Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Mulla on ehdottomasti sushi, juustot ja lakritsi 😭

Eilen avasin onnellisena tuoreen Kouvolan lakritsi-pussin, joka kummallisesti löytyi kaapista. Kerkesin syödä muutaman, ennen kuin tajusin, että saakohan sitäkään syödä. 🥲

Mikä ruoka tuottaa teillä hankaluuksia jättää välistä? 🤭

Raaka liha ja kala on hankalin rasti. Tykkään mun pihvistä medium miinuksena ja sushit, graavit, kylmäsavut ja ilmakuivatut kinkut maistuu. 😅 Muut suositukset ei oikeastaan ota kovinkaan koville, sillä en yleensä syö pehmeitä juustoja, lakua tai vaikkapa maksalaatikkoa kovin usein muutenkaan.

Kahvi ja muut kofeiinijuomat on ehkä se mun heikkous. Niiden vähentäminen on tuottanut haikeutta. 😅

Sushi on kyllä varmasti hankalin. Eilenkin teki mieli ihan kamalasti 🙈 onneks ehdin syödä sitä pariin otteeseen just muutamaa päivää ennen plussaa 😅

Mä oon aiemmissa raskauksissa syönyt kasvissusheja (oon kasvissyöjä). Joissakin nigireissä on ihan minipala vaan merilevää ja voi sen vaikka poiskin ottaa. Uramakeissa on kans vaan vähän merilevää. Että jos kasvissushit vaan maistuu muuten niin antaa mennä 😊

Onneksi susheja on sellaisiakin, missä ei ole raakaa kalaa, niin saa sushihimon tyydytettyä 😅

Kahvin rajoittaminen, sekä pepsi max ja energiajuomas on itselle paha. Pitää alkaa testaamaan kofeiinittomia papuja :)

Lihasta senverran, että sous vidella pastöroituna pitäisi olla turvallista syödä vaikka olisikin "medium":

Mun lempparisushit on kyllä niitä, missä on sitä tonnikalatahnaa päällä. Niitä voi joskus pahimpaan himoon syödä 😊

Mikä ruoka tuottaa teillä hankaluuksia jättää välistä? 🤭
Pihvit, ehdottomasti! Ja kahvi. Nyt kun grillikausi lähenee ja varmaan tossa huhtikuun puolella alkaa ensimmäiset grillailukutsut satelemaan, tulee olemaan myös salassapito hankalaa! Minullehan siis pitää pihvin olla aina kunnolla punertava (Medium -) :rolling:

Päivittäisessä käytössä ollu kahvi, pepsi max ja energiajuomat nii niitä varmaan jossain kohtaa tulee ikävä, toki töissä meinasin vielä pienen kahvikupin ottaa ettei herää epäilyjä ja pepemakee tohtii varmaa sillointällöin ottaa? Sushi on kyllä kans yks herkku ja graavilohi, sekä juustot! 😋Saako fetaa/salaattijuustoa syödä? Entä juustoraastetta? Mulla ei oikeen mene jakeluun nuo juusto rajoitukset. Kaupassa meinasin ostaa juustoraastetta nii ei ollutkaan pastöroidusta maidosta tehty.🤔

Päivittäisessä käytössä ollu kahvi, pepsi max ja energiajuomat nii niitä varmaan jossain kohtaa tulee ikävä, toki töissä meinasin vielä pienen kahvikupin ottaa ettei herää epäilyjä ja pepemakee tohtii varmaa sillointällöin ottaa? Sushi on kyllä kans yks herkku ja graavilohi, sekä juustot! 😋Saako fetaa/salaattijuustoa syödä? Entä juustoraastetta? Mulla ei oikeen mene jakeluun nuo juusto rajoitukset. Kaupassa meinasin ostaa juustoraastetta nii ei ollutkaan pastöroidusta maidosta tehty.🤔
Joo mulla kävi sama juustoraasteen kanssa. Ostin samaa mitä aina, eikä ollutkaan sopiva :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: NO, seuraavalla kerralla käydessä kun tarpeeksi tutki, niin löytyi sopiva juustoraaste.

Joo mulla kävi sama juustoraasteen kanssa. Ostin samaa mitä aina, eikä ollutkaan sopiva :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: NO, seuraavalla kerralla käydessä kun tarpeeksi tutki, niin löytyi sopiva juustoraaste.
Okei eli niitäki on sopivia! Hyvä👍🏼

Sushin himo iskee varmasti jossain vaiheessa ja silloin ajattelin tehdä pokebowlin niistä raaka-aineista mitä saa syödä. On auttanut aiemminkin tähän sushin nälkään jos sitä ei ole ollut juuri silloin saatavana. Netistä löytyy hyviä reseptejä ja voi luonnollisesti tuunata omaan makuun. :)

Ja aiemmin mainittu pihvi on kyllä kanssa yksi.. turha itselle syödä nyt naudasta tehtyjä pihvejä😅

Kahvin vaihdoin kofeiinittomaan ja se on kyllä ollut pelastus kun kahvinhimo iskee! Koitan siis välttää kofeiinia sen verran mitä pystyy.

Mikään ei ole niin paha kuin salmiakki ja laku. 😆😫 Esikoisen synnyttyä vedin ihan kauheet överit sairaalassa molempia. Nyt taas pitää yrittää muistaa kaikki kimurantit ohjeet. 😅

Sushi ja salmiakki. Kahvi myös mutta ostin kofeiinitonta.😁

Mikään ei vielä tässä vaiheessa pahemmin tuota vaikeuksia, mutta varmaan aika pian Aurajuusto ja kokis. Jossain vaiheessa varmasti myös lakuhammasta rupee kolottamaan! 😄

Olipa muuten hyvät nuo aiemmat huomiot juustoraasteista! Mä en varmaan ois ees tajunnu alkaa niitä tarkistamaan, kun olisin olettanu niitten olevan samaa pastöroitua tavaraa kuin pääosa leivän päälle siivutettavista juustoista 🤯 Tarvinnee alkaa tihrustamaan tarkemmin kaikkia juustoja.

En myöskään ollut tajunnut tuota juustoraasteasiaa. Itselleni kovin varmasti tuo kofeiini ja sitten joku kunnon pihvi.

Inkivääri ja salmiakki helpottaisivat kuvotusta. Kiinnostaisi, että mitkä tuotteet voisivat korvata näitä. No ei siihen oikeasti mikään auta.

Onko täällä muita, jotka on toista kertaa raskaana ja joiden mielestä nämä suositukset olisivat muuttuneet? Pääpiirteittäin varmasti ovat samoja, mutta ainakin itse muistelisin, että juustojen kanssa oli viime kerralla joku eri suositus 🤔

Onko täällä muita, jotka on toista kertaa raskaana ja joiden mielestä nämä suositukset olisivat muuttuneet? Pääpiirteittäin varmasti ovat samoja, mutta ainakin itse muistelisin, että juustojen kanssa oli viime kerralla joku eri suositus 🤔
Täällä! Mun mielestä nuo pastöroimattomat kovat juustot eivät olleet ok vielä silloin. 🤔 Ja joidenkin tuolloin kiellettyjen lihavalmisteiden syöminen näyttää nyt olevan muutaman vuorokauden pakastettuna ok.

Takaisin