Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Tämä raskaus tulee olemaan helpompi, sillä vähensin jo yritysaikana kofeiinia ja lopetin energiajuomat. Jouluruokien rajoituksetkaan eivät harmita, kun on jo toinen kyseessä 😅

Pitäisikö sitä oikeasti taas muistaa mitä sai ja mitä ei saanut syödä 😅

Yllätti kuinka helposti pystyin lopettamaan energia juomat. Toisin olin tehnyt luopumistyötä jo hetken 😅 aamukahvin oon vielä ottanut ja kofeiinitonta miettinyt mutta tuntuu että ne kaikki maksaa piristi 😩 et pitäisikö suosiolla olla vaan ilman.

@iLa ilman olo on aika jees vaihtoehto! Tuntuu alkuun vaikealta, mutta siirryin juomaan ihan vain vettä silloin, kun tekee mieli keittää kahvit. Selkeästi mulla kahvi kompensoi juomista yleensä, mikä ei oo kauhean fiksua.

Kuukausi sitten vähensin kahvia radikaalisti, tällä hetkellä juon 2 dl mukin aamukahvia ja ehkä päiväkahvit jos tarjotaan, aina en sitäkään. Ennen vähentämistä mulla meni päivässä meni 4-5 kuppia, mutta kuppi oli 4 dl, jokainen voi laskea mielessään kuinka paljon kofeiinia tuli. Tuohon päälle vielä energiajuomia koosta vaihdellen joko yksi tai kaksi. 🫣

Mietin jo edellisessä raskaudessa täysin kofeiinittomaan siirtymistä kahvimummo kun olen, ja tein kahvin 50-50 suhteella, kunnes tumma paahto alkoi tökkiä. Aika nopeasti laski silloinkin tuohon 1-2 kupilliseen ihan luonnollisesti, kunnes taas vauvavuonna lähti lapasesta.

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Mä tykkään segafredon tumma paahtoisesta kofeiinittomasta, tosin kahvia mennyt tähänkin mennessä vaan noin kuppi päivässä. Teenkin oon vaihtanut kofeiinittomaan, mutta niitä on aika hintsusti tarjolla.

• Tykkään
@iLa ilman olo on aika jees vaihtoehto! Tuntuu alkuun vaikealta, mutta siirryin juomaan ihan vain vettä silloin, kun tekee mieli keittää kahvit. Selkeästi mulla kahvi kompensoi juomista yleensä, mikä ei oo kauhean fiksua.

Kuukausi sitten vähensin kahvia radikaalisti, tällä hetkellä juon 2 dl mukin aamukahvia ja ehkä päiväkahvit jos tarjotaan, aina en sitäkään. Ennen vähentämistä mulla meni päivässä meni 4-5 kuppia, mutta kuppi oli 4 dl, jokainen voi laskea mielessään kuinka paljon kofeiinia tuli. Tuohon päälle vielä energiajuomia koosta vaihdellen joko yksi tai kaksi. 🫣

Mietin jo edellisessä raskaudessa täysin kofeiinittomaan siirtymistä kahvimummo kun olen, ja tein kahvin 50-50 suhteella, kunnes tumma paahto alkoi tökkiä. Aika nopeasti laski silloinkin tuohon 1-2 kupilliseen ihan luonnollisesti, kunnes taas vauvavuonna lähti lapasesta.
Onkohan minulla sittenkin vähän raskausoireita, kun alkoi etoa kun kuvittelin 4 dl kahvikupillista? 😂

Minulla menee tällä hetkellä 1-2 dl aamuisin ja noin 1 dl lounaalla. Aiemmin meni ehkä 4-5 dl päivässä, mutta ei tee kyllä tiukkaa, kun yleensä kahvi ei oikein maistukaan raskaana ollessa.

Onkohan minulla sittenkin vähän raskausoireita, kun alkoi etoa kun kuvittelin 4 dl kahvikupillista? 😂

Minulla menee tällä hetkellä 1-2 dl aamuisin ja noin 1 dl lounaalla. Aiemmin meni ehkä 4-5 dl päivässä, mutta ei tee kyllä tiukkaa, kun yleensä kahvi ei oikein maistukaan raskaana ollessa.
Aika monta ei-raskaana olevaa on kuvottanut mun kahvitottumukset. Mulla kun oli aamukahvi, jälkiruokakahvi, ihan vaan välikahvi aterioiden välissä jne. Ja kaikesta huolimatta terve vatsa! 😂

• Tykkään
Aika monta ei-raskaana olevaa on kuvottanut mun kahvitottumukset. Mulla kun oli aamukahvi, jälkiruokakahvi, ihan vaan välikahvi aterioiden välissä jne. Ja kaikesta huolimatta terve vatsa! 😂
Mä olin kanssa kahvin suurkuluttaja silloin kun tein ravintola hommia. Pannu päivässä ei riittänyt 🤣

Nykyään huomaa kuinka sitä ajautuu toistaa samoja kaavoja..
Aamukahvi, lounaan jälkeen kahvi, päivällisen jälkeen kahvi. Tuntuu että jotain jää puuttuu jos sitä ei saa 🤣

Nyt oon onnistunut tiputtaa kahvin enää aamu ja päivällisen jälkeen.. 🤭

Yllättävän paljon on "kiellettyjä" ruoka-aineita, saa tarkasti miettiä mitä syö😅 Tällä hetkellä on aikomuksena noudattaa suosituksia melko tarkasti

Mulla tulee tälläkin kertaa isoin kaipuu olemaan salmiakit/lakut. Muistan miten onnellinen olin viimeksi, kun olin synnärille varannut mun suosikkeja mukaan ja vihdoin pääsi niillä herkuttelemaan. 😄 Kahvia yleensä on ennen raskautta mennyt 1-2 kuppia päivässä, nyt pyrin rajoittamaan yhteen. Ostin kotiin lisäksi kofeiinitonta kahvia, jota laitan normi kahvinpurujen sekaan ja saan kotona vähennettyä siinäkin kofeiinin määrää.

Mä oli vielä keväällä sellanen energiajuoma addikti etten edes kehtaa ääneen sanoa paljon niitä tuli juotua 😅 1-3 joka päivä melkein. Jäätävää! Mutta sitten kun päätin lopettaa niin kappas kehvanaa seuraavasta kierrosta tulinkin raskaaksi.
Kummasti se motivoi lopettamaan kun luki että liiallisen kofeiinin saaminen voi huonontaa sitä hedelmöittymisen/kiinnittymisen mahdollisuutta.

Muistan kyllä ne kofeiini päänsäryt. 🤯 jäätävää!
Mutta samalla joka aamu tekisi mieli pieni celsius. Ah! Niin täydellinen aamunaloitus.

Kun joulu tulee niin se juustolautasesta erossa pysyminen on varmaa pahinta 🤭
Kala ei onneksi tee tiukkaa kun en sitä muutenkaan syö 😅

Ja joo ton lakun ja salmiakin meinaan unohtaa koko ajan.. irttareita kun haetaan nii sieltä haluis mennä semmosia mukana pussiin 😅

Ja joo ton lakun ja salmiakin meinaan unohtaa koko ajan.. irttareita kun haetaan nii sieltä haluis mennä semmosia mukana pussiin 😅
Mulla kävi tää ihan sama, söin eilen tyytyväisenä sirkusaakkospussin lopun. Nyt täytyy yrittää muistaa, ettei niitä saa enää ostaa. 🫣

Eikä, unohdin joulujuustot kokonaan😅 Pitää sitten esimerkiks juhannuksena syödä juustolautanen😂

Mulla kans eilen meinasi mennä monta salmiakki/laku herkkua irttaripussiin ja voi luoja miten olisi tehnyt mieli niitä maistaa 😅🤤

Eikä, unohdin joulujuustot kokonaan😅 Pitää sitten esimerkiks juhannuksena syödä juustolautanen😂
No älä mitää!
Voisi olla kyllä hyvä idea 🤭

Mitähän muuta sitä on itse unohtanut. Miksi ei vaan voi olla semmonen kiva lappu jossa olisi selkeästi että xx et saa syödä.

Kun tuntuu että moni on "et voi syödä pehmeitä juustoja" silloin mitä siihen lasketaan 😅🤣🤣

No älä mitää!
Voisi olla kyllä hyvä idea 🤭

Mitähän muuta sitä on itse unohtanut. Miksi ei vaan voi olla semmonen kiva lappu jossa olisi selkeästi että xx et saa syödä.

Kun tuntuu että moni on "et voi syödä pehmeitä juustoja" silloin mitä siihen lasketaan 😅🤣🤣
No sepä, pitää yksitellen tutkia kaikki juustot😁

Mitä pehmeisiin juustoihin tulee, uskalsin esikoisen aikana syödä kotimaisia pehmeitä juustoja maltillisesti maistellen, koska ne valmistetaan pästoroidusta maidosta. Feta ja aura tosin ovat hyviä kypsennettyinä, jolloin niitä saa syödä mielin määrin!

Takaisin