Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
hui,sydän kurkussa just luin ton annaeveliinan jutun :eek: ihan varmasti säikäytti.toivottavasti selvisit säikähdyksellä :) onpa outoo ettei sieltä vastattu,itse ehkä ahdistelisin niitä ihan periaatteesta harmistumisen vuoks uudelleen o_O :grin

mullakin on toi doppler,mutta muksu on kyllä niin eläväistä laatua,että siitä on vaikee saada ääniä kuuluviin.just kun jostain kohtaa kuuluu niin si se menee taas karkuun :p

Onko tää ihan normaalia ja raskauteen kuuluvaa... Mulla on nyt rv15+2 ja on about 2-3 yönä poikkeuksena eilen illlalla on särkeny mahaa, kipu hellittää kyllä eikä varsinaisesti valvota läsnäolollaa. Kun herään yöllä vessaa huomaa kivun oleva en siis herää itse kipuun. Olen huomannut että kyseisinä öinä herätessäni olen nukkunut selälläni. Lisäksi ajoittain tuntuu kipuilua kondunsuulla/kaulalla samantyylistä kun ennen kuukautisten alkua.. Pitäisikö soittaa esim neuvolaan? Mitään vuotoja ei ole ja sydämen sykkeet kuuluu normaalisti kotidopplerilla.

Olisko ihan noista siteiden löystymisestä johtuvaa? hormonitilane löysyttää kaikkia noita alapään liitoksia ja kyllähän se ajoittain tuntuu. mahtuu kohtu kasvamaan ja vauva ulos sitten aikanaan! Jos kovasti huolestuttaa, niin on tietysti hyvä soittaa neuvolaan, sitävartenhan ne on siellä olemassa..mutta aika normilta tuo kuulostaa:)

Mulla on kans öisin vessaan herätessä koskenut mahaan ja oon joka kerta heränny selällään. Itse oon sen ajatellut niin, että kohtu ja virtsarakko jotenkin painaa toisiaan nimenomaan siinä selällään ollessa ja kun rakko on täynnä. Mut tuo on nyt vaan mun omaa maalaisjärkilogiikkaa... :)

Onko muuten kellään kokemusta oireettomasta hiivatulehduksesta? Kun mulla neuvolalääkäri totesi hiivan (huomasi valkovuodon olevan kokkareista, itse en ole tätä huomannut), mutta sanoi ettei sitä tarvitse hoitaa ellei ole häiritseviä oireita. Mulla ei siis ole kutinaa tms. ollut, joten en sitten ole lähtenyt hiivalääkkeitä ottamaan. Ainoana mahdollisena oireena runsas ja väriltään keltainen valkovuoto, mutta sillä ei kai välttämättä ole mitään tekemistä hiivan kanssa, vaan voi olla ihan raskauteen liittyvä juttu. Mutta vähän nyt kuitenkin mietityttää, että pitäisikö se hiiva hoitaa pois... Vaikka lääkäri kyllä sanoi, että hiivasta ei ole raskaudelle haittaa ja sulki jollain testillä pois bakteerivaginoosin.

Kiitos vastauksistanne! Tulin kans siihen lopputulokseen ettei ole mitn vakavaa. Kun liikkeitäkin tuntuu säännöllisesti :)

KIzu: mulla on myös ollut poikkeuksellisen paljon alavatsa- ja alaselkäsärkyjä jo muutaman päivän ajan, myös öisin. En tiedä onko normaalia kun oli vuotoakin (mitä ei oo ollut enää), mutta jotenkin ajattelin nämä kohdun/vauvan kasvupyrähdykseksi tai liitoskivuiksi. Ehkä siitäkin syystä kun iso osa kivuista on ollut nivusten ja häpyluun sekä lantionluiden alueella.

Hilppi14: mulla on sellainen mielikuva myös, hiivatulehdus ei olisi haitaksi vauvalle tai raskaudelle jos on suht oireeton. Olen kuullut että toiset kärsivät hiivasta koko raskausajan kroonisena ja vasta synnytyksen jälkeen helpottaa, ehkä tällä on jotain tekemistä hormoonien kanssa... Itsellä muuttui valkovuoto kellertäväksi (joskus jopa vihertävää) melko pian plussan jälkeen ja näin on käynyt muissakin raskauksissa. Lääkäri ei kuitenkaan tulehduksia ole ikinä löytänyt, joten oletan että ihan normaalia raskauteen liittyvää mulla.

voi luoja näitä ruokahimoja. suolaa, suolaa ja lisää suolaa. Huomaan että kun oon nyt raskaan ollessa alkanut juomaan paljon enemmän vettä kuin aikaisemmin niin turvotus on laskenut ja aineenvaihdunta parantunut, mutta nyt viikon ajan on ollut koko ajan hirveä suolan himo. Suolakurkkuja, sipsejä ja ihan vaan suolaa. Oon aina syönyt suolatonta ruokaa siis ihan perusruokaan en koskaan ole lisännyt ruokaa, mutta nyt... vaikka viikonloppu meni ihan överiks mässyttelyksi niin turvotusta ei silti ole tullut, onneksi.

Noi mahakivut on kyllä välillä niin järkyttäviä. Onneks eilen näki taas että kaikki on kunnossa ja mahakivut on kasvukipuja, mutta. Iltasin on välillä tosi hankalaa, tänäänkin iltavuoro ja on niin inhottavaa töissä olla kun pitäis vaan saada laittaa maate lämpimään.

noniin, kaveri sai houkuteltua mut 9km vaunulenkille. Kivaa oli mut huomasin jo puolessa välissä et pikkasen selkää vihloo...ei siinä mitään ja käppäiltiin kotiin asti ja nyt en sit hetken sohvalla makoilun jälkeen pysty edes varaamaan painoa oikealle jalalle ku vihlasee alaselässä niin pahasti :( yks päivä jo aattelin et onneks tää selkäkipu ei ainakaan pahemmaksi voi mennä....väärässä olin. Tytön nostaminen yhtä tuskaa ja mietin miten pystyn kantamaan loppuajan eturepun :o vaivaako muilla selkä??

Täälläkin aina välillä tulee hetkellinen mahakipu vasemmalle alamahaan. Yöllä ja tänä päivänä ollu tollasta. Se on kumma ku aina pari päivää sen jälkee ku on todettu kaiken olevan hyvin nii tulee kipuja joiden myötä pelko, 9-10-viikolla viimeks ja nyt 12-viikolla taas :/ Mutta kipu on tosi lievää ja vaan hetkittäistä nii sen kestää, mutta onko ne kasvukipuja vai mitä? Pahinhan tässä on mielessä myös mutta ei auta ko kattoo. Jos kovin alkaa mietityttään nii käyn neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä sit.

Mulla selkä oli viikonloppuna kipeä kun ajettiin mummolaan/ sieltä pois n. 4, 5h suunta. Menomatka ilman pysähdyksiä, tulomatkalla lyhyt vessapaussi. Eli mun selkä ei tykkää pitkistä automatkoista, viime raskaus muuttu kärsimykseksi 36-viikolla ku istuin 600 km yhen päivän aikana auton kyydissä. Sen jälkeen selkä ei antanu rauhaa, hieronnalla tuli helpotus kaheksi päiväksi.. Ja tukivyöstä ei ollu mitään apua.

Mulla alko liitoskivut edellisessä raskaudessa viikolla 16 ja olin siitä loppuun asti sairaslomalla, meni niin pahaks et makasin vaan paikallani ja mies joutu auttaa jopa vessaan pääsyssä, lepo helpotti ja tukivyö ja kivut pysy poissa pitkään ja tuli takas vasta loppuvaiheessa ja ei ollenkaan niin pahana kun tollon alussa. Nyt ei oo vielä särkeny, mutta koko ajan kelaa et koska se taas alkaa.

En tiedä teidän muiden kohdun/vatsan kasvutahdista, mutta itsestäni tuntuu, että omani on ottanut nyt pikalähdön. Vielä pari päivää sitten kohtua lähinnä vain pisteli ja jomotteli, nyt se maha alkaa jo konkretisoitua ihan silmälläkin. Ilmeisesti siellä kasvetaan nyt hurjaa vauhtia, jiihaa :) Paino ei tosin ole noussut vielä minnekään, mutta eipä ole tarviskaan. Kiva vaan, että mahtuu normihousutkin jalkaan. Rv nyt 13+1.

Pahoinvoinnin takaisintulo taas ei ole kovin kiva asia. Huomenna olisi eka sokerirasitustesti, enkä kyllä tiedä millä pyhällä hengellä tulen sen litkun saamaan kurkusta alas. Pidän ehkä nenästäni kiinni koko kaksi tuntia... not.

Odecca, voi kamala mitkä liitoskivut..! Siis kuinka kauan jouduit olemaan täysin vuodelevossa? Ja vaikka kivut helpotti niin et sitten päässy enää töihin takasin kuitenkaan?
Itse pelänny myös jos pahenevat kun nyt tuntuu välillä tosi pahalta kävellessä.

toi pahin kesti jonku 4 päivää sit pystyin omin voimin istumaan alas ja nousemaan ylös ja kävelin pitkin seiniä tukien, hirveetä oli kolmisen viikkoa, mä en tiedä vaikuttiko mulla se tuohon et oon kaatunu prätkällä ja satuttanu siinä lantion vuosia sitten. En mennyt tuon saikun jälkeen enää töihin kun työnantaja antoi sit kenkää kun kuuli et olen raskaana, olin ollut 2 vuotta siellä töissä ja vakituinenduuni.
Mä sain naistenklinikan apuvälineyksiköstä tukivyön lainaan ja se oli ihan pelastus <3

Miten työnantaja voi antaa kenkää raskauden vuoksi?

Sitä vitutti, se oli laiton irtisanominen. Hän totes mulle et, et sä rupea mitään lapsia tekemään tai sit voit etsiä itelles uuden työpaikan. Kuulema liikaa vaivaa hommaa tuuraaja mun äippäloman ajaksi. Olin yksityishenkilöllä hänen kotonaan töissä. Ja sillä ei ollut ihan kaikki muumit aina laaksossa, itse ei mielestään tehnyt mitään väärää irtisanoessaan mut raskauden takia.

noniin, kaveri sai houkuteltua mut 9km vaunulenkille. Kivaa oli mut huomasin jo puolessa välissä et pikkasen selkää vihloo...ei siinä mitään ja käppäiltiin kotiin asti ja nyt en sit hetken sohvalla makoilun jälkeen pysty edes varaamaan painoa oikealle jalalle ku vihlasee alaselässä niin pahasti :( yks päivä jo aattelin et onneks tää selkäkipu ei ainakaan pahemmaksi voi mennä....väärässä olin. Tytön nostaminen yhtä tuskaa ja mietin miten pystyn kantamaan loppuajan eturepun :eek: vaivaako muilla selkä??

Mulla ei oo ollu selän mutta lonkan kaa ongelmia, ja nimenomaa tommone rasitusliikunta pitäs auttaa. Se on tuskaa ekoina kertoina, mutta pia se vaiva alkaa helpottaa! Kunhan vaa ei nii liikaa että vahingoittaa itteensä :) Pahinta kaikkeen kipuun on se, että ei liiku.

Takaisin