Raskausajan vitamiinit

Retiisi

Jostain jotain jo tietävä
Kesäkuiset 2024
Onko teillä käytössä jotain vitamiinivalmisteita? Itse ajattelin vakaasti, että käytän raskauden ajan ainoastaan foolihappoa, mutta koska halvin löytämäni foolihappovalmiste oli tuolloin Orionin Raskaus ja imetys -multivitamiini, olen päätynyt käyttämään sitä. Lisäksi kaksosraskauden myötä olen aloittanut lisäraudan, koska muutama viikko sitten alkoi tulla enenevissä määrin huimausta. Myös maitohappobakteeri menee päivittäin. Alkaa näitä pillereitä vähän kertyä 😄
 
Mulla on kans käytössä tuo raskaus + imetys -vitamiini 😊 Muuta ei oo tällä hetkellä käytössä, mut saa nähä tuleeko itelläki joku rautavalmiste käyttöön ku oli aika matala ferritiini verikokeissa
 
Mulla on käytössä dha, d-vitamiini ja foolihappo. Söin aiemmin multivitamiinia, mutta lopetin joku viikko sitten, kun tuntui että lisäsi pahoinvointia. Sillon vaihdoin pelkkään foolihappoon.
 
Mulla on kans käytössä tuo raskaus + imetys -vitamiini 😊 Muuta ei oo tällä hetkellä käytössä, mut saa nähä tuleeko itelläki joku rautavalmiste käyttöön ku oli aika matala ferritiini verikokeissa
Jos verikokeissa ferritiini on jo ollut matala, niin se kertoo jostain... Tiesitköhän sinä miten paljon veren määrä raskausaikana lisääntyy ja silloin veri "laimenee" jos esim varastorautaa ei käytössä ole varsinaisten rautasolujen muodostamiseen. Ja vähäinen rauta aiheuttaa mm väsymystä...
 
Mulla on ollut pelkkä folaatti+d valmiste käytössä siitä alkaen, kun mama-vitamiini sekoitti vatsaa liikaa. Nyt täytyy kohta alkaa rautaa ylläpitämään myös, ja siihen mun olisi hyvä raaskita ostaa sideralin sitä jauheversiota, missä on myös foolit mukana.
 
Mä olen käyttänyt foolihapon lisäksi d-vitamiinia. Lisäksi neuvolassa suositeltiin kalsiumlisän käyttöä tarvittaessa, koska mulla maitotuotteiden syöminen on aika nihkeää.
 
Mulla on käytössä muistaakseni minisun mama -niminen, oon syöny sitä pari kk ennen raskautumista ja lisäksi syön sen päälle vielä lisää d-vitamiinia erillisestä purkista, kun sen mama-vitamiinin otan tyhjään vatsaan (raudan takia), mutta sit d-vitamiini ei välttämättä sillon imeydy kunnolla kun se on rasvaliukoinen, niin otan sen erillisen d-vitamiinilisän ruuan kanssa. Maitohappobakteerin myös äsken aloitin nyt noin kuukauden ajalle, kun jouduin syömään antibioottikuurin.
 
Mulla on käytössä raskaus- ja äitiysmonivitamiini, lisäksi otan silloin tällöin ekstrana d-vitamiinia ja nyt flunssakaudella c-vitamiinia. Rautalisää syön kans. Foolihappoa söin ennen raskautumista 1-2 kk ajan.
 
Muistelen lukeneeni, että foolihappolisää suositellaan ensimmäiselle kolmannekselle. Oletteko jatkaneet vielä senkin jälkeen?
 
Mulla ainakin tulee syötyä foolihappoa edelleen, kun sitä tuossa raskausvitamiinissa mukana on. Joku täällä taisikin jo sanoa, että tärkeintä on että ennen raskautta ja ekan kolmanneksen ajan sitä syö, mutta ei ole haittaa myöhemminkään raskauden aikana (kunhan ei syö yli suositellun annoksen).
 
Muistelen lukeneeni, että foolihappolisää suositellaan ensimmäiselle kolmannekselle. Oletteko jatkaneet vielä senkin jälkeen?
Mä oon ottanut vaan pelkkää foolihappoa, ja olen jatkanut yli ensimmäisen kolmanneksen, just kun ei siitä ole haittaakaan normi annoksena.
 
Mulla on kans foolihappo osana raskausvitamiinia ja jatkan sitä edelleen (nyt 15+2). Jos muistan, kysyn siitä seuraavassa neuvolassa (3 viikon päästä), mutta mulla on kans käsitys, että sitä voi edelleen jatkaa.
 
Joo. Ehkä se on sit niin, että erityisesti alkuun se on tärkeää ja sitten myöhemminkään ei ole haitaksi. Ellei sitten käyttäisi alussa jotain extra-annostusta, joka olis hyvä jättää pois pidemmällä.
 
Mulle sanottiin neuvolassa et koko raskauden ajan voi syödä raskausvitamiinia missä on foolihappoa. Mulla on minisun mama käytössä
Rautalisästä oli kans puhetta mut ei ollut ainakaan ekan käynnin perusteella tarpeen. Täytyy kysellä noista seuraavalla kerralla lisää.
 
Takaisin
Top