Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niiin, ajatuksena tehdä joku päivä itse tonnikalatahna-susheja. Mies oli ostanut varuilta kahta eri tonnikalaa: vedessä ja auringonkukkaöljyssä olevia. Saako sitä öljyssä olevaa tonnikalaa syödä?? Oli myös seesaminsiemeniä ostanut, mutta niitä ei ilmeisesti saa syödä? 🥺

Tarkkaa puuhaa tämä raskaus 🫣
Tonnikalasta en osaa sanoa, koska en syö mitään kalaa/mereneläviä, mutta siinä käsityksessä olen ainakin kuullut ja sanottu mulle niin että seesaminsiemeniä voi pienissä määrissä syödä? 👀

Ruokaviraston listaa kannattaa tutkia, auringonkukkaöljy on ok ja seesaminsiemenet pienissä määrin, esim leivässä. Tai jos vähän on ripoteltu jonkun sushin päälle niin en olisi huolissani.

Itse en kahvia juo mutta SodaStream pepsi max on kuulunut viikonlopun herkuttelu/rentoutumishetkiin. Ymmärsin kuitenkin, että siinäkin olisi kofeiinia jonkin verran mutta en löytänyt tietoa, että minkä verran. Onko jollakulla tietoa, että uskaltaako sitä juoda?

Itse en kahvia juo mutta SodaStream pepsi max on kuulunut viikonlopun herkuttelu/rentoutumishetkiin. Ymmärsin kuitenkin, että siinäkin olisi kofeiinia jonkin verran mutta en löytänyt tietoa, että minkä verran. Onko jollakulla tietoa, että uskaltaako sitä juoda?

Tuolta näkee, mikä on turvallinen määrä päivässä.

Yritän tyydyttää suklaan himoja maapähkinävoilla. Voisin joka päivä syödä vähintään kokonaisen Fazerin sinisen. Harmittaa jättää inkivääri ja lakritsi teessä.

Oon normaalisti suklaan suurkuluttaja joka päivä söin suklaata. Kun pahoinvointi alkoi niin en oo pystyny suklaata syömään😳

Raskausaikana ei tee mieli makeaa, eikä kyllä suolaistakaan. Vain perusterveellistä ruokaa. Joskus pahoinvoinnin keskellä tulee mieleen, että nimenomaan salmiakki parantaisi (pienenä määränä) oloa, mutten toki sitä syö. Se onkin ainoa, mitä herkuista kaipaan raskausaikana. Itse en söisi rajatta makeaa raskausaikana, vaikka maistuisikin. Ei liika sokeri, eikä ylimääräinen energia ole hyväksi itselle, eikä kehittyvälle sikiölle.

Raskausaikana ei tee mieli makeaa, eikä kyllä suolaistakaan. Vain perusterveellistä ruokaa. Joskus pahoinvoinnin keskellä tulee mieleen, että nimenomaan salmiakki parantaisi (pienenä määränä) oloa, mutten toki sitä syö. Se onkin ainoa, mitä herkuista kaipaan raskausaikana. Itse en söisi rajatta makeaa raskausaikana, vaikka maistuisikin. Ei liika sokeri, eikä ylimääräinen energia ole hyväksi itselle, eikä kehittyvälle sikiölle.
Oot niin onnekas kun ei tee mieli 🙈

Meneekö sullakin? Yritätkö rajottaa? Kun mietin oonko liian ankara itelleni, kun joka päivä tuntuu niin supervaikeelta kun en syö suklaata 🙈
En yritä, kun ei sitä kuitenkaan niin paljoo tule syötyä. Suurimmaksi osaksi päivää tekee mieli hedelmiä ja jotain raikasta syötävää, aamulla tai illalla saattaa tulla suklaan himo, niin jos muutaman palan suklaata syön siihen niin en ole sen kummemmin sitä ajatellut. Ennen raskauttakin söin suklaata päivittäin. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

En yritä, kun ei sitä kuitenkaan niin paljoo tule syötyä. Suurimmaksi osaksi päivää tekee mieli hedelmiä ja jotain raikasta syötävää, aamulla tai illalla saattaa tulla suklaan himo, niin jos muutaman palan suklaata syön siihen niin en ole sen kummemmin sitä ajatellut. Ennen raskauttakin söin suklaata päivittäin. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:
No joo tuommoista määrää ei tarviikaan aatella 😊

Mulla vaihtelee ihan älyttömästi se, mikä maistuu. @Maatuja Mullekin just peruskotiruoka maittaa parhaiten. Smoothiet oli viime viikon juttu, mut tänään en saattanut niitä syödä. Viime viikolla taas banaani ällötti ja tänään oli pakko saada. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja syödessä saattaa käydä niin että yhtäkkiä tulee stoppi, ja ei pysty murustakaan syömään enempää, ei millään.

Mä pääsin mun sokerikoukusta ennen raskautta aika hyvin eroon niin ei tule syötyä kuin viikonloppuisin vähän makeaa. Mun ei tee oikeastaan mieli mitään, kaikki ällöttää, mutta tulee sit syötyä leipää, joku valmisruoka, kasviksia, pähkinöitä ja tämmöistä mitä voi helposti napostella työpäivän lomassa. Kaikki vähän plääh. Iltakuudelta pahoinvointi on pahimmillaan enkä syö enää illalla mitään muuta kuin pahoinvointilääkkeen. Onneksi en enää tee iltavuoroja, olisi kauheaa yrittää sinnitellä. 😬

Edit. Yhdessä vaiheessa mietin tänään, että miten mä olen joskus voinut nauttia ruuasta. 🤣

Mä en taas tykkää suklaasta enkä osta sitä oikeastaan koskaan, mutta nyt kuukauden sisään olen syönyt 3 suklaalevyä, suklaapatukoita, suklaapirtelön, suklaapipareita jne 😄 Joo...että outoa tämä et makea maistuu eikä ees tuu paha olo 😄

Täälä pahenee vain olot ja ei tee enää mitään mieli, siis kaikki ällöttää 🤢 väkisinhän on pakko syödä koska muuten ainakin on kamala olo. Helpoiten menee joko paahtoleipä tai vaalea karjalanpiirakka ja joku rahka ku pakko saada protskuaki 😬 kasvikset ja vihannekset ällöttää vaikka normaalisti tykkään niistä paljon. Nälkä on kokoajan mut silti mikään ei maistuis, siis todella raivostuttavaa 🙈 haluaisi syödä terveellisesti, mutta ei vaan pysty.. makeat on mun pahin kauhu joten kaikki herkut jäänyt. pahoinvointilääke menee jo maksimina 🙄

Mulle maistuu parhaiten kasvikset, vihannekset, salaatti, todella mausteiset ruuat ja kaikki, mikä on kookosmaidossa. Sitruunamehua, limeä jne kaipaan chilin ja valkosipulin kanssa joka ruokaan. Chiliä meillä onkin aina pakkasessa. Sieltä sitä on helppo pilkkoa ruokaan. Näillä mieltymyksillä syödään paljon wokkeja ja keittoja sekä punaista ja vihreää curryä. Koitetaan syödä punaistalihaa vain 1-2 kertaa viikossa, joten kanaa, kalaa ja katkarapuja pääasiassa proteiiniksi + kerran viikossa jotain jauhista tms. Mitää soijaa tai muita hormonihäiritsijöitä mies ei suostu syömään, enkä itsekään niistä perusta.

Tällainen ruokavalio ei oikein tule toimeen närästyksen kanssa, mikä vaivasi kolmessa edellisessä raskaudesssa (tyttöjä kaikki). Nyt ei ainakaan vielä närästä, joten vetelen huoletta tulista ja hapanta ainakin niin kauan kun pystyn.

Lisäksi himoitsen maustamatonta rahkaa ja marjoja. Onneksi pakkaseen sain aika paljon kaikkea kesällä.

Täälä pahenee vain olot ja ei tee enää mitään mieli, siis kaikki ällöttää 🤢 väkisinhän on pakko syödä koska muuten ainakin on kamala olo. Helpoiten menee joko paahtoleipä tai vaalea karjalanpiirakka ja joku rahka ku pakko saada protskuaki 😬 kasvikset ja vihannekset ällöttää vaikka normaalisti tykkään niistä paljon. Nälkä on kokoajan mut silti mikään ei maistuis, siis todella raivostuttavaa 🙈 haluaisi syödä terveellisesti, mutta ei vaan pysty.. makeat on mun pahin kauhu joten kaikki herkut jäänyt. pahoinvointilääke menee jo maksimina 🙄

Samoilla fiiliksillä, tuntuu että vaalea leipä ja juusto siivu päälle on ainoa mikä ei aiheuta karvasta makua jälki käteen.

Mä oon ollut melkoinen pepsimax addikti, mutta nyt ei pysty. Muutaman kerran olen maistanut, mutta se maistuu suussa ihan kummalliselle. Toki sama oli edellisessä raskaudessakin ja muistan että kyllä se taas toisen kolmanneksen lopulla alkoi maistumaan... vaikka ei olisi kyllä haitaksi vaikka jäisi loppu elämäksi pois.

Mulla myös lääke maximilla. Ja päivät menee vähän paremmin, mutta nyt useampana iltana nukahtaminen on vaikeaa kun pahoinvointi oikein ryöpsähtää päälle. Ei auta, kun odotella että loppuisi ja saisi unen päästä kiinni.

Vaikka mikään ei maistu, niin ei mulla kyllä silti oo paino pudonnut 😅 että kyllä mä syötyäkin saan. Toki olis kiva kun vois vähän nauttiakin siitä syömisestä.

Hei! Mulla on ihan sama fiilis. Nälkä kokoajan ja vaikea syödä. Just ja just pystyn töissä elämään, mutta aika kamalaa on. Mistähän näitä pahoinvointilääkkeitä vois saada jos ei oo neuvola vielä pitkään aikaan? Voiko soittaa etukäteen? Vai oliskohan tää terveysaseman juttu?

Takaisin