Raskausajan Ultrakäynnit!

Äippä_2012

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa!

Kertokaas te kokeneemmat, että kuinka monta ultrakäyntiä raskauden aikana on?
Olen nyt Rv 25+2 ja 2.ultra eli rakenneultra oli minulla rv 20+2.
Onko rakenneultran jälkeen vielä ultrakäyntejä vai loppuivatko ne tuohon rakenneultraan??
Ensi viikolla on seuraava neuvola, mutta haluaisin tietää tästä asiasta jo nyt, en ensi viikolla.. :D

-Heidi-
 
Täällä meilläpäin ainakin ensisynnyttäjille tarjotaan kolme ultraa: niskapoimu-ultra, rakenneultra ja sitten viikolla 36 synnytystavan arviointi. Mutta ei niitä taida olla niin montaa sitten seuraavien kohdalla tai en osaa kyllä varmaksi sanoa. Olemme mahdollisesti menossa nyt tämän ensimmäisen kanssa myös 3D/4D-ultraan. Tosin sille rahalle olisi kyllä paljon muutakin käyttöä...
 
juu niin se menee joka raskaudessa ja tietääkseni käytäntökin on valtakunnallinen. Eli tuo np- ultra on ilmainen, rakenne- ja synnytystapaultrat maksullisia. Koskee siis myös uudelleen synnyttäjiä. Näillä neuvolakäyntejä on vähemmän, mutta muuten mennään saman kaavan mukaan kuin ensikertalaiset. 
3D/4D ultrat saa kuulemma kelakorvauksen piikkiin, mikäli ne tehdään tiettyinä viikkoina eli niillä korvataan jompikumpi noista kahdesta ensimmäisestä normi ultrasta. Vko 24 jälkeen noi käynnit joutuu maksamaan 100% itse.
Tietysti on mahdollista päästä useamminkin ultraan, mikäli semmoinen neuvolasta löytyy. Joissakin uudemmissa, isommissa neuvoloissa on tuommoinen laite on, ja ultraan voi päästä jopa lähes joka normineuvolakäynnillä. Silloin ultraaja on kylläkin se sama neuvolan tätsky. Ja mikäli käy yksityisellä puolella neuvolassa, näissä yleensä tuollainen laite löytyy. Noh, aika harva taitaa käydä.. 
Lisäks on tietysti se mahdollisuus, että neuvolasta laitetaan lähete ultraan mikäli epäillään jotain poikkeuksellista. Esim. minä tulen ravaamaan ultrassa vähän väliä ja vieläpä lääkärin tutkittavana tuon sektiohaavan vuoksi. Nyt perjantaina on jo kolmas kerta ja nyt ne kerrat vasta tihenee, kun se oikea kohdun venyminen alkaa.. 













 
Kiitos katusutariina tarkennuksesta. Mä olen jostain saanut ymmärtää, että täällä meilläpäin ensisynnyttäjä saa nämä kolme tutkimusta ilmaiseksi. Mutta hyvin mahdollista, että olen ymmärtänyt väärin.. :)
Me oltaisiin menossa viikoilla 28-30 siihen 4D-ultraan (jos siis mennään) ja maksetaan se koko summa siis itse, auts! Täällä se maksaa 170 euroa. Mutta päätöstä asiasta ei olla vielä tehty. Ehkä mieli vielä muuttuu..
 
Meillä kuului kaksi kunnan tarjoamaa ultraa. Np-ultra ja rakenneultra. Muita ei sitten enään ole, ellei itse halua jossain käydä ja maksaa myös itse. Toki pääsee ultraan, jos epäilevät jotain. Mun kohdalla seurataan kasvukäyrää, kun sf-mitta menee ihan yli käyrien. Jos sama meno jatkuu loppuraskaudessakin vielä, niin pääsen vielä ultraan, missä tarkistetaan vauvan koko.
 
Kiitos Maikkie, beijaflor, katusutariina, teille ihanille vastauksistanne. Tästä tiedosta on jo paljon apua näinkin tietämättömälle. :D
Täytyy siis ensi viikolla kysästä vielä neuvolassa, et miten nää ultra jutut meijän paikkakunnalla menee? Vaikka sitten ne tehdäänkin meillä tuolla Turussa. :)
2 Ultraa mulla on tosiaan jo ollu, ja rakenneultrassakin oli kaikki elimet kehittyneet ihan hyvin, eikä mitään poikkeavaa missään vaiheessa ollut! Hyvä niin!

Saattaapi olla, että jos näitä ultria on meilläkin vain kolme, niin minä ehkä maksan vielä sitten sen yhden jos haluan pienokaiseni nähdä vielä ennen lähempänä syntymää. <3
 
Kyll se aika lail niin on et on ne kolme kertaa ns. "vakituisesti" mutta itelläni on ollu tähän mennessä jo 5 ultraa..  ensimmäinen oli np-ultra, mutta sitä ei voitu tehdä kun vauva oli vielä niin pieni, ja saatiin kahden viikon päähän uusi aika, jolloin oli sitten oikeat viikotkin kyseessä :D rakenne ultraa ennen kerkesikin olla 2 ns. ylimääräistä ultraa kun päivystykseen menin kipujen takia, ja niillä tutkittiin onko vauvvalla kaikki hyvin jne. ja nyt on tämän kuun lopussa yks ultra vielä, ja jatkossa ne kaiketi tihenee, kun nyt on 2 kuukautta väliä tämän tulevan ja rakenneultran kanssa. 
 
Kyllä munkin tietääkseni ainakin Vaasassa ja pääkaupunkiseudulla normaaliin ultraukseen kuuluu nuo 2 ultraa eli se 12 viikon NP ultra ja 20 rakenneultra. Ja se synnytystapa arvio on vaan niille joilla on joku syy epäillä jotain miksi normaali alatiesynnytys ei onnistuisi. Se on siis ylimääräinen mun tietääkseni se 36 viikolla tehtävä ja tehdään vaan jos siihen on tarve.

Tämä 20 rakenne ultra tuli käytäntöön täällä vaasassa vasta pari vuotta sitten. ja sekin on vieläkin vapaaehtoinen. Siihen ei ole mikään pakko mennä. Eli neuvolassa esitetään, että siihen on mahdollisuus ja sitten saat varata sen uuden ultra-ajan silloin kun olet käymässä siinä 12 viikon ultrassa jos haluaa silloin 20 viikolla mennä. Hesassa se kuului jo vuonna 2003 ihan normaalisti kaikille myös se 20 viikon ultra. Mutta varmasti on siis heittelyä kuntien suhteen.
 
Takaisin
Top