Raskausajan ravitsemus

Tykkään enemmän haudutetusta teestä, irtoteenä on nyt vihreää teetä ja sitten muumimamman voimajuomaa. Earl grey kanssa yksi suosikeista. Anti-stress yrttitee jääköön odottamaan parempia aikoja :hilarious:
 
Ne roiboos teet, kerman makuinen :Heartred! Joku 3e 20pss (4eri makua), se ihan perus merkki. Ne on kofeiinittomia
 
Miks kummassa turvotus vaan pahenee/herkistyy, kun päiviä tulee lisää? Nyt 11+4 ja tuntuu, että ”kaikki” mitä syö, turvottaa. Nyt uutena on tullut ruis, siitä tulee hirveät vatsakivut, jäätävä pallomaha ja hurja närästys. Testasin nyt kauraleipää - katotaan tekeekö sekin saman. Milläs leipää sit enää korvaa, jos mikään vilja ei sovi? Riisikakutkin on päivästä toiseen syötyinä aika tylsiä.. enkä millään haluais kokonaan luopua, sillä ne leiväpäälliset on niin herkullisia [emoji38]
 
Mä pystyn syömään ruisleipää ainoastaan paahdettuna. Muuten menee vatsa sekaisin. Näkkileipä on myös hyvä vaihtoehto, ainkaan mulla ei se aiheuta turvotusta kovin pahasti. Vaalea pullamössöleipä turvottaa satavarmasti.
 
Musta tuntuu että turvotus on mulla enemmän kiinni kellonajasta ku siitä mitä syön. Aamulla voi syödä mitä vaan eikä turvota mutta iltapäivästä lähtien turvottaa koko ajan...
 
Mulla kans ruisleipä turvottaa herkemmin kuin esim just kauraleipä.. Ja tuokin on että ihan sama mitä syö välillä niin iltaa kohti turvottaa joka tapauksessa..
 
Mä oon koittanu lisätä kalan syömistä, normaalisti tulee syötyä ehkä kaksi kertaa kuussa eli aivan liian vähän! Nyt pyrin kahteen kertaan viikossa, tosin opiskelijabudjetilla kala on lähinnä seitiä. Lohiruokia meidän koulun ruokalassa on melkoisen harvoin.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli ekassa raskaudessa just ruisleivästä kova turvotus ja närästys, kauraleivällä menin. Nyt oon vielä iltasin ruisleipää pari palaa syöny, kun vaan turvottaa, mutta onneksi vielä ei närästä!
 
14+5 ja näyttäs vaaka että 4kg :nailbiting: vähä heittelee kyl eri aikaan mitattuna että tämäki paino nyt runsaan aamupalan jälkee..
 
13+3 ja oman vaa'an mukaan 0kg, aamupainon mukaan. Neuvolan mukaan paino olisi noussut 800g mutta mitattu iltapäivästä ja verrattu aamupainoon..
 
13+5 eikä oo paino noussu.Ennestään kiloja taaperosta jäljellä niin ei tarvikaan nousta vielä!
 
ehkä pari kiloa, mutta sitä ennen just saanu painon pois :D hyihyi, eilen rullakebab, tänää heseä :smiley-ashamed008 ja huomenna sokerirasitus.
 
Mä oon kanssa ruisleivän joutunu jättään joka raskaudessa kun tekee kovat vatsakivut ja ilmankertymisen:oops: MUTTA! Nyt löysin reissumiehen 'tosi tummat' leivät ja ne ei tehny samaa oiretta!:gen014
 
Mitkä olisi hyviä raikkaita lämpimiä ruokia??? Liha ällöttää eikä kiinnosta alkaa kokeilemaan mitään hifistely härkäpapu-nyhtökaura hippiruokia. Hedelmät on parhaita ja leipä vielä menee juuston kanssa. Tänään just mietin että en ole edes tajunnut vältellä /ottaa selvää mitä saa syödä ja mitä ei, ainoastaan maksalaatikkoa en ole syönyt. Teetäkin tulee juotua ties mitä lajikkeita, onkohan niissäkin jotain mitä ei saisi juoda? Salmiakkia syön entiseen malliin :D
 
Mitkä olisi hyviä raikkaita lämpimiä ruokia??? Liha ällöttää eikä kiinnosta alkaa kokeilemaan mitään hifistely härkäpapu-nyhtökaura hippiruokia. Hedelmät on parhaita ja leipä vielä menee juuston kanssa. Tänään just mietin että en ole edes tajunnut vältellä /ottaa selvää mitä saa syödä ja mitä ei, ainoastaan maksalaatikkoa en ole syönyt. Teetäkin tulee juotua ties mitä lajikkeita, onkohan niissäkin jotain mitä ei saisi juoda? Salmiakkia syön entiseen malliin :D

Mulle maistuu keitot. Ihan kasvissosekeitot, tomaattikeitto ja sitten vähän tuhdimmat kana-kookoskeitto ja tomaattinen jauhelihakeitto.
 
Söin tänään eräässä tilaisuudessa kylmäsavulohta sekä sienisalaattia ja join kotikaljaa. Sanokaa nyt että ei ole mitään hätää? panikoinko turhaan :D
 
Söin tänään eräässä tilaisuudessa kylmäsavulohta sekä sienisalaattia ja join kotikaljaa. Sanokaa nyt että ei ole mitään hätää? panikoinko turhaan :D

Jätä vastaisuudessa tuo kylmäsavulohi syömättä, mikäli sitä ei ole kuumennettu (kuten vaikkapa pastassa). Kannattaa katsoa thl:n tai eviran sivuilta suhteellisen lyhyt lista ruoka-aineista, mitä tulee välttää. Suuri osa rajoituksista liittyy listeriaan. Listeriatartunnan voi saada mm. kuumentamattomasta kalasta ja tartunta on vaarallinen sikiölle. Mulla oli myös painunut unholaan nuo rajoitukset, mutta melko helppo ne sitten on muistaa kun kerran-kaks katsoo ohjeet läpi. En silti usko, että sulla on nyt syytä huoleen, eiköhän tuoreet kalat ole Suomessa käytännössä melko turvallisia.
 
Miks kummassa turvotus vaan pahenee/herkistyy, kun päiviä tulee lisää? Nyt 11+4 ja tuntuu, että ”kaikki” mitä syö, turvottaa. Nyt uutena on tullut ruis, siitä tulee hirveät vatsakivut, jäätävä pallomaha ja hurja närästys. Testasin nyt kauraleipää - katotaan tekeekö sekin saman. Milläs leipää sit enää korvaa, jos mikään vilja ei sovi? Riisikakutkin on päivästä toiseen syötyinä aika tylsiä.. enkä millään haluais kokonaan luopua, sillä ne leiväpäälliset on niin herkullisia [emoji38]
Vaihda gluteenittomaan? Ei riisikakuilla elä...
 
Takaisin
Top