Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Kahvia tulee juotua enemmän mitä pitäisi mutta parin viikon päästä alkaa varsinainen raskaus pahoinvointi ja silloin en enää pysty juomaan ollenkaan kahvia. ☕☕️ täytyy nyt vielä nauttia aamukahvista 😀
 
Muuten on ihan helppo noudattaa, mutta kahvi on kyllä semmoinen, että saa tosissaan kiinnittää huomiota ettei tule juotua liikaa.
 
Kylmäsavu- jne. kalat on ehkä se isoin luopumisen paikka. Ja ehkä yleisesti se, että lounaspaikoissa jne. pitää olla tavallista tarkempana, ja erityisesti näin alkuun, kun ei ole rutiinia.

Juustojen osalta ohjeistukset aina vähän muuttuvat, ja niissä vähän hankala muistaa yksityiskohtia.

Ja herkkujuttujen vähennys haastaa, mutta sitä pitäis tehdä muutenkin!
 
Irrottauduin tavallisesta kahvista jo ennakoiden ja se kävikin yllättävän helposti. Juonut kofeiinitonta jo jonkin aikaa ja sillä jatkan. Löytyy jopa ihan hyviä kahveja nykyisin! Pauligin Los Angeles kofeiinittomana on hyvää, samoin Zoegasin testattu.

Kofeiinitonkaan ei toki ole täysin kofeiinitonta, mutta sen 3mg kofeiinia kupissa vs. 96mg kofeiinia normaalissa kahvissa per kuppi on iso vähennys. Itsellä raskaus ollut niin työn ja tuskan takana etten uskalla riskeerata kahvillakaan 🥺
 
Onko vinkkejä hyvistä kofeiinittomista teestä, jotka ei kiellettyjen listalla? ja mielellään jotain muuta kuin vihreää teetä.
 
Hyvä kysymys, Fionina! Sellaista oon itekin kaipaillut, mut en tainnut löytää viime raskaudessakaan…
 
Oliko sit monta teetä kiellettyjä? Kuvittelin, että jotkut tietyt yrttiteet, mutta ns. tavallisissa vain kofeiini perään katsottavana? En siis oo suuremmin teetä litkinytkään, mutta teen avulla koitan tässä vieroittua kahvista!
 
Niin siis kofeiinittomasta teestä oli kysymys. Itse olen löytänyt vain yhden kofeiinittoman vihreän teen 🫤 Mutta juon kofeiinia myös sallituissa rajoissa ☺️
 
Onko vinkkejä hyvistä kofeiinittomista teestä, jotka ei kiellettyjen listalla? ja mielellään jotain muuta kuin vihreää teetä.
Netistä löysin, että ainakin Liptonilla ja Twiningsilla (tai jotain sinne päin, en nyt muista kirjoitusasua) on kofeiinitonta mustaa teetä. Itse en ole niitä maistanut, joten en osaa sanoa mausta mitään. Ainut kofeiiniton musta tee, mitä olen joskus juonut on Tescon, mutta sitä ei ole enää saatavilla Prismoissa.
 
Kahvin vähentäminen suurin haaste, normaalisti juon 4-5 kuppia päivässä nyt raskaana 2 (aamulla ja lounaan jälkeen). Vaikeinta on kuitenkin luopua salmiakista ja lakritsista 😓

Nämä juustosäännöt on kyllä tuntuu sekavilta ja lounasruokalassa vähän haastetta saada selvää, että mikä juusto ok ja mikä ei, varsinkin kun ei halua kaikkien huomaavan mistä on kyse…
 
Toistaiseksi mennyt helposti, mutta sinänsä turhauttaa asian miettiminen. Eilenkin pohdittiin mitä siemeniä välttää myslissä ja kauhea selvittely 🙄
 
Meillä meinattiin tilata kotiin ruokaa, mutta todettiin, ettei oo tarjolla mitään, missä olisi luotettavasti huolella pestyjä vihanneksia, varmasti tuoretta, varmasti kypsennettyä lihaa, ei käytetty ruokia samoilla tasoilla kuin raakoja lihoja ym, eikä liian rasvaista/suolaista. Kaupan kautta mentiin. 😝
 
Minä oon kaikki kolme raskautta syönyt mitä on mieli tehnyt ja luopunut vain viinistä. Aika samalla meinaan mennä niin kauan kuin tätä kestää 🤷🏾‍♀️
 
Minun on pitänyt luopua niin paljon kaikesta verenvuotojen ja niiden aiheuttamien emätintulehdusten takia (liikunta, seksi, sauna, uiminen) että en oo enää ruokaa jaksanut stressata. Ainoa mihin en todellakaan oo koskenut niin ne kauppojen valmissalaatit joissa on korkea listeriariski🤢
 
Meillä oli eilen treffi-ilta ja mentiin ulos syömään, olin katsonut etukäteen listalta, että ottaisin tartar-pihviä, mutta meni sitten uusiksi 😃 Löytyi kyllä onneksi ihan sopivia vauhtoehtoja.

Kahvia olen aina juonut aamuisin suht normaalisti siihen asti kun pahoinvointi on alkanut, sen jälkeen olen luopunut kokonaan kun ei ole pystynyt juomaan.
 
Oon luopunut jo loppuvuodesta saakka kahvista ja yllätyksekseni jopa migreenit ovat loppuneet - liekö sitten hormoonit syynä vai kahvittomuus. Hyvin pärjää ilmankin mutta salmiakkia kanssa tekisi mieli mutta eiköhän sitä ilmankin voi elää😅 yllätyksekseni minun ei edes ole tässä kohtaa (rv 7) tehnyt hirveästi mieli syödä mitään makeaa tai muuta epäterveellistä.
 
Takaisin
Top