Raskausajan vitamiinit

Möhkö<3

Oman äänensä löytänyt
Mitä raskausajan vitamiinejä syötte?  Olen ollut jo muutaman viikon aikeissani ostaa lisävitamiineja, mutta sitten heräsikin kysymys, että mitä kannattee ottaa? emoticon
 
Itse olen ihan alusta asti syönyt Multitabsin Raskausajan monivitamiini valmistetta. Siinä on aika lailla kaikki tarvittavat. Rautaa sitten lisäksi jossain vaiheessa.
 
Mä en ole syönyt mitään lisä vitamiineja. D-vitamiinilisää suosittelivat neuvolasta, mutta olin etelässä 3 vko:a ja eiköhän silllä tankkauksella selviä ainakin vielä hetken. D-vitamiinia saa myös ravinnosta.  Rautalisää ei tarvitse syödä, jos hemoglobiini ei ole liian alhainen ja sitähän seurataan neuvolassa. 
Itse pyrin saamaan kaikki vitamiinit ym ravinnosta, koska ne imeytyy parhaiten ja eipä joudu tablettien muodossa nielemään turhia lisäaineita. Jos syöt monipuolisesti ja teet itse ruokaa niin ravinnosta saa riittävästi vitamiineja. Kalsiumin tarve on suurempi ja itse korvaan sen muutamalla lisä lasillisella maitoa ja muutamalla ylimääräsellä juustosiivulla päivittäin. Mulla tosin on hyvä aineenvaihdunta ja kaikki imeytyy hyvin.

Kannattaa jutella neuvolassa sun ravintotottumuksista ja ne osaa sitten neuvoa juuri sulle oikeat lisät jos tarvitset. Vaarana on etä jos syö multivitamiinejä, että saa jotain liikaa ja sekään ei ole hyväksi.

Ihanaa elokuun jatkoa 
 
Olen syönyt multitabseja jo ennen raskautta, etenkin foolihappo on lapselle tärkeää aivojen kehityksen kannalta.

Itte uskon, että harvempi syö riittävästi kaikkia vitamiineja ruuasta.. Jos tietenkin on niin, että syö aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ja paljon kasviksia päivässä ja vaihdellen erikasviksia, niin saattaa kyl saadakin. Itte voin kyl sanoa, että en syö näin niinpä purkki on hyvinkin tarpeen.

Kalciumia olen myös syönyt tapletteina, koska täällä reissussa saa huonosti laktoosittomia maitotuotteita.
 

Minä myös suosittelen lämpimästi vitamiinien hankintaa suoraan ravinnosta :)! Kannattaa syödä paljon eri värisiä luomulaatuisia (sisältää enemmän ravinteita) tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Kaikki siemenet ja pähkinät, ja kylmäpuristetut kasviöljyt on kans tosi hyviä pieninä annoksina. Linssejä ja papuja kannattaa myös lisää ruokavalioon koska niistä saa paljon rautaa ja folaatteja/foolihappoja. Mulla nuo proteiini/rasvapitoiset ruuat tosin alkanu vasta nyt pysymään sisällä (oksuilu on ollu aika runsasta alkuvaiheessa) kun sulavat vähän huonommin. Hiilarit tuntuu humpsahtavan helpommin kehoon etenkin aamuiseen tyhjään vatsaan.


Pimeänä aikana kannattaa tosiaan käyttää D-vitamiinilisää, etenkin jos ei ole kalan syöjä.
Kannattaa valita myös laadukas ja hyvin imeytyvä. Poistaa hyvin väsymystä. Suomessa D-vitamiinin saantisuositukset on muutenkin arvioitu alakanttiin, joten sitä ei helposti voi ainakaan liikaa saada. En tosin tiedä miten sitten raskausaikana. Pitääkin selvitellä asiaa, ennen kun alkaa taas nuita popsimaan :)!  Mulla on kuitenkin (ennen raskautta) ollu käytössä Now foodsin D 3, jota saa eri vahvuuksina

Suomessa olen nähnyt tuotetta myytään ainakin Helsingissä Kampin Life-myymälässä. Edullisemmin saa tilattua esim iherbista.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=fi on muuten hyvä sivu jos haluaa selvitellä että mitä ravintoaineita on eniten missäkin ruuassa. Tietysti jokaisen keho on hieman erilainen ja toisilla tosiaan ravinto imeytyy paremmin kun toisilla. Kannattaa kuunnella omaa kehoa. Mutta turhat stressit pois ja nauttimaan kaikista ihanista laadukkaista ruuista :)! Eiks je!
 
Hei,
ainakin kannattaa olla tarkka siitä, että lisävitamiinit ovat turvallisia. Apteekista saa varmasti turvallisia vitamiineja,  minulle on kerrottu, ettei pitäisi tilata mitään ravintolisävalmisteita netistä, koska ne voivat sisältää vahingollisia aineita. Kannattaa tarkistaa lääke/ravintolisävalmisteiden turvallisuus HYKSin teratologisesta neuvontapalvelusta, jos on yhtään epävarma.

Itse syön raskausajalle suunniteltuja monivitamiinivalmisteita sekä omega 3 (huom. sellaista, joka ei sisällä A-vitamiinia!). Foolihappoa piti syödä jo ennen raskautta, mutta nuo monivitamiinivalmisteet sisältävät myös sitä, joten erikseen foolihappoa ei enää syödä.
Rautatabletteja pitää myös syödä alhaisen hemoglobiinin vuoksi.
 
Minä syön multivitan raskaus&imetys monivitamiinia. Söin niitä jo ennen raskautumistanikin ja koko raskauden ajan olen niitä popsinut. Lisäksi neukkulasta suositeltiin kalkkilisän ottamista, koska en juo maitoa säännöllisesti. Rupesin sitten popsimaan kalkkitaplettejakin ja lisäsin myös maidon juontia.
Nuo omegatabut ei aikaisemmin ainakaan oo mulle sopineet lievän kala allergian vuoksi, joten en ole nyt raskausaikana uskaltanut alkaa niiden kanssa kikkailemaan. Yritän silloin tällöin syödä kuitenkin sellaisia kaloja, joita saataan syödä ilman allergesia oireita.
Maitohappobakteerien syöntiä olen miettinyt. Kannattaisiko niitä syödä jo raskausaikana? Voisiko niistä olla apua ummetukseen ja närästykseen?
 
Hirvittävän hauskaa, kun tässä eräänä päivänä kävin apteekissa vitamiini-ostoksilla ja farmaseutilta kyselin nimenomaa raskausvitamiineista. Varmistin vielä, että voin kalaöljykapseleita myöskin syödä ja kyllä kuulemma on ihan turvallista.

Äsken kävin lueskelemassa jälleen raskausajan vitamiini-suosituksista ja eräässäkin artikkelissa nimenomaa painotettiin, ettei A-vitamiinia saa raskauden aikana syödä lisäravinteena. Olispas ollut ihan mukava kuulla siitä sillä vitamiinien ostohetkellä, jotta olisin tajunnut jättää ko. kalaöljykapselit apteekin hyllylle. No, en mä niitä ehtinyt kuin parisen viikkoa napsia. Enpä silti taida enää luottaa apteekkarien asiantuntemukseen.
 
Täällä myös syödään Raskaus&Imetys -vitamiinia (huom, ei sisällä A-vitamiinia, mutta sisältää D-vitamiinin, foolihapon jne.). Lisäksi syön 500 mg kalsiumia ja Retaferin rautaa päivittäin.

Raudasta sain energiaa, huomasin että päivällä haukottelut loppuivat siihen (vaikka hemoglobiini oli siihen aikaan vielä hyvä, myöhemmin se laski ja neuvolasta suositeltiin rautaa, olo koheni huomattavasti!)
 
Tohtori tolosen hyvä artikkeli raskausajan vitamiineista, suositellaan myös omega-3 saantia. "Tärkeimmät ravintolisät ovat foolihappo, C- ja D-vitamiinit, kalkki, magnesium, rauta, sinkki ja omega-3-rasvahapot sekä maitohappobakteerit."

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&lang=fi&id=126

A-vitamiini taitaa olla eri asia kuin omega-3. Tavallisimmat monivitamiinivalmisteet, joita voi ostaa suomalaisista apteekeista, eivät sisällä sikiötä vaurioittavaa määrää A-vitamiinia. Maksa sisältää hyvin runsaasti retinoidimuotoista A-vitamiinia, joten maksaruokien syönti saattaa johtaa raskaudenaikaisten A-vitamiinin saantirajojen ylittymiseen.

Lue lisää
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26264,28379

Tuolla ylemmässä suositellaan myös maitohappobakteereja. Taidanpa hakea itselleni vielä tosiaan omegaa ja maitohappista :)
 
Oon syönyt jo pitkään ennen raskautta Tohtori Tolosen Omega-kolmosta ja sama satsi on mennyt raskauden aikana. Lääkäri ainakin suositteli mulle tätä. Lisäksi Multitabseja ja rautaa. Rautavalmisteet (sellaset litkut) on muuten tajuttoman pahan makuisia. Oon kokeillut jo melkein kaikkia. Jostakin jää suuhun raudan maku.
 
Kävin eilen aptekissa täydentämässä kalkkitabletti varastojani ja ostin sitten samalla gefilus-maitohappobakteereja purkillisen. Ajattelin kokeilla noita maitohappoja, jos ne hieman auttaisivat tähän alkavaan närästykseen ja turvotuksen tunteeseen.
Lisäsin ruokavaliooni myös asidofiilus piimää ja A+ jugurttia sekä muita hapanmaitovalmisteita. Ei niistä ainakaan haittaa ole, joten voi ihan huoletta kokeilla. Ainakaan nyt muutamaan päivään ei ole ollut semmoista viime viikon kaltaista närästysturvotusällötysoloa.

Apteekista ostin varuiksi myös paketillisen rennietä. Ainakin siellä väittivät, että sitä voi raskausaikana syödä ja jostain keskustelupalstalta luin, että aika moni siihen on turvautunut närästyksen vuoksi. En kuitenkaan aio niitä alkaa napsimaan ennen, kun on oikeasti niin paha olla, ettei muu auta.
 
Mulla on ainakin multitabsin raskaus&imetysajan monivitamiinivalmiste, ja siihen kaveriksi obsidan -rautatabletit kun hemoglobiini oli laskenut sen verran että alkoi olemista haitata ainainen väsymys. Nyt olen viisi päivää syönyt ja ei ole nuista rautatableteista tullut mitään sivuvaikutteita, ummetusta tms vaikka purkin kyljessä lupailtiinkin. Suosittelen ! :- ) 
 
Voin, muuten, nyt suositella kaikille sellaista nestemäistä rautavalmistetta, kuin Iron Vital F. Sitä saa ihan huoletta raskausaikana käyttää ja ainakin mulla se imeytyy tosi hyvin. Millään muulla valmisteella ei lähteneet hemoglobiinit nousuun (ei edes tolla Obsidanilla, jota kehutaan hyvin imeytyväksi...) Löytyy joistain ruokakaupoista, apteekeista ja varmaan myös luontaistuotekaupoista.
 
Takaisin
Top