Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ekana plussapäivänä söin vielä ituja, mutta sitten alkanut välttää kiellettyjä asioita. Pitää kyllä vielä kerrata ohjeet, en kaikkea ehkä muista enää.

Harmi kun omia lempiherkkuja on just vuohenjuusto, ilmakuivattu kinkku, lohinigirit ja medium miinus -pihvit 🙈 Rucolaakin rakastan laittaa salaatteihin kunnon kourallisen, mutta täytyy sitä hiukan rajoittaa nyt myös.

Itellä lohinigirit on kyllä se mitä tuun eniten kaipaamaan. Kofeiinista tuli luovuttua ihan itsestään kun ei tee enää mieli mitään kofeiinipitoista 🫣

Ite ku en syö lihaa, niin hyvin pääsee herkuttelemaan vegesusheilla! Kerran viikossa melkein tulee käytyä, koska muu perhe tykkää myös. (Valitsen aina niitä, joissa on vain pieni suikale tai ei ollenkaan merilevää.)

Mäkin nyt tänään otin vegesusheja ja niitä, missä kypsää lohta. Menettelee paremman puutteessa. 😄

Musta tuntuu, että pääsen ihan laittoman helpolla 🫣 viime raskauden jälkeen ei oo maistunu enää ollenkaan sushi, lämpimät juomat, alkoholi tai juustot. Nyt ei sitten tarvitse luopua muista kuin siemenistä ja lakritsista😅

Musta taas tuntuu että viime raskauden jälkeen aloin vaan enemmän syömään ruokia mitkä on raskauden aikana kiellettyjä, suht uutena juttuna myös ne idut, mistä aiemmin mainitsin 😄 Niiin hyviä salaatissa ja esim. tacoissa! 😋

Kahvia vähensin joku kk sitten mukilliseen päivässä (3dl) ja plussasta vielä puolitin senkin määrän. Juon sen puolikkaan mukin aamulla ja keitän sitten vielä itselleni lisäksi kofeiinitonta. Kahvi (myös kofeiiniton) kyllä pahentaa kuvotusta, mutta en silti ole kokonaan osannut tällä kertaa lopettaakaan.

Mä vaihdoin nyt kahvin kofeiinittomaan, nyt on kyllä niin paljon enemmän vaihtoehtoja tarjolla kun muutama vuosi sitten kun ekaa kertaa etsin niitä!
Lakuja himoitsin viime kerralla, mut synnytyksen jälkeen huomasin et ne nostaa aika lailla verenpainetta joten oon syönyt tosi harvakseltaan nyt.

Näytti tulleen muutoksia suosituksiin seitsemän vuoden takaiseen, kun kävin lueskelemassa.
Ja toki lipsahduksia sattuu vahingossa. Huomasin vasta ruokailun jälkeen yks päivä, että olin onnellisesti dippaillut kanapalani aurajuustodippiin. Ja tajusin joitain päiviä sitten, että myös muutama kasvovoide, mitä olen käyttänyt joutuu nyt pannaan retinolin takia.
Mitähän kaikkea muuta sitä tekee vielä väärin 😁

Lueskelin kans eilen niiitä suosituksia. siel oli ilmakuivattu kinkku kieltolistalla ja sit erikseen leikkeleet? miten miellätte leikkelee sitten? ihan leivän päällle leikkeleetkö on kielletty :O

Eikös siinä lue, että leikkeleet pitää käyttää hyvin ennen viineistä pvm?

Liitteet

• Screenshot_20250918_103243_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250918_103243_Samsung Internet.jpg
    279.5 KB · Katsottu: 11
Graavi ja kylmäsavulohi. Ne on herkkua normaalisti. Nyt ei maistu mikään. Kahvia en tykkää juoda, teetä join ennen raskautta-nyt sekään ei maistu 🤮
Salmiakkia syön muutaman silloin tällöin, verenpaineet huitelee 90/50 lukemissa.

Mä olin kanssa kahvin suurkuluttaja silloin kun tein ravintola hommia. Pannu päivässä ei riittänyt 🤣

Nykyään huomaa kuinka sitä ajautuu toistaa samoja kaavoja..
Aamukahvi, lounaan jälkeen kahvi, päivällisen jälkeen kahvi. Tuntuu että jotain jää puuttuu jos sitä ei saa 🤣

Nyt oon onnistunut tiputtaa kahvin enää aamu ja päivällisen jälkeen.. 🤭
Hei sama täällä, mä oon kans saattanut juoda kahvia "ihan vaan huvin vuoksi kun on tylsää" 😂😂 oli alkuun shokki pudottaa määrä minimiin (plus täälläkin mainitut energiajuomat pois), mut yllättävän hyvin tää on menny! Saa nähdä palaako synnytyksen jälkeen normaaliin rytmiinsä😂

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Mua harmittaa jo valmiiksi joulun graavilohen menetys😔 samoin anoppi kassa aina aivan ihanat juustotarjottimet jouluna, sekin surettaa.

Mä myös ilmoitin jo miehelle, että synnärille tuo mulle sitten kilon salmiakkia ja lakua😂

Kasvissyöjänä pääsee aika helpolla suositusten suhteen, kun ei syö kalaa tai lihaa lainkaan. 😊

Mutta hemmetti energiajuomien totaalikielto on kyl berbeeristä! 🫠🫠 Join joka päivä 1-2 puhdistamon energiajuomaa ja nyt ne jäi pois. 🥲 Mulla on ollu tällä viikolla aivan kaamee kofeiinipäänsärky, yritän juoda kupin teetä päivässä, et se pysyis hallinnassa ennenkö lähtee pois. En siis juo raskausaikana ollenkaan kofeiinia.

Ja lakritsipatukan ostin itelleni ennen plussaa, sit se pyöri autossa pari päivää ja kun lopulta yritin syödä sitä, niin mies vei sen kädestä ja sano vaan "soosoo, mäpäs syön tämän". En siis muistanu lakritsikieltoo ollenkaan, ku luulin et vaan salmiakki oli kielletty.

Sanoisin, et aika helppo siirtymä mulla tähän raskausajanruokavalioon tulee olemaan, koska oon ollu dietillä 2kk, ni vähän pitää fiksata kaloreita ja se on siinä. Toki edellisessä raskaudessa ruokavaliohoitonen dp, niin fiksaan ruokavalioo sit se mielessä pitäen. Varasin jo ajan ravitsemusterapeutille, et katotaan vähän yhessä näitä 😏

Vielä on tullut juotua se max. 2 kuppia kahvia päivässä😗. Pitäs kyllä puolittaa se edes tai sitten ostankin sen kofeenittoman.

Mua söi viime raskaudessa kauheasti toi kofeiinittomuus. Nyt oon löytänyt hyvän kofeiinittoman teen ja meen sillä. Kahvia on kofeiinittomana, mutta sitä ei tee niin kovin edes mieli. Sit kun ollaan jossain, niin saatan ottaa ihan tavallisen, kun muuten kofeiiniloudaus tällä hetkellä niin minimaalinen.

Takaisin