Raskausajan ruokavalio

Eijeiei, mä en ollut tällaisista yhtään tietoinen 😭 ostin just uuden päivävoiteen ja tietenkin siinä on pieni suojakerroin.. oon nyt käyttänyt sitä päivittäin jo useamman viikon.. mitä sanaa pakkausselosteesta pitää hakea, että tietää onko kielletty näin raskaana ollessa?
Fysikaalisissa aurinkosuojissa taitaa olla lähes poikkeuksetta joko zinc oxide tai titanium dioxide korkealla ainesosalistassa. Jos tätä ei löydy selosteesta, todennäköisesti kyseessä on kemiallinen suoja mitä ei suositella raskaana oleville.

En usko, että kasvoille levitettävästä määrästä kuitenkaan tarvitsee olla kovin huolissaan ❤️ itsekin tarkistin vasta, että mun meikkivoiteessa on spf joten ajattelin käydä etsimässä piakkoin jonkun uuden vaihtoehdon.

Kiitos @minttutuuli vastauksesta, yllättäen ainesosalistasta löytyi Titanium dioxide eli ei varmaankaan huolta 🤗 viimeisenä listassa, mutta kuitenkin onhan tuo ensisijaisesti päivävoide pienellä suojalla, eikä varsinaisesti aurinkorasva. 🤔

Nää aurinkosuoja-asiat tuli itsellekin yllätyksenä! Pitääkin vissiin googlailla asiaa.

Ruokahommista vuohenjuustosta luopuminen on ollut hankalinta. Kunnolla kuumennettunahan sitäkin saisi syödä, mutta kun himoitsisi sellaista ihan kevyesti pariloitua vaan 🤤

Mä oon käyttänyt essen meikkivoidetta (siinä myös aurinkosuoja, mutta fysikaalinen). Pitäis olla siis turvallinen :)

Mut kiinnostaa kyllä kaikki suositukset fysikaalisista aurinkorasvoista

Aurinkorasva asiat mullekkin tuli uutena, en tosiaan ole ennen kuullutkaan enkä ole varma olenko aiemmissa raskauksissa niitä tavallisia käyttänyt.. mitähän haittoja niistä on lapsille tullut 🤔

Juon kahvia yleensä kolme kuppia päivässä, nyt on vähentynyt kun se vähän on alkanut etoa niin hörppään vähän vain. Olin vaihtanut inkivääriteehen kun jossain sitä suositeltiin pahoinvointiin, mutta nyt sekin on sitten tuolla varottavien listalla! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Itellä kahvin vähentäminen ja salmiakista luopuminen taas tekee tiukkaa.. Mutta kyllä siitä selviää kun tietää mikä palkinto sitten odottaa❤️

Rakastan salmiakkia ja lakua, mutta niitä on yksinkertaista vältellä. Sitten taas tämmöset tuotteet mitä voi vahingossa huomaamattaan syödä, tuo enemmän päänvaivaa. 🫣 joku parmesanjuusto esim. tai parmankinkku 😳

Oon viimesen viikon ajan mättänyt aika paljon suklaata ja sipsejä. Jotenkin huono omatunto mutta tekee vaan kokoajan mieli jotain hyvää 😓 Oon syönyt myös kyllä kasviksia ja terveellisiäkin juttuja herkkujen lisäksi. Onko muilla ollut herkkuhimoja?

Oon viimesen viikon ajan mättänyt aika paljon suklaata ja sipsejä. Jotenkin huono omatunto mutta tekee vaan kokoajan mieli jotain hyvää 😓 Oon syönyt myös kyllä kasviksia ja terveellisiäkin juttuja herkkujen lisäksi. Onko muilla ollut herkkuhimoja?
Voi mulle on myös suklaa maistunut liiankin hyvin. Mutta eikös siitä oo myös hyötyjä. 🤣
Ollut myös kova sipsihimo, varsinkin kun jotain mainosvideoita tulee koko ajan vastaan.😅 Oon yrittäny sitten pilkkoa porkkanaa ja kurkkua dipattavaksi.

Mulla puoliso eilen haki kaupasta viimein kaappiin jonkun kolme sipsipussia, koska kyllästyi siihen että aina yömyöhään kitisin kun ei ollut mitään suolaista ja rasvaista. 😂 Vielä toistaiseksi olen onnistunut olemaan niitä avaamatta, mutta saa nähdä miten illemmalla käy.

Mulla raskauden ihan ekat viikot (~3‐6) katosi herkkujen himo lähes kokonaan, mitä pidin tosi positiivisena juttuna! Valitettavasti se palasi kyllä sitten nopeasti vahvana takaisin. 😅

En malta odottaa että kotimaisia marjoja alkaa taas olla tuoreena saatavilla. Olen tänä kesänä valmistautunut tuhlaamaan mansikoihin ihan huolella.

Rakastan salmiakkia ja lakua, mutta niitä on yksinkertaista vältellä. Sitten taas tämmöset tuotteet mitä voi vahingossa huomaamattaan syödä, tuo enemmän päänvaivaa. 🫣 joku parmesanjuusto esim. tai parmankinkku 😳
Itse asiassa sitä lakritsiainetta on monessa muussakin 🥴 mutta ehkä ei sit niin paljon, että haittaisi.

Himoitsen myös sipsejä melkein koko ajan, mutta selvinnyt toistaiseksi aika vähillä sipsimäärillä, kun vain muistaa syödä jotain tarpeeksi usein. Ostin miniblenderin, että saan tehtyä nopeasti hedelmäsmoothien, jos iskee herkkuhimo. Toki välillä voi herkutellakin ihan hyvällä omallatunnolla. 😋

Muutos aikaisemmasta 5-7 kuppia kahvia/pvä nykyhetken 1-2 kuppiin on ollut isoin muutos itsellä. Tosin mulla on nyt alkuraskaudessa ollut niin nopea syke että se on helpottanut kahvin vähentämistä. Jos juon kahvia, nousee syke entisestään ja olo on epämukava.

Miun tekee hirveästi mieli perunaa eri muodoissa 😅 muussia, ranskalaisia, just sipsejä jne. Mitään makeita herkkuja taas ei yhtään, vaikka normaalisti oon tosi perso makealle. Töissä oon pitäny mukana just suolakeksejä ja pikku määrän sipsejä jos tulee etova olo. Työreppu on muutenkin täynnä pieniä eväitä, koska kun nälkä tulee niin on heti NÄLKÄ. 😂 Oon yrittänyt kuitenkin syödä mahdollisimman terveellisesti.

Takaisin