
Riippuu yhtiöstä. Ei auta muu kuin lähteä hakemaan tarjouksia ja katsoa, mitä sanotaan.
En tiedä, mikä tällä haavaa on tilanne, mutta reipas 8 vuotta sitten mä sain vakuutuksen vaikka raskausaikana oli pakkolevot ja muut "pikkuvaivat".
 
Vaikka koko asia tympiikin niin varmaan täytynee ottaa ihan asiakseen lähteä selvittelemään tätä asiaa hetimmiten ennenkuin ainakaan enää muuta vaivaa ehtii tulla. Vakuutusasioiden hoitaminen on aina ollut todellista inhokkipuuhaa.
 
Meillä on vauvavakuutus otettu pohjolasta. Mulla oli radi myös, eikä ne edes halunnut asiaa tietää. Vakuutusta hakiessa täytetään se terveyskysely jossa kysytään sairauksia. Siinä kysyttiin jotain diabetekseen viittaavaa, en muista tarkalleen mitä, mutta erikseen mainittiin, ettei raskausdiabetesta ilmoiteta.
Lähtisin siitä että muissa yhtiöissä sama juttu. Mä ajattelin, että korkea ikä olis jo esteenä vakuutuksen saannille ja ylipaino ja radi vielä niittinä päälle, mutta ei ollut mitään vaikeuksia saada vakuutusta. Nou hätä, kyllä säkin saat vakuutuksen!
 
Okei, lohduttavaa kuulla. Kauheesti on joutunut itseään ruoskimaan että miten se yksi arvo menikään yli, oisko pitänyt kattoa niitä aiempia syömisiä tms, kun ei noissa mittauksissa kerta mitään ole nyt ollut. Että jos nyt sen 0,3 liian korkee sokeri estää sen vakuutuksen saannin niin voi kääk. Mutta siis rohkeesti vaan kyselemään.
 
Mulla meni yksi arvoista juuri siihen rajalle, taisi olla paastoarvo. Arvon piti olla alle 5.3, niin mulla oli juuri 5.3. Olihan se aika pettymys, että sen radin sai.
 
Minulla ollut radi kahdessa raskaudessa ja molemmista sain vakuutuksen (pohjola). Ei siis vaikuta. Ja muuten, radia ei voi itselleen aiheuttaa syömällä. Näin minulle diabetes-kätilö Kätilöopistolta on moneen kertaan teroittanut. Paljon riippuu myös perintötekijöistä.
 
Itse sokeriaineenvaihdunnan häiriötä et saa itsellesi aiheutettua. Sokeripitoisuus veressä ei ole koholla normaalin sokeriaineenvaihdunnan omaavalla henkilöllä vaikka söisi mitä, koska keho kykenee pilkkomaan sokerin oikein. Silloin siis syömisillä ei ole merkitystä. Mutta diabeetikolla (tai radissa) taas keho ei toimi kuten pitää ja paastosokeri voi olla koholla jos paasto on ollut liian lyhyt tai pitkä, on syönyt liikaa tai liian vähän hiilaria, tai ihan muuten vaan. Eli joo, syömiset merkkaa niihin arvoihin, mutta kehosi toimintahäiriöön ei. Yleensä ne arvot nousee loppua kohden, eli vaikkei vielä mittauksissa ole mitään, asia voi muutta loppuraskaudesta. Ja tavoitteenahan on pitää arvot alhaalla syömällä oikein :-) Tosin tämäkään ei aina riitä, itselläni ollut insuliinihoito kahdella kertaa dieetistä huolimatta.
 
Mulla oli molemmat 1h ja 2h arvot koholla ja sain ifistä vakuutuksen. Pyysivät vaan lähettämään kotona tehdyt mittaustulokset.
 
Takaisin
Top