Raskausajan ravitsemus

Mää syön ihan samallain ku ennenki, paitsi oon vaan nyt tarkistanu majoneeseista ja juustoista et onhan pastöroituja.
Stella1 Oon ymmärtäny et majoneesia saa kyllä syyä jos se kananmuna on pastöroitu.

Mulla tekee kamalasti mieli lakritsia :arghh::arghh::arghh:

Ainoa hyvä puoli tässä pahoinvoinnissa on se ettei kyllä tee mieli mitään kiellettyä :grin Majoneesia en oo syönyt jos siinä on raakaa kananmunaa, mut esim Hesen majoneesissa ei ole joten oon uskaltanut syödä burgerin sieltä :)

Juhannuksena tuli syötyä homejuustoja, eli ihan alkuvaiheessa, mut nyt täytyy ainaki tarkkaan kattoa et on pastöroituja. Muistaakseni valion juustot oli kaikki käypiä, jos himo iskee. :D
Lakui ja salmiakkei varmaa koitan vältellä. Viime raskaudessa tuli kyllä syötyä, varsinkin lakuja..
Sushia on myös jotenki alkanu viime aikoina tekemään mieli :D heti ku tietää, ettei voi syödä ni johan tekis mieli!
Myös graavit ym jää syömättä.
Koitan pitää kaapissa paljon hedelmiä, porkkanoita ym terveellistä naposteltavaa, ku kokoajan tuntuu et jotai tekis mieli mussuttaa varsinkin iltasin.

Kielletyt ns. riskaabelit ruoat aion välttää, mutta en ota stressiä muutamasta (salmiakki)karkista, tms.

Kiitos vastauksista Hidkau ja Varpu!

Ja lakua sekä salmiakkia tekisi täälläkin koko ajan mieli! Onneksi herkuttelu on aika pitkälti jäänyt (siis muidenkin herkkujen osalta), mutta paha olo tekee sen, että koko ajan pitäisi syödä jotain. Kunpa vaan keksisi jonkun terveellisen ja oikeasti hyvän naposteltavan :happy:

Itse söin vain raskaus- ja imetysvitamiinia epäsäännöllisesti, siinä on foolihappo kyllä, mutta... Varsinaisen foolihapon aloitin vasta plussattuani, en uskonut että tämä kävisi näin helposti.

Miulla joku superB-purkki,jossa näyttäis olevan foolihappokin mukana.Eli oon sit näköjään syöny monta vuotta. :)

Itse en raskaus aikana hirveästi panikoinut siitä mitä söin. Suht tasapainoisesti kaikkea kuten normaalistikin. Ulkomaisia tuotteita välttelin, kuten muutenkin esim. juustot. Kalaa ei saattanut syödä vaikka olisi halunnutkin. Kalkkia jossa vitamiinia samassa söin. Lääkkeiden otto aina hankalaa ollut joten siksi en muita ottanut. Aivan terve lapsi silti syntyi :)

Foolihappo aloitettiin 3 kk ennen yrityksen alkamista, sitä napsittukin siis kohta 2 v... Mieskin sitä ottanut, hänellä epäsäännöllisempää. Minulla ollut taukoa lähinnä keskenmenojen yhteydessä, kun turhautti niitä napsia.

Alotin foolihapon syönnin vasta sen kierron alussa mistä raskauduin. Oon tosi huono popsimaan mitään pillereitä.

Foolihapon aloitin tänään 4+1 sillä en yksinkertaisesti ehtinyt aikaisemmin :wideyed: syön Femibion rv 0-12 tabletteja sillä viime raskaudessa tuli pahoinvointia muun valmistajan vastaavista tableteista. Jos rautaa pitää syödä niin maltoferin purutabletti on ollut vatsaystävällinen ja mukavan suklainen. Muita lisäravinteita en ota.

Ruokavalio raskausaikana on ”kiellettyjen ruoka-aineiden välttämistä”. Ei vakuumipakattua kalaa, aurajuustoa tai pastöroimattomia maitotuotteita. Jouluna sit vain itse tehdyt laatikot. Meetvurstiin jos tulee himo niin pakastan kolmeksi päiväksi toksoplasman vaaran poistamiseksi. Ja onneksi sushista saa myös kasvisvaihtoehtoja. Toki soija on niin suolaista etten suosittele jos on vähänkään turvotukseen taipuvainen :eek: (kröhm, minä!). inkivääriä vältän luontaistuotteiden mielessä mutta ruoassa uskallan syödä. Makeutusaineita pyrin välttämään ja syömään hyvin ja tasapainoisesti. Varsinkin kun imetän vielä tiheään niin oma syöminen vaikuttaa suuresti maidon laatuun.

Jos tulee samanlaista aamupahoinvointia kuin esikoiseni kanssa niin syön heti herättyäni kulhollisen muroja. Niitä on helppo yökätä kun maito neutrallisoi vatsahappoja. Jos on voimakasta aamupahoinvointia niin pyrin syömään jo yöllä esim muutaman keksin jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Ihan vähän aiheen vierestä mutta ruokavalioon kuitenkin! Minulle verensokerin ylläpito on todella tärkeä :woot:

Mä aloitin foolihapon syömisen toukokuun puolivälissä, kun poistettiin kierrukka eli ei ihan se 3kk tullut täyteen, kun tää kävikin niin äkkiä olikohan mozzarella kielletty?

Mie aloitin foolihapon oton plussaus päivänä, olin satunnaisesti ottanu tätä ennen monivitamiinia. THL:n sivuilta luin et pehmeät juustot on turvallisia kuplivan kuumaksi valmistettuna. Satuin just tänää ostamaan mozzarellaa kun aattelin tehdä iltapalaleivät siitä vaan ei siihen lämmittämistä kuulu. Pästoroitu tuo maito tossa on et vaara listeriaan kuitenkin hyvin pieni?

Neuvolatädin sanoin ”valion edellinen listeria tapaus on ollut 70 luvulla, niin uskaltaisin hyvillä mielin syödä Valion pehmeitäkin juustoja”. Eli jokainen voi pohtia miten uskaltaa.

Minä söin kuumentamatonta fetaa viime raskaudessa (kreikkalaista) mutta mozzarellaa en muista syöneeni Raejuustoa söin myös.

Mun kompastuskivi on tuo salmiakki. 10vuotta sitten esikoisen kohdalla suositeltiin, mutta mulle tekee tikka kun on vältettävien listalla :/

Mä en meinaa millään muistaa lakritsin ja salmiakin kanssa, tulee syötyä vahingossa jatkuvasti. :banghead: Mies ei muista ruokarajoitteita kunnolla ja kantaa kotiin kaikkea mahdollista. Onneksi määrät pysyy suurinpiirtein kohtuuden rajoissa.

Miusta tuo laku ja salmiakki on kaikista vaikein noudatettava! Viime raskaudessa en syöny yhtään vaikka terkka ehotti lakuja matalaan verenpaineeseen. Mieski raukka ajatteli miuta ja kanto loppukesästä ison laatikollisen vadelma-lakujätskiä kotiin ja mie vaan toteen et en saa syödä.. Vähän sitä hävetti. Sit vedinki kunnon salmiakkiöverit jo synnärillä, ai että!

Nyt meinasin etten oo niin ehdoton vaan ehkä yhden kaks voi sillon tällön syödä. Pienet määräthän ei haitannu.

Mä en oo ottanut ressiä syömisestä (3.raskaus) aina oon syönyt suht monipuolisesti ja vältettävien lista ei tuota ongelmaa. Paitsi, en muista koskaa tota lakua, pari pv sit söin yli puol pussia. Monivitamiinia syöny säännöllisen epäsäännöllisesti pari kuukautta, nyt kyllä joka pv :)

Mulla otettiin verikokeet niin lääkäri sano et pitää laittaa monivitaamini hetkeks tauolle kun foolaatti oli vähän koholla. Oon vältelly listan ruokia ja oon kasvissyöjä joten proteinia oon lisänny ruokavalioon.

Takaisin