Raskausajan ruokavalio

Hei vinkki muuten salmiakkifaneille, Fazerin Salta Katten ei sisällä lakritsiuutetta. Niitä voi siis syödä. Ei parhaita mut ihan jees omasta mielestä 😄

Salmiakki/lakritsi ja sushi on sellaisia joita en syö nyt raskaana vaikka Normaali syön. Täytyy varmaan heti synnärille toivoa ystävältä sushia 😁

Tää on varmaan tätä et kun ei voi saada niin heti tekee mieli. Laku, salmiakki, meetvursti, äyriäiset, kalat tulee ainakin olemaan vaikeita.

Luulin et kahvi ois haaste mut itsestään on tullut sellainen ettei kahvi vaan maistu. Aamukahvi menee, mutta täydestä kupista vaan puolet hurahtaa

Tää on varmaan tätä et kun ei voi saada niin heti tekee mieli. Laku, salmiakki, meetvursti, äyriäiset, kalat tulee ainakin olemaan vaikeita.

Luulin et kahvi ois haaste mut itsestään on tullut sellainen ettei kahvi vaan maistu. Aamukahvi menee, mutta täydestä kupista vaan puolet hurahtaa
Joo varmaan liittyy just tähän et kun joku on kielletty ni just sitä ois saatava 🤣

Joo varmaan liittyy just tähän et kun joku on kielletty ni just sitä ois saatava 🤣
Nimenomaan! En ole ollut mikään lakritsin suuri ystävä, mutta esikoisen raskaudessa aivan järkyttävä himo siihen ja sitten kun synnytyksen jälkeen sai syödä tuoretta lakritsia niin ei ollut mitään parempaa :tears: lakritsin sijasta kyllä olen suuri salmiakin ystävä, joten täytyykin kokeilla sitä salta kattenia :thumbs-up:

Mulla kahvin kanssa sama! Mitenkään ei ole paha olo tai muuta kun kahvia join, mutta se vaan maistui erilaiselta. Nyt viime viikolla en sitten juonut kupillistakaan, koska edellisillä kerroilla maku oli vaan ihan eri kuin mihin tottunut. Toinen mieltymyksiin liittyvä muutos on keitetyt ja paahdetut porkkanat. Aikaisemmin en oikeastaan ikinä syönyt, mutta nyt ei miltei parempaa ole olemassakaan :tears:

Onko täällä muita, jotka on toista kertaa raskaana ja joiden mielestä nämä suositukset olisivat muuttuneet? Pääpiirteittäin varmasti ovat samoja, mutta ainakin itse muistelisin, että juustojen kanssa oli viime kerralla joku eri suositus 🤔
Joo, kuopus syntyi 2022 enkä silloin muista rajoituksia (meri)lohen syönnissä.🥲

Kahvi ja medium-pihvi. Tuntuu, että tuo kiellettyjen ruoka-aineiden lista on kamalan pitkä eikä millään muista kaikkea ulkoa. Olen vähän semmoinen huolimaton sekasyöjä. Nirsoilu ei kuulu tapoihin, joten todella haastavaa tulee olemaan kiinnittää huomiota ihan jokaiseen ateriaan esim. työpaikan lounaslinjastolta tai ravintoaillallisella.

Onneksi Sushi ei kuulu lemppareihin, niin edes yksi helppo listalta pois :)

Onko täällä muita, jotka on toista kertaa raskaana ja joiden mielestä nämä suositukset olisivat muuttuneet? Pääpiirteittäin varmasti ovat samoja, mutta ainakin itse muistelisin, että juustojen kanssa oli viime kerralla joku eri suositus 🤔
Minusta suositukset on muuttuneet selvästi siihen verrattuna, mitä olivat mun aiemmissa raskauksissa 8-16 vuotta sitten. Esimerkiksi lakritsin ja salmiakin suhteen ovat selvästi tiukentuneet enkä nyt tai alkuvuodesta km:oon päättyneessä raskaudessa uskaltanut syödä niitä ollenkaan.

Muutoin mulla ei tee kauheasti ongelmia, kun en syö punaista lihaakaan. Yritän noista kalasuosituksista pysyä jotenkin kärryillä. Mulla tuli vahinko vaan hiihtoreissulla pari päivää sitten, kun en muistanut näitä rajoituksia ihan yhtään tai ylipäätään olevani raskaana ja ostin ja söin hyvällä ruokahalulla eväsleivän, jossa oli graavilohta 🤷🏼‍♀️

Mä tajusin töissä kun olin lapannut jotain coleslaw asiaa suuhuni että saakohan sitä ees syödä 😅 paha kun noissa toimistoruokaloissa ei oo esillä mitään tarkempia ainesosaluetteloita mut luulis kai että pääsääntösesti kaikki maito/majoneesi asiat olis pastöroitu 🤔

Mä tajusin töissä kun olin lapannut jotain coleslaw asiaa suuhuni että saakohan sitä ees syödä 😅 paha kun noissa toimistoruokaloissa ei oo esillä mitään tarkempia ainesosaluetteloita mut luulis kai että pääsääntösesti kaikki maito/majoneesi asiat olis pastöroitu 🤔
Täällä maailmalla on majoneesi kielletty, koska siinä raakaa kananmunaa. Siitä on muodostunut nyt itelleni hankalin vältettävä ruoka-aine - täällä kun sitä on joka paikassa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta en usko, että pienet määrät haittaa. Tuttava, joka on nyt 7.kk raskaana on syönyt majoneesia koko ajan myös raskauden aikana, et tiedä näistä nyt sitten :tears: Mutta en ois tosiaan liian huolissaan! 😊Majoneesiakin on esim vegena, mitä noissa lounaspaikoissa taidetaan suosia, ja siinä ei ole kananmunaa.

Hei vinkki muuten salmiakkifaneille, Fazerin Salta Katten ei sisällä lakritsiuutetta. Niitä voi siis syödä. Ei parhaita mut ihan jees omasta mielestä 😄
SÖin jo yhden tälläisen pussin. 😄

Pepsimaxia on onneksi kofeiinittomana joten sitä voi välillä juoda onneksi! Se olisi mulle paha jättää se pois.

SÖin jo yhden tälläisen pussin. 😄

Pepsimaxia on onneksi kofeiinittomana joten sitä voi välillä juoda onneksi! Se olisi mulle paha jättää se pois.
Täälläkin mennyt jo yksi pussi. En tiedä onko lumevaikutusta vai ei, mutta mulla yksi sellanen salmiakki tuntuu hillitsevän aina kun tulee huimauskohtaus. Paineet vähän alhaalla niin kaipa se siihen tuo väliaikaista helpotusta 😊

Sama mulla, juon coca cola zeroa kofeiinittomana enkä huomaa maussa suurta eroa.

Aion noudattaa, mutta unohtamatta maalaisjärkeä myöskään. Kahvinjuonti on nyt alkuraskaudessa vähentynyt kuin itsestään, pari kuppia aamulla ja enempää ei tee mieli, vaikka normaalisti juon töissä vielä muutamankin kupin päivän aikana 😅

Se harmittaa, että iltaisin ei saa juoda yrttiteetä, kun oon kokenut et se mukavasti rauhoittaa jos on levoton olo.

Muuten ei ole ollut vielä mielitekoja, mutta vielähän ehtii..

Ei oo mitään, minkä välttely tuottaisi erityisiä vaikeuksia. Teetä tykkään juoda, joten kofeiinittomia vaihtoehtoja voisin kokeilla ja vähän vähentää. Pyrin maalaisjärkeä käyttäen noudattamaan suosituksia.

Ikävä kylmää aurajuustoa ❤️.
Kävin viikonloppuna messuilla, maistelin ja ostin todella hyvää sinappista salaatinkastiketta. Vasta autossa luin että siinä oli jotain yrttiä joka on kielletty raskaana olevilta. Jotenkin vasta tässä raskaudessa oon havahtunut joidenkin yrttien (mausteet, teet jne) haitallisuuteen raskaana oleville. Edellisessä raskaudessa (-14) en jotenkin edes ajatellut että jotkin yrtit olisivat kiellettyjen listalla.

Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti, jossa käytiin ruokarajoituksia sekä niistä sai tämänhetkisen ohjeistuksen mukaan paperilla.
Minulle oli yllätys, että se medium pihvi EI ole kielletty, jos liha on ensin pakastettu 🥳
Ja meillä kun liha on pääasiassa riistaa, niin se luonnollisesti kulkee lautaselle pakastimen kautta joten sitä saa kuin saakin syödä kesällä kunnon pihvit grillaillessa, ja muutenkin 🤩

Takaisin