Raskausajan sokerirasitus

Kysyin eilen neuvolasta tuota jälkitarkkailua. Mun tapauksessa ei tehdä mitään suurempaa jälkitarkkailua, koska arvot ovat niin hyvät. Itse asiassa terkkari juuri sanoi, että jos kerran viikossa loppuraskauden ajan jotakin mittaa niin hyvä. Eli tosi helpolla itse pääsen, korkeintaan vauvasta voidaan katsoa sairaalassa verensokeriarvot. Vuoden päästä olisi hyvä kuulema käydä tekemässä se testi uudelleen ja jos tulee uudestaan raskaaksi niin joudun tekemään sen testin heti alussa ja ainakin puolessa välissä. Mutta tosiaan mulla ei siis olekaan insuliiniä käytössä tai verensokerin arvojen kanssa ongelmia.
 
Ei ole mullakaan insuliiniä eikä ole ollut ongelmia sokereissa tuolloin kun ohjeet on annettu.. (eikä kyllä nytkään kuin kolme ylitystä kiitos herkuttelun ) Muusta seurannasta sanottiin, että synnytyksen jälkeen kannattaa muutaman kerran mittailla ja sit tosiaan uusintakoe about 12 vk synnytyksestä. Kyllä siis vahvasti näyttää olevan ohjeet terkkarista riippuvaiset ☺
 
Mää kysäsin kans tänää neuvolalääkäriltä noista ja sano et voin mittailla nyt loppuajan muutaman kerran per/vko, sit vauvasta otetaan synnärillä arvot, kotona voi mittailla synnytyksen jälkeen kans aika löysästi sinne lopputarkastukseen ja vuoden päästä olisi hyvä käydä uudelleen rasituksessa. Ja tietty jos uudelleen raskautuu nii rasitus on aika aikasilla vkoilla (oisko ollu rv15->). Ei mullakaan oo ollu noitten sokereiden kaa ongelmaa, eikä insuliinia. Tosin lääkäri väläytti et jos nyt vikojen vkojen aikana paastoarvo lähtee nousemaan yli 6 nii sit insuliini, mut muutoin ei hänen mielestään ole ongelmaa. Eli toisin sanoen kun se paastoarvon raja on ollu 5.5 nii nyt se onkin mulla 6(?).
 
Toihan on ihan kiva jos saa höllempää rajaa ☺ Otat vaan kaiken irti.. vitsi vitsi. Ootko muuten huomannut eroa lääkärin ja diabeteskätilön suhtautumisessa, tai no oletan että sullakin on molemmat ringissä mukana ☺. Musta tuntuu, että diabeteskätilö on tavallaan rennompi ja tyyliin hyvin menee kun taas lääkäriltä saa satikutia yhestä ylityksestä, näin siis mun mielestä ainakin kättärillä.
 
Joo helpottaa se hieman ku tota rajaa höllättiin, ei tartte yöllä enää pissalla käydessä muistaa syödä jotain pientä :D Muahan ei koskaa lähetetty sille diabeteshoitajalle, kun siinä vaiheessa kun se päätös oli tehtävä nii mulla oli eri terkka ( kokeneempi) joka oli vähän rennompi. Ja toi lääkäri suhtautu hyvin noihin sokereihin, vaikka siellä oli pari ylitystä/raja arvoa. Mut se kokeneempi oli paljon rennompi kuin tää mun viime keväänä valmistunut... Sillä mun terkalla on ollu kuulemma paha radi toisessa raskaudessa nii siks o tiukka eikä oikein salli asiakkailleen ylityksiä noissa arvoissa. Mikä on musta vähän hölmöä, kun ei kukaan kuitenkaan voi kontrolloida toisen syömisiä yms.
 
Möttönen, en tiedä kuka sun diabeteskätilö on kättärillä, mutta jos sama kuin mulla niin hän on todella miellyttävä tyyppi kyllä! Oli jo viime raskaudessa mulla. En viitsi nimeltä mainita, mutta onko tumman punertavat hiukset, polkkamittaiset? Ja etunimi alkaa L-kirjaimella..? En usko että niitä hirveen montaa siellä on. Toinen, vaaleampi tyyppi ollut muutamalla ultrakerralla mukana. Lääkärit vaihtuneet joka kerta, mikä on hieman häiritsevää. Niistä kyllä useimmat olleet mukavia, yksi oli sellainen kuin kuvailit, tuomitseva. Muut kehuneet että teen hyvää työtä ja jaksan hienosti mittailla vuorokausikäyrääkin paljon. Sellainen suhtautuminen on kyllä paljon motivoivempaa :-) Mulla ylityksiä on paljon ruokavaliosta huolimatta, joten käytössä sekä tablettihoito, että insuliini. Ja tästä syystä se käynnistyskin tulossa.
 
Tökkönen, juu L on ☺. Sama täällä, ainakin tuntuu että lääkäri vaihtunut joka kerta. Paha varmaksi sanoa kun ovat niin saman näköisiä olleet sen amazonin jälkeen.. onneksi sitä ei oo sen jälkeen näkyny! Mukavia kuitenkin sittemmin olleet jokainen, mutta tiukempia ku L sokereiden suhteen. Mä oon mittaillu koko ajan enemmän ku pitäs, mut on jäänyt kehut saamatta ☺
Mulla ei oo L ollut ultrissa mukana ollenkaan.
 
Juu ei L mullakaan ole ollut ultrissa, siellä on ollut joku kätilö aina, pari kertaa ilmeisesti diabeteskätilö. Viime raskaudessa lääkäri oli kontrolliultrissa aina sama, ilmeisesti johtava perinatologi siellä. Miespuolinen. Nää on olleet kaikki naisia ja useimmat sairaalalääkäreitä, ei perinatologeja. Mutta eipä sillä väliä ole, olis kiva jos olisi sama tyyppi joka kerralla mutta kai se olisi hankala niille järjestää.
 
Ja Yllätys, paastoarvoihin ei pysty sillä tavalla syömisillä vaikuttamaan, että mun mielestä ikävä asenne sellainen, ettei salli ylityksiä. Mun diabeteskätilön mielestä oli liioittelua ajatella että pitäisi ruveta yöllä syömään ;-) Toki jos se ei tunnu itselle vaivalloiselta niin no problem. Mutta noilla hoitajilla tuntuu olevan asiaan kuin asiaan aivan omanlaisensa ohjeet :-D
 
Niin muuten mä en käy varsinaisella diabeteshoitajalla eli mulla seurantaa tekee neuvolassa terkkari. Eli tämä voi selittää eroja ohjeissa.
 
Takaisin
Top