Raskausajan ruokavalio

Mä kuulun koulukuntaan, että noudatan ohjeita hyvin tarkkaan. Se tuo mulle mielenrauhaa. Esim. siman jätän vappujuhlinnasta pois, vaikka ei siinä juuri ole alkoholia. Samoin alkoholittomasta oluesta juon ainoastaan niitä 0,0 % -versioita, vaikka lakiteknisesti 0,5 % -juomat on vielä alkoholittomia 🤷🏻‍♀️ 😅

Mutta, raskausajan ruokavaliosuositukset on suosituksia, ja niitä kukin seuraa sillä tasolla, mikä itselle tuntuu hyvältä.

Edellisten raskauksien jälkeen on ilmestynyt nuo leikkeleet tuonne varottavien listalle. Tulkitsenko oikein, että jos säilyttää kylmässä ja huolehtii ettei mene pvä yli niin voi käyttää?

Kahvi on itselle vaikein. Iltapäiväkahvin olen vaihtanut jo ajat sitten kofeiinittomaan, mutta aamulla haluaisin edes sen yhden kupin kofeiinillista. Olen nyt siirtynyt aamulla tekemään sekoituksen kofeiinillista ja kofeiinitonta kahvia, ainakin vähentää reippaasti kofeiinin määrää.

Juustoista pidän myös, mutta en syö niitä niin usein, ettenkö selviäisi ilman. Pizzassa olen syönyt aurajuustoa, koska se tulee uunin kautta. Voi olla että jätän sen nyt pois kuitenkin.

Yksi yllättävän hankalaksi osoittautunut on kolesterolia laskeva levite, jota ollaan puolison kanssa syöty pitkään. Henkisesti ei tehnyt mitään ongelmaa luopua siitä, mutta lihasmuisti on aika tiukassa, kun ei yleensä hirveästi käytä ajatusta leivän voiteluun. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun on pitänyt antaa väärällä levitteellä voidellut leivät puolisolle. 😆

Edellisten raskauksien jälkeen on ilmestynyt nuo leikkeleet tuonne varottavien listalle. Tulkitsenko oikein, että jos säilyttää kylmässä ja huolehtii ettei mene pvä yli niin voi käyttää?
Joo, kyllä. Jos leikkele on kypsennettyä (kinkut, kana- ja kalkkunaleikkeleet ym) niitä voi syödä just tolleen. Meetvurstit pitää kypsentää ennen syömistä, koska sitä ei ole kypsennetty valmistusvaiheessa.

Jostai luin, että päiväykseen kun on reilusti aikaa (jopa viikko) niin sitten voi syödä. Itse harvoin leikkeleitä käytän niin ei tule ongelmaksi.

Kasvisterolia sisältävää levitettä olen nyt vielä syönyt, kun unohdan koko ajan ostaa tavallista levitettä 🤦🏼‍♀️

Aamukahvista en luovu. Paljon listalla sellaisia joista pitää nyt luopua mm. juustot, kalaa/levää sisältävät sushit, graavi-/kylmäsavulohi, maksa, chia ja muut siemenet, salmiakki ja laku. Onneks tosiaan on toi Namituvan salmiakki jota saa raskaana ollessa syödä.

Sushia ja lakua tulee taas ikävä. Ja juustot, kun niitä on niin montaa eri sorttia että en ikinä muista mitä saa ja mitä ei saa syödä

Ei ruokavalioon liittyvä, mutta vältettävii juttuihin kyllä. Nimittäin retinolia sisältävät ihonhoitotuotteet.. Tässä iässä niitä löytyy, mutta ilmeisesti ei saisikaan raskaana käyttää.
Mitähän muita aineita olisi syytä välttää? A-vitamiinia sisältävää nenäsumutetta?

Ei ruokavalioon liittyvä, mutta vältettävii juttuihin kyllä. Nimittäin retinolia sisältävät ihonhoitotuotteet.. Tässä iässä niitä löytyy, mutta ilmeisesti ei saisikaan raskaana käyttää.
Mitähän muita aineita olisi syytä välttää? A-vitamiinia sisältävää nenäsumutetta?
Shiiiit ai ei sais käyttää retinolia? En tiennyt! Mulla on yövoiteessa sitä.. pitääpä vaihtaa se toiseen.

Juustoja tottunut syömään vähän joka sorttia, niin niiden kanssa varmasti tulee haasteita. Myös energiajuomia on etenkin yövuoroissa tullut juotua. Ylipäänsä limsaa mennyt kyllä laittoman paljon, saa nuo juomat nyt jäädä ihan minimiin. Kahvia varmaan kyllä joitain hörppyjä juon välillä töissä. Ilman lakua pärjään muuten kyllä, mutta sitä vaan on tällä hetkellä kaapissa niin tietty mieli tekee kun näkee. 😁

Lisäksi tosi useissa meikkivoiteissa on nykyään spf-kerroin, joka on kemiallinen suojakerroin ja siksi ainakin päivittäistä käyttöä olis hyvä välttää 🫣 sama homma on monissa päivävoiteissa.

Lisäksi tosi useissa meikkivoiteissa on nykyään spf-kerroin, joka on kemiallinen suojakerroin ja siksi ainakin päivittäistä käyttöä olis hyvä välttää 🫣 sama homma on monissa päivävoiteissa.
Ai sitäkin pitää välttää! Mun mielikuva fysikaalisista(?) aurinkosuojista on valkoinen ja tahmainen.. Apua 😅
Nyt suosituksia turvallisista aurinkovoiteista, tarvin jotain tai palan! 🙈

Mä en myöskään oo fysikaalisten fani ja tarviin todellakin kesällä aurinkorasvaa 🫣 Laponien rasva on ihan ok fysikaalinen, Atopikia oon käyttänyt mutten tykännyt ja monet suosittelee Alga Marisia, mutta sitä en oo ehtinyt kokeilla.

Raskaana oleville ja imettäville suositellaan vain fysikaalisia aurinkosuojatuotteita. Tässä ikävä sivujuonne on, että apteekissakin myytävissä fysikaalisissa voi olla myös kemiallisia filttereitä 🤷🏻‍♀️

Teratologisen tietopalvelun suositus: https://www.hus.fi/potilaalle/nain-...-tietopalvelu/muut-altistukset#aurinkovoiteet

Jaaha, kuulostaa siltä että kesä menee varjoissa hiipiessä tai pitkillä vaatteilla läkähtyessä. 😁

Karkkipäivä-blogin Sanni on just tekemässä juttua raskausajan aurinkovoiteista! Just viime vuonna löysin Sannin suosituksesta tosi hyvän voiteen, mutta se on kemiallinen vaikkakin sisältää vain uuden polven filttereitä ja nyt ehkä haluaisin kumminkin fysikaalisen. Fysikaaliset on menny onneks paljon eteenpäin, eivät oo enää valkoista tahnaa😄

Käytän normaalisti ihonhoidossa paljon happoja ja retinolia niin ne piti tosiaan nyt jättää pois, en tiiä millä sokerilla aion ihoani kuoria tän ajan 😂

@Jmer mä luotin imettäessä Karkkipäivä-blogin listaamiin uuden sukupolven filtterirasvoihin. Nyt kuitenkin alkoi epäilyttää, koska teratologinen tietopalvelu nostaa tossa suosituksessa esiin uuden sukupolven filtterit, että niiden käyttäytymisestä ei voi tietää tarpeeksi. Toki he noudattavat hyvin voimakasta varovaisuusperiaatetta, mutta silti 🤔

Mä ajattelin kokeilla tota Alga Marista seuraavaksi. Sit muuten pitkiä hihoja ja helmoja kesään ja ulkoilua aamuisin ja iltaisin 🫣 ei voi kuin toivoa, ettei tuu kovin kuuma kesä 😅

Eijeiei, mä en ollut tällaisista yhtään tietoinen 😭 ostin just uuden päivävoiteen ja tietenkin siinä on pieni suojakerroin.. oon nyt käyttänyt sitä päivittäin jo useamman viikon.. mitä sanaa pakkausselosteesta pitää hakea, että tietää onko kielletty näin raskaana ollessa?

Raaka kala tuottaa hankaluuksia sekä päänvaivaa taas noista juustoista, mikä on sallittua ja mikä ei 😅 eikös silliä sais syödä tai mä ainakin söin viime raskaudessa kyllä 🫣🤔 kahvin määrään jo tottunut kun edelleen imetän, alkoakaan ei oo mennyt kohta 2 vuoteen 😁

Takaisin