Raskausajan ruokavalio

Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti, jossa käytiin ruokarajoituksia sekä niistä sai tämänhetkisen ohjeistuksen mukaan paperilla.
Minulle oli yllätys, että se medium pihvi EI ole kielletty, jos liha on ensin pakastettu 🥳
Ja meillä kun liha on pääasiassa riistaa, niin se luonnollisesti kulkee lautaselle pakastimen kautta joten sitä saa kuin saakin syödä kesällä kunnon pihvit grillaillessa, ja muutenkin 🤩
Tätä en tiennytkään! :smiling face with heart-eyes:

Mekin käytiin tänään hakemassa roskaruokaa, iski aivan älytön himo ranskalaisiin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Voi kauhea, mitä tästä vielä tuleekaan jos on jatkossakin näin :tears:

Mekin käytiin tänään hakemassa roskaruokaa, iski aivan älytön himo ranskalaisiin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Voi kauhea, mitä tästä vielä tuleekaan jos on jatkossakin näin :tears:
Haha, mulla tullut nyt ja esikoisen raskaudessakin himo ranskalaisiin. Muistan kun silloin viimeksi oltiin vielä Lontoossa reissussa niin lähdettiin myöhään illalla etsimään jotain paikkaa, josta saatiin mulle ranskalaisia. Oon silloin ja nytkin pystynyt syömään kaikkea, mutta eniten tehnyt mieli ranskalaisia ja paahtoleipää. Onkin naurettu miehen kanssa, että meillä on 4v kanssa samanlainen ruokavalio 😂 ei sillä, hän on tosi kaikkiruokainen, mutta söisi mielin määrin ranskalaisia ja paahtoleipää. On vaan tosi jännä, miten voikin olla samat mieliteot eri raskauksissa. Mulla oli silloin ja nytkin ihan alussa, ehkä rv 9 asti ettei pystynyt ajattelemaankaan mitään makeaa. Nyt voin syödä palan jotain makeaa, vaikkei ihan kauheeta himoa edelleenkään ole.

Haha, mulla tullut nyt ja esikoisen raskaudessakin himo ranskalaisiin. Muistan kun silloin viimeksi oltiin vielä Lontoossa reissussa niin lähdettiin myöhään illalla etsimään jotain paikkaa, josta saatiin mulle ranskalaisia. Oon silloin ja nytkin pystynyt syömään kaikkea, mutta eniten tehnyt mieli ranskalaisia ja paahtoleipää. Onkin naurettu miehen kanssa, että meillä on 4v kanssa samanlainen ruokavalio 😂 ei sillä, hän on tosi kaikkiruokainen, mutta söisi mielin määrin ranskalaisia ja paahtoleipää. On vaan tosi jännä, miten voikin olla samat mieliteot eri raskauksissa. Mulla oli silloin ja nytkin ihan alussa, ehkä rv 9 asti ettei pystynyt ajattelemaankaan mitään makeaa. Nyt voin syödä palan jotain makeaa, vaikkei ihan kauheeta himoa edelleenkään ole.
Täällä ihan sama ton makean kanssa! Yhtään ei tee mieli, mutta saan jotain pientä nyt syödä esim kylässä. Yleensä uppoaa kyllä kaikki makea, joten vähän tuottaa välillä vaikeuksia, kun vielä ei olla haluttu kertoa laajemmin raskaudesta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Täällä ihan sama ton makean kanssa! Yhtään ei tee mieli, mutta saan jotain pientä nyt syödä esim kylässä. Yleensä uppoaa kyllä kaikki makea, joten vähän tuottaa välillä vaikeuksia, kun vielä ei olla haluttu kertoa laajemmin raskaudesta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Siis niin totta! Aiemmin ei oo tehnyt tiukkaa kahvilassa ottaa pala kakkua, mutta nyt siinä palan syömisessä kyllä kesti 😂 onneksi oltiin vaan esikoisen 4v kanssa niin sai keksittyä jotain tekosyytä ja hän urhoollisesti auttoi 😅

Vähän sama kuin tuon kahvin kanssa. Ei oikeen tee uppoa myöskään ja töissä mulla on muutenkin termosmuki. Sitten laitan sinne vettä ja leikin juovani kahvia. Odotan jo niin, että 2vk päästä ultra ja sitten toivottavasti saa kertoa.

Hei vitsi toi termosmuki onkin hyvä idea! :tears: Mulla kanssa vielä 2 vkoa ultraan + sitten testitulosten odottelu, mut noin kolmen viikon päästä pääsis sitten kertomaan ihmisille eikä tarvitse enää väkipakolla syödä niitä "normiherkkuja" jotka ei nyt vaan uppoa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä en normaalisti pidä punaisesta lihasta ja tomaateista. Nyt himoan lihaa ja niitä tomaatteja 😅 hassua. Sentään korianteria en ole alkanut himoamaan

Mulle ruokarajoitteista hankalammiksi vältettäviksi on osoittautuneet siemenet. Syön kasvisruokaa ja esim. seesamin-, pellavan- ja pinjansiemeniä tuntuu olevan yllättävissä paikoissa eikä niitä aina hoksaa varoa. Muuten rajoituksia on ollut helppoa noudattaa.

Mulla on vaikeuksia saada juotua tarpeeksi. Ennen join paljon vettä päivän mittaan, mutta pahoinvoinnin takia sekään ei oikein maistu hyvältä. Tietyt mehut menee mutta en viittis koko ajan juoda sokeria.

Mulla on kyllä viimeaikoina tullut meetvursti leipä uniin 😂 hitsi kun yhden sellaisen saisi. Täytynee vielä odotella. Muutoin syön melkein kaikkea mutta itellä huono omatunto kun ruokarytmi niin sekaisin, ateriavälit saattaa venyä tai ruoka on muuten kiireessä ostettu joku valmisateria, ja aamupalaa en ole ikinä osannut syödä kun ei maistu, nyt oon vaan juonut aamulla lähtiessä jonkun kaupan valmiin "sokerittoman" smoothien. Meillä onneks mies kokkaa kaikki ruoat että saan edes kerran päivässä 1 terveellisen lämpimän kotiruuan, en tiedä missä olisin ilman häntä :red-heart: ehkä tää syönti häpeä ja kaikki nyt korostuu kun on raskaana ja pitäisi olla niin terveellisesti

Mun tekis niin paljon mieli tiettyjä lakritsi- ja salmiakkikarkkeja. Oon tilannut namituvalta niitä, joita sais raskaana syödä mut ne ei oo niin hyviä 🙈
Mulla on myös ollut vaikeuksia juoda tarpeeksi. Normaalisti rakastan kylmää vettä mut nyt se lähinnä ällöttää. Maustamaton kivennäisvesi menee vähän paremmin alas.

Mun on nyt tehny mieli jäätelöä ja kaikkea pikaruokaa😅 Pikaruokaa lähinnä siks et jos ei oo ruokaa valmiina nii pitäis saaja kauheessa nälässä äkkiä jotai eikä muka jaksa tehä🙈 Sit kokoajan tulee jotai videoita instassa kuinka pitää syyä terveellisesti ja roskaruoka vahingoittaa vauvaa ja sit on kauheet omantunnon tuskat😅

Oon tilannut namituvalta niitä, joita sais raskaana syödä mut ne ei oo niin hyviä
Musta ne on hyvänmakuisia, mut ne on kaikki aika samanlaisia ja sit se koostumus tympii kun ne on kaikki kovia. Haluisin pehmeitäkin salmiakkeja!

Musta ne on hyvänmakuisia, mut ne on kaikki aika samanlaisia ja sit se koostumus tympii kun ne on kaikki kovia. Haluisin pehmeitäkin salmiakkeja!
Juu, on ne siis ihan hyviä mut tykkään enemmän just vadelma-salmiakki pääkalloista, vanhoista autoista tai halvan perussalmiakeista ym 😋 mut onneks nyt on edes jotain korvikkeita. Ja noissa namituvan salmiakeissa on kyl se hyvä puoli, et niitä ei tuu syötyä montaa kerralla.

Joo noista tulee tosi nopeasti suu kipeäksi kun ovat niin kovia 😅 kestääpähän kallis pussi pitkään

Mun on nyt tehny mieli jäätelöä ja kaikkea pikaruokaa😅 Pikaruokaa lähinnä siks et jos ei oo ruokaa valmiina nii pitäis saaja kauheessa nälässä äkkiä jotai eikä muka jaksa tehä🙈 Sit kokoajan tulee jotai videoita instassa kuinka pitää syyä terveellisesti ja roskaruoka vahingoittaa vauvaa ja sit on kauheet omantunnon tuskat😅
Tiedän niin tunteen! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Nyt kun saisi luvan kanssa lakuja niin tuhoisin ihan koko pussillisen kouvolan lakritsia 🤤 ihan vesi tulee kielelle ajatuksesta. Mullaki on noita namituvan ja ne on kyllä ihan hyviä mutta ei auta lakritsinhimoon lainkaan.

raskausdiabetes yllätti.

Hiilaria kestää tosi huonosti. Puurot, leivät ja monet hedelmät, marjatkin menee yli sokeriarvoissa. 🫤

Olen herkutelllut basilikalla ja rucolalla. 🫠😅

Takaisin