Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mulla tosiaan tosi paha turvotus naamassa ja käsissä ja jonkin verran mahassa, jaloissa ei lainkaan. Sormuksen kanssa tein päivän verran duunia et sain sen pois puristamasta ja ei toivoakaan et menis paikalleen.. turvotuksen määrästä kertonee et mulla nousi paino 4kg 5 päivän aikana.... Tää ei tosiaan tunnu enää kivalta ja mulla tää turvotus on koko ajan samanlaista siin ei juurikaan ole vaihtelua, aamulla kun herää niin en semmonen pöhö naamassa et hyi helvetti ihan kuin ois ryypänny kuukausi tolkulla jossain tosi kuumassa...
tosiaan viime torstaina punnasin itteni ja sillon oli alkupainoon tullu 2kg lisää ja tänään aamusta oli sit tohon lukemaan tullut 4kg lisää..

Mulla on turvotus kuulunut joka raskauteen-sormuksia en oo pitänytkään enää vuosiin:p, siihen rengastamattomuuteen kun tottuu.. ja se on tosiaan alkanut aikalailla heti raskauden myötä. jaloissa nimenomaan näkyy sukkarantuina ja jalkapohjien lohkeiluina-aika kipeitä nuo kovettumien halkeilemiset (joo, en harrasta raspailuja)käsissä näkyy pikkuisen, naamassa ei oo näkyny kun viimekerran raskausmyrkytyksen myötä-silloin jotkut kommentoi miten eri näköinen oli.
Kyllä se täällä on siis kuulunu ihan normaaliraskaus oiresiin-mutta äärimmäisenä merkki jostain vakavammasta. toi odeccan kuvaus aika osuva huolestuttavasta. Hurjasti voimia sulle Odecca- toivottavasti pääset kunnon seurantaan!

Mutta onneksi tämä loppuu kun tyyppi pullahtaa ulos ja olotila ei ole pysyvä :) siinä mielessä jo odottelen synnytystä et liitoskivut yms helpottas, toisaalta vuosia lapsia halunneena nää on molemmat olleet kaiken tän kolotuksen, kivun ja tuskan ja turvotuksen arvoisia <3 Oma ihana pieni peikko tyttö mulla nyt on ja kohta ihana pieni peikko poika <3

Mulla alkoi turvotus joskus puolivälin kieppeillä ja ympärikroppaa, pahimpana jalat. Huomaa, kun oikein mitkään lengät sovi. Tennareilla siis mennään vikat viikot ja tosiaan jonkinlaista turvotusta varmaan tulee isolle osalle, mutta sit tuo oikein kova turvotus usein viittaa raskausmyrkytykseen. Viimeksi heinäkuussa synnyttäneenä ei edes reinot menneett loppuaikana jalkaan ja sormuksien köytön lopetin joskus vielä töissä ollessa. Ja mulla taisi kuitenkin th:n mukaan olla vain yhden plussan arvoista turvotusta :) eli tukisukkaavaan jalkaan heti aamusta ja koivet kattoa lohti iltaisin. Niin ja suolaista ruokaa kannattaa vältellä - nöin grillikauden alkuun eri helppoa...

Hyvä kun mainitsit muuten kengät Suspaus, enpä taidakaan heittää vielä noita vanhoja lenkkareita, jos mulla taas turpoo jalat oikein kunnolla. Yhdet kengät ainakin pitäisi mennä jalkaan :p

Silloin esikoisen kohdalla, kun en tiennyt mistään mitään, niin ostin aika etukäteen sairaalaan sellaiset sandaalimalliset, joissa oli pieni remmi jalkapöydän kohdalla.
Ja eipä ne todellakaan sairaalassa menneet jalkaan, vaikka oli kaikkein löysimmällä :grin

Täälläkin jalat turvottelee kivasti, sukkarantu nilkassa miltei heti jalkaan laiton jälkeen... Mitä tää sit onkaan kesällä. Mutta olenpas mä syömälläkin turvonnut, mutta kyllä osa on varmasti ihan "perus turvotusta".

Olipas tänään ihana närästys... Söin aamupuuron, tuli sellanen lievä närästys fiilis. Sit keitin kahvia, ku alko pää särkemään. Sain vähäsen juotua, sit otin Samarinin, ja sain mennä juosten vessaan ku tuli kaikki aamuset ulos paineella. Pää särki viel pitkälle päivään, ja olo oli jokseenkin vetämätön...

Jaa'a, en tiedä mikä hemmetin kipu mulle iski tuossa alkuillasta.. :oops:
Tuli sellainen olo, että täytyy mennä makuulleen. Siinä parisen minuuttia ehdin maata kunnes huomasin, että vatsa tuntui menevän kireäksi, jonka jälkeen jotenkin sattui vatsaan, mutta samalla myös tuonne lonkkaan ja siitä reiteen.
Tuli todella ahdistunut olo siinä (vaikka ei se tainnut kestää kuin alle minuutin), kun sattui ja toivoin sen loppuvan mahdollisimman pian.
Sitten helpotti ja hetken päästä huomasin, että vatsa tuntui taas kiristyvän, mutta kipua en tuntenut.

Mä nyt sitten tietenkin aloin miettiä, että oliko mulla nyt ensimmäinen kipeä supistus vai painoiko johonkin hermoon, koska makasin selälleen vai sattuiko mua sinne lonkkaan, josta kipu heijastui muualle.,,tai sitten ei pitäisi lähteä miettimään asiaa yhtään sen enempää..:confused005

Täytyy jotenkin saada tätä omaa stressitasoa laskettua ettei ala kroppa siitä reistailee...

Imetyksestä: Ite imetin 10, 5kk, (9kk iässä lopetin yösyötöt ja siitä poika pikkuhiljaa vähensi ite) olin tuollon vähän yli puolenvälin raskaudessa et tais eväs loppuu tisseistä.
Itellä oli viikko-pari sitte semmonen olo et en jaksa enää yhtään tätä raskautta. Tuntu samalta ku esikoisesta 36-viikolla. Ja närästys tuli ensi kertaa elämässä kaveriksi. Nyt kuitenkin supistelut vähentyny ja kävelylläki pystyy käymään ilman pahempia kipuja niin taas vähän paremmin jaksaa tätä raskautta. Toivotaan et olo pysyy hyvänä nyt muutaman viikon, mielenterveyshän tässä muuten kärsis..
Piti vaan aatella mitä vaivoja itellä ei oo nii autto jaksamaan :)

mä olen täällä itsekseni ihmetellyt et miten muilla voi supistaa kipeesti nyt jo, mut eilenpä tulikin monen monta kipeetä supistusta täälläkin...10km kauppareissu pyörällä esikoinen kyydissä taitaa alkaa olla vähän liikaa...

Mäkin niin toivoisin saavani tällä kertaa niitä supistuksia ennen H-hetkeä, kun ikinä ei ole ollut ja tykkään niistä kivuista niin mahottomasti :) Taitaa jäädä toiveajatteluksi, mutta toivon että sitten kun tämä käynnistyy, niin ei etenisi kovin nopeasti, vaan saisin sitten nauttia niistä kivuista :) Viimeksi kun synnytyksen kesto ei ollut kuin sen reilu 9h, niin se oli kyllä hieman turhan nopeaa, kun haluaisin nauttia olostani kotona hieman pidempään :)

Huh! Mulla viimeksi tuli ensimmäinen supistus alle tunti käynnistyslääkkeen saamisesta ja siitä reilu 7 h niin nappula oli sylissä. Nyt kyllä polttelee iltaisin, mutta kipeitä supistuksia ei oo niin kovin tullut. Harkkasuppareita kylläkin ja niiden jäljiltä välillä maha hellänä

Aaaarghh..

Eilen tuolla radikeskustelussa mainitsin, kun tuntuu siltä että pahoinvointi olisi taas alkamassa.

Aamu alkoi tänään ihan hyvin, verensokerit oli hyvät ennen ja jälkeen aamupalan. Olo oli ihan ok vielä tuossa tunti sitten, mutta nyt on todella huono olo ja oksettaa ihan kamalasti. Vielä on kaikki pysynyt sisällä..

Ei helvetti, jos tää sama alkaa rumba alkaa taas, kun pääsin vasta puolessa välissä eroon siitä.. :sad002
Oon kyllä kuullut, että pahoinvointi voi joillakin olla pahimmassa tapauksessa vaikka koko raskauden ajan..

Tekisi mieli vain mennä takaisin makoilemaan, mutta pitää tuijottaa tätä hemmetin konetta ja tehdä näitä tehtäviä ja lukea ensi viikon kokeeseen. Tyttökin on kipeänä ja kaipaisi seuraa..

Valivalivali... :crybaby2

Tänään aamulla oli sormet niin paksun tuntuset, että melkein otti kipeää. Sormuksen sai välillä vielä vedettyä pois mut välillä tuntui, ettei lähde millään. Joo, laitoin siis kuitenkin takas :grin
Mulla on muutenkin ollu tänään sellanen päivä, että vähän väliä oon miettiny, että pitäskö soittaa johonki. Muutamana iltana ruvennu oleen tosi huono olo ja nyt tänään ollu koko päivän huono olo. Maha on kova koko ajan enemmän ja enemmän ja tänään on ollu sellasia pieniä polttoja alavatsalla. Myös jalkojen välissä ollu vähä kipua...
Mitään en oo pystyny enkä jaksanu tehdä. Kokoajan miettiny, että tuleekohan jo lähtö. Vaikee verrata näitä polttoja edelliseen raskauteen kun siinä maha vaan kovettu mut mahan puolella ei ollu kipuja ollenkaan..
Alaselän si nivel ihan tosi kipee ja alaselkääkin särkee. Siitäkään ei oikeen erota, onko tuosta nivelestä vai onko polttoja selän puolella... :sad001
Anteeksi tämä oman navan tuijotus ja valitusvirsi tähän väliin :oops:

Kiva että joku muukin valittaa välillä :p
Täällä mun on helppo alkaa avautumaan, koska jos jotain ei kiinnosta, niin voi vaan hypätä mun juttujen yli :grin
Miehelle en viitsi alkaa valittamaan omaa oloani tai kaikkia raskauteen liittyviä asioita, joita mietin monta kertaa päivässä. Tällä hetkellä tosiaan pyörii aikalailla ajatukset tässä oman navan ympärillä..:happy090

Persikka, tuommoinen olo on niin inhottava, kun ei ole sellainen normaali olo, mutta ei tiedä, että onko sitten tarpeeksi epänormaalikaan.. :rolleyes:
Tietenkin sitä voi soitella ja kysellä, että olisiko tarvetta tulla näytille, varsinkin jos oikeasti on sellainen tunne, että kaikki ei ole kohdillaan.

Mulla oli jotain ihme kipuja tuolla jalkojen välissä yhdessä vaiheessa ja th sanoi, että jos niitä tulee joka päivä pidemmän aikaa edes sen kerran niin siitä olisi hyvä ilmoittaa.

Mulle tänään th sqnoi et ne menkkajomotukset on ihan ok, mutta jos alkaa just jalkovälissä tuntumaan paineentunnetta, niin silloin yleensä jotain jo tapahtuu siellä.

Oisko ne ihan liitoskipujakin siellä jalkojen välissä, niin oon ite ainakin hahmotellu. Mä just viikko sit nlassa valitin, että harjotussupistuksia ja menkkamaista polttelua on koko ajan eikä th ainakaan ollut siitä mitenkään huolissaan eikä antanut mitään toimintaohjeita. Tosin nyt lisänä on paikoin ollut jo tota paineenkin tunnetta. Lekuriinkin vielä puoltoista viikkoa...

Huomenta!

Olipa mulla mukava herätys.. Ensin tuli pari todella epämiellyttävää supistusta ja kun ne meni ohi, niin hetken päästä oli pohje kauheassa krampissa. Että mä inhoan sitä tunnetta...Kestää yleensä 30-60 s, tuntuu enemmänkin aina ikuisuudelta, kun se iskee.. :confused: Vielä en ole keskellä yötä herännyt vaan kramppaa aina silloin, kun suunnittelen nousevani sängystä ylös.

Mä en nyt yhtään muista saiko tuon Multivitan (raskaus ja imetys) tabletin lisäksi ottaa vielä lisämagnesiumia??

Ja pahoinvointia on taas..:disgust

Toivottavasti päivä tästä paranee, onhan sentään perjantaiii ja aurinko paistaa taas!:hello2

Hui, ne pohjekrampit on kyllä karmeita! ja yhä odotan sitä ensimmäistä..en tiedä miten niitä nyt ei tule?? enkä edes mitään lisiä syö- magnesiumia varmaan täällä ilmassa:p..

Nyt kun sanoit, niin sulla on molemmat pohkeet huomenna krampissa :wink

Mulla on nyt muutaman viikon näitä tullut, mutta vielä on kesyn puoleisia, kun vertaan mitä mulla oli esikoisen kanssa. Sitä heräsin aina välillä keskellä yötä, kun molemmat pohkeet kramppasi samaan aikaan ja kesti 2-4 minuuttia.
Siinä kyllä itku monesti tuli ja huvittavinta oli, että mies nukkui siinä vieressä tyytyväisenä :grin

Silloin en kyllä syönyt mitään multivitoja tai muita lisävitamiineja, että ehkä toi Multivita sitten edes vähän mun kohdalla lievittää, toistaiseksi ainakin :)

Mulla oli noita jäätäviä pohjekramppeja vielä muutama viikko sitten, mutta nyt ne on kadonneet. Ei tarvis kyllä enää tullakaan. Mitään vitamiineja en purkista syö.

Takaisin