Raskausajan ripuli

vauveli

Puuhakas puhuja
Mua mietityttää pitkttynyt ripuli. Mulla tulee jo 5 viikkoa torstaina siitä ku ripuli alko ihan yhtäkkiä ilman mitään kummempaa syytä.

En o käyny etelässä, joten ei pitäs mitään ruokamyrkytystä tai salmonellaa olla.  Kaks viikkoa sit otettiin joku bakteeriviljelys kakasta, mut näytekin oli ihan puhdas. Lääkäri ei tunnu ottavan tosissaan tätä. Mut mua se kuitenkin huolestuttaa.

Jos on jotain ravinnon imeytymishäiriöitä ja ripuloin 2-5 kertaa joka päivä, niin miten vauva mahtaa kasvaa siellä masussa. 2viikkoa sit todettiin raskausdiabetes, ku rasituksessa meni keskimmäinen arvo liika korkeelle. En tie onko tolla nyt mitään merkitystä ripulin kanssa, mut laitoinpa senkin tähän. Lääkärikirjasta luin, että diabeetikoilla voi laktoosirasitustesti antaa väärät tulokset. Mulla sekin tehtiin alkuraskaudessa. Oisko ollu noin 12 viikon tietämillä ja oli ihan ok.

Aloin jo miettimään keliakiaakin. Voiks se alkaa yhtäkkiä? Ummetus varmaan yleisempi oire kuin ripuli, mut kumpaakin kait ilmenee keliakiassakin. Jatkuva huono olo on, oon sitten syönyt tai en. Haluisin kyl jonkun verikokeen otettavan, josta näkis et onks mull joku tulehdus, joka tarttee antibioottia tai vastaavaa. Kertokaa ihmeessä, jos kellään samanlaisia oireita ollu, et mitä lekuri on sanonu.

Onks syytä huoleen vai kuuluuko vaan "taudin kuvaan"?? [8|]
 
Ei kuulosta kivalta.

Itelläni todettin raskausdiabetes just ennen joulua ja ruokavalio meni tarkkailuun : hiilihydraattien annosmäärät eri aterioilla, sokereiden saanti ja ruokailujen aikataulutus. Huomasin sen jälkeen että suoli toimii paremmin kuin aikasemmin vaikka muutenkaan ei ongelmaa oo ollut sen suhteen. Uloste tosin on ollut löysempää ja parikin kertaa ripulimaista, muttei noin pitkiä aikoja kuin sulla.

Oon myös huomannut mitä enemmän muksu myllertää masussa niin sitä paremmin suoli toimii! Välillä oikein tietää et kohta tulee ripulia varmaan, ku muksu pitää omia bileitään masussa. [:)]
 
No laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa voit tutkia ilman kokeitakin. Kokeilet laktoositonta tai gluteenitonta ruokavaliota ihan issekseni ja jos oireet helpottavat niin siitä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä. Kun gluteenitonta ruokavaliota on noudattanut tarpeeksi pitkään, voi maha alkaa sietää tavallisiakin maitotuotteita. Kyllä sen huomaa aika nopeesti uudella ruokavaliolla, jos just se on ollu ongelman aiheuttaja. Jokunen vuosi sitten minulla oli ripuli viikon syystä tuntemattomasta. Kävin apteekissa ja ostin Imocur-tabletteja ja jotain jauhetta, joka liotettiin veteen. Litkua piti juoda noin pari litraa päivän aikana ja auttoihan se. Onko muuten painosi laskenut? Jos ei ole kovasti, niin luulisin että vauvalla on kaikki hyvin ja jatkaa kasvamista. Mulla on nyt raskauden aikana ollut muutama ripulikohtaus, mutta oon vaan ajatellu että jotain huonoa ruokaa olen syönyt. Noista ruokavaliokokeiluista vielä...monet kokee ne ikävinä ja hankalina eivätkä jaksa olla tiukkoina ja mieluummin haluavat heti suoraan kaikkiin epämiellyttäviin tutkimuksiin. Mut mulle hyvä olo on sellanen, jonka haluan säilyttää ja oon valmis uhraamaan normaalit herkut ja lukemaan tuoteselostuksia kaupas. Mahalaukun ja ohutsuolentähystyksiä ei mielellään tehdä raskausaikana, vaan mulle lääkäri sano että palataan asiaan synnytyksen jälkeen, jos tutkimuksiin haluan. Ja on hyvin mahdollista, että raskaus voi vääristää verikokeiden tuloksia. Esim. keliakia ei välttämättä näy verikokeessa edes normaalissa tilassa.
 
Minä totesin muutamia vuosia sitten useamman vuoden ensin kärsittyäni, että minulla ei sovi laktoosi eikä juuri edes vähälaktoosiste tuotteetkaan. Kokonaan laktoosittomana vatta pysyi hyvänä. Ei tätä virallisesti koskaan ole todettu mutta aina sen sanon lekurissa, jos kysyvät jostain allergioista. Mutta mutta... nyt raskausaikana mun elimistö sietääkin yhtäkkiä laktoosia huomattavasti paremmin, kuin muuten. Nyt olen pärjäillyt hyla- ja intotuotteilla (onneksi, ne ovat halvempia kuin kokonaan laktoosittomat) ja aina en etsi edes vähälaktoosista.  Kaikkea kummaa se raskaus saakaan aikaan tuolla elimistössä [8|]
 
Rautaa ei o tarvinnu syödä, kun hlb on ollu niin hyvä koko ajan..
Tänään terkkari soitti neuvolasta aamulla jo ennen kahdeksaa ja sano järkänneensä mulle toiselta lääkäriltä ajan. Odotteli itekin mielenkiinnolla miten se suhtautuu asiaan. Lisäs vielä, että jos eivät ota kantaa terkkarissa, niin sit mut lähetetään äippäpolille, koska ei tää voi jatkuu näi. Täs on kumminikn vielä 11 viikkoa laskettuun aikaan jäljellä. Kiva et jotain sentää tehdään. Toivottavasti vauval on kuitenkin kaikki ihan hyvin.[:)]
 
Eikä se varmaankaan olis kiva ripuloida kun synnyttämään menet.. :/
Mä mietin kokoajan,että kauheeta jos tulis synnytyksen aikana jotain muutakin ulos,kun vauva [:D]

Aikooko teistä joku ottaa peräruiskeen? [&:]
Minä kyllä vähän aattelin..ihan varmuuden vuoksi [:D]

vauveli toivottavasti tuo sun olos helpottaa. Touhu ei ole kauheen mukavaa,saatikka sit varmaan nyt raskausaikana. [8|]
 
Tottakai otan peräruiskeen. Sieltä tulee ihan tasan kaikki mitä on olemassa ulos samalla kun ponnistaa vauvaa. Ja vaikka sen peräruiskeen on ottanut, saattaa sieltä vieläkin jotain tulla mut se on sit huomattavasti vähäisempää.
 
No mulla kun ei kokemusta kuitenkaan ole,niin en tiiä mitä tulee ulos ja mistä,vai tuleeko ollenkaan. Mutta kiva kuitenkin tietää,että se peräruiske auttaa nyt ees jotenkin..
 
^ Mullakaan ei kokemusta ole, mutta jotenkin se tuntuisi turvalliselta, kun pelkään jotenkin muutenkin sitä, että päästän ne isot asiat siihen pöydälle kaikkien nähtäville.. [8|] Harmittaa, kun sellaista täällä ei enää saa! [>:]
 
Miekää en kyllä oo varma,että saako kotkassa sitä...[:-]
Toivottavasti. kyllä se hieman kiusallista olis,mutta varmasti asiaan kuuluvaan. Ensikertalainen kun olen niin saattaa mennä sekasin,että kumpaa kautta sitä ponnistaa.. [:D][8|]
 
Voi luoja, mua kanssa suorastaan kammottaa tuokin asia. Voi elämä se olis hirveetä [:D] Tortut pöydälle - tai lattialle jos jakkaraa käyttää [:D]
 
Kätilö -" No nyt täällä näkyy jotain...ruskeata?!" [:D] -"Koitappa ponnistaa emättimen kautta,älä peräsuolen."

[:D] Juu samaa mieltä olen. Se olis kyllä..jotain [:D]
 
Buuhahahaaaaa voi tauti noita juttuja. [:D] Saa niin pidätellä aina ettei pissat tu housuun ku alkaa oikeen äänee nauramaan jotain..[:)] Porissa se peräruiske kuuluu vakiokamaan. En edes tie voiko siitä kieltäytyy.

No, mä kävin lääkärillä tänään. Tulehdusarvot oli inan koholla, muttei pahasti. Se otti sentäs asiakseen saada mut kuntoon. Huomen aamuna aikasten verikokeisiin ja anto vielä 4 putkiloo kakka-näytteitä varten. [:'(]

Keliakia-testi tehdään, kilpirauhas-testi ja kaiken maailan bakteeriviljelyjä. Jopa mietti sitäkin vaihtoehtoo, et jos oon koirasta saanu jotain loisia.. Huh huh.. Toivottavasti en sentää. [8|] Sit meinas vielä sitäkin et jos en o maitosokerille allerginen vaan maitoproteiinille. No, nämä testit selvinnee aikanaa.

Jollei mitään löydy mistään, niin sano laittavas mut tähystykseen Poriin. Kysyin viel et ihanko raskauden aikana, vai myöhemmin, ni meinas ettei tätä voi enää pitkittää. Selvyys on saatava tai voin saada jonkun tosi pahan tulehduksen paksusuoleen, mikä onkin jo sit vakavampi juttu. Et kattotaan mitä tuleman pitää.. Ruista ja maitoo pyys välttämään nyt nii kaua et saadaan tuloksia kokeista, josko se edes inan auttais.[:)]
 
Joo onhan nuo hauskoja juttuja,mutta sitten ei taida kauheesti naurattaa,kun sillee,tai jos sillee oikeesti käy...[8|] [:D]

Kamala kun sie joudut kestämään hirveesti kaikkeja testejä ja kokeita tuon pitkittyneen ripulin takia..[&:] Toivottavasti ei olis mitää hirveen vakavaa,kun joudut noin moneen tutkimukseen.
 
Testitulokset saapu ja kaikki oli hyvin. Laktoosi se sit kuitenkin oli vaiks epäiltiin kaikkee muutakin. Ku siirryin kokonaan laktoosittomaan ruokaan ni johan alko helpottaan. Edes hyla ei käy näin alkuus. Onneks sanoivat et joskus raskauden jälkeen tilanne korjaantuu ittestään, et sitä on vaa herkistyny nyt ja sit kestääkin jo pieniä määriä maitoa.. Et sillai tää sit selvis [;)] vihdoin ja viimein.
 
ruokavalio testauksia ei kannata tehdä ilman lääkärin valvontaan varsinkaan raskaus aikana.

meil kuopios peräruiskeen saa ja suosittelevat ja kyl mulla tuli siit huolimatta tavaraa synnytyksessä :P
 
Ripulijutut jatkuu... [:D]
Mulla on ollut reilun viikon jotain ripulin tapaista. Valilla tulee ihan normisettia, valilla tulee niinku vetta. Mitaan mahakipuja ei kuitenkaan ole. Ennen kuin tama shaisse show alkoi, mulla oli ummetusta noin viikon!
En ole ottanut asiaa puheeksi edes mieheni kanssa, huomenna laakariin, mutta en ajatellut siellakaan viela mitaan sanoa. Jos tama tasta pahenee/pitkittyy, niin sitten otan asiaksi.
Enka kylla yhtaan ihmettelisi vaikka mulla olisikin joku bakteeritulehdus tms. kun ei naista thaimaan ruuista ikina tieda
 
Mulla on myös ollut ripulia. Niinkin pitkään, että pidän sitä jo normaalitilana. :D Hyvä vaan jos ruoansulatus toimii sen sijaan että olis paha ummetus. Eniveis, tämä ripuli ei yleensä ole vaarallista eikä sen tarvitse johtua laktoosi-intoleranssista tai muusta sen kummemmasta. Syinä voi olla esim. kahvi tai se, että syö liian isoja annoksia ruokaa kerrallaan. Eli annoskokojen pienentäminen saattaa jo yksinään poistaa koko vaivan. Itselläni kyse on herkkyydestä kahviin. Ruoansulatuskanavan toiminta muuttuu ja herkistyy raskauden aikana, joten ihan tuollaiset pikkujutut saavat sen reagoimaan voimakkaasti - milloin ripulina ja milloin ummetuksena.
 
Takaisin
Top