Raskausajan (suht) terveelliset herkut

Dindindin

Silmät suurina ihmettelijä
Tuntuupa taas hankalalta noudattaa syömisrajoituksia ja samalla yrittää syödä suhteellisen terveellisesti, kunnei painoakaan saisi tulla liikaa.

Kertokaapa siis parhaat sallitut ruokavinkit! Kevyet herkut, parhaat juomat, kaikki kiinnostavat. Voit laittaa myös ihan oikeitakin kunnon ruokia, jotka maistuvat raskaana.

Juomavinkki: Kun puoliso juo saunajuomia tai muuta hyvää, itselläkin alkaa tehdä mieli muutakin kuin vettä. Tällöin laitan lasiin jäitä, kaadan puolet kuplavettä ja puolet karpalorypälemehua. Päälle vielä pieni tujaus limemehua. Raikas ja oikea holiton drinkki! Kevyempääkin kuin pelkkä mehu.

Klassikkoherkku leffailtaan: kasviksia tikuiksi ja dippikastiketta.
 
Embo: no niitä itseasiassa menee kyllä taas paljon täälläkin Ja muutenkin lempparihedelmät on tosi jees, meloni ja muut!
 
Minä säilytän viinirypäleet jääkaapissa, parhaita kylminä ja vie hyvin karkinhimoa pois :)
 
Se on varmaan niin yksilöllistä, se ruokavalio. Ja vie aikaa kun pysyy kärryillä siitä että mikä ruoka on parasta itselleen. Esim jos on voimakasta pahoinvointia niin ihan hyvin voi syödä roskaruokaa kunhan jää sisälle ja saa edes jotain kaloreita.
 
Alina: yksilöllistä toki, mutta voihan sitä silti ottaa hyviä vinkkejä muilta Musta ainakin tuntuu, että noi rajoitukset vaikuttaa ihan hirveästi mun syömisiin, varsinkin herkutteluun. Siksi yksikin uusi juttu tai niksi on tervetullut. Mikäli tällainen keskustelu tuntuu turhalta, niin eihän siihen ole pakko osallistua ☺️ Ja toisille se painonhallinta on tärkeää alusta asti.
 
Mulla on ihan kaaos kun tykkään hedelmistä, mut nostavat sokeria niin paljon et täytyy harkiten syyä.

Mun herkkuja on dippivihannekset, täysjyväkorput, sokerittomat marjakeitot jossa axan tai pauluksen mysliä. Ja piimä, nam!
 
Suolakeksit, näkkäri,kaupan porkkanaletut,mandariint ja mehujää menee!
Nii ja karkit ei uppoo eikä suklaa mut sillotällö jacky makupala menee herkkuna :)
 
Muokattu viimeksi:
Mun ei tee mieli muuta kun suolasta koko ajan, hankala keksiä mitään terveellistä herkkua mitä söis... Noita dippivihanneksia täytyy kokeilla tänään pitkästä aikaa, luulen et ne vois maistua! :)
 
Kaikki makea/sokerinen ja rasvainen ruoka ällöttää niin on ollut helppoa vältellä monia epäterveellisiä herkkuja näin alkuraskaudesta.

Verigreipit (joiden päälle saatan ripotella tai olla ripottelematta hiukan sokeria) sekä kiivit jääkaapin kautta on herkkua nyt.
 
Mun uusin herkku on turkkilainen jogurtti ja joku rapea granola. Sekaan vielä loraus mehukeittoa. Ei nyt ehkä kaikista terveellisin, mutta parempaa kuin vaikka jätski jos valkkaa granolankin niin ettei siinä ole kauhesti sokeria :)

Ja noita dippivihanneksia pitää munkin viikonloppuna kokeilla! :woot:
 
Tänää löydetty uus ruoka joka uppoo jotenki: kevyt kasvissosekeitto. Ite tein ja laitoin vaa pienen lorauksen kermaa ettei tuu liia tuhtia,muuten keitinliemellä ohensin + sit toki mausteet.. toimii tänää, mut ei vält. enää huomenna [emoji39]
 
Mua himottaa happamat ja vähän karvaat maut, kuten verigreippi. Granaattiomenan siemenet, punaherukat ja puolukat (jugurtissa), appelsiini, yms. Jopa hapankaalia on ruvennut tekemään mieli. Samoin voileipiin kauhea himo. Myös vihreitä kasviksia, pinaattia yms tekee usein mieli. Ja toisaalta välillä sitten aika perinteisiä makuja kuten perunamuusia ja jotain kalaa. Ei kovin epäterveellistä onneksi, makea vähän ällöttää, mutta tuntuu että syön liikaa, kun se auttaa huonoon oloon. Toisaalta kaikesta tulee nopeasti ähky.
 
Mun tänpäivän "huudot"; varrasleipä, porkkanasosekeitto ja alpro soyan kaakaojuoma! Ihmeen vähä hiilareit tos kaakaos, uskaltaa diabeetikkokin sillä joskus herkutella ilman, et sokerit nousis sataaviiteekymmenee!
 
Perunavelli on kyl hyvä kans! Täyttävää mut suht miedon makusta :) muu ei ois tänää uponnukkaa.
 
Satsumia meni alkuraskaudesta niin että posket hajos. Piimää on kans tehny mieli ja monesti pyöräytän piimä-puolukka-banaani-lehtikaali smoothien. Lehtikaalia mulla on pakkasessa, se ei oo siten niin sitkeä ja hajoaa paremmin sauvasekottimella. Myös banaanin voi pakastaa paloina. Ja tosiaan vähän happamat maut on ollut nyt enemmän mieleen. Onneksi puolukoita, karpaloita ja mustaherukoita tuli säilöttyä pakkaseen. Suklaata en oo pystyny syömään, se jotenkin ällöttää. Mutta hesburgerissa voisin käydä joka viikko.
 
Mulle on kanssa mandariinit maistuneet ihan huolella, parhaillaan meni monta kiloa viikossa. Pahoinvointiin valitettavasti auttoi kaikki ei niin terveelliset ruoat, mutta nyt pahoinvoinnin hieman hellittäessä on tullut hirveä salaatin nälkä tilalle. :)
 
Takaisin
Top