Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Väsyttää ja ärsyttää oikee urakalla.. Viime vkl muutettiin ja ne tavarat mitä la saatiin paikalleen nii on paikallaan ja muut oottaa säkeissä että pääsis johonki. Eli vaatteet. Pojan vaatteet on paikallaan mutta mejän ties missä. Ja saunaki on puolillaan säkkjä. On aateltu et mentäs vkl mummolaan 300km päähän (miehen koti) ja mies suunnitellu veljensä ja setänsä kans jotaki miesten makkaranpaistoreissua. Nyt sitte kuitenki alko tuntuu että ehkä ois kivempi olla kotona ja saaha koti kuntoon ku ressaa nuo säkit ja laatikot ja tavarat jotka vaa ajelee ympäriinsä, mies tän viikon iltavuorossa eli n.12.30-yöhön asti nii aamupäivisin ei hirvesti kerkee ku pakko saaha nukuttua ettei pää hajoo ja iltasin en saa pojan kans mitään tehtyy ku poika vinkuu jossei sitä kanna sylissä. Ja ahistaa olla yksinää kotona nii on sitte oltu mummulassa. Ollaan kuitenki loppukuusta menossa mummolaan ja muutama viikkoo sitte käyty nii tän reissun vois jättää väliin, vaikka oishan se kiva nähä sukulaisia. Muttaku matkatki jo ärsyttää ku mun selkä ei tykkää. Mies ei vaa tjua mikä mulla muka ressaa niisä tavaroisa. Ois kiva yhesä miettiä niille paikkaa nii mieski sitte joskus löytäs ne.. Vanha kämppä saatiin onneks eilen siivottuu loppuun ja luovutettiin avaimet nii yks ressinaihe vähemmän :) Vaikka mun pikkusisko kyllä petttyy jos perutaan reissu ku se on lähössä mukaan, miehen pikkusisko on samanikänen. Mutta mulla ärsyttää ku pitäs ensin laittaa vaatteet paikalleen että voi niitä sitte pakata ja ärsyttää sitte tulla kottiin ku täälon kaikki sekasi vaa.. Ja mies vaa kyselee että millon on hänen pelivuoro, kohta muuttaa tuo tietokone..:angry9

"Kiva" että meitä on muitakin pelkääjiä, vaikka varmaa kaikkia meitä pelottaa jossainkohtia. Onneks oli tänään se neuvola tuli siellä iha poru päästettyä siitä helpotuksesta kun "uskalsi" puhua näistä jutuista. Jotenkin ei viitti miehelle kaikkia näitä pelkoja tuoda julki kun pelottaa sekin et se alkaa pelkäämään niitä jonkinverran olemattomia juttuja. Plääh ja puuh neukkutäti käski yrittää nyt nauttia raskaudesta ja jättää ressailum pois niin kuin vain mahdollista, jos jtn ikävää on sattuakseen niin se on lähes riippumatonta minusta.. Täytyneen yrittää tuudittautua siihen :/

Mä täällä johonkin ketjuun jo kirjoittelin varaamastani matkasta, joka ajoittuisi juuri joululle ja uudelle vuodelle. Kaverin kanssa olisin lähdössä. Ja kuinka ollakaan, mulle onkin alkanut nyt tulla ihan pitkästä aikaa joulumieltä ja olen alkanut odottaa joulua, vaikkei mun pitäisi olla silloin edes kotona. Tämä olisi mun ja miehen ensimmäinen joulu omassa omakotitalossa. Mua on alkanut ahdistaa se matka ihan suunnattomasti, koska en saisi olla joulua miehen kanssa ja sitten raskaudesta perheelle kertomista ei voitaisi tehdä jouluna. Vaikka vielä muutama viikko sitten joululla ei ollut mulle mitään merkitystä. Nyt sitten haaveilen kahdenkeskisestä aatosta, itse tehdyistä ruuista ja pienistä lahjoista.

Olenkohan ihan hirveä ihminen, jos perun reissun... En kehtaa sanoa kaverille, että muutin mieltäni, koska hän jo kertaalleen kysyi, että olenko IHAN varma että haluan lähteä. Eikö mahdollinen keskenmenon riski / komplikaatiot voisi olla ihan pätevä syy, sillä kyllä mä niitäkin olen tässä miettinyt, että mites jos siellä käy jotain ja saan kauhean tulehduksen tms.

Mun mielestä saat vaihtaa mielipidettä Pihla, ja kn nuo on ihan todellisia syitä

Pihla: ymmärrän ihan täysin ja mun mielestä teet niinkun itsestäsi oikeelta tuntuu. :)

kizu: joo kuten tossa jo kirjottelin niin tää pelkääminen on ihan käsittämätöntä...tänään meinasin jo soittaa neuvolaan et saaks sinne tulla kuunteleen sydänääniä kun ahistaa mut pelkäsin et mut nauretaan ulos puhelimessa niin en si soittanu o_O kiva viä kun jo toista päivää vihloo aina välillä alamahaa silleen kun puukolla tökittäs.au.ja kun ei voi mitenkään tietää onko normaalia,kun ei tämmösessä tilanteessa oo ikinä viä ollu niin eipä sitä tiä mikä on normaalia ja mikä ei ja miten oma kroppa toimii.äh.:confused:

Heidi, ahdistele ihan rauhassa neuvolatätiä - kyllä ne on olemassa ihan vaan meitä varten! no, ammatissaan ainakin..!
Kuuluu perussettiin päästä kuulemaan sydänääniä jos huolestuttaa - useat neuvolatädit ymmärtävät kyllä toimia äidin tuntemuksien mukaan.

Pihla, samaa mäkin kannustaisin - toimia niinkun hyvältä tuntuu. Mä jätin aikanaan yhden erittäin mielenkiintoisen avustusreissun venäjälle tekemättä ihan viime tingassa kun sain tietää raskaudesta. ei vaan tuntunut silloin hyvältä lähteä. mies lähti sitten ilman mua-ja se oli kyllä hyvä ratkaisu silloin... Kannattaa kuunnella itseään ihan erityisesti raskauden aikana, kasvattaa ikään kuin omaa äitiyttä varten.. luottamaan niihin omiin tunteisiin siinä mikä on lapselle ja omalle perheelle parhaaksi kussakin hetkessä.

kiitos lambi. ehkä mä sitten rohkaistun soittammaan huomenna ja kysymään. :) ei si ainakaan tarvis taas arpoo kun tietäs missä mennään.

Joo heidi79 piinaat sitä tätiä vaan. Sillon ku odotin esikoista mul oli ihan kauheita pelkoja loppupuolella kun pelkäsin et vauva kuolee kohtuun. Mun päivät meni laskiessa liikkeitä ja panikoidessa ja seuratessa kuinka raskausmyrkytyksen oireet etenee. Mä puhuin asiasta neuvolan tätille ja se sano mulle suoraan et tulet vaikka jokaikinen päivä tänne ja kuunnellaan ne äännet jos se saa sulle mielenrauhan, se on hänen työtään. No kyllä mä kävin vissiin 3 kertaa niitä kuuntelemassa kun ei liikkeitä ollut ja sai siitä aina pariks päiväks mielenrauhan.

Juu heidi79 ahdistele rauhassa neukkutätiä vaan, sitä varten ne on! Mullekkin tänään neukkutäti sano et soittella saa jos omaolo sitä vaatii niin kuunnellaan vauvan sydänäänet tai ihan vaan keskustellaan :) kyllä kivi täällä vierähti sydämeltä kun sai pelot kerrottua ja kysellä rauhassa "tyhmiä ja turhia" juttuja. Itsekkin varmasti nyt uskallan soittaa jos jotakin mielenpäällä on...! Oli niin ihana kun tuo neukkutäti oli niin ymmärtäväinen ja ystävällinen. :)

Suosittelen kyl kaikkia vaan rohkeesti kilauttamaan neuvolaan, jos yhtää mieli tekee :)

Hassua, miten neuvoloissa toimitaan niin eri tavalla... Itse soitin omaan neuvolaan viime viikolla, kun oireet loppuivat tyystin ja pelkäsin tietysti, että taas tämä raskaus on mennyt kesken, ilman vuotoja. Mutta ehei, eihän täällä päin pääse "näin pienestä asiasta" neuvolaan ollenkaan. Kuulemma sydänääniä kuunnellaan vasta viikolla 18+, ennen sitä pitää käydä yksityisellä jos asia pelottaa.

Voi jumalavita. Onneksi sain työkaverilta lainaan dopplerin, käytän sitten tarvittaessa sitä. Ja onneksi tänään oli se nt-ultra, tuli huomattava helpotus :)

Missä päin sä asut kun on noin tylyä toimintaa neuvolassa?

Mä asun kanssa helsingissä ja täällähän on jokaikinen arkipäivä jossain päin kaupunkia avoin neuvola, johon voi mennä kuka vaan ja nimen omaan vaikka kuuntelemaan sydänäänet. Netistä näkee minä viikonpäivänä missäkin neuvolassa tuo on, siin on käsittääkseni kaikki neuvolat jaettu eri viikonpäiville.
Tässä lainaus:
Avoin neuvola
Avoimeen neuvolaan voit tulla ilman ajanvarausta mm. silloin, kun haluat
  • saada rokotusohjelmaan kuuluvia rokotuksia tai influenssarokotuksen
  • tarkistaa vauvan painon
  • kuunnella sydänääniä
  • mitata verenpaineen
  • tarkistaa virtsanäytteen.
Avoin neuvola -toimintaa ei ole tarkoitettu sairaana oleville.

Voit asioida missä tahansa kaupungin avoimessa neuvolassa.

Avoin neuvola -vastaanotot ovat seuraavissa neuvoloissa klo 8.30–10.30:
MaanantaiViiskulma, Oulunkylä
TiistaiLauttasaari, Malminkartano, Pihlajamäki, Kontula
KeskiviikkoKallio, Laakso, Herttoniemi
TorstaiVallila, Myllypuro, Vuosaari
PerjantaiTöölö, Haaga, Malmi

Mä asioin esikoisen aikana pihliksen neuvolassa ja nyt suutarilan ja noihin ei kumpaankaan pysty soittamaan suoraan, vaan pitää soittaa keskitettyyn ajanvaraukseen ja ne ihmiset jotka siellä vastaa on aivan kuutamolla jutuista tai se on mun kokemukseni ja lisäksi ne on todella tylyjä. Sähköisen asioinnin kautta voi laittaa viestiä omalle neuvolan terkalle ja pyytää soittamaan jne. Mä nään aina punasta jo siin vaiheessa kun pitää alkaa näpyttelee keskitetyn ajanvarauksen numeroa, ne on niin mulkkuja siellä.

Helsingissä myös ja mulla on kyllä päinvastaiset kokemukset: keskitetystä saanut 2/2 kertaa tosi mukavaa ja asiantuntevaa palvelua. Omaa neuvolaa kiinnostaakin sitten asiat taas aika vähän. Eli mun tapauksessa ollut hyvä olla olemassa toi keskitetty varausnumero :)

Voi olla tosiaan "pääkaupunkilaista laatua", mutta vaikuttaisi, ettei tällä ihan kauheasti ole aikaa keskittyä yhteen äitiin ja raskauteen. Aika itsenäisesti saa ottaa asiat selville ja toimia sitten oman arvionsa mukaan. Mutta ihan ok näinkin, etenkin, kun ei ainakaan vielä ole tullut mitään isompia ongelmia vastaan.

Apteekista saa testausvälineet moneen asiaan, perusverikokeisiin voi tarvittaessa pyytää ihan tavisterveysaseman puolelta lähetettä (kun vaan osaa itelleen just sen oikean kokeen "määrätä") ja loppu löytyy netistä :) Oma apu paras apu (voisi olla helsinkiläisen äitiysneuvolan yhteinen motto ;)

Tuolla pihliksessä mulla oli kyl niin ihana neuvolan terkka et harmittaa ihan sikana kun se muuton vuoksi vaihtu, tästä nykyisestä en osaa sanoa oikein mitään vielä kun vasta kerran käyny ja sillä käynnillä siitä ei oikein kuvaa saanu, totes et varaat itelles seuraavan ajan sit ku tarttee tehä kelaan raskaustodistus.... hmm tarvinnee kattoa koska moinen on.... oisko ollu joskus viikon 22 jälkeen vai vielä enemmän

Mä asioin esikoisen aikana pihliksen neuvolassa ja nyt suutarilan ja noihin ei kumpaankaan pysty soittamaan suoraan, vaan pitää soittaa keskitettyyn ajanvaraukseen ja ne ihmiset jotka siellä vastaa on aivan kuutamolla jutuista tai se on mun kokemukseni ja lisäksi ne on todella tylyjä. Sähköisen asioinnin kautta voi laittaa viestiä omalle neuvolan terkalle ja pyytää soittamaan jne. Mä nään aina punasta jo siin vaiheessa kun pitää alkaa näpyttelee keskitetyn ajanvarauksen numeroa, ne on niin mulkkuja siellä.

Turha kommetti tähän väliin mut mä vietin nuoruuteni pihliksessä :)

Kiitos kaikille rohkaisevista kommenteista. Eilen juttelin kaverin kanssa ja nyt yritän selvittää peruutusehtoja. Kyllähän se eilen tuntui oikealta ratkaisulta, mutta kylläpä tuli älyttömän huono omatunto! En meinannut saada untakaan viime yönä ja nyt pelottaa, että kuinka mä pystyn nauttimaan joulusta, kun olen tuottanut toiselle pettymyksen. Hyvin kaveri otti asian ja puhuttiin, että keväämmällä varmemmilla viikoilla voitaisiin lähteä johonkin päin. Mutta silti, ei tunnu valehteleminen hyvältä. :( Katotaan tarvinko mä vielä jonkun lääkärintodistuksen asiasta ja jos tarvin, niin saanko mä sellaisen oikeasti hankittua... Täytyy kohta soitella neuvolaan, kun soittoaika alkaa.

Takaisin