Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Täällä syyskuisissa on vielä jokseenkin hiljaista, luonnollisista syistä tietenkin... 😁 Katsotaan, pysynkö itse täällä, toivottavasti! En siis vielä uskalla hihkua onnesta, kun on vasta niin varhaista. Menisipä kaikki hyvin 🤞🏻

Olen jo pidemmän aikaa pohtinut näitä ruokasuosituksia, kun ollaan jo maalis-/huhtikuusta yritetty raskautta. Ruotsin suositukset ovat nimittäin esim. kalojen suhteen höllemmät. Tuo kalahan on niin kovin tärkeää. Esim. graavattua kalaa (vaikkapa graavilohta) on ruotsalaisten suositusten mukaan ok syödä, jos se on ollut pakattuna vain vähän aikaa, olikohan maks viikon. Tästä on ollut ihan uutisissakin juttua. Mitä ajatuksia muilla on?

Täällä ollaan siinä pisteessä, et ruokaa laittaes tulee monesti googlattua tyyliin "kaneli raskaus", kun en vielä kaikkea tiedä 😄 Eron Suomen ja Ruotsin suosituksissa olen huomannut. Yks päivä mietin just tätä Suomen varovaisuusperiaatetta suosituksissa, et tuottaaks se lopulta enemmän stressiä odottaville äideille kuin mitä ongelmia tulis, jos mentäis esim Ruotsin linjalla. Noh, sit samaan aikaan esikoisesta haaveillessa ei haluis riskeerata tätä millään, niin todnäk jätän itse esim nuo graavilohet syömättä 🤷‍♀️ kalaa voi sit kuitenki kypsennettynä syödä senki edestä.

Graavilohessa vielä se hauska juttu, et sitä oli eilen tarjolla, kun oltiin sukulaisissa. Kukaan ei onneks huomannu, et jätin syömättä, kun ei vielä haluta kertoa tästä. Huomenna odotan jo jännityksellä, et eihän kylään mennessä ole taas graavilohta tai vastaavaa tarjolla 😅 mistä päästäänki aiheeseen: Kuinka kauniisti kieltäydytte syömästä jotain, jos ette halua kertoa oikeaa syytä?

Mä en ole ihan vielä päässyt noin pitkälle... Äsken söin mung-pavun ituja (oli niissä tietty päiväystä), ja hetki sen jälkeen muistin, ettei sellaisia suositella syötäväksi, ellei kypsennä. No, eiköhän pikkuhiljaa ala muistumaan mieleen 😅

Jos jotain tarjotaan, ja en halua/voi syödä, sanon "ei kiitos". Jos haluaa "piilotella" lisää, niin voihan sitä sanoa, että ottaa ehkä kohta. Mutta sekin voi olla hankalaa, jos on kovin tyrkyttävä isäntä/emäntäväki 😁 Ja toki joulun jäljiltä voi myös aina sanoa, että on syönyt kaloja nyt niin paljon, et ne tulee jo korvista 🤣

Täällä ollaan siinä pisteessä, et ruokaa laittaes tulee monesti googlattua tyyliin "kaneli raskaus", kun en vielä kaikkea tiedä 😄 Eron Suomen ja Ruotsin suosituksissa olen huomannut. Yks päivä mietin just tätä Suomen varovaisuusperiaatetta suosituksissa, et tuottaaks se lopulta enemmän stressiä odottaville äideille kuin mitä ongelmia tulis, jos mentäis esim Ruotsin linjalla. Noh, sit samaan aikaan esikoisesta haaveillessa ei haluis riskeerata tätä millään, niin todnäk jätän itse esim nuo graavilohet syömättä 🤷‍♀️ kalaa voi sit kuitenki kypsennettynä syödä senki edestä.

Graavilohessa vielä se hauska juttu, et sitä oli eilen tarjolla, kun oltiin sukulaisissa. Kukaan ei onneks huomannu, et jätin syömättä, kun ei vielä haluta kertoa tästä. Huomenna odotan jo jännityksellä, et eihän kylään mennessä ole taas graavilohta tai vastaavaa tarjolla 😅 mistä päästäänki aiheeseen: Kuinka kauniisti kieltäydytte syömästä jotain, jos ette halua kertoa oikeaa syytä?
Sivusta huutelen:
graavi+ kylmösavulohi sekä metwursti sisältävät paljon suolaa> syyksi käy työterveydessä havaittu kohonneen verenpaine seuranta.
Alkoholi > tipaton tammikuu.
Kypsentämättömät juustot> laktoosi vaivat.
Yleisesti harvaa edes oikeasti kiinnostaa miksi joku ei jotain syö. "Nyt ei vaan valitettavasti maistu" menee jouluähkyn tai yleisen nirsouden piikkiin.

Tällä hetkellä ei ole oikeestaan nälän tunnetta ja osa ruuista maistuukin jänniltä/erilaisilta kuin ennen. Mutta sitten kun tekee mieli jotain niin sitä on ehdottomasti saatava :D

Takaisin