Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä pehmeisiin juustoihin tulee, uskalsin esikoisen aikana syödä kotimaisia pehmeitä juustoja maltillisesti maistellen, koska ne valmistetaan pästoroidusta maidosta. Feta ja aura tosin ovat hyviä kypsennettyinä, jolloin niitä saa syödä mielin määrin!
Ja se oli nimenomaan Aura eikä muu sinihome..
Itse olisi tarkoitus kyllä noudattaa suosituksia mut en mä taidan liian kovaa ressiä ottaa kun veikkaan että semmosia hupsis tilanteita voi tulla 😅

Yllättävän paljon on "kiellettyjä" ruoka-aineita, saa tarkasti miettiä mitä syö😅 Tällä hetkellä on aikomuksena noudattaa suosituksia melko tarkasti
Minusta saa tuntuu et kun en syö lihaa, niin ei oo juuri mitään rajoituksia! Ainut mikä välillä haittaa on juustohommat, juustot on ihania. En oo kyllä ihan täysin välttänyt ”kiellettyjä” juustoja, kun tautiriski on niin pieni, mut nyt varmaan oon tarkempi kun on on vähän enemmän stressiä raskaudesta.

Juustoissahan on suositukset hieman hellittänyt kuuden vuoden takaisesta, kun kuopusts odotin. Joulujuustoista toki silti moni on kiellettyjen listalla.

Juustoista on siellä listassa aika tarkkaan sanottu, minkä tyyppisiä saa ja ei saa syödä. Lähinnä taisi olla vain pastöroimattomasta maidosta valmistetut ja homejuustot, joita ei saa syödä kuumentamattomina. Saa varmasti jouluksi jonkinnäköisen juustolautasen kasattua 😊

https://kaksplus.fi/raskaus/juustot-raskauden-aikana/ Tää on minusta selkein lista juustoista. En oo ite testaillut vegaanisia juustoja, mutta nehän käy hyvin myös juustolautaselle, ja niissä ei pitäisi olla listeriariskiä koska ei ole maitoa. (Isoimmat listeriariskit liha, maito, pesemättömät kasvikset.) Mut ei kannata liikaa stressata, ruokaviraston sivujen mukaan listeriaan sairastuu vuosittain noin 40-90 ihmistä Suomessa.

Lämmin suositus Segafredon kofeiinittomasta tummapaahtoisesta kahvista!
Tämä pitää laittaa testiin! Olen juonut normaalisti kupin kahvia päivässä ja nyt pikkuhiljaa siirryn siinäkin kofeiinittomaan. Esikoisen kohdalla olin jo ennakoivasti siirtynyt kofeiinittomaan, mutta nyt täytyy varovasti pikkuhiljaa vähentää ettei tulisi päänsärkyjä.

Kofeiinittomista pikakahveista hyväksi olen todennut Löfbergsin pikakahvin. Suodatinkahveista testasin jonkun Lidlin version, ei ollut hyvä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Esikoisen kohdalla oli monia juttuja joita en syönyt ihan varmuuden vuoksi koska en oikein saanut suosituksista selvää, esim. pastöroitu feta ja parmesan. Mutta nyt taidan uskaltaa niitäkin syödä.

Isoin haaste on varmaan cokis ja makeutusainejuomat, koska niitä on tullut viime aikoina nautittua vähän normaalia enemmän. En tiedä onko makeutusaineiden käytöstä mitään tarkkaa rajoitusta? Mutta ehkä yritän max lasilliseen päivässä rajoittaa, eikä mieluiten joka päivä. Cokista sitten lasillinen harvakseltaan sallittu :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä en onneksi juo limuja oikeastaan ikinä ja kahviakin tulee harvemmin juotua se 3 kuppia päivässä. Mutta ne lakut! Voiko joku nyt kompata, että Makulakun värillisiä lakuja saa syödä? :rolling: Eliniitä värilliä kierremetrilakuja esim :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Toki sen kerran harmittaa, ku limutölkit on tarjouksessa, niin se koskee vaan sokeroimattomia limuja ja pepsejä :No Evil Monkey:

Mulle kyllä tulee olee suurin ongelma kofeiini ja suurin elämäni eliksiiri pepsi max. Teen kolmivuorotyötä ja toi kofeiini on vaan niin tärkeä (psyykkinen) juttu. 😂 Oon nyt kuitenkin jo onnistunu vaihtamaan pepsin kofeiinittomaan ja inasen vähentämään.

Mulle kaikista hankalin on kans lakut!! Ne on mun suurinta herkkua ja oon kyllä esikoisen raskauden jälkeen kuluttanut niitä laittoman paljon😅 Koitan mennä näiden suositusten mukaan maalaisjärkeä käyttäen 🫡

Mulle kyllä tulee olee suurin ongelma kofeiini ja suurin elämäni eliksiiri pepsi max. Teen kolmivuorotyötä ja toi kofeiini on vaan niin tärkeä (psyykkinen) juttu. 😂 Oon nyt kuitenkin jo onnistunu vaihtamaan pepsin kofeiinittomaan ja inasen vähentämään.
Pepsi Maxissa on joku 39 mg kofeiinia, et ei kun ääntä kohti vaan! 😄 Ite juon kofeiinitonta niinä päivinä kun olen juonut kahvia, ja kofeiinillista jos en juo kahvia…

Itsellä on sentään se hyvä, etten juo kahvia muutenkaan ikinä, en pidä useimmista juustoista (joku oltermanni menee), en graavilohesta tai sushista, en erityisemmin lakusta tai salmiakista (jos on joku yksittäinen irtokarkkipussissa niin en ole näistä välittänyt nyt raskaanakaan). Ainoa ongelma myös täällä on colajuomat, mutta niitä olen koittanut nyt vähentää niin että korkeintaan pieni lasi päivässä ja max. kaksi lasillista viikonloppuna.

Pepsi Maxissa on joku 39 mg kofeiinia, et ei kun ääntä kohti vaan! 😄 Ite juon kofeiinitonta niinä päivinä kun olen juonut kahvia, ja kofeiinillista jos en juo kahvia…
no joo mut mä juon sitä niin paljon et en ees kehtaa sanoa kuinka paljon. Niinku terveellisyys kaukana oli raskaana tai ei 🤣

Mä aloin tossa elokuun alussa keto ruokavaliolle ja oon voinut todella hyvin. Sopii mulle tää ruokavalio mutta kun tietenkään ei ole tutkittu tarpeeksi niin olen nostanut hh määrää (marjat,juurekset,kasvikset,jotkut maitotuotteet). Pääasia ettei tulis insuliinipiikkejä, koin siitä ahaa elämyksen kun törmäsin aiheeseen, etsiessä Ketosta tietoa raskaana. Mulla siis ylipainoa ja tällä hetkellä on kevyet vajeet, jotta pysytään samassa tai kevyesti ehkä paino putoaa.

Ja nyt ainakin jonkun aikaa merkkailen ylös että tulee syötyä tarpeeksi, ketolla tahtoo näläntunne loistaa poissaolollaan mikä on ihanaa verrattuna normaaliin syömiseen vajeilla, ainakin omalla kohdalla.

Mitä ajatuksia/tietoa teillä on aspartaamin käytöstä? Sitähän tuntuu olevan makeutusaineena lähes kaikissa limsoissa ja mehuissa joissa makeutusaineita on käytetty. Mitään virallista raskausajalle tiukempaa suositusta makeutusaineisiin ei taida olla? Jossain vaiheessa kuitenkin uutisoitiin tutkimuksesta jonka mukaan haittoja olisi jo yhdestä tölkillisestä päivässä, mutta onkohan tämä kumottu jo myöhemmin kun ei ole virallisiin suosituksiin asti päätynyt? https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...iski-raskaana-oleville-ja-imettaville/8791346

Mitä ajatuksia/tietoa teillä on aspartaamin käytöstä? Sitähän tuntuu olevan makeutusaineena lähes kaikissa limsoissa ja mehuissa joissa makeutusaineita on käytetty. Mitään virallista raskausajalle tiukempaa suositusta makeutusaineisiin ei taida olla? Jossain vaiheessa kuitenkin uutisoitiin tutkimuksesta jonka mukaan haittoja olisi jo yhdestä tölkillisestä päivässä, mutta onkohan tämä kumottu jo myöhemmin kun ei ole virallisiin suosituksiin asti päätynyt? https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...iski-raskaana-oleville-ja-imettaville/8791346
No itse pyrin siihen että ruoka sisältäisi mahdollisimman vähän lisäaineita. Ja makeutusaineiden välttely kuuluu siihen. Joskus jos tekee kamalasti mieli niin saatan juoda juoman jossa on, mutta ei päivittäiseen tai viikottaiseen kuulu täällä.

🥰

Mä oon mennyt noilla @Kevät2025 linkkaamilla virallisilla suosituksilla. Jos lähtee googlaamaan, mitä kaikkea tulisi välttää raskausaikana, sitä tietoa löytyy pilvin pimein. Esim. kananmuna. Raaka kananmuna ei ole tuolla ruokaviraston listalla, mutta silti monet paistavat kananmuna täysin kypsäksi raskausaikana ja välttelevät majoneesia.

Toisaalta itse en juo limsoja päivittäin enkä edes viikottain

Mä on nyt aivan paniikissa, ku eilen söin ilmakuivattua kinkkua ja myöhemmin vasta iski muistikuva, että sehän on siinä kiellettyjen listalla 😭

Mä on nyt aivan paniikissa, ku eilen söin ilmakuivattua kinkkua ja myöhemmin vasta iski muistikuva, että sehän on siinä kiellettyjen listalla 😭
Todella huono tuuri pitäisi olla, jos yhdestä kerrasta jotain tulisi. Jäitä hattuun vain, lipsahduksia sattuu meille kaikille ☺️ Tuskinpa ilmakuivattu kinkku on kiellettyjen listalla esim. Espanjassa tai Italiassa.

Takaisin