Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lakritsista/salmiakista!

Täällähän on kyllä jo puhuttu tosta glykyrritsiinittömästä salmiakista, mutta ai että... Kävin tänään cittarissa, ja siellä oli juuri sitä Namituvan Salty Loves -salmiakkia (tässä myös vähän vadelman makua). Siis aivan taivaallista! Tosi vahva suolainen ja salmiakkinen maku 😍🤤 Suosittelen ehdottomasti! Joitain muitakin makuja on, eli eikun kokeilemaan.
Pitääkin käydä huomenna ostamassa. Mies osti viime vkloppuna turkinpippureita ja jonkun toisen salmiakkipussin. Ihmetteli miksi en syö vaikka yleensä maistuu hyvin.

Tänään olisi tehnyt mieli sushia, meinasin ostaa kylmäsavulohta ja tehdä huomenna pastaa mutta totesin ettei se ole sama asia..

Pitääkin käydä huomenna ostamassa. Mies osti viime vkloppuna turkinpippureita ja jonkun toisen salmiakkipussin. Ihmetteli miksi en syö vaikka yleensä maistuu hyvin.

Tänään olisi tehnyt mieli sushia, meinasin ostaa kylmäsavulohta ja tehdä huomenna pastaa mutta totesin ettei se ole sama asia..
Tekeekö mieli nimenomaan kylmäsavulohisushia, vai maistuisiko muutkin? Buffeteissa on paljon myös kasvisvaihtoehtoja ja sit jotain grillattua lohta, tonnikalaa jne., eikä niissä merilevääkään ole juurikaan (paitsi toki niissä, jotka on kokonaan kääritty siihen). Mutta ite oon kyllä käynyt huoletta kasvissusheja syömässä, ei niitä tuu niin usein syötyä, että merilevää kertyisi kauheasti ruokavalioon (ja kasvissusheissa on usein vain ohut ”naru” levää pitämässä paketin kasassa).

Tähän sushi-asiaan liittyen, Ruotsissahan suositukset ovat rennommat. "Raaoista" kaloista (esim. graavilohi, kylmäsavustetut ja täysin raaka sushi-kala) sanotaan, että niitä voi hyvin syödä ravintolassa (ja itse asiassa kaupastakin ostettu sushi ok suositusten mukaan). Kaupasta ostetut vakuumipakatut tuotteet kehotetaan syömään viikon sisään pakkauspäivämäärästä listeriariskin minimoimiseksi. Ainoastaan tuoretta tonnikalaa kehotetaan välttämään, ja sitäkin vain siinä tapauksessa, että syö sushia kovin usein (tämä siksi, että tuoreen tonnikalan laji mahdollisesti voi sisältää korkeita pitoisuuksia elohopeaa).

Mä olen kyllä edelleen syönyt sushia, myös sellaista jossa raakaa kalaa.

Tarkennan vielä, että ei siis ole tarkoitus tuputtaa tuota raakaa kalaa kellekään 😅 Jokainenhan päättää itse mitä syö! Kirjoitan siitä lähinnä siksi, että tietoisuus lisääntyisi - eli että ei ole kiellettyjen ruokien listalla kaikkialla. Nuo Suomen ruokasuositukset tuntuu monesti niin vaikeaselkoisilta (huonosti koostettu siis mun mielestä, kun on niin pitkää tekstiä = vaikea löytää olennainen), että musta on ollut helpompaa etsiä tieto nopeasti ruotsalaisista lähteistä (käytän tätä sivua https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/gravida/mat-att-undvika).

Ja onhan riskinä tietenkin se, että kauhean tiukat ravintosuositukset voi aiheuttaa turhaa pelkoa ja varovaisuutta, ja siten köyhdyttää ruokavaliota, jolloin olennaisten ravintoaineiden saanti voi jäädä turhan vähäiseksi 😬

Tosi mielenkiintoista lukea @Nonnan, kun ei sitä itse ehdi ja jaksa kaikkea selvittää. Mutta tuo on kyllä totta, että suositukset eroaa. Olenko ymmärtänyt oikein, että suomessa inkivääriteetä ei esimerkiksi suositella, mutta jenkeissä sitä nimenomaan suositellaan raskauspahoinvoinnin hoitoon? On nimittäin tullut raskausapeissa vastaan.

Eikös myös laksitsi- ja salmiakkisuositusta ole juuri Suomessakin muutettu? Ennen on ollut täysin ei ja nyt on lisätty, että kipollinen lakritsijäätelöä on esimerkiksi ihan ok.

On siis vaihtelevaa ja on muuttuvaa. Mulle ainakin se tuo sellaista huojennustakin, että harva näistä on kiveen hakattu, että jos pikkumoka käy ravintolatilauksessa, niin ei hätää.

Mutta ketään ei tosiaan pidä alkaa neuvomaan, vaan jokainen saa tehdä omat valintansa. Mun mielestä täällä on tosi kivasti kaikki kyllä olleet arvostelematta toisten valintoja. :)

@Rianna313

Joo, inkivääristä sanotaan näin tuolla livsmedelsverketin sivuilla (käännös Google translatella, kun en itse jaksa 🤣).

"Tanskan, Norjan ja Suomen elintarvikeviranomaiset kehottavat raskaana olevia naisia olemaan syömättä tai juomatta suuria määriä inkivääriä esimerkiksi inkiväärishottien, inkiväärijauheesta tehdyn teen tai inkivääriä sisältävien ravintolisien muodossa. Syynä on se, että epäillään, että suuret annokset inkivääriä voivat aiheuttaa keskenmenon. Ruotsin elintarvikevirastolla ei ole nykyään erityisiä neuvoja inkivääriin liittyen, mutta ohje olla varovainen ravintolisien kanssa raskaana ollessasi koskee myös inkivääriä sisältäviä ravintolisiä."

On myös hyvä tietää kaikkien suositusten perustelut, niin osaa itse arvioida riskiä. Aika moni asia on kielletty siksi, että ei ole näyttöä turvallisuudesta (eikö haitallisuudesta!), niin voi miettiä, onko pienet määrät itestä ok. Tai vaikka listeriariski on muutenkin tosi pieni, niin voi arvioida, luottaako vaikka kylmäsavulohen laadussa tuttuun ravintolaan, vai minimoiko riskin kokonaan. Jotkut aineet taas, esim. glykyrriitsini, voi olla tutkitusti haitallista, mut sit taas voi miettiä, että onko yks salmiakki tai lakujätski semmonen määrä, joka aiheuttaisi mitään. Ite suhtaudun ohjeisiin aika joustavasti, pidättäydyn lähinnä alkoholista ja glykyrriitsinistä (mutta pari karkkia saattaa joskus suuhun mennä).

Tekeekö mieli nimenomaan kylmäsavulohisushia, vai maistuisiko muutkin? Buffeteissa on paljon myös kasvisvaihtoehtoja ja sit jotain grillattua lohta, tonnikalaa jne., eikä niissä merilevääkään ole juurikaan (paitsi toki niissä, jotka on kokonaan kääritty siihen). Mutta ite oon kyllä käynyt huoletta kasvissusheja syömässä, ei niitä tuu niin usein syötyä, että merilevää kertyisi kauheasti ruokavalioon (ja kasvissusheissa on usein vain ohut ”naru” levää pitämässä paketin kasassa).
Nimenomaan tekee mieli sitä raakaa kalaa ja merilevää. Ajattelin myös näitä muita vaihtoehtoja mutta koen sen itseni kiusaamiseksi.

Kahvia ja teetä join myös usein, yleensä viikonloppuisin enemmän. Kahvi väheni miulla huomattavasti jo joulun jälkeen ja oikeastaan heti ovulaation jälkeen kahvi alkoi maistua oudolle, ei hyvälle. Yleisesti ottaen luotan siihen että yleensä tekee mieli sitä mistä tarve. Tuota kalaa jäinkin miettimään että siinä on nyt varmaan joku ravintoaine jota tarvii. Siitä johtuen tällä viikolla ollaan syöty kalaa normaalia enemmän.

@Puar

Kyllä, nimenomaan just ne syyt suositusten takana on hyvä ymmärtää! Ainakaan mun neuvolasta saamissa ravinto-ohjeissa/suosituksissa ei selitetä kovinkaan tarkkaan. Yleensä mainitaan vaan esim. vaarallinen aine (vaikkapa A-vitamiini) tai bakteeri (esim. listeria) tai loinen (esim. toxoplasma gondii/sen aiheuttama toksoplasmoosi).

Listeriariski kasvaa sitä myötä, kun elintarvikkeita säilytetään (kuumentamattomina), ja siksi juuri vain vähän aikaa säilytyksessä olleen raa'ankin kalan syöminen vaikka sushin muodossa on noiden ruotsin ohjeiden mukaan turvallista ravintolasta tai kaupasta ostettuna (perusteluna se, että sitä säilytetään näissä paikoissa niin vähän aikaa ennen tarjoilua, että bakteeri ei ole voinut ehtiä lisääntyä liikaa). Listeriaahan voi myös olla tuoreissa vihanneksissa, koska bakteeria esiintyy mm. maaperässä. Niitä kuitenkin suositellaan syömään myös kypsentämättöminä, koska ne on terveellisiä (tietenkin kasvisten huolellinen huuhtelu aina on tärkeää).

Musta olis hyvä, jos terveysviranomaiset Suomessa tarkemmin avaisi näitä syitä/ne olisi koostettuna selkeämmin. En oo mielestäni löytänyt yhtä kattavia ja helposti luettavia selityksiä näistä suomalaisista ohjeista, kuin mitä oon selannut noita ruotsalaisia 🤔

Mulla kyllä tuo sushista irtaantuminen ottaa myös koville. Grillattu lohi oijoi. Värillisiä turkinpippureita olen syönyt muutaman, kun ne meni alas pahoinvoinnin aikana. Ja Hesen hampurilaisia olen syönyt.

Takaisin